PDA

View Full Version : tweede gitaar.. maar wat nu?



RobinH
26 november 2012, 20:02
Hallo iedereen!
Morgen mijn 17e verjaardag (hoera?). En als je nog wat jonger bent is het grootste voordeel van een verjaardag.. dat je geld krijgt! :) En nou weet ik al wat ik met het geld van het vieren van afgelopen zondag, het geld wat over 3 weken hopelijk nog komt (tja, een paar vrienden konden niet) en mijn zakgeld en al eerder opgespaarde geld ga doen: ik ga mijn huidige gitaar vervangen. Die Dimavery ST-203 is erg leuk, ben er erg blij mee, maar... er zitten wat puntjes aan waardoor ik er niet eeuwig op wil blijven spelen. Betekent niet dat ik morgen een nieuwe gitaar ga kopen (zou natuurlijk wel leuk zijn ;)), maar het plan zit er wel in. Voornaamste reden is dat ik hoop dat het wat lekkerder speelt en dat ik me stoor aan 1 snaar, die als ik die open aan sla een beetje snerpt. Niet echt een mooi geluid.
Nou wil ik hier niet mee zeggen dat die ST-203 een miskoop was, want dat was het niet (ik heb ten slotte wel een gitaar om op te oefenen tot ik de volgende gitaar kan betalen). En ik vind het ook niet erg om er nog een maandje of 2 maandjes op door te spelen. Maar dat betekent niet dat ik nog niet kijk voor een nieuwe. En nu ik een beetje geld aan het krijgen ben, wordt het dan ook maar tijd om eens SERIEUS te kijken (want zo'n gitaar van 2000 euro is heel leuk, maar niet reëel voor iemand van 17 zonder vaste baan).

Nu heb ik weer een paar vragen. Ten eerste: vanaf wanneer wordt het, eerste hands, een beetje kwaliteit, of in ieder geval genoeg kwaliteit. Dit kan ook betekenen dat ik bijvoorbeeld later andere elektronica neem, maar dat de gitaar zelf goed genoeg is (dat is nu dus ook niet het geval). Met wanneer bedoel ik een bedrag, maar ook bijvoorbeeld een bepaalde serie gitaren. Bijv. van Ibanez en Epiphone (ik zit vooral naar Epiphones te kijken eigenlijk, omdat ik denk dat een LP of SG meer iets voor mij is).

Andere vraag, een beetje gelinkt aan de vorige: staat een wat duurdere Epiphone ook gelijk aan de kwaliteit van een Fender mim? Ik kan me voorstellen dat zo'n 100 euro epiphone gelijk staat aan zo'n goedkope squier of mijn dimavery, maar als je in de honderden komt, gaat de kwaliteit dan ook daadwerkelijk omhoog?

En als laatste, hoewel het daarvoor niet helemaal de juiste categorie is: ik heb nu een Line6 toneport GX. En daar speel ik erg fijn mee. En omdat ik nog niet buitenshuis speel (behalve bij gitaarles), is het dan inderdaad zo zoals ik denk dat een gitaarversterker na de gitaar komt? Zeker aangezien ik me nog geen enkele keer gestoord heb aan de interface, maar wel aan die snerpende snaar?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. En om even een indicatie te maken van hoeveel geld ik nu heb, voornamelijk handig voor marktplaatsaanbiedingen: ik heb nu rond de 180 euro. Dus een gitaar kan er nu nog niet bij komen, want ik ga geen 160 euro gitaar kopen. Enne, ik wil nog wel een klein beetje geld aan andere zaken/hobby's uitgeven ;). Tenzij er natuurlijk opeens op marktplaats een geweldige aanbieding staat.

Groeten,
Robin

da Liks
26 november 2012, 20:09
Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen. Ik heb zelf een drietal duurdere epiphones (2 customs en een standard), die ik heb geupgrade met andere pickups en wat hardware. ben er zeer te spreken over, maar je moet ze wel ff kritisch bespelen voordat je er 1 koopt. er zitten wel eens mindere tussen heb ik zelf ook gezien/gehoord/gevoeld.

Hotpepper01
26 november 2012, 20:20
Allereerst : alvast gefeliciteerd met je verjaardag. De beste tip die ik je kan geven is sparen (voor een redelijke gitaar en vooral een redelijke versterker) en......oefenen, oefenen en spelen, spelen !!

Robin...
26 november 2012, 20:45
Gegroet en gefeliciteerd naam/leeftijdsgenoot!

Ik adviseer je om nog even door te sparen. Epiphone's zijn geen slechte gitaren. Ik heb dit weekend nog op een Epiphone SG pro gespeeld en klonk echt niet verkeert(probeer hem uit). Zelfde als Mexicaanse Fenders. Wel bij de goedkopere gitaren zie ik dat ze stemmings wisselingen hebben als een vrouw in de overgang. En dat is niet fijn om na een solo je akkoorden te zien vern**ken door dat je E geen E meer wilt zijn bijvoorbeeld. Ook elke Epiphone klinkt anders. Verder is de kwaliteit tussen de ene Epiphone en de andere heel verschillend. Zelfs als ze het zelfde model zijn. Dus ga naar de winkel en probeer de LP's en SG's uit, want ze zijn dus allemaal anders. Speel ze op goedkopere versterkers en buizen versterkers dat je niet met teleurstelling thuis komt en denkt wat klinkt die k*t. Wel moet ik zeggen dat SG's een nadeel hebben. Bij bepaalde noten heb je geen sustain.

