PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar maar toch enkele vragen over bigsby (Ibanez agr73t



davidof
23 november 2012, 22:09
Hoi ik heb net een nieuwe prachtige gitaar, de Ibanez agr73t een budget semi-hollowbody gitaartje met een look om U tegen te zeggen (imo) en een heerlijke klank. Het enige wat ik nu merk na grondig te testen is dat hij toch niet 100% stemvast blijft bij grondig gebruik van de Bigsby, ik heb nog nooit een tremelo/floyd rose/bigsby gehad dus ik weet niet in welke mate dat normaal is. Misschien ook niet onbelangrijk is dat hij net van de winkel komt dus nog nieuwe snaren heeft, dat kan wel wat schelen.

Ik merk dat als ik de bigsby induw naar beneden (dus snaren losser) blijft hij redelijk goed gestemd, maar als ik eraan trek staan alle snaren nét iets hoger gestemd, als ik hem daarna naar beneden duw staan ze terug juist. Als ik hem enorm naar boven trek staan ze wel redelijk ontstemd en niet meer onderling gestemd.

Voor normaal gebruik heb ik daar normaal helemaal geen last van maar ik wou toch eens horen aan wat het zou kunnen liggen. Zou het misschien kunnen dat als ik de bigsby omhoog trek, de snaren in de topkam groeven iets blijven steken en dus niet meer hun oorspronkelijke plaats innemen (enkele micrometers verschil dus)

Ook nog iets klein, de hendel zit precies niet zo héél vast aan het systeem. Misschien wel vast genoeg maar het lijkt niet zo stevig als ik er hevig aan zou trekken ook komt er een moertje tegen de veer onderin als ik hem ver omhoog trek.

Voor de rest ben ik enorm enorm enorm blij met dit gitaartje hoor!



Bedankt!
Groeten

David

Triggy
23 november 2012, 22:15
Tja, een bigsby is geen floyd rose en je kunt er zeker geen divebombs mee maken.
Is echt bedoeld voor een vibrato van ongeveer een halve/hele toon.
Je nieuwe snaren zouden ook nog reden kunnen zijn voor wat ontstemd raken.
Gewoon met beleid de bigsby gebruiken en het moet goed blijven.

davidof
23 november 2012, 22:22
Tja, een bigsby is geen floyd rose en je kunt er zeker geen divebombs mee maken.
Is echt bedoeld voor een vibrato van ongeveer een halve/hele toon.
Je nieuwe snaren zouden ook nog reden kunnen zijn voor wat ontstemd raken.
Gewoon met beleid de bigsby gebruiken en het moet goed blijven.

Oké bedankt! Zoals ik al zei is het helemaal niet nodig om bij normaal gebruik zo te wringen aan die bigsby maar was gewoon even bij wijze van test ;) En omdat het ook gewoon leuk is om eens te hebbben.

terrasbeest
23 november 2012, 23:19
Misschien heb je hier wat aan :


http://www.youtube.com/watch?v=hRVh79sNXlc