PDA

View Full Version : Ervaringen met Carl Martin Rock Bug?



Cageman
26 november 2012, 00:01
Hallo allemaal!

Ik zou graag eens enigszins degelijke opnames maken van mijn gitaarspel. Mijn oog is gevallen op een Carl Martin Rock Bug. Deze zou ik dan voor een opname-apparaat zetten. Zijn er mensen die ervaring hebben met opnemen via dit pedaal? Ik ben ook erg benieuwd naar hoe deze klinkt in combinatie met pedalen (van verschillende soort. Van dikke fuzz tot reverb).
Graag hoor ik wat gebruikers van dit ding vinden!

Alvast bedankt :)

Cageman
26 november 2012, 00:15
Verduidelijking: met enigszins degelijk opnemen bedoel ik dat er niet teveel van het geluid afgesneden wordt en verschillende effecten het geluid niet heel snel (méér) laten oversturen.

Ik ben mij ervan bewust dat perfecte, met "echte" opnames vergelijkbare kwaliteit niet haalbaar is. Dat hoeft ook niet.

The Lo Lands
26 november 2012, 13:36
Ik heb de Rock Bug en gebruik deze alleen voor opnemen thuis. Ik neem tegenwoordig stereo op omdat ik in de effects loop enkele mooie stereo effecten heb liggen zoals bijvoorbeeld een reverb.

Even een korte uitleg van mijn setup. Vanuit mijn stereo reverb in de effects loop (laatste effect) ga ik dus enerzijds terug naar mijn versterker en anderzijds (stereo) naar de Rock Bug. Vanuit mijn versterker ga ik naar een TAD Amp Doctor Silencer (loadbox) met ingebouwde CAB simulator welke ik zeg maar gebruik voor het rechterkanaal opnemen. De Rock Bug is dan voor het linkerkanaal opnemen. Voordeel van deze setup is dat mijn versterker als preamp werkt voor de Rock Bug zodat bij het overdrive kanaal van de amp deze ook wordt opgepikt door de Rock Bug. Anders zou je één kanaal overstuurd en één kanaal clean hebben. Kan ook een keuze zijn :-)

De kwaliteit van de Rock Bug vind ik persoonlijk erg goed. Ergens las ik dat de AMP sim te vergelijken is met een Roland JC 120 versterker. Met de switch kun je nog kiezen tussen een open en closed cabinet wat erg handig is. Weinig fratsen en daarbij is de Rock Bug zeer dynamisch, weinig ruis (XLR balanced output) en geeft genoeg signaal om op te nemen. Mijn gehele pedalboard gaat dus door de Rock Bug en heeft absoluut geen problemen met de effecten. Geen spikes of rare frequentie dips of boost.

Ik ben er erg tevreden mee! Als je nog overige vragen heb??...

Cageman
26 november 2012, 18:15
Dat zeer dynamisch spreekt me erg aan! Sowieso word ik erg enthousiast van jouw verhaal :)
Ik heb nog één vraagje; als je clean speelt, is hij dan ook echt helemaal clean, of geeft hij altijd, zoals veel andere cabsims die ik ken, toch een klein beetje overdrive?

The Lo Lands
26 november 2012, 19:26
Dat zeer dynamisch spreekt me erg aan! Sowieso word ik erg enthousiast van jouw verhaal :)
Ik heb nog één vraagje; als je clean speelt, is hij dan ook echt helemaal clean, of geeft hij altijd, zoals veel andere cabsims die ik ken, toch een klein beetje overdrive?
Ik heb nog geen nieuwe opnames klaarliggen met deze setup zodat je het zelf even kunt horen. Maar de Rock Bug blijft naar mijn ervaring clean. De enige oversturing is datgene wat jij er in stopt en dat doet het pedaal zeer overtuigend. Je hebt ook van SansAmp een serie pedalen met Amp/Cab sims. Nadeel van deze pedalen is dat deze geen balanced output heeft wat ik voor opnames een pré vind. Deze pedalen kun je wel laten oversturen waar ze ook voor gemaakt zijn met alle regelknoppen. Zoals je weet heeft de Rock Bug alleen een input- en output (headphones) potmeter en switch voor open- of closed cab, dus het amp gedeelte heeft verder geen regelbare opties om deze te laten oversturen. Volgens mij was dit ook juist de bedoeling van dit pedaal om als basis een neutraal clean geluid te produceren.

Misschien moet je dit pedaal bij Thomann bestellen en als het niet bevalt kun je deze binnen 30 dagen retour sturen. Heb je tijd genoeg om dit pedaal eens goed aan de tand te voelen. Succes!

Cageman
26 november 2012, 23:30
Je hebt me overtuigd! Nog even wachten tot kerst en dan ga ik hem hier aanwezig maken :D Dat hij clean blijft is fijn! Hartelijk dank voor het heldere beeld. :)