Betreft versterkers neem een lekkere buizenbak. Kost geld maar alles klinkt zo verrekt mooi erop. Die Epiphone SG pro klonk daarom ook zo mooi, omdat versterkers veel meer invloed hebben op de toon dan de gitaar zelf.

En die Dimavery ST-203 moet je gewoon even afstellen dan kan het een prima gitaar zijn zonder snerpers.

DarknessAwaits
26 november 2012, 21:38
Gefeliciteerd met je verjaardag én met het feit dat je wilt doorspelen!

Toen ik begon was ik begonnen op een echte Legend Strat, totaal niet wetende hoe een gitaar werkte, speelde of hoe je zo'n ding zelfs ook maar moest stemmen. Maar een paar maanden later moest ik een andere erbij. Niet dat ik toen kon spelen, maar ik denk dat het GAS-virus me toen al te pakken had. Dat werd een Epiphone Les Paul Special II, en hoewel ik er veel plezier van heb gehad is hij na enkele jaren toch weg gegaan. De Legend strat heb ik echter nog steeds.

Moraal van het verhaal? Kwaliteit heb je in alle prijsklasses. Die Epiphone (een van de allergoedkoopsten) was gewoon niet zo goed en als je wat langer speelt ga je dat toch merken. Aan de andere kant heb ik nu ook een Epiphone Les Paul Custom die wél uit het juiste hout gesneden is. Was ook wel van een wat hoger budget (een van de duurste Epiphone Les Pauls), dus dan heb je toch weer de regel: alle waar naar zijn geld.

Samengevat is het een kwestie van uitproberen. Je hebt budgetgitaren die echt meer dan prima zijn en je hebt dure gitaren die een schande voor het merk zijn. De verhoudingen liggen alleen wat gunstiger naarmate je duurder gaat.

Als ik jou was zou ik ten eerste een budget vaststellen en daarna vooral gaan testen in muziekzaken. Probeer een goede indruk te krijgen van wat nou echt 'jouw' gitaar zou moeten worden. Ik heb na 20+ gitaren pas m'n eerste Telecaster en ben er helemaal weg van... dat had ik ook nooit verwacht.

Het is trouwens altijd handig om iemand bij je te hebben die wat verder gevorderd is, mits deze persoon niet al te subjectief is - bijvoorbeeld alle Fenders afschrijft omdat die bij voorbaat enkel geschikt zijn om rectaal in te brengen (ik noem geen namen ;)). Mocht je niemand kennen of weten die je fysiek bij je zoektocht kan helpen zou je eventueel relaas kunnen zoeken op www.gitaarhulp.nl (http://www.gitaarhulp.nl/), hierop staan verschillende forumleden verspreid over de kaart van Nederland, die zich hebben aangemeld om andere forumleden te helpen. Wie weet zit er iemand tussen.

Succes!

RobinH
26 november 2012, 22:12
Proberen... ja dat was inderdaad ook wel waar ik aan dacht. Maar om nou elke gitaar tussen de 100 en (ik noem even wat) 350 euro te proberen. En dan meerdere exemplaren per model.. Ik wil daarom eerst wat weg gaan strepen. Nou weet ik natuurlijk al dat die Epiphone LPJ van 100 euro niet veel meer is dan die ST-203. Is er wel een beetje een bedrag vanaf waar Epiphone LP's (en SG's, ik ben er nog niet over uit, hoewel een LP meer kans heeft) met voldoende kwaliteit levert, waarbij dan nog per product even de kwaliteit moet worden vergeleken? Wat zouden jullie ongeveer als een reëel budget stellen? Rond de 200-300 euro? Of moet ik er nog iets meer voor uittrekken?
Overigens nog bedankt voor de tip om iemand mee te nemen. Ik zal even kijken of ik iemand kan vinden, en anders ga ik het zelf proberen. Gaat natuurlijk ook om mijn gevoel bij het spelen :).

Versterker ga ik dan voor kijken nadat ik de gitaar heb. Want mijn versterking voldoet prima.

Enne, bedankt voor de felicitaties :)

Ruud313
27 november 2012, 17:01
Als je op een strak budget zit, dan is het wel een aanrader om tweedehands te kijken, er staan op marktplaats doorgaand zat tweedehands Epiphones en andere net wat betere instapmodellen te koop en dan kun je met 300 euro al een aardig eind komen. De moeilijkheid hiervan is dat je wat minder makkelijk kun experimenteren en dat je niet de expertise van de verkoper van een goeie gitaarwinkel hebt. In een gitaarwinkel kun je makkelijk tien heel verschillende gitaren proberen en aan de hand daarvan je voorkeuren wat duidelijker krijgen. Daarom kun je misschien het beste eens eerst een paar keer in een gitaarwinkel wat gitaren proberen. Ik loop regelmatig mijn lokale gitaarboer binnen om wat te pingelen (ik zeg er wel altijd bij dat ik alleen kom kijken).

