PDA

View Full Version : Mijn nieuwe gitaarontwerp



thomasvreeke
24 november 2012, 16:49
Al enige tijd ben ik bezig met een ontwerp voor een electrische gitaar. Niet te bizar, maar toch vernieuwend en anders dan die vier of vijf modellen die al bestaan was mijn streven. Inmiddels begint het echt ergens op te lijken, maar nou vraag ik me dus af wat te doen als het straks echt klaar en mooie en goed is.

Heeft iemand een idee hoe ik een gitaarmerk kan vinden dat op zoek is naar een nieuw ontwerp?

En hoe zorg ik dat zo'n merk er niet vandoor gaat met mijn ontwerp?

Buzzel
24 november 2012, 17:05
Heeft iemand een idee hoe ik een gitaarmerk kan vinden dat op zoek is naar een nieuw ontwerp?

Bellen, mailen, faxen, langsgaan...


En hoe zorg ik dat zo'n merk er niet vandoor gaat met mijn ontwerp?

Google is your friend 1ste hit http://www.uitvinders.nl/voorlichting/FAQauteursrecht.htm

thomasvreeke
24 november 2012, 17:13
zo ver was ik al, ben meer op zoek naar nuttige tips die minder voor de hand liggen

wietse
24 november 2012, 17:20
anders dan die vier of vijf modellen die al bestaan was mijn streven.

4 a 5 bestaande modellen? jongen jij hebt nog veel te leren wat gitaarmodellen aangaat, honderden zijn het er.

mountainman
24 november 2012, 17:23
Ik denk dat het stukje op die site over modelbescherming meer van toepassing is.
http://www.uitvinders.nl/voorlichting/FAQmodellen.htm

Genoeg tips daar lijkt me.

thomasvreeke
24 november 2012, 17:27
Dankjewel, zeer nuttige pagina :)

Duhsjaak
24 november 2012, 19:51
Hi T
Sluit mij aan bij Wietse en Mountainman. En doe dat in de hoop dat jij je bedient van de Engelse humor, waardoor ze een 12 cylinder een double 6 noemen.

En je woont in Eindhoven. De designstad van NL, zegt men zelf. Dat moet een succes worden. En iedereen die een goede suggestie doet deelt mee in dat succes.

Om je gelijk uit de droom te helpen: Je modelrecht valt niet te beschermen. In de 'beschaafde' wereld is dat al niet te doen, in andere gebieden maken ze hun opoe nog na als ze er een piek aan kunnen verdienen.

Het grootste gevaar is niet dat je ontwerp zal worden gepikt als jij een succesvol ontwerp hebt. Leg je daar vooral bij neer en zie het als een erkenning dat je ontwerp in de smaak valt. Ieder onderbroekmerk, schoenenmerk en duur horlogemerk zullen je dit zelfde verhaal vertellen.

Zelfs als je uiteindelijk de procedure wint, loop je leeg op de binnen- en buitengerechtelijke kosten.

Het gevaar komt uit een andere hoek. Laten we (omdat het een forum is) zeggen dat ik enige betrokkenheid heb met een zaak waarin een grote company een ontwerp 'creatief overnam'. Toen dat succesvol bleek, zijn een blik vol in-house advocaten aan het procederen gegaan om er voor te zorgen dat de designer zijn ontwerp niet meer mocht vermarkten. Dat is ze gelukt.

Dus iedereen zorgt dat ie zo breed mogelijk wordt gepubliceerd. Nou is de geloofwaardigheid van kranten niet 100% top. Dus: Schakel een fatsoenlijke fotograaf in die je prototype vanuit verschillende gezichtspunten/beeldhoeken fotografeert.

Maak daar een aantal mooie prints van (ook handig voor een presentatie) en ga daarmee naar je belastingkantoor. Maak daarvoor een afspraak. Zij zullen dan je ontwerp van datumstempel voorzien. Daarmee kun je je ontwerp niet beschermen. Maar wel ervoor zorgen dat er een meanderende rechter de rechten aan een ander toewijst.

Met de datumstempel kun jij zonder gedoe bewijzen dat je ontwerp op datum X al bekend was bij de belasting. Leg dat in een kluis of zo. Gaat er glas bier overheen, dan moet je opnieuw naar de belasting om een nieuwe (met de recente datumstempel) te halen.

Eindhoven? Vraag Piet Hein Eek maar eens wat ie voor een partij geld heeft weggetikt in een vruchteloze poging zijn ontwerp veilig te stellen.

Zorg dat het resultaat fraai is, dan kunnen wij trots zijn dat wij erbij waren toen het nog bedacht moest worden. En kunnen wij de DHZ sectie vragen je model te klonen.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

thomasvreeke
24 november 2012, 20:10
...o what a wonderful world

barno
24 november 2012, 20:25
gitaarontwerp beschermen ? ... ik heb me wel es in die zaken verdiept en kwam tot de conclusie: dream on ... :)

breed publiceren en wat voorzorgsmaatregelen nemen is de boodschap.

En zeker checken of je niet iets hebt getekend dat al bestaat. Die kans is nl erg groot want er zijn idd al talloze ontwerpen op de markt.

DLDB
24 november 2012, 20:33
Volgens mij is een vorm niet te beschermen. Meen dit ergen te hebben opgevangen bij mijn hoorcollege intellectuele eigendom, maar moet de stof nog bestuderen voor het tentamen, dus misschien kom ik er in januari op terug mocht dat nodig zijn :p

thomasvreeke
24 november 2012, 20:37
Maar eigenlijk kan ik er dus gewoon helemaal niks mee dan? Da's mooi kut

barno
24 november 2012, 20:41
Ik zou me niet druk maken over dat soort dingen voor aleer je een ontwerp af hebt, prototype fase voorbij bent, er een aantal hebt gebouwd en voldoende feedback hebt gekregen.

thomasvreeke
24 november 2012, 20:46
Ik zou me niet druk maken over dat soort dingen voor aleer je een ontwerp af hebt, prototype fase voorbij bent, er een aantal hebt gebouwd en voldoende feedback hebt gekregen.
natuurlijk wel. heb er al een hoop tijd en energie in gestoken, en moet wel op tijd weten of het meer energie en tijd waard is. zou mooi bagger zijn als ik pas na drie prototypes achter zou komen dat het zomaar gejat kan worden door iedereen die er zin in heeft

Tabula Rasa
24 november 2012, 20:57
natuurlijk wel. heb er al een hoop tijd en energie in gestoken, en moet wel op tijd weten of het meer energie en tijd waard is. zou mooi bagger zijn als ik pas na drie prototypes achter zou komen dat het zomaar gejat kan worden door iedereen die er zin in heeft

Maak je niet zo druk..... En dan jat iemand het... Is het ontwerp zo interessant dat het echt verkkocht gaat worden? Gitaristen zijn uitermate conservatief.

Zelf zou ik de foto's en tekeningen gewoon bij zelfbouw neerkwakken. Daar lopen veel mensen rond die jou kunnen "sturen" indien nodig. Iedereen ziet tenminste, met datum erbij dat het jou ontwerp is (hoewel ik de rechtsgeldigheid erbij in twijfel zou trekken, zo op een forum). Als het ontwerp goed is, ga je vanzelf naam opbouwen, en wordt je voor nieuwere ideeën gevraagd.... (in theorie).

Heb je al een exemplaar gebouwd?

DLDB
24 november 2012, 21:00
Even snel door mijn aantekeningen gekeken. Vorm kan in dit geval denk ik wel beschermd worden omdat de wezenlijke waarde is gelegen in de (vast) prachtige klank en de fijne bespeelbaarheid van de gitaar en niet de vorm. Op die manier is ook de vorm van een wokkel-chips beschermd omdat daar de wezenlijke waarde de krokantheid en smaak was. Google zelf eens op wezenlijke waarde van de waar of onderscheidend vermogen.

Tabula Rasa
24 november 2012, 21:01
Als ik een Guttlin wil, dan pak ik een plak hout, verschaal een van de foto's van Barno en bouw ik er eentje na. Net zo makkelijk als een strat of tele of LP. Maar dat doe je niet, uit respect.

Als een ander een Guttlin wil, en Barno heeft geen tijd. dan kan ie ook naar mij toe komen. Dik centen bieden en dan doe ik het nog niet. Uit respect!

Maar kan Barno mij het verbieden? Op basis van eerdere "gepubliceerde" foto's op GN? Ik denk het niet, en anders wordt het zo lastig dat hij er koppijn van krijgt (en ik ook).

Het beschermen van je ontwerp zal lastig worden, en een ander geeft er net een hele kleine draai aan zodat het toch weer anders is en dan mag het wel. Niet druk om maken.

thomasvreeke
24 november 2012, 21:05
Maak je niet zo druk..... En dan jat iemand het... Is het ontwerp zo interessant dat het echt verkkocht gaat worden? Gitaristen zijn uitermate conservatief.

