PDA

View Full Version : catalinbread echorec



Einzeln
25 november 2012, 21:01
Discussieer:

http://www.youtube.com/watch?v=F3NHLRGtDJQ

Mitch
25 november 2012, 21:05
Heb 'm toevallig gisteren zitten luisteren. Ik vind 't wel wat hoor, goed uitgevoerd idee. Een beetje te prijzig voor me om 'm zo maar effe te testen helaas maar ik zou 'm graag in real life willen horen.

Einzeln
25 november 2012, 21:09
Zou graag dat pedaal van dat Hank B Marvin forum eens willen horen. http://www.echotapper.nl/wp/ Die doet ook dat assymetrische. Maar ik vind dit wel lekker klinken hoor.

Mitch
25 november 2012, 21:46
Ik heb de RE20 wel eens getest en dat vond ik een tegenvaller, nogal saai om de één of andere reden. Moeilijk om te omschrijven. Ik neem aan dat dit in de basis een PT2399-achtige is maar dan met de controls van een echorec. Ik moet zeggen dat ik 2399-achtigen over het algemeen lekker vindt blenden met je spel, maar dan vooral voor veel repeats, meer het soundscape werk. Daar lijkt deze ook voor bedoeld. Een delay met maar een paar herhalingen, die je blind aan kan laten staan, dat gaat dan weer lekkerder met een DMM :listen:

E-J
25 november 2012, 21:59
Filmpje met daarin het origineel:

http://www.youtube.com/watch?v=22WJTMoZNeU

De demotjes die door Catalinbread zijn gemaakt vind ik veel beter klinken, ik las dat die Andy op de PGS demo heeft geknoeid met een trimmer waardoor de modulatie een stuk extremer is.

Ben zeer benieuwd naar de eerste reviews. Dit is zeker een pedaal wat ik ga kopen. De Binson is natuurlijk vooral bekend dankzij Syd Barrett en David Gilmour van Pink Floyd, maar zij zijn niet de enigen, Nick McCabe van The Verve gebruikt er al jaren één.

Einzeln
25 november 2012, 22:04
http://www.youtube.com/watch?v=E8HdlDknWu4&feature=share&list=UU0U6RCdesny3E-ZP2Qgam5g
http://www.youtube.com/watch?v=hII1o95QXjc&feature=share&list=UU0U6RCdesny3E-ZP2Qgam5g

DemolitionColorScheme
26 november 2012, 12:54
Van de dingen die ik al gehoord heb vind ik 'em echt prima klinken. Ik heb 4 EchoRecs gehad en moet zeggen dat, qua vibe, deze toch echt wel erg Binsonig klinkt. Ik zou liever dit pedaal hebben dan een Binson omdat die fixed delay tijden me op een gegeven moment echt de neus uitkwamen.

Gitaar4LifeDude
29 november 2012, 20:23
Erg cool ding maar ik vind dat Andy in de demo wel ontzettend veel modulatie over z'n delays heeft. Wel een bijzonder goed floyd geluid.

Mitch
29 november 2012, 21:38
Die kritiek las ik ergens anders ook wel. Ja, oké, dan is het iets minder Echorec, maar potdomme het klonk wel lekker hoor :)

Gretsch 5120
29 november 2012, 21:48
Ik las ergens dat die video van PGS niet de standaard instelling was, maar dat Andy aan de interne trimpot had gedraaid. En inderdaad..ik vind 'm ERG lekker klinken...

Einzeln
30 november 2012, 08:18
http://www.youtube.com/watch?v=bk55XliIM-U

E-J
30 november 2012, 10:02
In dit videotje wordt de Catalinbread met een originele Echorec vergeleken. Klinkt echt geweldig, al hoop ik echt dat ze in de nabije toekomst het pedaal nog iets modificeren om dichter bij het geluid van de Binson in "swell mode" te komen. Dat is namelijk een instelling die ik graag zou willen gebruiken voor The Verve achtige gitaarklanken..


http://www.youtube.com/watch?v=GDFDoxFFB9Q&feature=plcp

Einzeln
30 november 2012, 10:15
De echte heeft een dikkere toon. En wat een geweldig ding is dat trouwens.!

DemolitionColorScheme
30 november 2012, 11:14
De echte heeft een dikkere toon. En wat een geweldig ding is dat trouwens.!
Ik vind het netjuist andersom. De Catalinbread lijkt wat meer laag te behouden en in deze demo is de Binson meer afgesteld met een low-cut waardoor hij ook wat meer high end heeft. Dat is ook hoe ik de Binsons eigenlijk ervaarde, dat ze erg helder kunnen zijn (ligt natuurlijk aan hoe je de EQ afsteld) - ze behouden altijd die definitie. Dit merk je ook vooral als hij gaat A/Ben, verder in de video. De CB kan denk ik wel wat meer gelijker klinken door de modulatie wat terug te draaien (interne trimpot) en de tone knop wat verder open te draaien.

