PDA

View Full Version : Mesa met probleemtrafo ?



Franc
24 november 2012, 12:09
Op mijn operatietafel: een Mesa met een hoofdzekering die er te pas en te onpas (maar meestal bij het aanzetten) uitvliegt.
Hij is gezekerd met 1,5A, maar ook met 1A kan hij het zomaar zonder problemen doen om dan na uit en aanzetten een zekering te verbranden.
Alle secundaire verbindingen los op het controlelampje na. Inschakelen met 1A zekering en ik verspeel er zo 3 achter elkaar. Maar met een 2A zekering schakelt hij wel goed in en heb ik er tot nu toe geen een verspeeld.
Er loopt dus bij inschakelen een stroom tussen de 1 en 2 A, terwijl de trafo secundair niet belast wordt, behalve door het lampje.

Lijkt me wat veel voor een gezonde trafo? Ik kan de amp wel zwaarder zekeren, maar dat lost een eventueel probleem in de trafo niet op en is niet zo veilig.

Iemand ervaring met dit soort trafo-gedrag?

gloeidraad
24 november 2012, 12:17
Hallo Franc,gebruik je wel trage zekeringen.

Erik

Franc
24 november 2012, 12:20
Yes :-) ......

gloeidraad
24 november 2012, 12:24
Misschien even de gloeispanning nameten omte kijken of deze kloppen.
Anders is er misschien een wikkeling kortgesloten als deze veel afwijkt van de 6,3 volt.

Erik

nico verduin
24 november 2012, 12:27
Lijkt erop dat er een aantal wikkelingen samen gesmolten zijn:
- als er een wikkeling te heet wordt, kan de emaille smelten.
- wikkelingen worden aan elkaar gesmolten waardoor er een gesloten circuit ontstaat
- wordt meestal veroorzaakt door bijv. een eerdere sluiting in een van de wikkelingen (buis, bias of hoogspanning)
Betekent meestal in de praktijk het vervangen van de trafo.
Als de trafo onbelast is (dus niets aangesloten) mag er niets doorbranden.

gloeidraad
24 november 2012, 12:29
Precies!

Erik

guitarnijboer
24 november 2012, 12:35
Trafo's trekken bij het inschakelen ook een flinke inschakel stroom. Waar je ook even naar kunt kijken is voor welke spanning de trafo primair is bedraad. Als het gaat om een oude mark serie combo of top kan het zijn dat deze is bedraad voor 220V. Op de een of andere manier vond de trafo van mijn Mark 3 dit ook niet fijn wat te horen was aan het lawaai wat ie maakte. Op de 240V winding was ie stil en heb ik verder geen problemen meer gehad.

Als het gaat om een oudere versterker dan kan er na de zekering een 10nF/1000V cap over de netaansluiting zitten. Check die dan ook even.

Franc
24 november 2012, 14:30
Dank voor de tips. Mijn eerste gedachte was ook dat er niet zoveel stroom mag lopen bij het inschakelen van een onbelaste trafo.
Maar hij maakt ook flink wat herrie. Ik zal eens kijken welke primaire wikkeling er gebruikt wordt .

Yves Pexsters / TAS
24 november 2012, 20:14
Er is wellicht geen probleem met de trafo. Als er ergens ook maar 2 wikkelingen tegen elkaar zitten krijg je hem helemaal niet meer aangezet. Zoals Gitaarnijboer al aangeeft zou ik zeker nagaan of hij primair op de goeie tap zit, het zoemen van een trafo wijst meestal op verzadiging (door te hoge primaire spanning). Je kan bvb eens de buizen erin steken en kijken op welke tap bij 230V netspanning, de gloeispanning het dichtst bij 6.3V is. Mesa trafo’s gebruiken kwalitatief goed blik in hun trafo’s, dat betekent hoge fluxdichtheid, hoge inschakelstroom. Je kan voor dit soort toepassingen ook speciale “anti surge” zekeringen gebruiken, die hebben een soort veertje binnenin, je kan ze kopen bij RS.

guitarnijboer
24 november 2012, 20:41
Je kan voor dit soort toepassingen ook speciale “anti surge” zekeringen gebruiken, die hebben een soort veertje binnenin, je kan ze kopen bij RS.

Dat is inderdaad nog een goede tip! Deze moet je inderdaad hebben.

gloeidraad
24 november 2012, 23:07
Trage zekering met de toevoeging T,vallen toch ook in de katagorie anti surge?
Je hebt ook nog TT,dat is extra traag.
Volgens mij moet gewoon traag voldoende zijn.