Zelf zou ik de foto's en tekeningen gewoon bij zelfbouw neerkwakken. Daar lopen veel mensen rond die jou kunnen "sturen" indien nodig. Iedereen ziet tenminste, met datum erbij dat het jou ontwerp is (hoewel ik de rechtsgeldigheid erbij in twijfel zou trekken, zo op een forum). Als het ontwerp goed is, ga je vanzelf naam opbouwen, en wordt je voor nieuwere ideeën gevraagd.... (in theorie).

Heb je al een exemplaar gebouwd?
heb hem eerst getekend, later op ware grote op karton gezet om de balans een beetje te testen enzo en of alles wel op de goeie plek zat. heb wel wat fotografische renders gemaakt in 3ds max, maar ga ze zeker niet zomaar ergens op een forum neerkwakken, en ook niet ergens anders op internet. denk er nog wel even over na wat ik ermee moet

Gearjunkie
24 november 2012, 21:22
Goed bezig! Gewoon twee of drie gitaartjes naar jouw ontwerp bouwen, of dit laten doen.
Geef ze een paar goede gitaristen cadeau in ruil voor feedback, waardoor je model steeds beter en bekender word.
Met de tijd komt er wel een bouwer of fabrikant op jouw pad.

thomasvreeke
24 november 2012, 21:52
Als ik daar niet veeeels te arm voor was zou het wel een goed plan zijn :)

Gearjunkie
24 november 2012, 21:56
Als je vertrouwen hebt in de zaak kan je toch fondsen werven? Hoeveel geld zouden we over praten? Paar duizend euro?

Tabula Rasa
24 november 2012, 22:08
Zit het "speciale" puur in de vorm? Als het echt alleen in de vorm zit, dan zou je hem zzelf kunnen bouwen, eventueel met wat hulp in de rubriek zelfbouw. De vorm kan je afdekken. 95 % van slagen of falen bij zelfbouw zit hem in de 10cm brede strook van brug tot topkam.

Als je overweegt, vanuit budget om het zelf te proberen kan je daar de nodige hulp vinden, ook zonder je vormen en andere "speciale en unieke" zaken prijs te geven.


EDIT: Want ik neem aan dat je het liefts met een prototype naar een fabrikant/bouwer wilt stappen, ipv alleen tekeningen.

barno
24 november 2012, 22:14
Post maar es een tekening hier, zodat we tenminste weten waarover het gaat, als het de moeite is, hoor je dat dadelijk, indien niet waarschijnlijk ook :)

Trouwens, als je lekker met je ontwerp op je kamertje blijft zitten, bestaat de kans dat er morgen een zuid koreaan met hetzelfde ontwerp komt, daar sta je dan ..; :)

thomasvreeke
24 november 2012, 22:31
Post maar es een tekening hier, zodat we tenminste weten waarover het gaat, als het de moeite is, hoor je dat dadelijk, indien niet waarschijnlijk ook :)

Trouwens, als je lekker met je ontwerp op je kamertje blijft zitten, bestaat de kans dat er morgen een zuid koreaan met hetzelfde ontwerp komt, daar sta je dan ..; :)laat die zuid koreaan maar lekker zijn best doen, ben ik niet bang voor. ik post niks iig

barno
24 november 2012, 22:40
laat die zuid koreaan maar lekker zijn best doen, ben ik niet bang voor. ik post niks iig

okee, spannend

maar ook weer niet. Iemand die spreekt over vier of vijf andere gitaarmodellen en kartonnen testversies om de balans te checken... I put my money on the Korean dude ...

thomasvreeke
24 november 2012, 22:52
okee, spannend

maar ook weer niet. Iemand die spreekt over vier of vijf andere gitaarmodellen en kartonnen testversies om de balans te checken... I put my money on the Korean dude ...
sja, kan er niet wakker van liggen

bat
24 november 2012, 22:53
Het stinkt hier een beetje naar eigendunk... :(

Martin_
24 november 2012, 22:55
Bepaal eerst bij welk gitaarmerk jouw ontwerp het beste zal passen. Persoonlijk zou ik daarbij alleen naar de europese fabrikanten kijken.

Stuur in ieder geval niet je materiaal naar een fabrikant. Die moet je alleen meenemen op gesprek en dan niet achterlaten.

Mr.Fingers
24 november 2012, 22:56
http://thumbs.newschoolers.com/index.php?src=http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/163/032/Abandon+thread+gorilla+READ+DESCRIPTION+OK+EVERYON E+JUST+READ+THIS_b3bd49_1584652.gif&size=400x1000

thomasvreeke
24 november 2012, 22:57
Het stinkt hier een beetje naar eigendunk... :(
why?
:???:

bat
25 november 2012, 00:01
Nou het begon al met deze:

maar toch vernieuwend en anders dan die vier of vijf modellen die al bestaan
Misschien is het handig je eerst toch eens wat meer te verdiepen in de markt, er zijn in de loop der jaren inmiddels al wel duizenden, zo niet tienduizenden modellen bedacht. Van variaties op bekende thema's tot dingen als dit:

http://zurlocker.typepad.com/photos/uncategorized/steinberger_white_1.jpg
Ik gok zomaar even dat die niet bij de vier of vijf modellen zit die jij in je hoofd had. Dan toch durven spreken van "vernieuwend en anders", dat is nogal wat.

Maar de definitieve doorslag gaf toch wel deze:


sja, kan er niet wakker van liggen
Na het welgemeende advies van iemand die inmiddels min of meer professioneel gitaren bouwt van een wat afwijkende vorm (check z'n website eens, staat in zijn onderschrift).

Wake up & smell the coffee.

I'm out.

thomasvreeke
25 november 2012, 00:08
haha, you funny

aaronstonebeat
25 november 2012, 00:20
...Van variaties op bekende thema's tot dingen als dit:
http://zurlocker.typepad.com/photos/uncategorized/steinberger_white_1.jpg
Ik gok zomaar even dat die niet bij de vier of vijf modellen zit die jij in je hoofd had...

Qua bespeelbaarheid en geluid (en voorspelbaarheid van geluid als je een andere koopt) is dat wel een heel goed ontwerp.
Maar ik ben inmiddels ook erg benieuwd.

thomasvreeke
25 november 2012, 00:40
Nou vooruit, voor de mensen die niet precies begrijpen wat ik bedoel met dat er maar vijf modellen zijn heb ik hier een voorbeeldje (http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Default.aspx) waar je globaal de belangrijkste, meest voorkomende vormen ziet. Het zijn er misschien dan wel een stuk of twintig, maar een hoop van die vormen komen weer op hetzelfde neer, en zo kom je dan uiteindelijk uit op een vorm of 5. Ik zeg dan wel 5, maar het kunnen er net zo goed 10 zijn. dat doet er helemaal niet toe verder. Het is voor mij gewoon een enorme uitdaging om te proberen om een bruikbaar model te ontwerpen wat aan dat lijstje toegevoegd kan worden.

thomasvreeke
25 november 2012, 00:41
Qua bespeelbaarheid en geluid (en voorspelbaarheid van geluid als je een andere koopt) is dat wel een heel goed ontwerp.
Maar ik ben inmiddels ook erg benieuwd.

Heel Spargo deze

aaronstonebeat
25 november 2012, 00:53
Heel Spargo deze

Tijdens mijn studie, in de jaren '80, zag ik zo'n gitaar en ik heb ze ter plekke gekocht; een Hohner-kloon voor 800 gulden. Ik vond het een Uzi, een uiterst handzaam en compact wapen voor de muzikale stadsguerrilla. Helaas verwierf het model snel meer faam als discogitaar en werd het de facto weggesnoept voor de neus van de meer heavy gitarist.
Maar ik heb haar nog steeds :lovelove:

Rizz
25 november 2012, 00:58
Heel disco, ja. Zie al een fout gekleurd pak, dun snorretje, een vijfkoppig achtergrondkoortje en zo'n keyboardgitaargevalding (hoe noem je zoiets?) voor me! :D

aaronstonebeat
25 november 2012, 01:06
Heel disco, ja. Zie al een fout gekleurd pak, dun snorretje, een vijfkoppig achtergrondkoortje en zo'n keyboardgitaargevalding (hoe noem je zoiets?) voor me! :D

Echt zonde. Begin jaren '80 was ik militair en de Uzi was mijn wapen. Niet heel precies maar een geweldige 'loodspuit' voor 'close combat'; als je alles voor je in een oogwenk wilde neermaaien, was dat wel de lichtgewicht mitrailleur bij uitstek.
Die gitaar is dat, en meer dan dat.

mesaman
25 november 2012, 01:08
je hebt het wel over mijn band he! effe dimmen graag! en de digitale drums mag je ook gewoon noemen!

its fuckin funky!

thomasvreeke
25 november 2012, 01:21
https://public.blu.livefilestore.com/y1pYu0a1u9i9w_s3lvij2GD4H9jQ0VFCqOQPOeQ6ZTDgqzhp11 CyvnkZ0EvCqyRbOLoXAkCZGUonRZuVPMPImBUgw/stercaster.jpg?psid=1
Zo kan zo'n 3d render er bijvoorbeeld uit zien. Heb hier maar even vlug een of ander raar driepuntstergitaartje van gemaakt, maar het gaat om het idee. Zo heb ik er dan ook van het echte ontwerp een paar in verschillende stijlen. Z'n goldtop, en een met vlammen en een met een beetje een wat meer vintagelook, enz..

