PDA

View Full Version : Nieuw ampje! Fender Sidekick 15 Tube-upped!



Lexvandoef
25 november 2012, 14:23
Het zoveelste speeltje is weer klaar... :seriousf:

Ik had nog een Fender Sidekick 15 gekregen van een huisgenootje en dat was eigenlijk wel een ultiem reismaatje, alleen hij klonk erbarmelijk en ging never nooit niet hard genoeg voor repetities en kleine gigs. Dus...

Ik heb fantasie de vrije loop gelaten en samen met Frits van Mourik iets leuks bedacht, er moesten maar eens buisjes in komen.... ^^
Ik een gokje genomen en ik ben uitgekomen op een Matchless Phoenix-achtige die ik wilde laten bouwen, met enkele twists... Zo is de EL34 eindtrap een 6v6 eindtrap geworden en komt er nu zo'n 20W aan herrie uit. Verder zijn er nog wat tweaks uitgevoerd om hem iets langer clean te laten blijven en is hij ietstie warmer gevoiced. Verder zijn alle functies en switches en mogelijkheden overgenomen. De faceplate van de sidekick 15 is ook behouden gebleven incl alle functies van de Matchless, enkel de mid knop is de cut knop geworden en er is een aparte switch gekomen om de Mastervolume in en uit het circuit te kunnen schakelen. Ook zijn de hi/lo in puts schakelbaar geworden dmv een tuimelschakelaar ipv 2 verschillende jacks. Dit omdat het chassis natuurlijk niet al te groot is... Aan de achterkant zit nog een half power switch, hiermee verlaag je het vermogen. In half power mode krijg je ook meer compressie en voeltie wat sponziger aan, leuk voor wat bluesier spul en zeer goed bruikbaar als je de toonregeling weer even opnieuw instelt, hij gaat dus niet enkel zachter.

Het heeft een tijdje geduurd incl testperiodes en weer terug gaan voor tweaks totdat hij af was maar het was zeker de moeite waard! Wel spannend.... ampje laten bouwen, en dan voor het eerst dat ding aangooien....

Hoe klinktie?
Lekker! Komt zeer goed in de buurt van zijn grote voorbeeld, natuurlijk geen 1 op 1 kopie van het geluid, alleen al door de andere eindtrap, en laat staan dat alle componenten exact 1 op 1 hetzelfde zijn, maar dat geeft helemaal niks, dit dit is zeer de moeite waard! Heeft echt een absurde dynamiek en feel, klinkt heel erg brutaal en vet, reageert meer dan uitstekend op je aanslag, verschillende pickups en gitaren.
Hele mooie bellerige gebalanceerde cleane sound, en met gain op max krijg je een goede vette crunch met een strat, stevigere p90's en humbuckers geven natuurlijk nog meer gain en eindigen in een mooie medium gain overdrive. Hij voelt ook lekker stevig aan, je staat niet over een lullig ampje te spelen maar hij heeft een stevige feel, niet stug oid maar juist soepel en aanwezig.
De mastervolume doet het trouwens uitstekend, geen dun of te dof geluidje bij lage standen maar gewoon een zachter geluid, het voelt natuurlijk wel anders omdat je geen wapperende speakers meer hebt maar het is zeer bruikbaar voor in de avonden :).

Het chassis heb ik naderhand in een zelfgebouwd topje geplaatst. In totaal weegt het nu nog geen 6 kg, ideaal om mee te nemen naar repetities! Juist om het zo licht mogelijk te houden zit er nog geen voor of achterkant in het topje, komt mss ooit nog wel als ik meer spierballen heb ;)

Ik ben al met al zeer tevreden, dankjewel Frits!

Foto's:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20120914_153338.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20120914_153432.jpg

Brewskie
25 november 2012, 14:29
Schattig topje geworden. En een stukje doek spannen kleedt mooi af, en weegt niks. Was grapje, over die spierballen, toch ? Achterkant kun je dan open laten.

Lexvandoef
26 november 2012, 00:36
Ja dat was een grapje ja.... :seriousf:

Daar zat ik zelf ook nog aan te denken ja, komt nog wel.... voorlopig ff spelen!

Mitch
26 november 2012, 10:34
Ah cool, ben zeer benieuwd! Phoenix is een geweldig uitgangspunt; als het al maar 80% in de buurt zit is het al super :) Ga ik vast nog wel eens horen.

Lexvandoef
27 november 2012, 23:29
Thnx mate! Ik durf te beweren dattie dat wel red.... ;) Volgende mini-meet komtie weer mee :)

peter_heijnen
28 november 2012, 09:38
Mooi Lex, ga je hem ook net zo afwerken als je champ?

Btw, de groove tubes soul-o-single had een zelfde formaat top versie waar de 'loze ruimte' was opgevuld met twee 5 of 6 inch speakertjes. Ideetje?

http://img96.imageshack.us/img96/3896/dp2sdim6470.jpg

Lexvandoef
30 november 2012, 13:19
@Peter, ja op termijn ga ik hem net zo afwerken als mijn champ, maar dan met andere kleuren. Wil nu wit of creme als basiskleur met een andere felle kleur en ander grillcloth. Dat met die mini speakers is wel een tof idee, maar daar wordtie wel weer zwaarder van :P. De reden dat de versterker er is is juist omdattie lekker ligt is, en dat moetie ook blijven :).