Ik zou verder ook eens serieus kijken naar de Cort CR (classic rock) serie. Dat is een Les Paul model gitaar in dezelfde prijs- en kwaliteitsklasse als een Epiphone Les Paul en er staan er regelmatig van op de veilingsites. Andere Cort modellen leveren trouwens ook een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Sowieso zou ik willen adviseren om een gitaar niet met je ogen te kopen. Het is heel makkelijk om verliefd te worden op een gitaar op basis van hoe hij er uit ziet en wordt gepresenteerd op internet, en om dan bij het proefspelen alle mindere kanten maar te negeren, want hij is zo mooi. Dat is een val waar zelfs zeer ervaren gitaristen nog wel eens in trappen (inclusief ikzelf), dus blijf kritisch.

Ruud313
27 november 2012, 17:03
Trouwens die snerpende snaar op je huidige gitaar is misschien met een goede afstelbeurt wel verholpen. Dan kun je wat lekkerder doorspelen en nog even sparen.

Oh ja, en nog gefeliciteerd.

Bassa
27 november 2012, 17:04
Ik heb 2e hands voor 300 euro een gibson les paul tribute gekocht :)

jesper129
27 november 2012, 17:11
kijk eens naar een hagstrom , zijn goede gitaren voor rond de 500 euro.

Exi
27 november 2012, 18:21
Idd, Hagstrom, of voor iets minder eventueel Vintage.
Als je weinig haast en veel tijd hebt, kun je ook marktplaats en andere tweedehands sites in de gaten houden voor een top-dealtje.

RobinH
27 november 2012, 21:54
Zaken zijn iets veranderd. Mijn ST-203 gaat vanwege dat snerpende geluid terug naar de fabriek, want mijn gitaarleraar kreeg het snerpen er ook niet uit door afstellen. Bij de winkel is verzocht om, indien de producent akkoord gaat, geld terug te geven. Hiervan koop ik dan een nieuwe gitaar, maar dat krijgt iets meer haast.

Ik ben vanmiddag bij rockpalace geweest. Even gekeken wat er in de winkel hing (en me gestoord aan een spelfout in de naam van Billie Joe Armstrong) en daarna hulp gevraagd. Gezegd dat ik nog aan het oriënteren ben, en een budget van rond de 300 ben. Verkoper kwam (nadat ik mijn voorkeur voor Epiphone SG of LP noemde) uit bij een G-400 pro. Deze kreeg ik gedemonstreerd en ik mocht ook zelf spelen, voor zover ik dat kon natuurlijk. En het speelde een stuk beter! Beter afgewerkt, lagere actie. En een betere klank. Dus de G-400 pro staat wel op mijn lijstje. Maar nu ik op Thomann keek, zag ik daar een G-400 pro 1966 met iets andere pick-ups, maar dan in silverburst. Dus ook die staat op het lijstje. En is ook nog eens goedkoper.

Nou heb ik het geld (nog) niet, dat heb ik als ik geld van mijn Dimavery terug krijg.

Oké, nu even lezen. Ik ga niet puur op uiterlijk af, dat sowieso ;). Hagstrom, Cort en vintage ga ik in de gaten houden. En ik houd dagelijks alle advertenties binnen een straal van 25km in de gaten. Verder gaat ik niet komen ben ik bang.

Edit: laat ik maar ff gelijk weer een nieuwe vraag stellen. Wat vinden jullie van de G-400 pro en de G-400 1966 pro? En kan iemand mij vertellen hoe groot de verschillen zijn tussen alnico classic humbucker pick-ups en alnico pro humbucker pick-ups? Ik ga binnenkort bij Feedback eens kijken of zij die G-400 1966 pro hebben hangen en of ze die evt in silverburst kunnen leveren. Enne, mijn verjaardagskado: een Fender Custom Shop Black Tweed kabel. 7,5m :).

o0rollo0o
28 november 2012, 16:07
Mijn 2 cents:
De Les Paul's van Vintage zijn absoluut goede gitaren voor het geld, de electronica/ellementen kunnen beter maar die zou je zelf voor goed spul kunnen vervangen voor ongeveer 200 euro. Ze zijn gemaakt van Mahonie waardoor ze de "echte" Les Paul klank hebben.

Mocht je echt ruig willen doen voor iets meer geld kan ik je de Gibson Les Paul studio Worn Brown aanraden, deze zit in de prijsklasse van 600-700 euro. Dan heb je echt een gitaar waar je voor de rest van je leven mee vooruit moet kunnen. Zeer fijne stemmechanieken en stemvastigheid, waardevast mocht je hem ooit willen verkopen, lange sustian en speelt geweldig met een lekkere hals. Of je van de Burstbuckers houdt is een smaakkwestie, ik heb deze vervangen voor een setje Seymour Duncan's.

Bovenstaande is uiteraard mijn mening, maar mocht je de kans hebben er 1 in de winkel te proberen kan je je er zeker aan wagen.