Rizz
25 november 2012, 01:37
Echt zonde. Begin jaren '80 was ik militair en de Uzi was mijn wapen. Niet heel precies maar een geweldige 'loodspuit' voor 'close combat'; als je alles voor je in een oogwenk wilde neermaaien, was dat wel de lichtgewicht mitrailleur bij uitstek.
Die gitaar is dat, en meer dan dat.

Tis wel jammer als je een rocker bent, ja! Maar goed, die dagen zijn voorbij en volgens mij kan je 'm nu wel weer uit z'n zelfgebouwde koffer halen..

@Mesaman, excuus, die digidrums horen er natuurlijk ook bij! Wel vette shit allemaal! :hide:

thomasvreeke
25 november 2012, 01:40
https://zuhsgq.blu.livefilestore.com/y1pkAlWNlMx-IzsYVDcrAtA_4xW5WmxNZBpDSiO0yWWHLTpB546quV8o_VxUX3 dxsK7qGN3iMBifJx47MmyVNBbtfWgAL_JFKN8/stercaster2.jpg?psid=1

Rizz
25 november 2012, 01:44
https://public.blu.livefilestore.com/y1pYu0a1u9i9w_s3lvij2GD4H9jQ0VFCqOQPOeQ6ZTDgqzhp11 CyvnkZ0EvCqyRbOLoXAkCZGUonRZuVPMPImBUgw/stercaster.jpg?psid=1
Zo kan zo'n 3d render er bijvoorbeeld uit zien. Heb hier maar even vlug een of ander raar driepuntstergitaartje van gemaakt, maar het gaat om het idee. Zo heb ik er dan ook van het echte ontwerp een paar in verschillende stijlen. Z'n goldtop, en een met vlammen en een met een beetje een wat meer vintagelook, enz..

Als ik jou was, zou ik 'm gewoon laten bouwen door een amateurbouwer, of zelf een poging wagen. Er heeft iemand onlangs met z'n allereerste gitaar de publieksprijs gewonnen op de gitaarbouwersmeeting, dus dat moet jij ook wel kunnen! Gewoon afspraken maken en het verhaal van Gus (Duhsjaak) opvolgen, het patent vastleggen en leuren maar! Zal niet meevallen om èn origineel te zijn èn binnen te komen bij een groot merk, je zal het beter doen bij een custombouwer, die een paar gitaren per week maakt ofzo..

thomasvreeke
25 november 2012, 01:51
Bedankt, goed plan lijkt me:B

thomasvreeke
25 november 2012, 01:52
...gitaarbouwersmeeting? tell me more please

Rizz
25 november 2012, 01:54
...gitaarbouwersmeeting? tell me more please

Elk jaar in Barneveld, je bent net een maandje te laat, was weer erg leuk!

http://gitaarbouwersmeeting.nl/2012/Startpagina.html

wietse
25 november 2012, 05:20
Nou vooruit, voor de mensen die niet precies begrijpen wat ik bedoel met dat er maar vijf modellen zijn heb ik hier een voorbeeldje (http://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/Default.aspx) waar je globaal de belangrijkste, meest voorkomende vormen ziet. Het zijn er misschien dan wel een stuk of twintig, maar een hoop van die vormen komen weer op hetzelfde neer, en zo kom je dan uiteindelijk uit op een vorm of 5. Ik zeg dan wel 5, maar het kunnen er net zo goed 10 zijn. dat doet er helemaal niet toe verder. Het is voor mij gewoon een enorme uitdaging om te proberen om een bruikbaar model te ontwerpen wat aan dat lijstje toegevoegd kan worden.

tegenwoordig zijn er een stuk of 10 basismodellen toonaangevend maar als je iets wilt doen wat nog nooit eerder is gedaan dan zou ik toch goed vintage sites zoals cheezy guitars, fetishguitars etc bekijken, en daar staat nog lang niet alles op, jedistar.com kan ook erg handig zijn.
want er zijn veel meer modellen uitgebracht dan jij weet, en dan nog het vreemde custom spul zoals gitaren voor prince en abba.

thomasvreeke
25 november 2012, 08:23
Weet ik allemaal wel hoor. Maar mijns inziens zijn er maar een paar ontwerpen die echt sterk zijn, en daarom dan ook massaal nageaapt worden door andere merken. En het is voor mij nou juist de uitdaging om zo'n ontwerp bedacht te krijgen. En dat valt niet mee, maar waarom zou ik het niet proberen?

Duhsjaak
25 november 2012, 09:18
Hi
Mooie rendering. Het gereedschap (de harde en de zachte waren) heb je.
Naar mijn persoonlijke smaak is dat voor mekaar, maar schort het een beetje in de houding.

Als je nog niet zo heel lang op een forum zit, zou het misschien een aardige gedachte zijn als je eens rustig kijkt wie er iets bij te dragen heeft aan jouw company.

Als je straatarm bent, dan kan het geen kwaad ook op dat punt eens creatief te zijn. Crowdfunding is hier nog maar nauwelijks ontwikkeld, maar daarin kun jij verandering brengen. Plenty alternatieve financieringsmogelijkhedeen.
Eindhoven heeft een prachtregeling voor aspiring young entrepreneurs, terwijl Den Haag (wij met zijn allen dus) zowel een borstellingsregeling, als een garantieregeling kennen.

Ik gok maar eens, dat je veel meer hulp en goodwill krijgt (hier en elders) bij een andere houding. 'Ik kan er niet van wakker liggen', en een quasi speels bedoelde rendering met een bordje Gitaarnet trekt geen volle zalen.

Bottom line: Je kunt je ontwerp niet echt beschermen. Professionals proberen zo breed mogelijk te publiceren, hoe meer hoe beter.
Waarom denk je dat ik P.H. Eek noem? Kennishebber. Als je hem vriendelijk en open benadert, zal ie je zeker te woord staan.

Als je gaat zitten miepen op je zolderkamertje, dan worden steeds meer loketten gesloten.
Angst is een slechte raadgever.
Jij vraagt advies. En dan ontstaat er een situatie waarin wij niet serieus worden genomen en waarbij wij jou wel serieus moeten nemen? Think again.
Vriendelijke groet, Gus

barno
25 november 2012, 09:31
als die driepunter een voorsmaakje is...

Dit soort stervormen zijn al ettelijke keren gedaan
qua neckheavy een topper
de plaatsing van de input is ook avontuurlijk: zo komt je jack in de gitaar tegen een pot, en trap je gegarandeerd die kabel die voor je voeten hangt los.
Verder is de halsinzet natuurlijk niet lang genoeg en ik zie geen slagplaat die recessed tenon zou kunnen verbergen

oh ja, de rendering ziet er wel okee uit ;)

Tabula Rasa
25 november 2012, 10:13
als die driepunter een voorsmaakje is...



Bootsy Collins! (maar dan iets meer punten)

Als je echt afwijkt van de standaard vormen, komt er dan ook een koffer bij? En een standaard?

Qua input zou ik een stratachtige, ondersteboven, langs de achterkant (op de kopsekant van het hout) doen.

thomasvreeke
25 november 2012, 10:15
Hi
Mooie rendering. Het gereedschap (de harde en de zachte waren) heb je.
Naar mijn persoonlijke smaak is dat voor mekaar, maar schort het een beetje in de houding.

Als je nog niet zo heel lang op een forum zit, zou het misschien een aardige gedachte zijn als je eens rustig kijkt wie er iets bij te dragen heeft aan jouw company.

Als je straatarm bent, dan kan het geen kwaad ook op dat punt eens creatief te zijn. Crowdfunding is hier nog maar nauwelijks ontwikkeld, maar daarin kun jij verandering brengen. Plenty alternatieve financieringsmogelijkhedeen.
Eindhoven heeft een prachtregeling voor aspiring young entrepreneurs, terwijl Den Haag (wij met zijn allen dus) zowel een borstellingsregeling, als een garantieregeling kennen.

Ik gok maar eens, dat je veel meer hulp en goodwill krijgt (hier en elders) bij een andere houding. 'Ik kan er niet van wakker liggen', en een quasi speels bedoelde rendering met een bordje Gitaarnet trekt geen volle zalen.

Bottom line: Je kunt je ontwerp niet echt beschermen. Professionals proberen zo breed mogelijk te publiceren, hoe meer hoe beter.
Waarom denk je dat ik P.H. Eek noem? Kennishebber. Als je hem vriendelijk en open benadert, zal ie je zeker te woord staan.

