PDA

View Full Version : Tremolo vervangen



Sonny
23 november 2012, 19:11
Hey Allemaal,

Ik heb een Fender 60th Ann strat body op het oog waar een American 2 Point Synchronized Tremolo op gemonteerd zit. Ik wil deze tremolo graag vervangen door een fender american vintage tremolo.

Is dit makkelijk te doen of zullen de boorgaatjes in de body opgevuld moeten worden?

Grtz Sonny

Mr.Fingers
23 november 2012, 19:12
Zal opgevuld moeten worden, en je moet de metalen bussen eruit krijgen waarmee die 2 originele punten in vastzitten.

Sonny
23 november 2012, 22:04
Zal opgevuld moeten worden, en je moet de metalen bussen eruit krijgen waarmee die 2 originele punten in vastzitten.

Is het moeilijk om die bussen eruit te krijgen?

En zal je er na afloop nog wat van zien of valt de american vintage tremolo er uiteindelijk precies overheen?

pasqual
23 november 2012, 22:39
Het gevaar bestaat dat je het hout beschadigd met het uithalen van de bussen. Je kan de studs ( waar de tremelo op scharniert ) een stuk er in draaien en daar een tang opzetten en dan voorzichtig de bussen er uit tikken. Is het een cosmetische ingreep of denk je dat de 6 punts tremelo voor jouw een verbetering is t.o.v. van de huidige? Je zal de gaten moeten opvullen met nieuw hout en dit zal je zeker gaan zien.

Sonny
23 november 2012, 22:53
Het gevaar bestaat dat je het hout beschadigd met het uithalen van de bussen. Je kan de studs ( waar de tremelo op scharniert ) een stuk er in draaien en daar een tang opzetten en dan voorzichtig de bussen er uit tikken. Is het een cosmetische ingreep of denk je dat de 6 punts tremelo voor jouw een verbetering is t.o.v. van de huidige? Je zal de gaten moeten opvullen met nieuw hout en dit zal je zeker gaan zien.

Het is voor mij puur een cosmetische ingreep. Ik zou er graag een vintage ogende gitaar van willen maken en met die 2punts tremolo gaat dat natuurlijk niet.

Het is echt een vette body om te zien qua hout structuur...

http://www.ebay.com/itm/LEFTY-2006-American-Standard-60th-Ann-Fender-Strat-BODY-HARDWARE-USA-Sunburst-/200840316665?pt=Guitar_Accessories&hash=item2ec30406f9

Maar als je echt dat nieuwe hout blijft zien na het opvullen, is het helaas geen optie :(

aaronstonebeat
23 november 2012, 23:12
Volgens mij kan het meevallen. Als er al iets zichtbaar blijft van opvulling is dat in die halve centimeter tussen de brug en de slagplaat; bij mij verzamelt zich daar altijd het nodige stof en andere rotzooi.
Misschien kun je eens bij een andere gitaar opmeten tot hoever een vintage brug en een moderne brug komen?

pasqual
23 november 2012, 23:24
Klopt, met de slagplaat er op zal je niet veel zien maar bij eventuele verkoop zal men hier over vallen en dat drukt de prijs.

pasqual
23 november 2012, 23:28
Voor een meer vintage look kun je ook de zadeltjes vervangen voor de "originele" fender zadeltjes die goed verkrijgbaar zijn:
http://angela.com/images/products/detail/330409580026One.jpg

Dit ziet er al wat authentieker uit dacht ik zo....

aaronstonebeat
23 november 2012, 23:35
Voor een meer vintage look kun je ook de zadeltjes vervangen voor de "originele" fender zadeltjes die goed verkrijgbaar zijn:

Afbeelding

Dit ziet er al wat authentieker uit dacht ik zo....

Waar. Tegelijk is het ook maar een miniem detail dat alleen kenners van stratocasters zal opvallen; je ziet het alleen als je er met je neus bovenop staat. Bovendien denk ik dat die moderne brug beter werkt; ik zou me afvragen of je het zou moeten willen.

Gearjunkie
24 november 2012, 08:18
Ik zou het niet doen. Misschien valt het allemaal onder de brug, maar het idee dat de twee buitenste schroeven in het opgevulde gat stevigheid moeten vinden... Brrrr.....

Eko
24 november 2012, 11:32
Eenvoudiger is het om een repacement body te kopen en die te voorzien van een tremelo naar wens.

groovieguitarguus
24 november 2012, 19:42
Voor een meer vintage look kun je ook de zadeltjes vervangen voor de "originele" fender zadeltjes die goed verkrijgbaar zijn:
http://angela.com/images/products/detail/330409580026One.jpg

Dit ziet er al wat authentieker uit dacht ik zo....

Dan vind ik dit idd de meest fraaie oplossing.... 'best of both worlds'???

Sonny
25 november 2012, 00:09
Bedankt voor al jullie reacties!

De moderne tremolo zadeltjes vervangen met vintage zadeltjes, ziet er opzich niet slecht uit. Maar ik wil er een '62 ogende strat van proberen te maken, dus dan is het helaas geen oplossing.

Misschien moet ik maar weer geduldig afwachten, totdat ik opnieuw een mooie stratbody tegenkomt die mijn hart sneller doet laten kloppen.