RobinH
28 november 2012, 19:11
Tja, maar ik heb geen 600-700 euro, en dat gaat nog wel iets te lang duren. Daar zou ik op z'n minst 8-10 maanden over doen. Houd er rekening mee dat ik op dit moment geen gitaar heb. Die is nu bij PostNL, en die gitaar komt (hoop ik) ook niet meer terug. Als de producent akkoord gaat, krijg ik mijn geld terug en heb ik ±290 euro. Genoeg voor een G-400, of een 1966 reissue of pro variant. Of natuurlijk een andere gitaar.

Bassa
28 november 2012, 19:14
Neem een baantje:)

o0rollo0o
28 november 2012, 20:44
Tja.. Zelf ben ik niet echt een epiphone aanhanger, zijn prima gitaren maar in de 300/400 prijsklasse vind ik ze "net niet". Is er 2ehands niet iets supergaafs te vinden? Met 300-400 zou er toch wel een studio in moeten zitten met wat gelukt?

Exi
28 november 2012, 22:26
Tja.. Zelf ben ik niet echt een epiphone aanhanger, zijn prima gitaren maar in de 300/400 prijsklasse vind ik ze "net niet". Is er 2ehands niet iets supergaafs te vinden? Met 300-400 zou er toch wel een studio in moeten zitten met wat gelukt?
+1 Dat prijssegment van Epiphones vindt ik tegenwoordig inderdaad ook niet echt bijzonder. Kijk ook zéker naar andere merken.
Ik heb destijds ook een Vintage V100 gekocht als gitaar voor erbij (ben zelf meer van de strats) en ben er nog steeds tevreden over. Het voelt allemaal net iets beter dan de gemiddelde Epiphone die je in je handen krijgt gedrukt als je versterkers aan het testen bent in een muziekwinkel.

Niets ten nadele van Epiphones hoor, sommige exemplaren kunnen mij weer wel bekoren.
In dit prijssegment is het gewoon veel testen, omdat de afwerking per exemplaar nogal kan verschillen.
Bij Vintage vindt je bijvoorbeeld ook aardig wat rotte appels.

RobinH
28 november 2012, 23:53
Bassa, tot nu toe nog geen succes met zoeken ;).

Ik heb in de winkel de tip gekregen van een SG-model, de G-400 pro. Heeft ook redelijk positieve reviews op internet, en die kreeg ik al aangeraden via privébericht door iemand op dit forum. Dan weliswaar wel tweedehands, maar als ik erover nadenk voelt tweedehands gewoon niet fijn. Dus tenzij het een geweldige aanbieding is doe ik het ook niet. Waar ik nu het meest naar neig is de G-400 '66 pro silverburst. Ik vond de G-400 pro namelijk wel erg fijn. Klonk goed naar mijn idee, voelde fijn. En voor ik 'm koop kijk ik natuurlijk wel naar de kwaliteit, al heb ik daar wel vertrouwen in.

Andere merken nog niet op marktplaats zien verschijnen sinds 8 uur ofzo. Wel een G-400 in Zoetermeer.

o0rollo0o
29 november 2012, 08:39
Ik heb in de winkel de tip gekregen van een SG-model, de G-400 pro. Heeft ook redelijk positieve reviews op internet,

Geloof het internet niet teveel, daar zijn zelfs positieve reviews te vinden over een marshall mg30fx:P Mensen plaatsen over het algemeen een review op het internet vlak na aankoop van het product, waarin ze nog in de wittebroods weken leven. Ernaast zoek jij specifiek naar goede reviews van de gitaar, welke jou goede gevoel kunnen bevestigen, en die zal je dan ook vinden op het informatie rijke internet.

Koop gewoon wat goed klinkt en goed voelt voor jou, en waar jij het meest gelukkig mee zal zijn. Als dat een G400 is, dan is dat een G400;p Wel de gitaar van te voren even proberen, liefst het exemplaar wat je dan getest heb ook kopen, onderling kan ook nog weleens flink verschil zijn tussen dezelfde types.

RobinH
29 november 2012, 09:33
Je hebt half gelijk. Ik heb niet op positieve reviews gezocht, maar op reviews op een site die hier in een topic genoemd werd. Waar je wel gelijk in hebt, is dat het allemaal reviews van net na de aankoop zijn - dus sommigen kunnen de duurzaamheid nog niet eens beantwoorden.

Ik heb nu de G-400 pro geprobeerd en geluisterd (laten spelen door de verkoper, als ik zelf iets moet spelen klinkt 't voorlopig nog niet ;P). Dat exemplaar ontstemde wel enorm erg, maar dat zal te maken hebben met dat die gitaar net binnen was en dus ook pas 1 keer (of misschien 2, hoogstens 3?) gestemd was. Die reviews waren vooral om te kijken wat anderen ervan vonden.

Ik wil nog wel meerdere gitaren proberen.

o0rollo0o
29 november 2012, 13:37
Ik bedoelde ook met reviews net na aankoop- dat gebruikers over het algemeen in de eerste weken heel erg blij zijn met hun gitaar en de reviews daarom vaak postitief zijn. Ik kan je wel aanraden erop te spelen, ookal klinkt het misschien niet zo mooi als wanneer de verkoper erop speelt. Uiteindelijk ga jij erop spelen en vooral met necken kan het erg persoonlijk zijn hoe fijn je ze vind spelen. Ik heb namelijk een Harley Benton Les Paul en die neck vind ik niet lekker spelen(veel te dik) en te dik in de lak, zodanig dat ik na 30 minuten kramp krijgt. De Ibanez en mijn andere Les Paul spelen daarentegen veel lekkerder.

