PDA

View Full Version : Eigen werkplaats, wat te kopen?



Yurup
23 november 2012, 11:05
Hoi allemaal,

Een poosje geleden ben ik hier begonnen met een Les Paul topic. Sinds dien is er een boel gebeurt en ben ik verhuisd. Het goede nieuws is dat ik nu zelf een ruimte heb van ongeveer 1.5 bij 4 meter waar ik een werkplaats kan beginnen. Het slechte nieuws is dat ik bijna geen gereedschap heb.

Uit het hoofd heb ik:
-Setje schroevendraaiers
-Imbus sleutels
-Bovenfrees
-Werkbank (oud bureau)
-Imitatie dremeltje / Graveer tooltje ooit van de Aldi gekocht voor 20 euro.

En dat is het wel zo ongeveer.

Nu wil ik graag weer beginnen met het bouwen van gitaren en zet ik mijn Les Paul project nog even in de vriezer tot ik wat meer ervaring heb. Mijn eerste projectje zal een Telecaster nek zijn en daarna een Thinline body. Nu is mijn vraag, wat voor gereedschap moet ik aanschaffen? Aangezien ruimte en budget beperkt zijn moet ik zo slim mogelijk investeren in het begin.
Ik heb iets nodig om:
-Hout op maat te zagen, is een decoupeer zaag het handigste? Of zijn er slimmere opties?
-Dikte van het hout te regelen. Geen ruimte en budget voor een van diktebank, dus een handschaaf?
-Gaten te boren, dus een boormachine.
-Te schuren, gewoon handschuurpapier en een schuurblokje in het begin.

Mis ik nu iets of zijn er handigere opties om in te investeren?
Ik zit zelf wel heel erg te denken aan een tafelcirkelzaag omdat die juist zo mooi recht zagen en je bij een decoupeer zaag toch snel minder recht gaat, helemaal door hard hout. Slim of niet slim?

Elk beetje hulp word erg gewaardeerd. :)

Rizz
23 november 2012, 11:15
Een decoupeerzaag kan handig zijn om bodies ed ruw op maat te zagen.. Een handboormachine is niet heel handig, je kan beter op marktplaats naar een leuke 2ehands kolomboor zoeken (geen Ferm, Einhell).. Zaagtafel, altijd handig. Beitels, raspen. Dikte van hout regelen kan je evt bij de lokale houthandel of meubelmaker laten doen, vaak voor weinig tot niets..

Edit: en een schaaf en iets om je beitels en schaaf mee te slijpen..

barno
23 november 2012, 11:22
Vlakken kan je met bovenfrees en een vlakbak die je makkelijk zelf kan maken. Schuren: een goedkoop bandschuurmachientje voor in de hand is a big help. Ik heb zelf een Ferm kolomboortje dat het eigenlijk al vier jaar prima doet. Ik gebruik ook heel vaak ook een gewone handboormachine.
Goede decoupeerzaag is een zegen. ik heb nu een lintzaag maar gebruik nog vaak de wipzaag.
Iets over schuurpapier: koop goede kwaliteit: weeereld van verschil tov generisch bouwmarkt gedoe.

Napoje
23 november 2012, 11:50
Ik heb voor mijn eerste project een 2e hands ferm lintzaag(je) voor € 40 van MP gehaald. Zeer goede investering aangezien ik er enorm veel mee gedaan heb. Latten voor het halslaminaat gezaagd, body gezaagd, kopfineer gezaagd. Hals en toets in vorm gezaagd. Er zullen wel weer gereedschapsfetisjisten komen vertellen dat dit kutzooi is maar bij mij zaagt ie kaarsrecht (wel even goed afstellen) en met zijn 6 mm lint zaagt ie ook scherpe bochten prima. En zelfs door 8 cm bubinga. Het nadeel is wel dat ie niet dikker kan dan dat.

Je boor kan je ook gewoon in een boorstandaard zetten, voor mij werkte dat prima.

