PDA

View Full Version : Vragen actie



Dennis_Ajax
23 november 2012, 20:25
http://www.flickr.com/photos/90379681@N07/

Wat foto's genomen om aan jullie te vragen of het er normaal uit ziet? Vind het zelf nog te hoog. Maar vind het lastig om de set up aan te pakken. Heb de trussrod goed gezet en de zadels zo laag mogelijk zodat er geen buzz meer is. Toch blijft ie volgens mij redelijk hoog. Kan de hoogte liggen aan een te hoge topkam? Deze was pre slotted door Warmoth. Maar vraag het voor de zekerheid of ik ze moet vijlen of niet. Heb zelf al weer de hoge e ingevijld omdat die een irritant scherp bijgeluid gaf. Dat is iig voorbij.

D3nnis
23 november 2012, 20:37
De snaren bij de topkam staan toch lang zo hoog niet als verder op de hals?
Dan kan het al nooit de topkam zijn.

Je zegt "zadels zo laag mogelijk zodat er geen buzz meer is".
Evn voor de duidelijkheid, bedoel je nu dat je zadels fysiek niet meer verder omlaag kunnen, of dat als je ze verder omlaag zet, je buzz hebt?

Dennis_Ajax
23 november 2012, 20:47
Heb ze helemaal omlaag gezet en vanaf daar omhoog tot er geen fret outs en buzz meer was. Ook de tremelo staat maar max 3 mm de lucht in volgens mij. Kan het daaraan liggen?


Dan waren het overigens fret outs vanaf fret 11 ofzo.

barno
23 november 2012, 21:14
niks wat een kleine shim in de pocket niet kan verhelpen

Dennis_Ajax
23 november 2012, 21:35
Oja natuurlijk. Niet aan gedacht. Shim in de pocket tegen de body aan bedoel je dan om de angle te vergroten? paar A4'tjes opelkaar?

D3nnis
23 november 2012, 21:41
Als de snaren zo hoog moeten staan omdat er anders fret buzz is, dan is het toch niet een halshoek tov body probleem?

aaronstonebeat
23 november 2012, 21:48
Hoe is de afstelling van de halspen? Als je een snaar indrukt op de 1ste en de 15de positie zou midden ertussen, zeg bij de 6de of 7de fret, de afstand tussen de snaar en de frets enkele tienden van een millimeter moeten zijn.
En zijn de frets wel goed gevlakt? Ik heb eens een gitaar uit een verpakking gehaald die nog helemaal niet gevlakt was.

Dennis_Ajax
23 november 2012, 21:48
Maar als ik net mn snaren zag. Die liepen vanaf de topkam (redelijk laag maar lastig om pull offs op de eerste te spelen) richting de brug in een stijgende lijn op. Dat is ook niet normaal volgens mij?


Heb met een voelermaat gepast en de relief was goed.

aaronstonebeat
23 november 2012, 21:55
De snaren lopen wel iets omhoog. De topkam vijl ik zo dat een snaar de eerste fret net niet raakt als ik die net voorbij de tweede fret indruk. Bij de 12de fret (en eigenlijk ook bij de 21ste of 22ste fret) is de afstand tussen de frets en de snaren een kleine 2 mm bij de dunne e en een dikke 2 mm bij de dikke e; dat bevalt mij goed. Hoe is dat bij jouw gitaar?

Dennis_Ajax
23 november 2012, 22:48
voelermaat van 0.2 mm past er trouwens met lichte aanraking onder.

3 a4'tjes ofzo gebruikt als shim en de studs aangedraaid. Actie ligt nu op 1.90 mm denk ik bij de dunne e (fret 12) en iets hoger dan 2.30mm bij de dikke E. Alles zonder buzz. Tevreden nu. Actie veel lager lukt denk toch niet en dit is goed speelbaar.

Op mn Gibson LP zit de actie op de hoge en de lage onder de 1.90 maarja. Zal wel verschil in oa bouw zijn ofzo.

fret 1tm4 onder 2.28 (denk zo een 2.20) en dan vanaf 5 tm 12 net iets daarboven. En vanaf 12 dus iets rond 2.32. Gaat om de dikke E. Heb geen nauwkeurige liniaal nu. Dus werk wat met voelermaten op elkaar en plectrums

barno
24 november 2012, 02:40
Je kan op die gitaar de actie zo laag krijgen als je wil, gewoon dikkere shim. best in hout. of je kan een stukje zilverpapier opvouwen tot een bepaalde dikte en dat achter in de pocket leggen.

D3nnis
25 november 2012, 10:50
Mooi dat het gelukt is!

Maar even voor mijn informatie...ik begreep uit het verhaal dat je zadels wel lager konden, maar dan had je fret buzz, en dat was toch de reden dat je ze zo hoog gezet had?
Als je zadels niet lager konden, dan snap ik het creëren van een halshoek dmv een shim wel, maar nu snap ik niet hoe je fret buzz oplost met het shimmen van de hals...