Als je gaat zitten miepen op je zolderkamertje, dan worden steeds meer loketten gesloten.
Angst is een slechte raadgever.
Jij vraagt advies. En dan ontstaat er een situatie waarin wij niet serieus worden genomen en waarbij wij jou wel serieus moeten nemen? Think again.
Vriendelijke groet, Gus
Ik neem jullie hartstikke serieus, maar als iemand me adviseert om mijn ontwerp op een forum te zetten moet ik nog steeds zelf weten of ik dat advies opvolg of niet. Dat bordje op mijn render is gewoon om te laten zien dat dat echt gewoon een voorbeeldje is speciaal voor deze draad. Is helemaal niet spottend bedoeld. Sorry als ik zo over kwam, maar het is geen moment mijn bedoeling geweest om hier mensen te beledigen of wat dan ook.

thomasvreeke
25 november 2012, 10:17
als die driepunter een voorsmaakje is...

Dit soort stervormen zijn al ettelijke keren gedaan
qua neckheavy een topper
de plaatsing van de input is ook avontuurlijk: zo komt je jack in de gitaar tegen een pot, en trap je gegarandeerd die kabel die voor je voeten hangt los.
Verder is de halsinzet natuurlijk niet lang genoeg en ik zie geen slagplaat die recessed tenon zou kunnen verbergen

oh ja, de rendering ziet er wel okee uit ;)
Deze is ook niet als kloppend bedoeld, maar bedankt in ieder geval :)

thomasvreeke
25 november 2012, 10:44
@barno: Ik zou je mijn ontwerp echt graag laten zien, maar alleen liever niet online. Is me gewoon iets te openbaar. Ik vind ook je modern vintage cool vibes echt geweldig. Dat is echt helemaal wat ik zelf ook tof vind.

barno
25 november 2012, 11:22
je mag 'm mij altijd per PB sturen, valt onder mijn beroepsgeheim, al ben ik niet zoals eerder gemeld hier professioneel bezig met gitaren ontwerpen / bouwen. dure hobby, that's it.
anderzijds, als je een beter beeld wil krijgen van hoe je ontwerp overkomt bij de gitaristengilde, zit er niks anders op dan veel feedback te vragen.

zoon van Piet
25 november 2012, 12:08
Fuck you, we're from Eindhoven!

Ik weet dat ik een beetje laat aan kom wapperen om nog iets bij te dragen aan deze discussie. Maar ik was bezig met muziek, altij een goed excuus..

Mijn interesse werd gewekt/gewaarschuwd door het woord 'vernieuwend' in je openingspost. Dat zou helemaal passen bij design en innovatie, woorden waar onze stad te pas en vooral te onpas mee schermt..
Wat dat betreft zou ik je aanraden om verder te gaan dan wat je hier laat zien. Humbuckers, maple halsje, goldtop, rare punten... allemaal zaken die Gibson (en fender vwb maple) al in de vijftiger jaren liet(en) zien. Dan is dat steinbergertje een klasse apart: vernieuwend in zowel vorm als materiaalkeus. En juist wat dat laatste betreft is winst te behalen, simpelweg omdat de houtvoorraad nagenog op is en we dus andere wegen zullen moeten bewandelen.
Of gaat het je echt alleen om een nieuwe uiterlijke verschijningsvorm? Een hele uitdaging, een ontwerp dat ergonomisch én esthetisch helemaal klopt is zeldzaam, zelfs Ned Steinberger zei dat aan de vorm van een strat eigenlijk nauwelijks iets te verbeteren viel..

Maar ik woon in de rockcity en weet alles van gitaren en ben kriticus van beroep. Ik wil best eens naar het ding kijken...

Pepe
25 november 2012, 12:30
Om op je begin vraag terug te komen, je doet zoals iedereen dat doet. Je bouwt een ding en dan ga je de boer op om een oom te vinden met geld en vertrouwen op een goede afloop.

Je vorm kan niet beschermd worden maar dat belletje zal wel gerinkeld hebben als je even kijkt hoeveel strats en les pauls er op de markt zijn die niet van F & G zijn.

Ik ben bang dat je een keertje met de billen bloot moet hoewel je een leven lang wereldberoemd kan zijn op een zolderkamertje.

thomasvreeke
25 november 2012, 13:11
Eigenlijk heb ik die humbuckers er maar even op gekwakt voorlopig, en die herkenbare goldtop is ook bewust om te laten zien dat je er alle kanten mee op kunt. Ik heb ook ideeën voor modernere looks. Maar het enige wat ik echt belangrijk vind is de silhouet van de gitaar en die van de slagplaat. Daar ben ik me vooral op aan het focussen.
Ik kom liever langs bij mensen die interesse hebben dan dat ik mailtjes stuur met afbeeldingen.


Fuck you, we're from Eindhoven!

Ik weet dat ik een beetje laat aan kom wapperen om nog iets bij te dragen aan deze discussie. Maar ik was bezig met muziek, altij een goed excuus..

Mijn interesse werd gewekt/gewaarschuwd door het woord 'vernieuwend' in je openingspost. Dat zou helemaal passen bij design en innovatie, woorden waar onze stad te pas en vooral te onpas mee schermt..
Wat dat betreft zou ik je aanraden om verder te gaan dan wat je hier laat zien. Humbuckers, maple halsje, goldtop, rare punten... allemaal zaken die Gibson (en fender vwb maple) al in de vijftiger jaren liet(en) zien. Dan is dat steinbergertje een klasse apart: vernieuwend in zowel vorm als materiaalkeus. En juist wat dat laatste betreft is winst te behalen, simpelweg omdat de houtvoorraad nagenog op is en we dus andere wegen zullen moeten bewandelen.
Of gaat het je echt alleen om een nieuwe uiterlijke verschijningsvorm? Een hele uitdaging, een ontwerp dat ergonomisch én esthetisch helemaal klopt is zeldzaam, zelfs Ned Steinberger zei dat aan de vorm van een strat eigenlijk nauwelijks iets te verbeteren viel..

Maar ik woon in de rockcity en weet alles van gitaren en ben kriticus van beroep. Ik wil best eens naar het ding kijken...

El_Mano
25 november 2012, 14:59
Op het gevaar af voor 61 jarige wijsneus te worden versleten, met een teveel aan vrije tijd (lees forum bezoek) wil ik op dit topic graag reageren. Zoals al door o.a Wietse is opgemerkt is er ontzettend veel geëxperimenteerd en niet alleen in de vorm maar ook in bouwwijze.
Allerhande kunststof, aluminium, trapsgewijs gemodelleerde vingerborden zodat frets niet nodig zijn. Ook zij me gitaren bekend van de meest ongebruikelijke zaken zoals uitlaatdempers olie, en jerrycans, geldkistjes enz. Zelf heb ik een gitaar van een wastrommel met een rijstpan als resonator. Aaronstonebeat is de techniek te lijf gegaan met de Aaronphone,
www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-122882.html
waarin hij de overbrenging van de trilling van de snaar van uit een totaal ander hoek benaderd. De fa Stroh heeft zo het een en ander bedacht. Op dit forum zijn ver buiten de gebaande paden bespeelbare gitaren gebouwd die alleen zijn gebaseerd op ergonomie, en dus zittend bespeeld een maximum comfort geven. Ik heb hier kennis gemaakt met bouwers die kans zien elke gevestigde gitaarwet te tarten door de hals getordeerd te maken de frets fanned te plaatsen en daar nog steeds prachtige en vooral bespeelbare gitaren van te maken. en al die plannen ideeen en hun succes en twijfel op dit forum met on te delen. Ik heb (nog) niet gehoord van een commercieel bedrijf dat de markt vol plempt met een van deze naar mijn inzicht vaak briljante dingen.

Soms zijn dingen gewoon goed genoeg en valt er in de marge wel iets te wijzigen maar levert dat geen schokkende dingen op. Neen als voorbeeld een fiets in de basis weinig spectaculair veranderd van principe en vorm, en zowat alle innovatie zit in de verbetering van materiaal en gewicht. De meest spectaculaire verandering is mogelijk de ligfiets, maar daar is dan weer geen Tour de France of Giro d' Italia van.

Om een kort verhaal lang te maken. Jou idee op gebied van gitaar vorm moet wel zo extreem anders en opvallend zijn wil het enige rimpels in de gitaar vijver maken. De magazijnen van talloze gitaar fabrikanten bewijzen dat de markt niet altijd op zo'n schokkende model wijziging zit te wachten.

Uiteindelijk moet de consument er op spelen en werkt dat nog steeds door je vingers op een snaarpositie te zetten en de snaren aan te slaan welk model het instrument ook heeft.
Evengoed ben ik benieuwd naar wat je zo zelf verzekerd doet zijn iets te hebben dat de markt nog niet heeft gezien, dus ik zou zeggen verbaas ons.

thomasvreeke
25 november 2012, 15:34
Ik ben deze draad niet begonnen om mijn ontwerp te bespreken. Het is nog niet eens helemaal klaar zelfs. Ik zal hem ook niet posten. Ik wilde alleen weten hoe je verder moet als je eenmaal iets goeds te pakken denkt te hebben.

stijnkenens
25 november 2012, 21:30
Ach, met tekeningen en een kartonnen vorm ben je zowiezo niets, daarmee kan je volgens mij nergens mee aankloppen.
Een proto-type moet je hebben, en wel zo snel mogelijk, inclusief foto's en datum.