Als er erg veel van de dikte van het hout af moet kan je ook overwegen eerst een elektrische schaaf te gebruiken en het laatste stuk met de hand. Gaat een stuk snellen. Wel goed blijven nameten.

Frezen kan je trouwens ook (gedeeltelijk) op deze (http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE) manier.

Een workmate of id is naast je gewone werkbank zeer aan te raden.

Voor het halsprofiel is een set grove vijlen of een rasp wel nodig. Een spookschaaf kan ook handig zijn maar is geen must.

Daan Muller
23 november 2012, 14:29
Wat ik erg handig vind zijn schuurdrums voor in de kolomboor en een dikke glasplaat om schuurpapier op te plakken, kun je dingen echt goed vlak op schuren.

Robrock
23 november 2012, 14:52
Ik zou als eerste ook denken aan een goede (meubelmakers) bankschroef en lijmklemmen. Een cirkelzaag heb ik zelf nooit gemist, er zitten niet veel vormen aan een gitaar die je met een cirkelzaag kan zagen

Rizz
23 november 2012, 14:58
Ik zou als eerste ook denken aan een goede (meubelmakers) bankschroef en lijmklemmen. Een cirkelzaag heb ik zelf nooit gemist, er zitten niet veel vormen aan een gitaar die je met een cirkelzaag kan zagen

Oh ja, lijmklemmen, veel lijmklemmen!! :D

Ukeloeder
23 november 2012, 15:17
Een cirkelzaag is dan wel weer heel handig on rechte stukken te kunnen zagen voor jigs en andersoortige hulpmiddelen. Ik zou niet zonder willen zitten.
Er werd al een lans gebroken voor goed schuurpapier, daar wil ik me graag bij aansluiten. Ik gebruik enkel nog 3M No Load papier. Sinds ik een paar euro meer uitgeef aan schuurpapier heb ik er ook niet meer zo'n hekel aan. Goede raspen of Microplanes zijn ook fantastisch om te hebben. Spaakschaafje is een leuk SintNikolaas kadootje. Een LieNielsen gaat al gauw in de papieren lopen, maar een bouwmarkt dingetje van een tientje doe het bij mij al 4 halsjes.

O! en gefeliciteerd met je eigen ruimte.


Oh ja, lijmklemmen, veel lijmklemmen!! :D

+1

Napoje
23 november 2012, 15:38
Voor ik het vergeet: Een stofzuiger of een andere vorm van stofafzuiging is een absolute must, anders sta je binnen no time in een zaagselmist te werken.

oigun
23 november 2012, 16:11
De zwaarste kolomboor die je kan krijgen... hiermee kan je met een safe-T planer ook hout op dikte maken. een lintzaag(je) is ook heel handig.

muziekschuur
23 november 2012, 16:23
http://www.gereedschapkopen.nl/data/3468-festool-cs-70-eb-tafelcirkel-en-afkorttrekzaagmachine.jpg
Festool CS 70 EB

http://www.voordeelshoponline.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/62052950/4D12/5E71/DA34/3E7B/199A/C0A8/2935/2D7D/Bandschuurmachine_BTS_4000_ECO.jpg

Stationaire bandschuurmachine

Robrock
23 november 2012, 16:27
http://www.gereedschapkopen.nl/data/3468-festool-cs-70-eb-tafelcirkel-en-afkorttrekzaagmachine.jpg
Festool CS 70 EB

Prachtig, maar veel te groot voor een werkplaats(je) van 4 bij 1,5m

muziekschuur
23 november 2012, 16:30
figuurzaag/lintzaag:

http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/prod1_3537(6).jpg

kolomboor
http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/prod1_6226(2).jpg

muziekschuur
23 november 2012, 16:33
Dat zou moeten passen denk ik. Een kolomboor en een slijpmachine met daarop schuurrollen kan de bandschuurmachine gedeeltelijk vervangen... Maar een paar van die grote machines zijn best te vinden voor kleine bedragen... Vooral als je handig bent...Er zijn van deze machines te vinden waar simpelweg een stekker ontbreekt. Stekker eraan en voila...

