PDA

View Full Version : hoe afgebroken schroef in telecasterhals te verwijderen ?



jan jansen
25 november 2012, 17:52
http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP5231.jpg

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/IMGP5229.jpg


Bovenstaande 2 fotos geven een indruk hoe de schroef is afgebroken.Iemand nuttige tips om hem te kunnen verwijderen? De gitaar is voorzien van 013-056 snaren dus is het wenselijk dat de hals met 4 schroeven vast zit ipv 3 stuks.

JJ

jutter
25 november 2012, 17:56
Gleufje er in zagen en losdraaien maar!

El_Mano
25 november 2012, 18:07
Als het puntje nog is vast te pakken is een griptang ook een optie, maar hier zou ik ook een sleuf zagen in de stomp.

stijnkenens
25 november 2012, 18:25
Je kan perfect met een dremel + slijpschijfje daar een sleufje in slijpen.
Je zal waarschijnlijk wel een beetje in het hout moeten slijpen, maar dat kan geen kwaad.
In het slechtste geval kan je rond de schroef gaten boren met een boortje van 2 mm (dunner breekt te gemakkelijk, weet ik al uit ondervinding, dan moet je al 2 dingen eruit prutsen.) Daarna kan je met een fijne knijptang de schroef eruit peuteren.
Maar dan moet je het gat wal mooi rond boren en opvullen met een stukje rondhout.
Dat kan met een deuvel, maar ik gebruik er meestal een soort stoppen boor voor, zodat je een houten tap met de nerf in dezelfde richting erin kan lijmen.


s.

jan jansen
25 november 2012, 19:20
.[/QUOTE]

Dank voor de tips..ik ga voor die dremel als eerste optie.uitboren met een dun boortje kan altijd nog..het deel wat uitsteekt is niet meer dan een mm of 2...hopelijk genoeg om grip te krijgen..

Rizz
25 november 2012, 19:34
Dank voor de tips..ik ga voor die dremel als eerste optie.uitboren met een dun boortje kan altijd nog..het deel wat uitsteekt is niet meer dan een mm of 2...hopelijk genoeg om grip te krijgen..

Tuurlijk, een gewone schroef heeft ook minder dan 2 mm om een schroevendraaier in te zetten, dus dat moet wel lukken. Heb 't van de week nog gedaan met een krukje en een 4mm schroef die af was gebroken, ook voor het eerst. Succes ermee!

Cocobolo
25 november 2012, 19:59
het gleufje niet te breed maken, anders is het resterende metaal misschien te zwak voor de kracht die nodig is om de schroef los te draaien. Dus beste is een schroevedraaier met een dunne kop denk ik en die zaagsnede dus amper dikker.

TeleK
4 december 2012, 15:03
Een wat late reactie omdat ik het topic nu pas lees. Ik hoop dat de schroef er al uit is en dat het allemaal goed gedaan is. Een andere mogelijkheid, mits nog van toepassing, die ik zou overwegen is aan beide zijkanten van het uitstekende stukje schroefschacht een plat kantje vijlen en daar dan een griptang of combinatietang opzetten. Je hebt dan een blokkering tegen doordraaien van de bekken en je kan met een tang meer gedoseerd kracht zetten dan met een schroevedraaier. Als de schroef er dan een stukje uit is vijl je de platte kantjes wat verder en krijg je steeds meer grip. Maar ik hoop dat de schroef er inmiddels al uit is :)

Duhsjaak
4 december 2012, 15:33
Hi
Klarenbeek rand Amsterdam/Amstelveen heeft nu voor E12,50 een setje hiervoor in de aanbieding.
Klein gaatje boren, dingetje er in draaien, dat klemt zich vast en je draait de schroef er zo uit.

En misschien is het met de dremel gelukt. En maakt het halve forum zich stiknerveus voor helemaal niks.
Sjemug wat een suspense!

Geef eens een berichtje vriend.
Vriendelijke groet, Gus

jan jansen
4 december 2012, 17:05
Een wat late reactie omdat ik het topic nu pas lees. Ik hoop dat de schroef er al uit is en dat het allemaal goed gedaan is. Een andere mogelijkheid, mits nog van toepassing, die ik zou overwegen is aan beide zijkanten van het uitstekende stukje schroefschacht een plat kantje vijlen en daar dan een griptang of combinatietang opzetten. Je hebt dan een blokkering tegen doordraaien van de bekken en je kan met een tang meer gedoseerd kracht zetten dan met een schroevedraaier. Als de schroef er dan een stukje uit is vijl je de platte kantjes wat verder en krijg je steeds meer grip. Maar ik hoop dat de schroef er inmiddels al uit is :)


Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen en ga dit komende vrijdag proberen.Ik las ook nog ergens dat de schroef verwarmen(soldeerbout) en dan afkoelen ervoor zorgt dat hij losser gaat zitten....enfin vrijdag weet ik meer..,

fred