Volgens mij krijgen al de groten en kleine bouwers wel maandelijks iemand over de vloer die er rotsvast van overtuigd is het warm water te hebben uitgevonden.

Wat ik dan weer heel raar vind, is dat je jou onwijs grave modern design toch weer wilt verpakken in de meest standaard afwerkingen: relicen, gold top ...
Daar kom je nergens mee.

Ik kwam over laatst weer een paar foto's van Tao Guitars tegen, ik ben er zwaar fan van, en een beetje chauvinisme mag wel (het zijn Belgen) Billy Gibbons speelt op een gitaar van hun (ze zijn met 2). Wat voor mij weer bewijst dat je vooral zelf moet door zetten.

Trouwens een patent is pas iets waard als je ook de centen hebt om het te verdedigen. Zo maar +/- 40.000 euro uitgeven om jou idee te beschermen is weg gegooid geld als je niet nog eens minimum 40.000 euro hebt om een advocaat en tolk te betalen als er ergens aan de andere kant van de wereld iemand jou ontwerp kopieert.

Check strandberg en Rick Toone, die gasten hebben de gitaar nek naar de 21e eeuw gebracht, er is niemand die het in z'n hoofd haalt om dat te kopiëren, laat staan toe te eigenen (het is wel gepatenteerd) maar vanaf je een paar grote namen achter je merk hebt staan, zullen anderen niet zomaar een vorm kopiëren. Het probleem, of net een pluspunt is net dat je nooit zal kunnen concurreren met de groten ! Ken Parker heeft het gedaan, en is er zelfs in geslaagd, maar heeft z'n fabriek verkocht omdat het niets meer met instrumentenbouw had te maken, en is terug archtops gaan bouwen.

Ook ik heb een aantal ideeën verwezenlijkt die nog nooit eerder zijn toegepast op de gitaarbouw. check de holle hals en een tele met een multiscale nek (dat laatste is niet echt vernieuwend, maar wel de combi van tele + multiscale) lig ik er wakker van dat er ooit iemand met mijn ideeën zou gaan lopen ... neen, want ondertussen is er genoeg volk dat die ideeën kent, over heel de wereld (dank u internet) waardoor ik waarschijnlijk zeer snel het verhaal / waarheid de wereld kan laten rond gaan dat die ideeën gepikt zijn. trouwens naar een holle hals is in het conservatief gitaristen wereldje niet echt veel vraag. Een multiscale tele daarintegen ... maar ik begin gewoon te bouwen, en we zien wel waar ik uit kom, hoe meer gitaren er rond gaan hoe beter voor mij !!!


Als iemand struikelt over het gegeven spam, verwittig dan gewoon de moderators en hou dit topic proper !
Maar je kunt nu eenmaal niets vertellen zonder voorbeelden te geven, wat in dit topic al een aantal pagina's het geval is !





s.

thomasvreeke
25 november 2012, 21:52
en toch vind ik het een heel interessant gesprek :grouphug:

sjoerd5
25 november 2012, 22:15
Had je niet moeten uitzoeken of je je gitaarvorm kan beschermen voordat je begon?

En als je focus alleen ligt op het vernieuwen van de gitaarvorm en slagplaat zul je denk ik je ambities toch wat moeten bijstellen.
Leuk om zelf mee bezig te zijn en je bereikt misschien een handjevol enthousiastelingen waarvoor je iets kan betekenen, maar bij een gevestigd merk hoef je het echt niet te proberen. Het wiel is al 10 keer uitgevonden.
Mocht jouw ontwerp toch zo revolutionair zijn en ga je leuren bij een bekend merk, dan sta je binnen 5 minuten weer buiten en wordt je ontwerp alsnog gejat...

thomasvreeke
25 november 2012, 22:39
Had je niet moeten uitzoeken of je je gitaarvorm kan beschermen voordat je begon?

En als je focus alleen ligt op het vernieuwen van de gitaarvorm en slagplaat zul je denk ik je ambities toch wat moeten bijstellen.
Leuk om zelf mee bezig te zijn en je bereikt misschien een handjevol enthousiastelingen waarvoor je iets kan betekenen, maar bij een gevestigd merk hoef je het echt niet te proberen. Het wiel is al 10 keer uitgevonden.
Mocht jouw ontwerp toch zo revolutionair zijn en ga je leuren bij een bekend merk, dan sta je binnen 5 minuten weer buiten en wordt je ontwerp alsnog gejat...
nee, had ik op dat moment nog geen zin in. Maar ik heb ook helemaal niks gezegd over een bekend merk. Het enige wat ik echt heel interessant vind is de silhouet van de gitaar. Pak maar eens een velletje papier en een potlood en ga maar eens op zoek naar een sterke vorm voor een body, is echt boeiend. Valt echt niet mee. Het is al snel iets wat lijkt op iets wat al bestaat, of iets wat er niet uit ziet of iets wat gewoon te bizar is om sterk te zijn. De rest is eigenlijk bijzaak voor mij. Als ik een tof handjevol enthousiastelingen vind ben ik al heel blij. Liever zelfs nog dan die grote merken. Die mensen zijn meestal veel toffer bezig en doen wat ze doen met veel liefde. Ik ben niet uit op een grote commerciële move of zo, maar mocht ik straks plotseling een ontwerp hebben wat ik heel mooi vind, wil ik wel dat het in eerste instantie in de juiste handen terecht komt. Gewoon van eerlijke mensen die ik het echt gun. Dat is alles

pim raaijmakers
25 november 2012, 23:22
Als ik een tof handjevol enthousiastelingen vind ben ik al heel blij. Liever zelfs nog dan die grote merken. Die mensen zijn meestal veel toffer bezig en doen wat ze doen met veel liefde. Ik ben niet uit op een grote commerciële move of zo, maar mocht ik straks plotseling een ontwerp hebben wat ik heel mooi vind, wil ik wel dat het in eerste instantie in de juiste handen terecht komt. Gewoon van eerlijke mensen die ik het echt gun. Dat is alles

waarom zou jij dan jouw ontwerp niet posten? Als je toch niet op een commerciële move uit bent en jouw ontwerp voor een kleine groep enthousiastelingen bestemd is;de mensen hier zijn enthousiastelingen en jouw ontwerp is hier in de juiste handen. Ik heb nog niet meegemaakt dat hier een ontwerp van een gitaarnetter gekopieerd is... of ik moest mij vergissen.

thomasvreeke
25 november 2012, 23:29
Omdat ik niet weet wie er allemaal mee zit te kijken. Mij een beetje te openbaar zo. Doe ik echt niet

pueblo
25 november 2012, 23:36
http://www.velosterturbo.org/forum/images/smilies/this_thread_is_worthless_without_pics.gif
(dit vind ik dan toch een veel leukere attitude: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157763-John-Backlund-Marz-6-Jetpack-build&p=2916506&viewfull=1#post2916506
http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2964655-The-first-Backlund-designed-Marz-6-on-the-enitre-planet&highlight=marz)

sjoerd5
25 november 2012, 23:42
Je ben toch niet uit op commercie? Waar ben je dan bang voor?

barno
25 november 2012, 23:53
ik denk ondertussen dat er geen pics komen omdat ze er gewoon niet zijn ... :)

En zo ga je nooit mailtjes krijgen van fabrikanten die interesse hebben in je ontwerp. Ik ken iemand die zijn ontwerp wel kwistig op het net rondstrooit en die heeft wel al zulke mails gehad.... Zijn eigen schuld, nèh

Pepe
26 november 2012, 00:27
De kunst is in jouw geval niet om iets te ontwerpen maar om iets in productie te brengen.

Ik neem aan dat de drijfveer om in grote getallen te willen denken geld is. Dit is een forum waar mensen zitten met liefde voor het instrument en het proces van design en bouw, dat is heel wat anders.
Ik denk dat je je beter kan richten op een forum waar de Snelle Jelles en Handige Harries zich ophouden?

Misery Signals
26 november 2012, 00:49
Als ik zie wat er al gemaakt is qua vormen en materialen ben ik niet echt een believer zonder pics. Gewoon zelf bouwen of laten doen.

MS

thomasvreeke
26 november 2012, 08:02
Sorry, maar ik ga het niet nog een keer uitleggen.

pim raaijmakers
26 november 2012, 10:56
Dan denk ik dat je niet veel input van dit forum meer zal krijgen. Op jouw vraag wat je moet doen om jouw ontwerp te laten produceren heb je in de tweede post al antwoord gekregen. Deze discussie is in mijn ogen een zinloze. Alle Tips en adviezen die gegeven zijn heb jij naar mijn mening naast je neer gelegd en dat is ook je goed recht natuurlijk.
Best jammer eigenlijk dat jij je ontwerp zo beschermt. Je wilt toch dat er ooit een gitaar van jouw hand bespeeld wordt of vergis ik mij? Ik denk dat op deze manier het niets anders blijft dan waarschijnlijk een geniaal ontwerp.

