PDA

View Full Version : Tokai Love Rock



niels5150
17 juni 2003, 22:49
Hee gastuh, ik kan misschien voor een redelijke prijs een tokai love rock kopen. Brown sunburst gevlamde top, mahonie body, gelijmde hals, grover brug en mechanieken rosewood toets etc. Echt een mooie gitaar om te zien. De gitaar is nog nieuw zeg maar. Het is een koreaanse, en geen japanner, die weer een klasse duurder zijn. Hij vraagt er 595 voor, is dat ok? Wat zijn jullie ervaringen met tokai les pauls?

FNaRK
17 juni 2003, 22:54
meen me te herinneren dat er in de Gitarist van een paar maanden geleden een vrij lovende recensie stond....

The Mule
17 juni 2003, 22:56
Alleen ervaringen uit de tweede hand, schijnen zeer goede Les Paul kopien te zijn. De oudere modellen (jaren 80) zijn echt gezocht op de vintage markt. Volgens mij is er op het net behoorlijk wat over te vinden. Het verschil tussen Koreanen en Japanners kan hopelijk iemand anders uitleggen...

Toch heb ik het gevoel dat het een hoge vraagprijs is, ik zou flink proberen te pingelen!

niels5150
17 juni 2003, 22:59
hij is wel nieuw en ongebruikt. en behalve het logo niet van echt te onderscheiden. die jaren 80 tokai's schijnen vrij dunne halsjes te hebben. En voor een oude ibanez les paul betaal je ook al zo'n 500 euro tegenwoordig, en die schijnen een stuk minder van constructie te zijn als dit schatje. Paar vette elementen erin en gas op de plank toch?

John P
17 juni 2003, 23:09
Gewoon kopen! Prima dingen, goeie spullen erop en als je wat luxers wilt, koop je die er idd bij. Daar is de prijs ook naar, kan zat. Die tachtiger-jaren dingen uit Japan waren grandioos! Geen wonder, dat Gibson erg zenuwachtig werd en processen aan ging spannen. Als je zo eentje kunt kopen voor een beetje schappelijke prijs moet je dat beslist doen. Als beleggingsobject alleen al. Er waren in de tachtiger jaren erg veel goede Japanse Fender en Gibson cloons. Ook de imitatie Fenders van Tokai waren ontzettend goed.

srv-man
17 juni 2003, 23:40
Ik heb wel eens een (nieuwe) Japanse bespeeld en die klonk erg goed en zag er erg goed uit. Voelde net als een LP. Was ook bepaald geen koopje, zo´n 1400 euro nieuwprijs. De Koreanen vormen de goedkopere lijn, maar zijn volgens mij ook goed. De prijs lijkt me niet onredelijk, maar let er wel op dat de vermelde houtsoorten kloppen, want er zijn ook allerlei modellen met andere (exotische) soorten. Aan de andere kant: het belangrijkste is dat hij goed klinkt en speelt, een paar andere pu´s zijn natuurlijk altijd het overwegen waard.
Er was trouwens een nederlandse importeur (Lemon in Almere of Lelystad), maar de site werkt niet meer. Bass Connection verkoopt ze ook nieuw.

John P
17 juni 2003, 23:51
Koreanen kunnen tegenwoordig ook echt wel gitaren bouwen, hoor! Trouwens, tegenwoordig hoef je alleen maar de juiste computerprogramma's te kopen en je kunt gitaren zeer nauwkeurig bouwen. Op de tiende mm nauwkeurig! De samenstelling en de kwaliteit van het hout en de onderdelen is nog het enige probleem. En daar weten ze zo ondertussen ook genoeg vanaf.

Davinci
18 juni 2003, 08:27
Tokai? Doen!
De Nederlandse site voor Tokai: http://www.tokaiguitars.nl/

niels5150
18 juni 2003, 09:09
wat betreft de houtsoorten, das gewoon standaard gibson. Dus flame maple top (die helaas wel gelamineerd is) maar ik geloof wel één stuk mahonie. gelijmde hals etc. Ik heb inderdaad net een gunstige review gelezen in de gitaarplus. De japanse lijn begint zo rond de 1000 euro met een goldtop model. flametops zijn van 1300-1500 euro. De koreaanse lijn begint vanaf 600 of 700 euro. En deze moest nieuw 800 opbrengen, dus ik denk dat dit een van de duurdere uit de koreaanse serie is. Ik wil al tijden een les paul, maar de gibsons zijn gewoon te duur, en ook niet altijd even goed van kwaliteit. Volgens mij is tokai een goed alternatief. Ze hebben in de 60-70's zelfs voor gibson gebouwd. Uiteindelijk zijn ze zelf verder gegaan.

niels5150
18 juni 2003, 21:03
dit is kut! hij heeft een elzen body zegt de verkoper, en een maple neck, rosewood toets en flamed maple top. Voor de rest is hij exact aan de japanse versie die wel mahonie body en neck heeft. toch maar zoeken naar een les paul studio die nog de ouderwetse dikke body heeft, en niet die dunne late 90's nep dingen. Iemand nog een tip?

Ik zag ook een ibanez '77 les paul staan. Is dat wat?

Gr niels

John P
18 juni 2003, 21:23
Ga eerst maar eens proberen! Het belangrijkste is dat-ie goed klinkt!

niels5150
18 juni 2003, 22:26
ja, maar met deze houtsoorten kan hij nooit als een les paul klinken. das wel jammer. misschien toch een les paul studio? weet iemand iets over de houtsoorten van oude ibanez gitaren. :cool:

Geert Teekens
1 juli 2003, 14:51
Hee Niels, hier heb je wat sites om wijzer te worden over de Ibanezzen:

http://www.break-even.org/ibanez/

http://216.250.245.172/copies.html

http://www.ibanezcollectors.com/

http://www.ibanez-vintage-page.de/

Er is ene Harrie Kruisselbrink (of iets dergelijks) te vinden op de duitse site en die weet er echt heeeeel veel vanaf.

Maar.. Volgens mij kan je wel betere Gibson kopien vinden dan de Ibanezzen. Bij Ibanez was het dacht ik erg gericht op de looks. Ze zien er supervet uit, maar qua constructie was het niet altijd pret.

Let op; Vele Ibanez Les Pauls hebben onder de maple top kamers in de body zitten. Dit is niet uit akoestische overwegingen gedaan, maar gewoon om hout te besparen. Hierdoor gaan ze snel zingen en klinken lang niet zo dik als een normale Les Paul. Dit zijn de modellen die ook een geschroefde hals hebben; KUTZOOI dus.