Dit soort machines scheelt je veel tijd...

muziekschuur
23 november 2012, 16:35
Of zoiets:

http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13354529752297.jpg

Cocobolo
23 november 2012, 17:38
De TS zegt "Aangezien ruimte en budget beperkt zijn moet ik zo slim mogelijk investeren in het begin".

Dan lijken me bovenstaande machines totaal niet nodig. Ik zou zelfs niet weten wat ik met die 2 schuurmachines zou moeten doen. Ik heb ze niet, mis ze ook niet. En zo'n figuurzaag (een hegner nog wel, heeeel duur) kan net zo makkelijk met een handfiguurzaagje van een paar euro (voor parelmoer en dergelijke).

Even terug naar TS:
" >>-Hout op maat te zagen, is een decoupeer zaag het handigste? Of zijn er slimmere opties?"
Decoupeerzaag is goedkoopste waarschijnlijk, tenzij je 2e hands een lintzaagje kunt vinden. Beide is goed. Gaat er alleen om, om bij benadering het hout te zagen en daarna ga je met je bovenfrees en kopieerfrees aan de gang.

" >> -Dikte van het hout te regelen. Geen ruimte en budget voor een van diktebank, dus een handschaaf?"
Wat Barno zegt de : bovenfrees gebruiken die je al hebt, met zelfgemaakt freesbakje

" >>-Gaten te boren, dus een boormachine."
Ja, dit heb je wel nodig. Goedkope handmachine of inderdaad misschien een kolomboor. Maar die laatste is geen vereiste. Is wel handig voor van die schuurrollen.

" >> Te schuren, gewoon handschuurpapier en een schuurblokje in het begin."
Inderdaad. Ik zou ook wat vijlen/raspen overwegen voor het ruw weghalen van hout voor de hals. En indien betaalbaar/haalbaar, een goedkope schuurmachine.

Beste is : begin met de bouw. Tijdens de bouw loop je tegen gereedschapsgrenzen aan. Gewoon dan in je topic zeggen waar je tegen aan loopt en dan zul je zien dat er vaak slimme oplossingen aangedragen worden waardoor je niet meteen duur gereedschap nodig hebt. Of dan zal er hulp aangeboden worden (misschien handig om in je profiel te zetten waar je woont).

barno
23 november 2012, 18:14
hier komen heel wat toestellen voorbij die ik niet heb, en heb nochtans al wat gitaartjes gebouwd. Uiteraard gaat alles gemakkelijker met die stand alone dingen maar het is goed te doen zonder en het zet je aan creatief te denken.

Swaag
23 november 2012, 18:19
Geen werkplaats zonder koelkast?

barno
23 november 2012, 18:28
Geen werkplaats zonder koelkast?
ik wed dat niemand dat in zijn hok heeft staan, te weinig plaats. Een radio daarentegen is een must voor mij. Zo een die heel veel stof kan vreten en nooit echt zuiver een kanaal kan ontvangen, behalve de plaatselijke schlagerzender :)

Cocobolo
23 november 2012, 19:21
ik wed dat niemand dat in zijn hok heeft staan, te weinig plaats. Een radio daarentegen is een must voor mij. Zo een die heel veel stof kan vreten en nooit echt zuiver een kanaal kan ontvangen, behalve de plaatselijke schlagerzender :)
Zo herkenbaar, bij die grote bouwprojecten hoor je ook altijd dit soort muziek waarbij de zender er net naast staat :seriousf:
Hoewel...ik heb zelf vorig jaar verbouwd en er heeft een paar maanden een werkman rondgelopen en die had altijd de radio op praatprogramma's staan en wilde de meest diepgaande gesprekken met mij over de zin van het leven, of er nog meer is hierna, enzovoorts :???: Dat was wel een behoorlijke schok ;) (als iemand nog een super metselaar/vakman zoekt in omgeving apeldoorn/arnhem, ik kan hem heel erg aanraden).