Ik moet wel zeggen dat de CB is gemaakt naar het karakter van de EchoRec 2, die wat anders zijn dan de Binson(s) die hij hier laat zien.

Einzeln
30 november 2012, 11:17
OK ik ben zelf midfocussed ingesteld. Met dik bedoel ik dus dat ik meer mid hoor en in dit geval ook nog minder hoog. De vintage echorec is voor mij rauwer en meer recht in het gezicht, waar ik de CB wat midscooped vind.

DemolitionColorScheme
30 november 2012, 13:21
Hm ... nee, ben ik het niet mee eens. Ik vind de originele hier netjuist meer mid-scooped klinken, waardoor je eigenlijk ook pas het daadwerkelijke effect hoort als hij stopt met spelen. Het hoog blijft dan over en zorgt voor die trails. De CB vind ik netjuist wat meer midderig, waardoor hij ook wat 'modderiger' is en het effect meer een wolk wordt ipv. de subtiliteit van het origineel. (beiden hebben zijn plaats!)

Mitch
30 november 2012, 16:24
Wat een klote video zeg. Puur voor de nerds die willen horen hoe gelijkwaardig ze nou precies klinken als je staccato aanslaat. Volstrekt amuzikaal, maar ja. Gewauwel ook van die gozer hoe hij in een anderhalve minuut drie keer uitlegt wat de swellfunctie is. Maar goed, de CB is een toffe bak, da's nu duidelijk.

Gretsch 5120
3 december 2012, 21:27
Ik vind het allemaal ERG gemiereneuk over 1 standje (een standje dat ikzelf niet echt zou gebruiken), andere instellingen komen niet echt aan bod. Het is wel typisch om het hele topic op TGP door te lezen.. iedereen ging helemaal op in de hype...na deze video sloeg de teneur ineens 180 graden om ..en begon het afzeiken, ... beetje sneu.

Einzeln
4 december 2012, 08:59
Dat was toch ook zijn hele punt. Dat hij zo graag dat standje zou willen zien. En dat het pedaal een erg goed pedaal is. Ik snap niet waarom mensen zich zo druk maken om deze video, en ook het afzeiken naar aanleiding van de video.

titzenpitzer
4 december 2012, 10:39
Oooh ik vind hem echt heel erg vet klinken, heb het nog niet eerder gehoord, zo verschillende repeats die in elkaar overlopen. Iets wat ik eigenlijk al een lange tijd zoek. Maar ja, kostelijk, dus waarschijnlijk laat ik hem voorbij gaan..

En dat vergelijkfilmpje, grappig, ik hoor nauwelijks verschil. Lijkt me handig voor de eeuwige slaapkamergitarist.

Bernardduur
4 december 2012, 11:15
Ik vind em eigenlijk wel erg lekker klinken....... beetje zoals een 'echte' echorec. Eigenlijk de eerste die close aan het origineel komt! Heb er genoeg geserviced...... en op al die rotte kabels na geef me dan toch maar het origineel...... ik heb een zwak voor die ronddraaiende schijven :)

DemolitionColorScheme
5 december 2012, 11:17
Ik vind em eigenlijk wel erg lekker klinken....... beetje zoals een 'echte' echorec. Eigenlijk de eerste die close aan het origineel komt! Heb er genoeg geserviced...... en op al die rotte kabels na geef me dan toch maar het origineel...... ik heb een zwak voor die ronddraaiende schijven :)
True that! En aangezien je al mijn Binsons wel in je handen hebt gehad kunnen we beiden wel een vrij goed beeld tekenen. Ik vind de CB ook eigenlijk wel heel erg Binson-ig! Heb nog nooit een pedaal zo in de buurt horen komen.

Einzeln
15 december 2012, 12:47
http://youtu.be/lKp25B2rjxs

E-J
16 december 2012, 15:29
Andy heeft blijkbaar de modulatie op het pedaal wat minder extreem gezet. Ik vind het erg goed klinken! Dit wordt zeker weten mijn volgende aanwinst op mijn pedalboardje.

Vincent-Renaud-Raffier
16 december 2012, 19:19
Niet om het een of ander, maar weet iemand waar het ding te krijgen is?

Einzeln
16 december 2012, 20:30
de filmpjes komen van Proguitarshop.com.
In Europa hebben we pedalsandparts.com (degier) en Crushthebutton.com

apekop
24 augustus 2013, 03:21
iemand inmiddels al dit pedaal in zijn bezit? ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn een jaar na de aanvankelijke hype.