Erik

Franc
25 november 2012, 08:22
Ik ben op zoek gegaan naar de 240v tap en die aangesloten. Het gezoem is zo goed als weg en met 1A start hij nu al meerdere keren op zonder een zekering te verspelen, dus dat ziet er veelbelovend uit!
Nu nog even alle spanningen meten om te zien of die nog bruikvaar zijn.

gloeidraad
25 november 2012, 08:39
Hoi Franc,dat klinkt hoopvol.
Nu inderdaad even kijken of de gloeispanning een beetje op orde is.

Erik

Ps.wat voor boogie is het eigenlijk?

nico verduin
25 november 2012, 11:08
volgens mij is het uitstel van executie.......

gloeidraad
25 november 2012, 11:37
Ik geloof er ook niet helemaal in,maarja je kannie weten.
Eerst de spanningen maar eens controleren.

Erik

nico verduin
25 november 2012, 12:54
als ie een sluiting heeft in de 6.3V dan zul dat vrijwel niet meten. Terwijl de trafo langzaam weer verder gaat opkoken... Als het de secundair is dan meet je het helemaal al niet.

7ender
25 november 2012, 13:49
Op mijn operatietafel: een Mesa met een hoofdzekering die er te pas en te onpas (maar meestal bij het aanzetten) uitvliegt.
Hij is gezekerd met 1,5A, maar ook met 1A kan hij het zomaar zonder problemen doen om dan na uit en aanzetten een zekering te verbranden.
Alle secundaire verbindingen los op het controlelampje na. Inschakelen met 1A zekering en ik verspeel er zo 3 achter elkaar. Maar met een 2A zekering schakelt hij wel goed in en heb ik er tot nu toe geen een verspeeld.
Er loopt dus bij inschakelen een stroom tussen de 1 en 2 A, terwijl de trafo secundair niet belast wordt, behalve door het lampje.

Lijkt me wat veel voor een gezonde trafo? Ik kan de amp wel zwaarder zekeren, maar dat lost een eventueel probleem in de trafo niet op en is niet zo veilig.

Iemand ervaring met dit soort trafo-gedrag?


Ja,....bij ringkerntrafo's is de inschakelstroom soms erg vervelend , waardoor je noodgedwonen een wat te zware zekering moet plaatsen .
Plaats anders achter de hoofdzekering een NTC

cluseau
25 november 2012, 16:35
Een sluiting in een winding hoef je ook niet te meten, je zal het snel genoeg ruiken. Het zal namelijk helemaal niet mogelijk zijn om in te schakelen zonder de gevolgen te merken. Een sluiting veroorzaakt immers een kortsluitwinding waardoor de trafo gewoon in rook opgaat.

@Franc, is het een grote trafo? Zeg maar 200+Watt, dan is het vrij normaal dat een 1A zijn petje licht door de inschakelpiek. Vooral ringkerntrafo's hebben die eigenschap. Het moment van inschakelen is erg belangrijk. Maak je contact op het moment dat de sinus net maximaal is moet er heel snel een veld opgebouwd worden met als gevolg een grote inschakelpiek. Zou je het contact in een golfdal maken is de inschakelpiek wat meer relaxed. Dat zou het verschil kunnen zijn tussen de ene keer wel en de andere keer niet.

nico verduin
25 november 2012, 16:40
Zal aan mij liggen, maar een versterker die pak'm beet ruim 30-40 jaar geleden is gebouwd en al die tijd heeft gedraaid terwijl de netspanning al jaren geleden is gestegen. Begeeft het plotseling op de zekering. Dat gaat er bij mij niet in dat het nu de inschakelstroom is. Zeker bij onbelaste trafo......

cluseau
25 november 2012, 16:49
Je hebt een punt maar ik vermoed dat de eerste keer de zekering is geplopt door ouderdom en daarna consequent een verkeerd type is geplaatst.

Slechts een gokje he :hide:


En Franc, trek ook de bouten goed aan.

nico verduin
25 november 2012, 18:54
Hij geeft aan trage zekeringen te hebben gebruikt. En ik schat Franc hoog genoeg in dat ie weet wat een trage zekering is. Daarnaast mag een trafo niet meer herrie maken dan een zachte 50hz hum als je er vlak bij zit. Deze maakte volgens Franc een hoop herrie. Door de tap op 240V te zetten loopt er minder stroom door en minder herrie. Maar nog steeds teveel als ik het goed begrijp. Dus symptoom bestrijding wat mij betreft en uitstel van executie.