RobinH
29 november 2012, 15:15
Ik heb er ook wel kort op gespeeld. Maar meer dan een paar akkoorden aan slaan kan ik nog niet. Ik heb er wel heel even op gespeeld, maarja, dan sla je een paar akkoorden aan, en dan.. ;) klonk verder gewoon goed vond ik. Maar ik ben dan ook niet heel erg kieskeurig of precies daarin, zo goed is mijn gehoor daarvoor niet ontwikkeld.

Napoje
29 november 2012, 15:43
Is een PRS SE custom of een SE Tremonti anders niet iets? Voor het geld koop je niet veel beters en er staan er zat voor rond de € 300 op MP. Het moet wel je model zijn natuurlijk.

RobinH
29 november 2012, 17:42
Inderdaad wel het model wat ik zoek. Alleen hoe meer ik erover nadenk hoe liever ik een eerstehands gitaar heb. Anders had ik allang die G-400 gehaald bij iemand in Zoetermeer. Maar ik wil geen rode SG (te standaard vind ik, daarom ook de 1966 pro silverburst i.p.v. pro ebony of pro red cherry) en het idee dat de SG tweedehands is vind ik minder. Zelfs voor het leuke prijsje dat eraan zit.

Exi
29 november 2012, 18:08
Dat exemplaar ontstemde wel enorm erg, maar dat zal te maken hebben met dat die gitaar net binnen was en dus ook pas 1 keer (of misschien 2, hoogstens 3?) gestemd was.
Mijn broertje had een G400 SG, die ontstemde ook altijd enorm snel en was zeer irritant om te stemmen. Ik krijg al een beetje de bibbers als ik dit hoor ;)

Het klopt inderdaad wel dat een gitaar met net nieuwe snaren (moeten nog oprekken) of met oude snaren (lopen vast in de topkam etc.) snel ontstemmen.
Je kan proberen om de snaren met de hand wat op te rekken, opnieuw te stemmen en te kijken of hij vervolgens beter op stemming blijft.
Als hij even snel ontstemt, dan blijven de snaren ergens haken, bv achter de topkam.

En wederom +1 voor rollo. Staar je niet blind op reviews, maar kijk vooral wat JIJ van de gitaar vind. Ook al kun je amper spelen, je kunt wel aanvoelen of de gitaar voor jou comfortabel is of niet.

Verder is er absoluut niets mis met tweedehands gitaren. Een goede gitaar blijft altijd goed en als je een tweedehands gitaar koopt en daarna verkoopt leidt je geen verlies. En je komt veel in contact met mensen die je hobby delen. Altijd leuk!

2010begonnen
29 november 2012, 18:58
Voor 300 euro moet er wat op mp te vinden zijn. Ooit bijvoorbeeld PRS SE geprobeerd? Laat je daarbij bijstaan en je kan voor jaren goed gedekt zijn.

RobinH
29 november 2012, 18:58
Mocht ik een G-400 kopen, dan ga ik in ieder geval letten op het (ont)stemmen! En mocht dat niet goed zijn, dan ga ik terug naar de winkel.

Ik vond de gitaar fijn, maar ik heb bijna geen referentie. De hals heb ik nog niet echt goed gevoeld helaas. Hoewel het niet onnatuurlijk of vervelend voelde :).

Ik weet dat er niets mis is met tweedehands gitaren. Het zit daar ook niet in. Het is het gevoel dat ik bij tweedehands dingen heb. Ik koop vrij zelden iets tweedehands. Dat gebeurt eigenlijk alleen als het eerstehands niet meer te krijgen is, of bijv. met mijn lichten, maar dat zijn dingen waar geen gevoel in gaat, en die ik ook zo weer zou kunnen verkopen. Een gitaar is iets persoonlijker vind ik. En dan geeft het een fijner gevoel als het gewoon nieuw uit de winkel komt. Verkoopwaarde interesseert me dan een stuk minder om eerlijk te zijn. En dat contact.. tja... ik heb het niet zo op vreemden ;)

Als het kan aanstaand weekend eens wat meer gitaren proberen.

En er staat geen PRS SE op marktplaats binnen een straal van 25km.

2010begonnen
29 november 2012, 19:01
Ik heb een nieuwe squier classic vibe strat - 325 euro. En een 2e hands prs se tremonti - 180 euro (en meer elektrisch heb ik niet). Met beide ben ik blij. Maar het duurd idd 2 jaar voordat ik comfortabel was met 2e hands kopen.

Edit: ah, die opmerking over straal 25 km had ik niet gezien. Als je je locatie had genoemd zal ik eens kijken wat er wel binnen 25km voor je ligt. Edit2 ik zie rockpalace en zoetermeer - ik zal den haag maar als uitgangspunt nemen.

o0rollo0o
29 november 2012, 20:35
Ik weet dat er niets mis is met tweedehands gitaren. Het zit daar ook niet in. Het is het gevoel dat ik bij tweedehands dingen heb. Ik koop vrij zelden iets tweedehands.