Ik heb nog nooit iemand een ontwerp zien bespelen...

thomasvreeke
26 november 2012, 12:27
Ik wil hem heel graag aan mensen laten zien, maar niet online

thomasvreeke
26 november 2012, 12:30
Ik heb evengoed veel geleerd van deze draad, dus voor mij is het echt niet nutteloos

Napoje
26 november 2012, 12:39
Tip: printen maken, evt computerfiles in een VERZEGELDE envelop. Aangetekend opsturen naar jezelf. Niet openmaken! Kan je in ieder geval de datering aantonen als er een keer een rechtzaak van komt.

thomasvreeke
26 november 2012, 13:38
Dankjewel. Goeie tip dit :)

stijnkenens
26 november 2012, 14:17
@ napoje: dat geldt ook maar voor een paar jaar.
Maar dat kan je inderdaad doen, zoveel mogelijk info, ook op usb in de doos en opsturen naar jezelf !


s.

Ike57
26 november 2012, 14:42
Je kunt ook op het gemeentehuis (of bij en notaris) een gewaarmerkte kopie laten maken. Daar staat dan een stempel, dagtekening en handtekening op.

Je kunt ook een hele map met stukken (tekeningen, omschrijving etc etc) deponeren bij een notaris.

vulvasonic
26 november 2012, 14:56
Ik snap de angst niet. Jij hebt een idee voor een mooie, vernieuwende gitaar. Ga met je ontwerp naar een goede gitaarbouwer met verstand van zaken (hij zal je ontwerp wellicht ook nog op enkele punten kunnen verbeteren - ook de telecaster en de stratocaster zijn niet alleen door ome Leo bedacht) en laat het ding bouwen. Dan heb je tenminste iets.

Vervolgens ga je op zoek naar een (bekende) gitarist die er op wilt spelen en via hem probeer je wat bekendheid te krijgen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar iedere ontwerper heeft z'n trots. Geen enkele ontwerper zal met jouw idee aan de haal gaan. En de grote merken zijn niet geïnteresseerd in een vrijwel onbekend gitaartje. Die hebben hun eigen goedlopende modellen.

Ergo, GEWOON BOUWEN DIE HAP EN ALLES DOCUMENTEREN.

Napoje
26 november 2012, 15:21
Vaak worden gitaarontwerpen pas gekopieerd als ze een groot succes zijn. Tegen die tijd zou je genoeg geld moeten hebben voor een patentaanvraag. Maar als ze een paar kleine details veranderen zoals de positie van de knoppen en een iets andere headstock, dan mag dat meestal wel, dus vraag je af of dat zin heeft. Je kan natuurlijk ook voor een aantrekkelijke prijs licenties aanbieden, om de kopieerdrift in te tomen.

Oranjeaap
26 november 2012, 15:53
Als ik fabrikant was geweest had ik je pas binnen gelaten als je een bespeelbaar prototype beschikbaar zou hebben. Op papier kan je leuke ideeën hebben maar eenmaal gebouwd kan het lelijk zijn of bijzonder onpraktisch (of andersom natuurlijk).

cale0
26 november 2012, 16:05
Als ik fabrikant was geweest had ik je pas binnen gelaten als je een bespeelbaar prototype beschikbaar zou hebben. Op papier kan je leuke ideeën hebben maar eenmaal gebouwd kan het lelijk zijn of bijzonder onpraktisch (of andersom natuurlijk).

Als ik zo'n fabrikant was zou ik eigenlijk niemand binnen laten. Er komen daar dagelijks volgens mij heel veel mensen die denken dat ze het wiel hebben uitgevonden.

Ik heb deze hele thread nou doorgelezen en ik vind de instelling van hem bijzonder grappig. In 50 jaar gitaar geschiedenis denkt meneer even een gitaar ontworpen te hebben die beter is dan al het andere wat nu al bestaat en ook de wereld gaat veroveren. Volgens mij heb je absoluut geen enkel realiteits beeld.

Daarnaast dat plaatje wat je gepost heb met reactie er onder, 'ja euhh ik heb gewoon effe dit erbij gekwakt om even een simpel ontwerp te maken'. Hier maak je direct al een grote fout. Je maakt niet zomaar iets, daar denk je over na.

Ga eerst eens beginnen met een doelgroep onderzoek, wil je een dure gitaar/goedkope gitaar/ jazz/ rockabilly / metal gitaar maken.
Er komt veel meer bij kijken dan even wat ontwerpen in 3dsmax. Welke elementen zet je erin, welke houtsoort, kleurgebruik, etc.
Daarnaast nog allerlei randzaken, gitaar hoezen, standaards, fabriek starten, werknemers inhuren. Met iedere maand één gitaar bouwen ga je het echt niet redden.

Oranjeaap
26 november 2012, 16:23
Dat plaatje was gewoon om te laten zien hoe zo'n 3d ontwerp er uit ziet. Als ik het goed begrijp is dat gewoon een ter plekke verzonnen gitaar om als voorbeeld te dienen.

Gearjunkie
26 november 2012, 16:33
Als ik zo vrij mag zijn te resumeren,
Thomas vraagt hoe je een ontwerp kan beschermen. Inmiddels heeft hij vele bruikbare tips gekregen naar mijn idee.
Hij vraagt niet om een keuring van zijn voorbeeld ontwerp, of feedback op zijn houding t.a.v. Ongevraagde adviezen.
Ik hoop zijn gitaarlijn snel te ontmoeten in de winkel!
Succes Thomas!

barno
26 november 2012, 16:38
Dat plaatje was gewoon om te laten zien hoe zo'n 3d ontwerp er uit ziet. Als ik het goed begrijp is dat gewoon een ter plekke verzonnen gitaar om als voorbeeld te dienen.

ja, maar iets of wat ontwerper gaat nooit iets posten (ook al is het om te bewijzen dat hij met een 3 D progje kan tekenen - alsof dat nodig is, maar soit) dat vol fouten zit. Maarja, het staat nu op het net, dat krijg je er noooooit meer af. Dat wordt binnenkort ongetwijfeld gebruikt als voorbeeld van "how not to" in workshops all over the world... reputatie down the drain... Enfin, ik redeneer nu even in de paniekmodus die TS blijkbaar hanteert :)

smullie
26 november 2012, 16:40
Ik vind het best een boeiende vraag. Maar het antwoord is wat teleurstellend vrees ik. Eigenlijk komt het erop neer dat je eerst het ding moet ontwerpen, dan er een prototype (of een paar met verschillende kenmerken) van moet (laten) maken, dat laten registreren op een of andere manier, dan ermee beginnen leuren bij gitaarbouwers die uiteindelijk waarschijnlijk toch gewoon de vernieuwende en beste deeltjes van je ontwerp zullen stelen. En ze geraken ermee weg omdat ze per dag een bedrag aan advocaten kunnen uitgeven waar jij (en ik en zovelen anderen) normaal gezien een heel leven voor moeten werken om het bijeen te sparen. En als dat niet lukt gaan ze wel ergens iemand vinden die bewijs heeft dat hij/zij dat idee eigenlijk voor jou ook al had, zodat jouw registratie net zoveel waard is als de liefdesbrief die ik ooit als kleine jongen naar het mooiste meisje van de klas gestuurd heb. (ze heeft me toen ne stamp gegeven omdat ze me niet tof vond)

Stel dat het je wel lukt om iemand te vinden die samen met jou in zee wil gaan en het ontwerp wil commercialiseren, dan moet je nog altijd opboksen tegen de aarsconservatieve gitarist die met de glimlach een paar duizend gouden Krugerrands neerlegt voor een gitaar, net omdat ze oud is, ze er versleten uitziet en net die vorm heeft die door iedereen herkend wordt.

Ik vind dat dit echt druipt van de typische tiener-naïviteit van een goedbedoelende talentvolle jongen die de wereld wil veroveren.

MAAR:

Ik raad je aan om alles boven de MAAR te negeren, want dat druipt anderzijds ook wel van het typische overrealiserende negativisme van een gedesillusioneerde 30er die uit luiheid en/of gebrek aan zelfvertrouwen de kansen niet gegrepen heeft die hij zelf gekregen heeft om diezelfde wereld te veroveren, en er volledig voor te gaan! Neem een baantje ergens erbij om alvast wat geld opzij te zetten om die gitaarbouwer te betalen om een prototype van jouw ontwerp te realiseren. Doe wat je kan om er alsnog te geraken. Uiteindelijk zal je minstens met een gitaar achterblijven die je zelf ontworpen hebt en waar je absoluut heel trots op kan zijn!

De enige tip die ik je volgens mij echt niet mag negeren is: stop jezelf er in elk geval niet voor in de schulden...