7ender
25 november 2012, 21:24
Het kan ook zijn dat de bouten door het lamellen pakket de boel verstoren ,...eigenlijk horen die geïsoleerd door het lamellen-pakket te steken

guitarnijboer
25 november 2012, 22:16
Hij geeft aan trage zekeringen te hebben gebruikt. En ik schat Franc hoog genoeg in dat ie weet wat een trage zekering is. Daarnaast mag een trafo niet meer herrie maken dan een zachte 50hz hum als je er vlak bij zit. Deze maakte volgens Franc een hoop herrie. Door de tap op 240V te zetten loopt er minder stroom door en minder herrie. Maar nog steeds teveel als ik het goed begrijp. Dus symptoom bestrijding wat mij betreft en uitstel van executie.

Tja, toch had ik een jaar of twee, drie geleden het zelfde probleem met mijn MK3 die ik toen net tweedehands had gekocht. Geen gesprongen zekering trouwens, maar wel overmatig lawaai van de trafo. 240V winding gepakt en weg was het probleem. Dat is dus alweer een behoorlijke tijd en vele optredens geleden.
Mijn Mesa met 4 x 6l6 heeft een 1.5A zekering, mijn Fender 75 met 2 x 6l6 heeft een zekering van 3A. Ik denk dat 1.5A ook wel wat op het randje is.

nico verduin
25 november 2012, 22:42
Je kan het in feite gewoon uitrekenen.....

guitarnijboer
25 november 2012, 23:35
Ook dan is 1,5A wat krap uitgaand van een 100W versterker.

nico verduin
25 november 2012, 23:54
nou..... 120W voor het vermogen (+20%) + iets van 8A voor de gloei en een lampje zit ik op rond de 170-180W verbruik bij max vermogen(en dat trek je niet als je hem aanzet). Als je dat ding inschakelt trekt ie op de gloei iets van 50W. Bij 230V kom ik rond de .75 - .8A (zo ff geschat). 1.5A is dubbele stroom en een trage zekering.... zou niet mogen springen.

Yves Pexsters / TAS
26 november 2012, 00:39
Ik vrees dat je zo niet mag rekenen op basis van wat er zich secundair afspeelt. Op het ogenblik dat een trafo onder spanning wordt gezet, wordt heel even (gedurende enkele perioden afhankelijk van het inschakelmoment) de ijzerkern verzadigd waardoor de zelfinductie even bijna nihil wordt. Op dat ogenblik wordt de stroom zo goed als volledig bepaald door de primaire koperweerstand waardoor de stroom makkelijk tientallen keren hoger wordt, men noemt dat ook de “inrush” current. Het kiezen van een hogere primaire spanningstap bij trafo’s die op het randje van de verzadiging (waardoor goede regelfactor) zijn berekend helpt wel. Veelal zijn deze (probleem)trafo’s origineel berekend voor 60Hz, bij die hogere netfrequentie gaat de trafo minder snel in verzadiging tijdens het inschakelen.

nico verduin
26 november 2012, 07:27
Yves
Dat klopt. Maar dit bakkie draait al vele jaren. En dan zou hij er plotseling niet meer tegen kunnen..... Gaat er bij mij niet in.

7ender
26 november 2012, 10:36
Tja ,..ik ben ook niet zo kinderachtig hoor ,....op basis van wat Yves zegt , stop ik nog rustig in de 50 Watt versies ( 2 eindbuizen ) een 2AT , en de 100W ( 4 eindbuizen ) een 3,15AT zekeringetje voor de inschakelstroom .


Als je op de achterkant van die Fender amps kijkt , dan zijn ze ook niet echt kinderachtig geweest met hun keuze . :D

Als je een trafo verdenkt ,...dan laat je 'm effe een poos op het dummy-load sukkelen op halve kracht.
( en intussen een keuppie keuffie met een lekker koekkie oid ) :cheerup:

Als je 'm daarna effe aanvoelt ,...en 't is oké ,....dan mag ie 't gaan doen

nico verduin
26 november 2012, 11:46
Als je op de achterkant van die Fender amps kijkt , dan zijn ze ook niet echt kinderachtig geweest met hun keuze . :D

yep bij 120V.......

7ender
26 november 2012, 12:13
yep bij 120V.......

nog erger ! ,...bij die ouwe dingen met dat rode omschakel-pijl-knoppie staat er alléén op: 5A SLO-BLO 250 V

( ding staat hier naast me ,...een Fender PA 135 ,....en gewoon zo afgeleverd voor de europese markt)

Die jongens zijn niet zo benauwd :crazyhappy:

( nou verander ik dat wel altijd hoor ,...want dat is natuurlijk daas !,...ik zet 'r altijd 3,15AT in )

nico verduin
26 november 2012, 12:49
De rear plates zijn altijd hetzelfde. Ook bij de export versies. Je moet de stroom eigenlijk door 2 delen.