PDA

View Full Version : zwaarste houtsoort?



barno
24 november 2012, 23:59
Niet dadelijk handig voor gitaarbouw maar ik heb onlangs het zwaarste stuk hout vastgehad dat ik ooit heb euh.. vastgehad. een stuk van ongeveer 20 op 20 cm, zo'n 8 cm dik, toen ik het optilde dacht ik dat het metaal was...

Iemand een idee wat dat kan zijn. is van een vriend die aan een kanaal woont, en meen dat het stuk van steiger was geweest ofzo. Via google kom ik uit bij pokhout? en daar leek het op het eerste zicht wel op

oigun
25 november 2012, 00:26
Azobé?? Is ook loeizwaar en word vaak gebruikt bij damwanden/beschoeiingen etc.
Pokhout word weer meer gebruikt voor het maken van wielen en katrollen.

aaronstonebeat
25 november 2012, 00:30
Azobé inderdaad, één van de weinige houtsoorten die zwaarder zijn dan water. Pokhout is ook zwaarder dan water.

EDIT:

Ik heb hier nog wat uiteindes azobé van palen die we gebruikt hebben voor een schutting. Hard en zwaar als het is, heeft het wel een sterke neiging tot werken. Het staat nu een paar jaar binnen en ik zou er wel een topkam of plectrum van durven te maken, als ik het gezaagd krijg.
Van pokhout schijnen onder andere lagers gemaakt te worden, vanwege de hardheid en de natuurlijke vettigheid. Vooral die vettigheid ervaar ik niet bij azobé, en op werkend materiaal zit je niet te wachten bij lagers en dergelijke, vermoed ik.

Rizz
25 november 2012, 00:41
Lignum Vitae

(Guaiacum officinale)
84.4 lbs/ft3

Widely accepted as the heaviest wood in the world–this wood has been listed as an endangered species and is listed in CITES. Consider Verawood as a very close substitute.

Na googlen kom ik hier uit, idd pokhout, ook het hardste hout op de Janka schaal.

http://www.wood-database.com/wood-articles/top-ten-heaviest-woods/

Cocobolo
25 november 2012, 08:11
pokhout is erg duur als ik mij niet vergis. Dus voor een steiger lijkt me dat dan onwaarschijnlijk.
Ik heb hier een veranda gebouwd met enorm zware houten palen waar ik bijna geen (diep) gat in geboord kreeg (een gaatje van 6mm diameter en 8cm diep lukte uiteindelijk wel, maar per gat was ik meer dan een half uur boren en een hoop zeep als smeermiddel).

Het hout zal ik straks nog even opzoeken hoe het heet (het kwam uit zuid-amerika), maar Barno, ruik eens aan het hout : stinkt het gigantisch? Echt een soort poeplucht bijna? Dikke kans dat we dan hetzelfde hout hebben. Mijn hout was voor beschoeiing, mocht zo onbehandeld het water in en gegarandeerd minstens 20 jaar geen problemen.

obiwanjacobi
25 november 2012, 08:59
Nou een gitaar bouwen ... van 50 kg! :crazyhappy:

El_Mano
25 november 2012, 10:12
Als het voor steigers of schoeiingen is is de kans dat het Azobe is levensgroot. Toch kan het feit dat het in, of bij het (vaar)water is gevonden wel verklaard als het echt om pokhout zou gaan. Op de scheepswerf waar ik mijn opleiding kreeg in 1967/68 leerden we onder leiding van buitengewoon ervaren houtbewerkers pokhout in stroken te zagen. Die stroken van soms wel een meter lang en 20 cm breed werden "arms" geschaafd zodat ze met zijn allen een cirkel vormde. Na bewerking werd dat tussen de schroefas en de uitgang van de schroefastunnel geplaatst aan de kant waar de as uit het schip kwam. ( dus na het enorme lager en bedoeld om de zaak af te sluiten en te steunen. Na verloop van tijd kan door slijtage of breuk een stuk van zo'n constructie uit de schroefas koker raken en in het water belanden. Maar Azobé is roodbruin met een vezelachtige structuur, Pokhout is aalglad en steenhard. Tevens kan het van zwart naar knalgeel dooraderd zijn ( we maakten in de leerschool om het te leren bewerken van die v=staande vogels van met de snavel in de lucht en zodanig dat de buik dan geel was en de rug/vleugel en snavel zwart.

stijnkenens
25 november 2012, 12:19
Voor steiger hout werd ook wel groenhart en bruinhart gebruikt. Ook knoeihard en zeer vettig.

Maar ik was ook aan pokhout aan het denken. Is het groenig? Wij gebruiken een stuk als geleiding voor de grote lintzaag, werkt perfect.