Wacht maar tot je echt gitaar gaat spelen, en het oude gaat waarderen, dan koop je geen eerstehands meer. Ouwe shit met mojo, dat is vet en heeft zichzelf bewezen. Mijn 2e hands aanwinsten: jcm800 4212 uit 1987 met 2x celestion g12t75 voor 425 euro. Afd100 voor 1000euro+inruil attenuator. 2x celestion v30's voor 100euro. En ben nog met iets cools bezig maar dat is nog niet rond(een gitaar). Zoals je ziet kan je er flinke euro's mee besparen voor topspul(vooral de jcm800 was een koopje).

Ik denk dat ik nooit meer eerstehands gitaarspul ga kopen, geef mij maar iets met een verhaal... Maargoed ik rij ook rond op een 100e hands brommer uit 1969 dus alweer is bovenstaand puur persoonlijk..

RobinH
29 november 2012, 21:53
Het is uiteraard persoonlijk. Er zijn dingen die mij niet interesseren of het eerstehands of tweedehands is. Hieronder valt bijvoorbeeld ook gewoon een gitaarversterker, een theaterspot, bewegend licht, zelfs cd's. Allemaal zonder echte verhalen, hoewel mijn rookmachine dan weer wel een leuke afkomst heeft (maar ook dat was bijzaak, het was een mooi dealtje, waarin ik inderdaad 500 euro kon besparen :D). Maar een gitaar... nee, die wil ik wel uit de winkel. Misschien dat de gitaar die ik hierna koop wel tweedehands wordt. Maar nu denk ik niet dat ik voor tweedehands ga. Ik houd het enkel open voor als ik echt iets zie waarvan ik denk 'die wil ik'.

2010begonnen
29 november 2012, 22:22
Ik zie 2 vintage lps binnen 25 van den haag. 275 en 100 vraagprijs.

En een epi, maar die trekt me persoonlij minder.

En een eastwood airline map met p90s, maar dat is een persoonlijke tik (nooit op een gespeeld, toch mysterieuze aantrekkingskracht op me. Woont er nog iemand nabij amersfoort waar ik een keer een avond mag spelen ? ;) )

RS-Rik
29 november 2012, 22:51
wtf, 2e hands gitaren zijn de beste uitvinding sinds gesneden brood (of warm water voor vlamingen :D).

Ik heb álles 2e hands (volgens mij zelfs 8e hands), op wat effectenpedaaltjes, kabels en n opnameding van tascam na.
2e hands is vaak meer bang for your buck, en mensen gaan vaak zeer goed met hun instrumenten om. Plus, meestal krijg je er nog koffie en n leuk gesprek bij ook.

RobinH
30 november 2012, 00:03
2010begonnen, hoe ver van den haag zijn ze? Ik kan me vaag herinneren dat ik inderdaad 1 of 2 vintages zag staan.

Rik, ik weet dat tweedehands algemeen heel handig is, maar tweedehands voelt toch anders. Gebruiksvoorwerpen (behalve signaalkabels zoals jack-jack kabels, die zijn veel te gevoelig) haal ik wel van marktplaats af, heb hier nu een leuk klein lichtsetje staan voor een paar honderd euro (en nee, die ga ik niet verkopen voor een duurdere gitaar). Maar een gitaar vind ik net wat anders, maar dat heb ik nu al een paar keer gezegd.

Ik weet dat ik lastig ben ;) maar ik ben wel blij dat er in ieder geval mensen zijn die me willen helpen.

o0rollo0o
30 november 2012, 08:56
Ik heb een tijdje ontzettend zitten kwijlen op een mega mooie gibson les paul classic uit 1991 op marktplaats... 1200 euro wou die ervoor. Als ik op dat moment het geld ervoor had, en een nieuwe gitaar zocht had ik het wel geweten..

2010begonnen
30 november 2012, 19:19
RobinH, ik laat het even aan jezelf om mp in de gaten te houden, of niet.

RobinH
30 november 2012, 21:53
Ik heb net te horen gekregen dat ik het geld terug gestort krijg, hoewel ik nou niet zeker weet of ik het volledige bedrag of de waarde van dit exemplaar krijg. Morgen dus bij rockpalace kijken. Kan niet wachten.. :D

Exi
30 november 2012, 22:59
Cool. Enne ALLES testen wat los en vast zit he!
Kom je straks met een Strat thuis :D

geert1976
30 november 2012, 23:01
Het is uiteraard persoonlijk. Er zijn dingen die mij niet interesseren of het eerstehands of tweedehands is. Hieronder valt bijvoorbeeld ook gewoon een gitaarversterker, een theaterspot, bewegend licht, zelfs cd's. Allemaal zonder echte verhalen, hoewel mijn rookmachine dan weer wel een leuke afkomst heeft (maar ook dat was bijzaak, het was een mooi dealtje, waarin ik inderdaad 500 euro kon besparen :D). Maar een gitaar... nee, die wil ik wel uit de winkel. Misschien dat de gitaar die ik hierna koop wel tweedehands wordt. Maar nu denk ik niet dat ik voor tweedehands ga. Ik houd het enkel open voor als ik echt iets zie waarvan ik denk 'die wil ik'.