Ik ben in elk geval heel benieuwd naar het ontwerp en wat er nog echt vernieuwend kan zijn aan het concept van de gitaar. Ik wens je in elk geval heel veel succes met deze uitdaging en ik geef je absoluut gelijk dat je niet zomaar je ideëen online zet als je echt denkt wereldfaam te kunnen bereiken met jouw revolutionaire nieuwe ontwerp. :ok:

(hoewel het misschien sarcastisch kan overkomen zijn mijn wensen voor succes echt oprecht)

Napoje
26 november 2012, 16:51
Hoe goed en mooi hij ook is, elk product heeft marketing nodig. Ik heb lang geleden op de NAMM Paul "Reed" Smith even gesproken en deze man is naast gitaarbouwer ook een goede verkoper. Dat zijn gitaren een groot succes zijn heeft volgens mij daar meer mee te maken dan dat eerste. Toen zijn gitaren op de markt kwamen liep iedereen te jengelen op een superstrat, en toch zijn ze een begrip geworden. Mooie exclusieve gitaarbouwers zijn er bij bosjes, maar ze verkopen is een ander verhaal.

En als ze een succes zijn en verkopen, dan warmen ze in Bamië pas de kopieermachines op....

cale0
26 november 2012, 18:27
Als ik zo vrij mag zijn te resumeren,
Thomas vraagt hoe je een ontwerp kan beschermen. Inmiddels heeft hij vele bruikbare tips gekregen naar mijn idee.
Hij vraagt niet om een keuring van zijn voorbeeld ontwerp, of feedback op zijn houding t.a.v. Ongevraagde adviezen.
Ik hoop zijn gitaarlijn snel te ontmoeten in de winkel!
Succes Thomas!

Wij geven hier alleen onze mening dat een gitaar bouwen niet zo moeilijk is. Maar een goede, vooruitstrevende gitaar bouwen die de wereld gaat veroveren is heel wat meer werk (en geld) dan wat leuks ontwerpen in een 3D programma. Aan hem om wat met die adviezen te doen.

Gearjunkie
26 november 2012, 18:59
Caleo, daar gaat Thomas echt zelf achter komen. Het lanceren van een model gaat heel veel bloed, zweet, tranen en geld kosten. Feit blijft dat Thomas zich afvroeg hoe je een ontwerp beschermt.
Als iemand zich oriënteerd op een nieuwe gitaar is het toch ook zinloos om zijn spel ter discussie te stellen?

Martin_
26 november 2012, 19:51
Vaak worden gitaarontwerpen pas gekopieerd als ze een groot succes zijn. Tegen die tijd zou je genoeg geld moeten hebben voor een patentaanvraag. Maar als ze een paar kleine details veranderen zoals de positie van de knoppen en een iets andere headstock, dan mag dat meestal wel, dus vraag je af of dat zin heeft. Je kan natuurlijk ook voor een aantrekkelijke prijs licenties aanbieden, om de kopieerdrift in te tomen.

Achteraf octrooi aanvragen gaat, aller waarschijnlijkst, niet lukken, omdat een uitvinding niet bekend moet zijn. Ook al is het een publicatie van je zelf, dan wordt de uitvinding niet meer als nieuw gezien. Lees bijvoorbeeld hier (klik) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi) onder het kopje "Nieuw".

Even verder zoekend, kom je eerder bij Intellectueel Eigendom terecht dan bij een octrooi.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_eigendom
en klik hier (https://www.boip.int/wps/portal/site/home/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3jnICdPRydDRwMDXydzA0 9fRy9vPx8_Y4sAA_1wkA7cKiyNIfIGOICjgb6fR35uqn5Bdnaa o6OiIgD12Rmx/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/)

thomasvreeke
3 december 2012, 18:55
Jij begrijpt me tenminste:) Dankjewel he
Als ik zo vrij mag zijn te resumeren,
Thomas vraagt hoe je een ontwerp kan beschermen. Inmiddels heeft hij vele bruikbare tips gekregen naar mijn idee.
Hij vraagt niet om een keuring van zijn voorbeeld ontwerp, of feedback op zijn houding t.a.v. Ongevraagde adviezen.
Ik hoop zijn gitaarlijn snel te ontmoeten in de winkel!
Succes Thomas!

Chris Winsemius
3 december 2012, 19:26
ff heel snel doorgenomen...
iig. info bij een designopleiding in je woonplaats gaan halen!!!
(ik bezoek bijna ieder jaar de designweek daar en probeer dan af en toe wat mensen te spreken omtrent dingen die met design en bizz te maken hebben)

succes!!!!

Dirk_Hendrik
3 december 2012, 19:31
Geinig.
Eén van de oudste methodes om je IP (Intellectual Property) veilig te stellen is: publiceren. Heb je geen geld om je vinding juridisch dusdanig vast te leggen dat een ander er niet mee aan de haal kan gaan, dan publiceer je het ergens op een obscure straathoek. In de pre-internettijd kon dat dus een locaal vakblaadje van een Chileens timmerconsortiumpje zijn ofzo. Zeker dat geen enkele conmcurrent het zou zien en als een concurrent dan met je idee aan de haal ging kon je, op basis van die publicatie, aantonen dat het idee van jou was.

En op die wijze is je idee hier neergooien dus één van de beste opties om ervoor te zorgen dat er, met een datum eraan, wordt vastgelegd dat jij je idee hebt gepubliceerd. Daarnaast heb je meteen een aantal mensen die a) zien dat jij je idee publiceert en b) je kunnen vertellen of je idee wel zo vernieuwend is als jij denkt.

Niet overtuigd? fine,
dan is je volgende wandeling naar Espacenet.com. Daar zijn ze gespecialiseerd in vernieuwende ideeen en kunnen je ook verder helpen met je ideeen vastleggen of je ideeen volledig lekschieten omdat het allemaal al bekend is. En dat alles kost je een ziekelijke bom duiten.

Essentiele vraag is wat jouw idee uniek maakt.

Die vraag moet je ook kunnen beantwoorden op het moment dat er iemand met jouw idee aan de haal gaat. Daarmee moet je dus ook weten wat er verder (wereldwijd) is is verzonnen op dat vlak en kunnen aangeven waar jouw idee verschilt van die andere. En dan is, zoals al eerder in dit draadje gezegd, angst een slechte raadgever en kom je, zittend op je zolderkamertje niet verder.

Boektip in deze: "De Broncode". Waargebeurd verhaal over een ontwerper met een werelds idee. En een excessive angst voor diefstal. Uiteindelijk neemt hij het idee mee in z'n graf en weten we als lezer niet of het idee nou wel wel of geen fictie was.

Chris Winsemius
3 december 2012, 19:46
laten dagtekenen bij de belastingdienst

of (nog goedkoper)

in een gesloten enveloppe opsturen naar jezelf en niet openen (als datumstempel nog werkt)

Einzeln
3 december 2012, 20:12
Vernieuwend zijn op iets wat al jaren bestaat: een houten plank waarop een 6 tal snaren zijn gespannen, is lastig. Het meest vernieuwende wat ik hier zag was zo logisch. Men neme een plank en zagen weg waar je benen of armen zouden moeten zitten. ( de ergonomisch gitaar) En dan nog raakt het altijd het archetype van de gitaar.


Hoe klinkt jou gitaar?

D3nnis
3 december 2012, 20:26
Geinig.
Eén van de oudste methodes om je IP (Intellectual Property) veilig te stellen is: publiceren. Heb je geen geld om je vinding juridisch dusdanig vast te leggen dat een ander er niet mee aan de haal kan gaan, dan publiceer je het ergens op een obscure straathoek. In de pre-internettijd kon dat dus een locaal vakblaadje van een Chileens timmerconsortiumpje zijn ofzo. Zeker dat geen enkele conmcurrent het zou zien en als een concurrent dan met je idee aan de haal ging kon je, op basis van die publicatie, aantonen dat het idee van jou was.

En op die wijze is je idee hier neergooien dus één van de beste opties om ervoor te zorgen dat er, met een datum eraan, wordt vastgelegd dat jij je idee hebt gepubliceerd. Daarnaast heb je meteen een aantal mensen die a) zien dat jij je idee publiceert en b) je kunnen vertellen of je idee wel zo vernieuwend is als jij denkt.

Niet overtuigd? fine,
dan is je volgende wandeling naar Espacenet.com. Daar zijn ze gespecialiseerd in vernieuwende ideeen en kunnen je ook verder helpen met je ideeen vastleggen of je ideeen volledig lekschieten omdat het allemaal al bekend is. En dat alles kost je een ziekelijke bom duiten.



Ik weet het niet zeker, maar was het niet zo dat je met publiceren niet kunt beschermen dat een ander er mee aan de haal gaat, maar alleen kunt voorkomen dat een ander patent kan krijgen op jouw idee?
Zoals al gezegd, patenten is een duur grapje. Een wereldwijd patent kost iets van 200.000 euro meen ik?
En dan nog, als iemand anders je patent dan schend, mag je dat zelf juridisch gaan uitvechten.