En het werd inderdaad gebruikt als lagers voor de as van een boot schroef. Waarschijnlijk ook wel in de (wind)molen bouw.



s.

grizzly
29 november 2012, 19:08
Zonder foto is er weinig van te zeggen.
Er zijn zeer veel houtsoorten die, voor de leek, zwaar aanvoelen.
Pokhout (lignum Vitae) heeft een SG van 1.35 en staat daarmee in de top 5 van zwaarste houtsoorten.
Het door Australische gitaarbouwers geliefde Gidgee {Acacia cambagei} is met een SG van 1.35 net zo zwaar.
Waddy Wood (Acacia peuce) SG 1.37 en Bauhinia Red (Lysiphyllum carronii) zijn zelfs nog zwaarder. (en veeeel harder)
Ik heb hier een paar setjes Snakewood liggen met een SG van 1.25 en een Janka hardheid van 3800.
Azobe (Ironwood Red - Lophira alata) Janka hardheid 3350 voelt zeker wel zwaar aan, maar behoort met een SG van 1.07 niet eens in de top 100 van zwaarste houtsoorten.

Het komt wel vaak genoeg voor om het tegen te komen als steiger hout.
Het kan ook makkelijk een van de Surinaamse houtsoorten zijn, die komen hier ook regelmatig voor en hebben het zelfde niveau van gewicht en hardheid. Massaranduba (bolletrie)
Ik gok echter ook op Groenhart (Ipe).

Rizz
29 november 2012, 19:24
Ik had toch ergens gelezen dat pokhout dan iig het hardste hout is met een waarde van 4500, of zijn er nog hardere houtsoorten?

grizzly
29 november 2012, 19:49
Hi Rizz,
Er zijn VEEEEL hardere houtsoorten.
Lignum Vitae heeft een Hardheid van 4500 op de Janka schaal.
Houd je vast,. . . . .
Buloke Australian (Allocasuarina luehmannii) 5060
Quebracho Colorado - (Schinopsis brasiliensis) 4800
Quebracho Colorado - Paag (Schinopsis lorentzii) 4700
Waddy Wood (Acacia peuce) 4630
Belah (Casuarina cristata) 4500

En er schijnen in de binnenlanden van Australie nog een paar van die verschrikkelijke harde bomen te staan die nog niet op de Janka schaal voorkomen.

Rizz
29 november 2012, 20:04
Hi Rizz,
Er zijn VEEEEL hardere houtsoorten.
Lignum Vitae heeft een Hardheid van 4500 op de Janka schaal.
Houd je vast,. . . . .
Buloke Australian (Allocasuarina luehmannii) 5060
Quebracho Colorado - (Schinopsis brasiliensis) 4800
Quebracho Colorado - Paag (Schinopsis lorentzii) 4700
Waddy Wood (Acacia peuce) 4630
Belah (Casuarina cristata) 4500

En er schijnen in de binnenlanden van Australie nog een paar van die verschrikkelijke harde bomen te staan die nog niet op de Janka schaal voorkomen.

Hmm, twee artikelen die dus niet kloppen, mooi is dat.. Dank, Grizz, altijd handig, zo'n wandele houtencyclopedie! :D

RS-Rik
29 november 2012, 21:53
Dat zijn van die momenten dat ik me afvraag hoe dat hout zo ontzettend hard en dicht wordt, en waarom.. Dat verwacht je toch niet van een organisme?

aaronstonebeat
29 november 2012, 21:59
Evolutionaire aanpassing aan de omgeving, dunkt me; vast een leuke voor het desbetreffende onderwerp.

stijnkenens
29 november 2012, 22:51
Dat is inderdaad een goede vraag, gelukkig is niet al het hout hetzelfde, het zou maar saai zijn in de gitaarwereld.

Hetzelfde met vrouwen trouwens ;)



s.

grizzly
30 november 2012, 22:34
Veel van de Australische bomen zijn in de top van de hardheid schaal te vinden.
Dat heeft natuurlijk te maken met de omstandigheden waaronder deze soorten zich moeten handhaven.
Ongelooflijk heet en droog, met om de zoveel tijd branden.
Het mooie van de natuur is, dat veel van de soorten die daar groeien gewoon na de brand weer tot leven komen en door leven alsof er niets aan de hand was.
Wat is de natuur mooi he :)

Hier is een Australische site met een aantal van die soorten.
http://www.fpc.wa.gov.au/content_migration/plantations/species/arid/Default.aspx

aaronstonebeat
30 november 2012, 22:39
Er zijn zelfs boomsoorten waarvan de vruchten alleen open gaan bij brand.

grizzly
30 november 2012, 22:58
Aan ons de schone taak om al die bijzondere soorten eens uit te proberen in onze gitaren :)
Een maat van me leeft in Australie en zal de volgende keer wat Gidgee voor me meenemen. Misschien dat hij ook wat Buloke kan ritselen.