Geinig, gitaren uit winkels die uit de doos komen zijn ronduit kut afgesteld en er zitten 99 van de 100 keer baggersnaren op.
Je verkijkt je een beetje vind ik.

Ik koop bijna nooit nieuwe gitaren, hoe ouder hoe beter.
De meeste van mijn gitaren zijn uit de jaren 60 en 70 en ze zijn erg goed.

Er is tweedehands veel leuk speul te koop en op dit moment koop je voor rond de E 300,00 2e hands ontzettend goede gitaren, die van een aanmerkelijk betere kwaliteit zijn, als de Epi, die je op het oog hebt.

Triggy
1 december 2012, 00:32
Ik heb net te horen gekregen dat ik het geld terug gestort krijg, hoewel ik nou niet zeker weet of ik het volledige bedrag of de waarde van dit exemplaar krijg. Morgen dus bij rockpalace kijken. Kan niet wachten.. :D

Ben benieuwd wat je besluit nu weer als (nieuwe) gitaar te kopen en hoe lang het duurt voordat je erachter komt dat dit goedkoper/nieuw/niet ingespeeld/slecht afgesteld exemplaar ook weer niet voldoet. Je vorige post leverde 134 reacties op (en die gitaar is inmiddels teruggestuurd) en dit topic schiet ook weer aardig op. Forumleden met tientallen jaren ervaring proberen je te overtuigen dat tweedehands (zeker nu!) een prima alternatief is om aan een goede/ ingespeelde/ afgestelde gitaar van (veel) betere kwaliteit te komen, maar uiteindelijk trek je je daar geen ene fluit van aan. Ik zeg het misschien wat cru, maar zo kijk ik er tegenaan.
Ook ik heb alleen maar tweede hands exemplaren en koop nooit nieuw. En als je er niet zo heel veel verstand van hebt om een tweedehands gitaar te kunnen beoordelen, dan neem je iemand mee die dat wel kan. Misschien heeft ie zelfs vervoer en zit je ook niet aan je 25 km grens vast.... succes met je zoektocht....

RobinH
1 december 2012, 09:38
Triggy: die gitaar die ik eerst kocht, daar kon zelfs mijn gitaarleraar niets meer mee. En aangezien de winkel geld terug stort, kunnen zij er ook niet veel mee, anders was mijn opmerking dat de gitaar niet door een beetje afstellen weer in orde was niet goedgekeurd lijkt mij. Ik breng m niet terug omdat de gitaar niet zou voldoen. Hoogstens verkopen op een bepaald punt, maar zelfs dat betwijfel ik. Je hebt mijn vorige topic duidelijk niet begrepen: de ST-203 was een TIJDELIJKE oplossing. Want anders had ik pas nu, in december, een gitaar kunnen kopen. Zonde toch?
Je zegt het zelf al. Zij hebben jaren ervaring. En als ik het zo lees ben ik niet de enige die er in het begin moeite mee heeft een gitaar tweedehands te kopen. Mijn volgende gitaar zou best een tweedehands gitaar kunnen zijn.
Ik zat al te twijfelen of ik een topic moest openen, en nu weet ik weer waarom :).

Geert, ik ken het punt van de snaren wel ja ;). Als ik nog geld over heb vandaag neem ik wel een setje snaren mee :). En mij verkijken, daar ben ik goed in :).

Exi, ik ga ze wel proberen (waarom ook niet), maar ik verwacht niet dat ik met een strat thuis kom. Kans is het grootst dat ik met een SG of een LP thuis kom. Alleen een tele lijkt me niet waarschijnlijk. Ik ga verder wel veel van tussen de 200 en 300 proberen (daaronder zitten heeft geen zin). Vandaag 5% korting, dus ipv 290 euro max, nu 300 euro max.. :)

Bassa
1 december 2012, 09:46
Je hoeft niet met een sg of paula thuis te komen. Ik ging naar rockpalace in de gedachten een strat te kopen/testen maar toen probeerde ik een les paul die vond ik al beter en toen een les paul met p90 en die was het voor mij. Ik had m daar niet gelijk maar ik had op marktplaats rondgekeken en uiteindelijk heb ik er 1 gevonden voor 300+gratis versterkertje ipv 700 euro in de winkel.

o0rollo0o
1 december 2012, 11:32
Altijd strats gehaat, uitgescholden en gezworen bij les paul.. Nu ga ik vanmiddag bij een marktplaats strat uit japan kijken en waarschijnlijk neem ik hem nog mee ook:dontgeti: Wel een strat met z'n blank fretboard uiteraard:mmmm:

RobinH
1 december 2012, 17:55
Rollo, als je je strat gehaald hebt: veel plezier ermee! :D Ik haat ze zelf niet, maar ik vind ze ook niet geweldig ;).