Dirk_Hendrik
4 december 2012, 13:23
Ik weet het niet zeker, maar was het niet zo dat je met publiceren niet kunt beschermen dat een ander er mee aan de haal gaat, maar alleen kunt voorkomen dat een ander patent kan krijgen op jouw idee?
Zoals al gezegd, patenten is een duur grapje. Een wereldwijd patent kost iets van 200.000 euro meen ik?
En dan nog, als iemand anders je patent dan schend, mag je dat zelf juridisch gaan uitvechten.

Nounounou, 2 ton is een beetje overdreven maar het loopt vlot in een stapeltje duizendjes.

Beschermen dat een ander er mee aan de haal gaat kun je sowieso niet en inderdaad ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvechten van schending. Met publiceren kun je dus inderdaad alleen vastleggen dat jij de eerste was met het idee. Daarnaast zal een grote partij die interesse heeft in jouw vinding ook capaciteit kunnen inzetten om aan te tonen dat hun idee en jouw idee totaal verschillend zijn. Hoewel een goudvis intussen kan zien dat het hetzelfde ding is. Dat laatse is een vak apart waar patentbureaus heel handig in zijn geworden. Is je idee dus zo vernieuwend dat je deze route denkt te gaan, er zijn curses genoeg. Maar begin met je eige onderzoek en, als het resultaat daarvan nog steeds positief stemt, kun je contact opnemen met daarin gespecialiseerde bureuas. En nee, die gaan echt niet met je idee aan de haal aangezien dat hun eigen broodroof zou zijn. En dus sluit je in zulke gevallen overeenkomsten waarin over en weer geleverde informatie tussen te betrokken partijen blijft en eigendom van degenen die het aanleverden.

bat
4 december 2012, 13:56
Dat patentenverhaal kan soms ook bijzondere wendingen aannemen. Zoek maar eens op "patenttrol(l)", bedrijfjes die patenten aankopen met als enige doel grote bedrijven geld aftrroggelen door te dreigen met kostbare rechtszaken over patentinbreuk. Lukt niet altijd, maar soms wel.

In de praktijk denk ik dat je als eenvoudige boerenjongen met een niet al te groot vermogen er van uit mag gaan dat als je iets ontwikkelt wat een grote partij ook interessant vindt, je er niks aan verdient als je niet op hun eerste voorstel ingaat.

mesaman
5 december 2012, 00:40
grappig verhaal dit, ik zelf heb jaren terug iets gedaan met mn gitaar, en kwam er achter dat ik de eerste was en nog niemand dit gedaan heeft! het werkt echt ontzettend goed, dat nog niet iemand anders het heeft uitgevonden verbaasde me echt enorm! toen ik vragen ging stellen bij de grote merken begrepen ze me niet en had ik door dat ze het dus niet wisten! eureka! Maar ik ga het dus echt niet verder vertellen, het gevoel dat ik de enige ben streelt mijn ego. Ik beleef hier veel plezier aan en dat is het enige dat telt natuurlijk.
Ik kijk natuurlijk regelmatig op sites en fora of niet iemand het ook heeft gevonden, maar dat is na al die jaren nog nooit gebeurd.
Wel heeft een familie lid waar ik erfgename van ben dit bij een notaris laten vast leggen en verdere stappen ondernomen omtrent de documentatie en een jurist er na laten kijken, dus het is gedekt en komt het uiteindelijk voor mij toch wel goed.

Het scheelt echt heel veel en t klinkt ook nog gewoon beter.t komt uit een andere hoek wel onverwacht.

Einzeln
5 december 2012, 10:19
http://youtu.be/gsITSvL__do

smullie
5 december 2012, 10:43
grappig verhaal dit, ik zelf heb jaren terug iets gedaan met mn gitaar, en kwam er achter dat ik de eerste was en nog niemand dit gedaan heeft! het werkt echt ontzettend goed, dat nog niet iemand anders het heeft uitgevonden verbaasde me echt enorm! toen ik vragen ging stellen bij de grote merken begrepen ze me niet en had ik door dat ze het dus niet wisten! eureka! Maar ik ga het dus echt niet verder vertellen, het gevoel dat ik de enige ben streelt mijn ego. Ik beleef hier veel plezier aan en dat is het enige dat telt natuurlijk.
Ik kijk natuurlijk regelmatig op sites en fora of niet iemand het ook heeft gevonden, maar dat is na al die jaren nog nooit gebeurd.
Wel heeft een familie lid waar ik erfgename van ben dit bij een notaris laten vast leggen en verdere stappen ondernomen omtrent de documentatie en een jurist er na laten kijken, dus het is gedekt en komt het uiteindelijk voor mij toch wel goed.

Het scheelt echt heel veel en t klinkt ook nog gewoon beter.t komt uit een andere hoek wel onverwacht.

En nu ?

Laat je het zo en is het genoeg dat je ego gestreeld is of wil je het presenteren aan een professioneel gitaarbouwer (gesteld dat jij dat zelf niet bent uiteraard)?

Wat het is wil je dan wss ook niet vertellen? (geen probleem mee hoor, maar we kunnen het maar proberen :makeup: )

D3nnis
5 december 2012, 12:21
Nounounou, 2 ton is een beetje overdreven maar het loopt vlot in een stapeltje duizendjes.


Als je alle jaarlijkste kosten om het patent in stand te houden erbij telt, kom je toch snel een heel eind hoger uit dan een paar duizendjes, uitgaande van wereldwijde "dekking" en een patentduur van 20 jaar.

DarknessAwaits
5 december 2012, 12:24
En nu ?

Laat je het zo en is het genoeg dat je ego gestreeld is of wil je het presenteren aan een professioneel gitaarbouwer (gesteld dat jij dat zelf niet bent uiteraard)?

Wat het is wil je dan wss ook niet vertellen? (geen probleem mee hoor, maar we kunnen het maar proberen :makeup: )

Ik denk dat huisman deze egostreling nodig heeft om de dag door te komen. Of het is gewoon een geintje, dat kan ook.

Zelf zou ik in ieder geval wel proberen een uitvinding te delen, hetzij betaald of onbetaald. Het zou leuk zijn geweest als Edison de gloeilamp voor zichzelf had gehouden, stel je voor.

mesaman
6 december 2012, 23:58
huisman huisman? GVD! voor jij iemand zo noemt moet hij echt zo heten, anders beledig je de persoon op de man he, dat moet jij snappen!


of Nicolaus Otto had het heerlijk op zn eigen grasmaaier gebruikt en niemand had het ooit geweten. dan staat er wat te hinniken op jou oprit! de rug kapot van het grasharken!

als het om mij ging? ik heb de mensheid niet zo hoog dat ik deze vooruit zou willen helpen. ;)

Einzeln
7 december 2012, 08:14
Dag Mesaman. Jij bent duidelijk in je ijdele gevoelens. Maar met het delen kun je pas echt de erkenning krijgen waar je het over hebt. Waar ben je bang voor? Dat je misschien toch niet zo slim bent?

o0rollo0o
7 december 2012, 12:35
Dat "geheim" waar hij het over heeft staat al jaren gewoon op wikipedia maargoed...

DarknessAwaits
7 december 2012, 14:02
huisman huisman? GVD! voor jij iemand zo noemt moet hij echt zo heten, anders beledig je de persoon op de man he, dat moet jij snappen!

Je weet dat 'mesa' Spaans is voor huis he? Dus je hebt jezelf zo genoemd.


op jou oprit!

Het is "jouw", bezittelijk namelijk. Helaas heb ik geen oprit, noch gras, noch enig idee waar je met deze zin heen wilt.


...als het om mij ging? ik heb de mensheid niet zo hoog dat ik deze vooruit zou willen helpen. ;)

Ik heb het gevoel dat dat wel eens wederzijds zou kunnen zijn.

Pepe
7 december 2012, 14:26
Ik heb het idee dat Mesa's ironie niet geheel begrepen wordt...

titzenpitzer
7 december 2012, 14:33
Haha inderdaad, dat zie je zo

Braindead
7 december 2012, 14:49
Ik heb geen zin alle pagina's door te lezen maar mijn advies:

Zoals eerder al gezegd is je ontwerp met foto's en beschrijving (in woord en beeld) vastleggen bij de belasting zodat je naderhand (al is het maar voor de eer) kan bewijzen dat jij de eerste was met het ontwerp. Daarna zou ik denk ik een paar gitaarbouwers in NL bezoeken (e.o. buurlanden) en kijken in welke je het meeste vertrouwen hebt en deze je verhaal voorleggen (in eerste instantie je ontwerp nog niet laten zien) en vragen of deze openstaat voor een nieuw design en of er eventueel een deal in zit.

Met wie je dan in zee gaat is dan uiteraard deels intuitief maar ik denk dat gitaarbouwers in de regel best op staan voor een nieuw ontwerp als aanvulling op hun eigen collectie.

Alternatief is om zelf een gitaarbouwer in opleiding te vinden waarmee je een eigen merk opzet.

Succes

Einzeln
7 december 2012, 14:54
Ik heb het idee dat Mesa's ironie niet geheel begrepen wordt...

Shit pijnlijk.

mesaman
7 december 2012, 23:49
Shit pijnlijk.

Dank hiervoor.

:hippie: