PDA

View Full Version : Noise reduction, geen sustain Peavey 6505+



JTB
26 november 2012, 15:46
Een tijd geleden heb ik een Pevaey 6505+ 3ehands gekocht. Hier was een noise reduction mod op uitgevoerd door de eerste eigenaar. De verkoper wist verder niet hoe of wat. Nu vind ik die mod wel handig alleen het circuit is veel te aggresief naar mijn mening. Mijn sustain is helemaal naar de kote.

1 klopt het dat deze 2 zaken (noise reduction/sustain) met elkaar in verband kunnen staan?
2 hoe kom ik erachter wat ze op welke plek hebben aangepast? Ik kan het zo niet heel makkelijk zien, maar ik weet ook niet waar ik moet zoeken. Volgens mij zit het alleen op het lead-kanaal.

iWishmaster
26 november 2012, 16:50
Ik vermoed dat dit gedaan is door twee diodes in het signaalpad te solderen. De 5150's hadden die niet, de (latere?) 6505 wel, maar de + weer niet. Weet het even niet precies meer, maar in ieder geval is het een 'truck' die niet altijd goed uitpakt. Heb het getest op mijn 5150, maar vond het geluid er op achteruit gaan. Zoek naar twee diodes (waarschijnlijk 4148's) in anti-parallel met het signaal, vermoedelijk tussen V2A en V2B. Soms wordt er een potmeter in serie met die diodes gezet om het effect wat te kunnen 'temmen'. Als je het mij vraagt kun je ze er beter uit halen en een noise gate pedaal gebruiken.

Het is maar een gokje overigens, wellicht is er een compleet andere mod gedaan!

JTB
26 november 2012, 19:45
Dank, ik ga eens zoeken. Met V2 bedoel je de preamp buis gok ik?

interessander
26 november 2012, 23:04
Is dat hetzelfde circuit als in de rockmaster preamp (en volgens mij ook de ultra) ? Daar heb ik ook ooit eens een melding van gezien dat het een vrij basic maar qua reduction vrij heftig circuit is...

JTB
27 november 2012, 08:47
Is dat hetzelfde circuit als in de rockmaster preamp (en volgens mij ook de ultra) ? Daar heb ik ook ooit eens een melding van gezien dat het een vrij basic maar qua reduction vrij heftig circuit is...

Ik heb begrepen dat dit inderdaad zo is. Ik zou het graag regelbaar maken met een potmeter. Ik ga morgen eerst eens de amp openschroeven om te kijken of ik die dioden kan vinden. Ik vermoed namelijk wel dat het zo gedaan is.

JTB
30 november 2012, 17:00
Heb hem open geschroefd, en idd 2 diodes gevonden bij V2 (C1) die er stock niet inzitten. Zie foto. Als ik dit regelbaar wil maken, welke waarde potmeter moet ik er dan over zetten?
http://img.tapatalk.com/d/12/11/30/paja8ury.jpg

guitarnijboer
30 november 2012, 17:32
Het hele idee achter de twee diodes is dat ze geen spanning meer doorlaten beneden een bepaalde drempelspanning. Het ruissignaal ligt beneden de nodige spanning om de diodes in geleiding te krijgen, maar een groot nadeel van deze simpele oplossing is het abrubt afkappen van het signaal als de signaalspaning ook onder de drempelspanning komt. Een potmeter over de diodes is vrij zinloos. Het is niet zo dat je daarmee de drempelspanning kan verlagen. Normaalgesproken bevat een noisereduction schakeling ook iets meer componenten dan twee diodes...:)

Wat je zou kunnen doen om deze simpele schakeling toch iets flexibeler te maken is een drieweg schakelaar met noicereduction standen: hi lo en off: hi = twee si diodes, lo = twee ge diodes, off is geen diodes. Germaniumdiodes hebben namelijk een veel lagere drempelspanning (ongeveer de helft) dan silicium diodes.

Hou er rekening mee dat je met iedere diode crossover vervorming krijgt: je signaalspanning is een wisselspaning (denk aan een sinus). Steeds als deze richting de 0 lijn gaat wordt het signaal ineens afgebroken als het onder de drempel spanning van de diodes komt. Bij de 0 doorgang ben je met silicium diodes dus 2 x 0,6 Volt van je signaal kwijt, bij germaniumdiodes 2 x 0,3 Volt en zonder diodes ben je niets kwijt.