Andy heeft blijkbaar de modulatie op het pedaal wat minder extreem gezet. Ik vind het erg goed klinken! Dit wordt zeker weten mijn volgende aanwinst op mijn pedalboardje.

Wat ik wel erg jammer vind is dat de modulatie (en gain) alleen intern geregeld kan worden. Een modulatie knop op het pedaal zelf zou veel handiger zijn.

stratman1976
24 augustus 2013, 13:26
Heb hem nu 1,5 week in bezit, dus nog wel een beetje in de honeymoon fase.
Erg lekker pedaaltje, hij klinkt erg muzikaal, totaal niet steriel (wat ik van bijv de DD-7 vind).
De originele Binsons heb ik nooit zelf live gehoord, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Verder gebruik ik een Subdecay echobox en een Disaster Transport van Earthquaker Devices, beide ook delays met (regelbare) modulatie en de echorec is weer anders dus een mooie aanvulling.

De pluspunten wat mij betreft:
- basisklank is top, spatzuiver en niet steriel digitaal klinkend maar erg muzikaal en organisch
- modulatie is erg bruikbaar
- Natuurlijk zeer uitgebreid instelbaar met alle verschillende combinaties van de virtuele "koppen", vooral ritmisch erg leuk.
- Je verzint nieuwe dingen door gewoon lekker te klooien met de instellingen, ik krijg er i.i.g. nieuwe toffe ideeën van.
- De swell knop, als je die precies goed instelt kan je mooie soundscapes maken, het geluid kabbelt dan als het ware door
- Als je de mix knop wat verder open zet, dan valt je dry signaal weg en hoor je alleen repeats

De nadelen wat mij betreft:
- jammer dat de modulatie pot aan de binnenkant zit. Zal wel niet in de layout gepast hebben ofzo. Het is denk ik ook lastig om zelf bij te bouwen, misschien overbrengen naar een andere behuizing. Je moet dus altijd 2 verschillende schroevendraaiers bij je hebben om dit aan te passen.
- Je kan alleen de "depth" van de modulatie aanpassen, niet de snelheid
- Niet alle combinaties van de playheads zijn even bruikbaar, maar dat is meer smaak/stijl gebonden en wellicht komt dat nog

Tap tempo had van mij nog wel gemogen, dat zou de verschillende combinaties van de koppen pas echt bruikbaar maken. Nu is dat live wat lastig in te stellen als je de delays ritmisch wilt gebruiken. Nog geen live ervaring mee, dus misschien valt het mee.

Heb hem dus nog niet heel lang en nog niet alles uitgevogeld, de gain heb ik bijvoorbeeld nog niet getest.

apekop
25 augustus 2013, 01:07
Tap tempo had van mij nog wel gemogen, dat zou de verschillende combinaties van de koppen pas echt bruikbaar maken. Nu is dat live wat lastig in te stellen als je de delays ritmisch wilt gebruiken. Nog geen live ervaring mee, dus misschien valt het mee.


Dat is naast dat de modulatie knop aan de binnenkant zit inderdaad ook een minder punt, geen tap tempo. Voor mij een must, aangezien ik veel ritmische delays speel die je zo nooit 100% goed getimed krijgt.

Hoe klinkt trouwens het de pitch modulatie trouwens als je aan de time knop draait? Is deze een beetje geleidelijk, of meer glitchy in stappen zoals bij veel digitale delays?

stratman1976
25 augustus 2013, 15:09
Bedoel je tijdens het draaien? Dan gaat ie wel glitchy ja.

apekop
25 augustus 2013, 15:15
ja, ik bedoel tijdens het draaien. Dus in (digitale) stappen en niet die mooie geleidelijke tijd/pitch verschuiving zoals analoge delays als de Memory Man dat hebben...ach, ik zoek gewoon naar redenen om mijn GAS te bedwingen! haha...

Einzeln
25 augustus 2013, 15:16
Hoe zou taptempo werken bij een delay waar de trails niet keurig aansluiten?

apekop
27 augustus 2013, 10:47
Hoe zou taptempo werken bij een delay waar de trails niet keurig aansluiten?

hoe bedoel je? taptempo werkt gewoon op de tel die je intrapt, ook als je ritmische delays hebt met patronen zoals bijvoorbeeld de Echorec (veroorzaakt door de 4 koppen). Op mijn Yamaha UD stomp kon ik echter het taptempo wel per 'kop' (digitaal weliswaar) selecteren, maar de meeste delays werken niet zo, is ook een beetje omslachtig in de praktijk.