Rizz
23 november 2012, 19:53
hier komen heel wat toestellen voorbij die ik niet heb, en heb nochtans al wat gitaartjes gebouwd. Uiteraard gaat alles gemakkelijker met die stand alone dingen maar het is goed te doen zonder en het zet je aan creatief te denken.

Maar voor de mindere goden onder ons (en daarmee bedoel ik vooral mezelf) zijn sommige van die apparaten erg handig.. Met de hand werken is een kunst en vreselijk moeilijk als je weinig ervaring hebt met houtbewerken.


ik wed dat niemand dat in zijn hok heeft staan, te weinig plaats. Een radio daarentegen is een must voor mij. Zo een die heel veel stof kan vreten en nooit echt zuiver een kanaal kan ontvangen, behalve de plaatselijke schlagerzender :)

Nu heb ik de ruimte, helaas is de koelkast net vergeven aan iemand die 'm harder nodig had dan ik.. +1 voor de radio!

Swaag
23 november 2012, 20:22
Deze neemt niet zo veel plek in:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=67EovwvJrC0#!

barno
23 november 2012, 21:05
Maar voor de mindere goden onder ons (en daarmee bedoel ik vooral mezelf) zijn sommige van die apparaten erg handig.. Met de hand werken is een kunst en vreselijk moeilijk als je weinig ervaring hebt met houtbewerken.



ja, maar TS vroeg naar de bare essentials nodig in een atelier. Ik veronderstel dat hij niet de middelen heeft om dadelijk een batterij machines te gaan kopen, net zoals ik in het begin (en nog steeds niet eigenlijk). het is dus te doen met enkele kleine machines en handgereedschap, ook zonder ervaring, weet ik uit ervaring :)

Yurup
5 december 2012, 11:08
Kleine update:

Ten eerste wou ik graag zeggen bedankt voor de hulp, ben weer een klein beetje verder met wat meer gereedschap en wil misschien dit weekeind beginnen. Heb een mooi stukje esdoorn binnen voor de nek, een rosewood toets en dan kan ik eerst even bezig. Mijn nieuwe lijstje:

-Setje schroevendraaiers
-Imbus sleutels
-Bovenfrees
-Werkbank (oud bureau)
-Imitatie dremeltje / Graveer tooltje ooit van de Aldi gekocht voor 20 euro.
-Lijmklemmen, 4 grote. Komen nog wel wat meer bij.
-Hamer
-Beitelsetje (8, 12 18 en 24mm, hebben nog wat liefde nodig)
-'Tandarts gereedschap' (haakjes uit de 5euro bak)
-Fretzaag
-Frethamer
-Kolomboor kan ik lenen
-Setje schuurdrums voor in de kolomboor
-60 cm (waarschijnlijk rechte) liniaal. Hoe weet je of zoiets 100% recht is?
-Binding freesje

De machines blijven nog even op de wachtlijst staan. Waarschijnlijk kan ik nog wel ergens een decoupeer zaag lenen ofzo.

Het bovenfrees en freesbak trucje was ik glad vergeten, had het namelijk al eens gedaan bij het hiervoor genoemde Les Paul projectje. Ik weet nog wel dat ik dit toen gedaan heb met een erg smal freesje. Is het slimmer hiervoor een grotere (bredere) aan te schaffen?

Daan Muller
5 december 2012, 11:11
-60 cm (waarschijnlijk rechte) liniaal. Hoe weet je of zoiets 100% recht is?

Op een oppervlak zetten waarvan je weet dat het recht is met licht erachter. Als je geen licht tussen de liniaal en het oppervlak kunt zien is ie recht.