Ik ben uiteindelijk toch bij de Epiphone G-400 pro uitgekomen, ook al heb ik ook nog andere gitaren geprobeerd. Zit alleen een klein beetje (lak)schade aan in beide cutouts (wel perfect symetrisch raar genoeg), hierdoor 10% korting gekregen. De gitaar was eigenlijk om een aantal effectpedalen mee te proberen, dus toen zal wel die beschadiging erin zijn gekomen (of natuurlijk andersom). Was geloof ik de laatste in deze kleur. En rood was nou eenmaal mooier en goedkoper.
http://img685.imageshack.us/img685/2388/20121201132213.jpg

GretschGuy
1 december 2012, 18:06
Altijd strats gehaat, uitgescholden en gezworen bij les paul.. Nu ga ik vanmiddag bij een marktplaats strat uit japan kijken en waarschijnlijk neem ik hem nog mee ook:dontgeti: Wel een strat met z'n blank fretboard uiteraard:mmmm:

Oude Ibanez Roadster, ofzo? Fijnste Strat-achtigen ooit. Al heb ik zelf uiteindelijk besloten dat die hele 25,5" mensuur niets voor mij is. Dus heb ze allemaal weer verkocht. Gebruik voor Fender-achtige sounds nu 'n paar Starfield's met 25" mensuur. Eigenlijk ook Ibanez.

2010begonnen
1 december 2012, 20:24
Ik ben uiteindelijk toch bij de Epiphone G-400 pro uitgekomen, ook al heb ik ook nog andere gitaren geprobeerd. Zit alleen een klein beetje (lak)schade aan in beide cutouts (wel perfect symetrisch raar genoeg), hierdoor 10% korting gekregen. De gitaar was eigenlijk om een aantal effectpedalen mee te proberen, dus toen zal wel die beschadiging erin zijn gekomen (of natuurlijk andersom). Was geloof ik de laatste in deze kleur. En rood was nou eenmaal mooier en goedkoper.
http://img685.imageshack.us/img685/2388/20121201132213.jpg

klassiek, rood. Veel plezier ermee.

RobinH
1 december 2012, 20:30
Klassiek, en als ze de witte of silverburst in de winkel hadden gehad had ik die genomen denk ik, maar ik vind het ook wel een erg mooie kleur :).

o0rollo0o
2 december 2012, 11:43
Oude Ibanez Roadster, ofzo? Fijnste Strat-achtigen ooit. Al heb ik zelf uiteindelijk besloten dat die hele 25,5" mensuur niets voor mij is. Dus heb ze allemaal weer verkocht. Gebruik voor Fender-achtige sounds nu 'n paar Starfield's met 25" mensuur. Eigenlijk ook Ibanez.

Nee, een japanse EKS Starfire, het is wel een echte stratcloon, zwart met wit uit de jaren 80. Zal wel ff een topic aanmaken als ik tijd heb

Exi
2 december 2012, 12:04
Nice, op de website van Wietse staat ook een EKS Starfire:
http://www.wietsesguitars.nl/pagina337.html
Hij geeft aan dat de gitaar is gemaakt van MDF. Die van jou ook? Of heb jij een andere serie?

Anywie, pics please! :)

o0rollo0o
2 december 2012, 12:13
Nice, op de website van Wietse staat ook een EKS Starfire:
http://www.wietsesguitars.nl/pagina337.html
Hij geeft aan dat de gitaar is gemaakt van MDF. Die van jou ook? Of heb jij een andere serie?

Anywie, pics please! :)

Ik heb een andere met maple nek enzo, nog niet open geschroefd, ben zo ziek als een hond... Hopelijk vanmiddag wat beter voelen dan maak ik wel een topic aan met foto's ipv RobinH zijn topic te kapen:p

DarknessAwaits
2 december 2012, 12:53
Mooie deal gedaan denk ik zo, veel plezier ervan!

Wat iedereen hier zegt over tweedehands gitaren is natuurlijk wel waar, maar een bijkomend 'probleem' is dat je als beginner gewoon nog niet zo goed weet wat nou een goede gitaar is. Daar kunnen ze in de winkel misbruik van maken maar dan heb je nog altijd zoiets als garantie - iets waar je heel goed gebruik van hebt kunnen maken voor je eerste gitaar. Mocht er nou iets met een aangekochte tweedehands gitaar zijn ben je enkel en alleen op jezelf aangewezen.

Al met al een verstandig besluit en zorg dat je 'm niet per ongeluk in het aquarium laat vallen ;).

RobinH
2 december 2012, 16:38
Ik heb mijn gitaar niet aan de muur. Heb 2 rechte muren (1 muur verdeeld door een deur), en 2 schuine (en daardoor sommige stukjes van de rechte muur onbruikbaar). Anderhalve muur heeft een aquarium tegen zich aan, en dat laatste halfje is bureau of TV. Standaard staat nu recht achter mijn PC en bureaustoel. Omdraaien, gitaar pakken en lekker oefenen :D. En inderdaad, ik heb nu 2 of 3 jaar garantie en een standaard servicepunt.

Om even op een genoemd probleem te komen: de stemmechanieken zijn in orde. Zelfs met nieuwe snaren ontstemt het niet enorm snel (tuurlijk, t ontstemt nu wel, maar dat is ook te verwachten).

Ik ben er blij mee, het klinkt lekker.. Ik denk dat ik opeens best wel fan ben van SG's.

Vooral Rollo bedankt voor zijn moeite om mij te helpen, maar de andere forumleden natuurlijk ook :).