JTB
30 november 2012, 17:42
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Maar ik hoor tussen de regels door, haal die rommel weg en zet er een noise surpressor pe(n)daal tussen. Maar misschien dat ik het grapje met de GE diodes toch ga proberen, kost bijna niets. Eerst de versterker maar eend herstellen naar zijn originele staat.

iWishmaster
30 november 2012, 17:52
Ik zou in de eerste instantie proberen ze gewoon weg te halen en kijken of je de hoeveelheid ruis echt storend vindt. Mocht je het toch willen zou ik eens beginnen met een 1Meg potmeter. Enige wat je doet is bepalen 'hoeveel' van het signaal er daadwerkelijk door de 'gate' heen gaat en hoeveel je 'eromheen' stuurt.

edit: guitarnijboer heeft gelijk. Het blijft een 'ghetto' oplossing voor een ingewikkeld probleem (noise reduction).

interessander
1 december 2012, 23:12
Wat moet je precies doen om deze oplossing uit het circuit te halen dan? Ik heb een Rockmaster waarbij ik merk dat deze het signaal afkapt wanneer ik het volume terugdraai op de gitaar, maar ik ben bang dat ik anders misschien meer ruis krijg op het lead kanaal als de boost aanstaat...

Frits van Mourik
2 december 2012, 00:45
Simpel!

De diodes lossolderen van de condensator en uit de printplaat;
de condensator weer terugsolderen in het printplaatgaatje...
Meer is het volgens mij niet. Wèg met die maffe troep!

Noisegates zijn sowieso een symptoombestrijding, maar lossen het wèrkelijke probleem niet op.
Alhoewel... ik heb er 8 (àcht) in m'n studioracks zitten en die zijn soms bijzonder nuttig.
Maar: da's een geheel ander verhaal....

JTB
2 december 2012, 06:38
Zo simpel lijkt het inderdaad te zijn, al is mijn sustain nog niet wat het moet zijn. Maar het is een 2-minuten-mod en dat komt vooral omdat de soldeerbout moet opwarmen.

JTB
2 december 2012, 06:39
Overigens valt de extra ruis reuze mee. (kan mijn vorige post niet bewerken)

iWishmaster
3 december 2012, 11:16
Heb je de diodes nu volledig verwijderd?

Mijn 5150 met de gain op 5 op het lead kanaal en het volume boven standje 2 heeft sustain tot de buren aan komen bellen (en ik heb vrij tolerante buren :D).

JTB
3 december 2012, 15:35
Jep 2 diodes verwijderd. Tsja ik heb de gain op 3 en volume ook. Ik jaag er wel een tubescreamer voor. Maar sustain is nog niet top. Maar is een gitaar (mayones) met Floyd rose geen idee hoeveel verschil dat maakt. Of er zit nog ergens iets tussen gesoldeerd. Maar kan nix vinden helaas.

iWishmaster
3 december 2012, 16:05
Wat is 'nog niet top'? En sustain is natuurlijk niet in secondes uit te drukken, het is meer de 'feel' van een lang aanhoudende noot. Je gitaar speelt wel een hele grote rol, maar ik heb nog nooit een mayones vastgehad, dus daar kan ik niets over zeggen (wellicht ook nog eens exemplarisch). Zo'n noise gate kan het signaal echt afkappen waardoor het heel 'onnatuurlijk' klinkt. Is dat nu nog het geval? Is het wel echt beter geworden of lijkt dat maar zo? Een ander buisje in de preamp kan ook al heel wat doen, misschien even controleren of er wel overal EL83's in zitten (niet 82's of 81's bijvoorbeeld).

JTB
3 december 2012, 17:03
De buisjes zijn ok, het wordt ook niet abrupt afgekapt echter gaat een lange toon snel over in feedback. Daar had ik met andere amps geen last van.

interessander
3 december 2012, 17:19
Hoe heb je die tubescreamer ingesteld dan, misschien te veel drive? Kan ook nog een microfonisch buisje zijn. Qua high-gain en stil heb ik goede ervaringen met Tung-Sol en Shuguang.

JTB
3 december 2012, 17:57
Tubescreamer, volume vol open en gain net niet helemaal dicht. De buisjes zijn ok. Dat heb ik al gechecked.

guitarnijboer
3 december 2012, 22:51
De buisjes zijn ok, het wordt ook niet abrupt afgekapt echter gaat een lange toon snel over in feedback. Daar had ik met andere amps geen last van.

Dat zou wel eens heel goed aan je elementen kunnen liggen. Heb je ook feedback als je geen toon aanslaat, maar gewoon met de volumeknop van de gitaar open in de buurt van je versterker staat?

JTB
4 december 2012, 06:51
Ja met het high gain standje, maar het zijn seymour duncan distortions die erin zitten. Normaal geen rommel. Maar eens checken met een andere gitaar dan. Valt daar iets aan te doen?

JTB
4 december 2012, 18:19
Ok, heb met een andere gitaar gechecked, vaste brug. Maar blijft hetzelfde. Lange noten eindigen in feedback. Ook met de tubescreamer gebypassed. De preamp-buisjes zijn niet microfonisch, als ik er tegen tik hoor ik niets.

guitarnijboer
4 december 2012, 21:31
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een probleem is met je versterker als ik het zo lees, maar daarvoor zou ik het natuurlijk even moeten horen.

Als het zoiets is als hier vanaf 1.30 dan is het gewoon normaal en niets om je zorgen te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=QAcd2xhuQVw