PDA

View Full Version : Nieuwe hals, mogelijk te hoog?



Koni05
22 november 2012, 19:22
Hallo.

Voor mijn strat ( een squier uit 94) heb ik een andere hals gekocht. Past allemaal prima, maar als ik de afstand meet tussen de body en de bovenkant van het fretboard van de standaard hals, meet ik 6mm. Met mijn nieuwe hals is dat 1cm. Als ik er nu een snaar opleg, loopt die dood over de hele hals. Nou wou ik proberen om dat te compenseren met de zadels, maar dat inbusje heb ik op mijn kamer liggen en ik ben nu even bij mijn ouders.

Vraag is dus; is dit nog te compenseren met de zadels of moet er een stukje van de hiel van de hals af?

Alvast bedankt.

ErikM
22 november 2012, 19:44
Stuk van de hiel af is gedoe, en een nauwkeurig werkje. Zadels stellen hoor je als gitarist eigenlijk te kunnen, dus is dat een prima oefening, zeker als je de hals gaat vervangen :-)

wietse
22 november 2012, 22:21
Stuk van de hiel af is gedoe, en een nauwkeurig werkje. Zadels stellen hoor je als gitarist eigenlijk te kunnen, dus is dat een prima oefening, zeker als je de hals gaat vervangen :-)

maar om die dik 4 mm omhoog te draaien?
kan alleen maar als in de oude afstelling de zadels eigenlijk op hun bek lagen, anders zijn de schroefjes te kort.

barno
22 november 2012, 22:30
moet toch af te stellen zijn, bij fender strats is er ook een verschil van 10 mm tussen hoogste punt toetsradius en bovenkant body (body dus, niet slagplaat)

Aca Ilic
22 november 2012, 22:40
lukt niet om met zadels te compenseren....

aaronstonebeat
22 november 2012, 23:05
Kun je de hele brug niet iets omhoog laten komen door de 6 schroeven of de 2 studs iets verder naar buiten te draaien?

Hendriks
22 november 2012, 23:38
Beetje shimmen maakt ook veel uit.

aaronstonebeat
22 november 2012, 23:44
Beetje shimmen maakt ook veel uit.

Klopt, maar in dit geval zou je aan de rand, aan de kant van de kop, van de halspocket moeten shimmen.

Koni05
23 november 2012, 00:13
Kun je de hele brug niet iets omhoog laten komen door de 6 schroeven of de 2 studs iets verder naar buiten te draaien?

dat zal ik morgen eens proberen, Een shim heb ik ook al over nagedacht. Maar ik dacht dat als ik bezig ga met shimmen, wat schuren niet erg extra werk is.

jplm
23 november 2012, 00:31
Het volgende moet je je mijns inziens goed realiseren: je hebt een hals die 4 mm te hoog is. Dáár zit dus de fout, en dié moet je herstellen. Een of meerdere goede onderdelen van je gitaar aanpassen aan het foute onderdeel is precies de weg die je niet moet nemen.

Groet, Jan.

aaronstonebeat
23 november 2012, 00:35
Dan wordt het de halspocket wat dieper frezen. Ik zou eerst proberen of dat te omzeilen valt.

Koni05
23 november 2012, 00:48
en schaven van de hiel dan? dat leek me een goede oplossing.

barno
23 november 2012, 00:56
en schaven van de hiel dan? dat leek me een goede oplossing.

nee, liever pocket dieper uitfrezen. Die hals is waarschijnlijk standaard dikte, kan je later in geen andere body meer gebruiken als je aan de hiel gaat prutsen, bovendien is dat stuk lastiger om goed te doen ivm pocket uitdiepen

aaronstonebeat
23 november 2012, 00:57
en schaven van de hiel dan? dat leek me een goede oplossing.

Dat kan ook als die wat dikker is dan de rest van de hals. Als je dat soort dingen wel eens meer doet, stelt het ook niet zo gek veel voor maar het liefst wil je dan een nieuw vlak schaven, een vlak vlak.

Uitfrezen van de halspocket lijkt me eenvoudiger; je moet wel iets van een opstelling maken zodat de frees overal voldoende steun heeft maar dan is het eigenlijk een eitje.

Koni05
23 november 2012, 09:59
nee, liever pocket dieper uitfrezen. Die hals is waarschijnlijk standaard dikte, kan je later in geen andere body meer gebruiken als je aan de hiel gaat prutsen, bovendien is dat stuk lastiger om goed te doen ivm pocket uitdiepen

Is het dan zo dat Squier halzen iets dunner zijn dan fender halzen? Want als ik de pocket uit frees, is het natuurlijk wel zo dat andere halzen waarschijnlijk niet meer passen. En de hiel is inderdaad behoorlijk dikker vergeleken met de rest van de hals, dus het leek me logischer om daar wat af te halen met een schaaf.

benwave
23 november 2012, 10:09
Is het dan zo dat Squier halzen iets dunner zijn dan fender halzen? Want als ik de pocket uit frees, is het natuurlijk wel zo dat andere halzen waarschijnlijk niet meer passen. En de hiel is inderdaad behoorlijk dikker vergeleken met de rest van de hals, dus het leek me logischer om daar wat af te halen met een schaaf.

Met een schaaf gaat nog niet mee vallen denk ik. Ik zou het gewoon met een zaagtafel langs een geleider eraf zagen.
En dan met de frets naar de geleider toe. Het is wel de bedoeling dat die voet van de hals perfect vlak blijft

Waarbij ik nog wel even op wil merken, dat het wel moet kunnen.
Er moet nog wel een hoogte verschil in de voet tov de rest van hals zitten. Als die al gelijk zijn, (dat kun je zien wanneer de hals op een vlakke tafel ligt ) dan gaat het niet

barno
23 november 2012, 10:49
goede raad: gebruik geen zaag! een gefrette toets met radius langs een geleider houden is sowieso geen goed idee.
Meten is weten: hoe diep is de pocket? standaard op fender en squier normaal rond de 17 mm. hoe dik is de hals/hiel: ik geloof dat dat bij fenders rond de 26 mm zit

Hendriks
23 november 2012, 11:11
Klopt, maar in dit geval zou je aan de rand, aan de kant van de kop, van de halspocket moeten shimmen.
Klopt , mischien is een shim ter dikte van een plastic betaalpas oid , in combinatie met de zadels verhogen al genoeg en zo hou je bodie en hals intact.

muffstuff
23 november 2012, 12:12
als je de pocket gaat uitdiepen moet je ook rekening houden dat je wat lak mee gaat chippen en dat dat er niet meer netjes uitziet waar de hals en de neck aansluiten.

Kim Wilson
23 november 2012, 12:21
Dat kun je voorkomen door met een stanleymesje de lak van tevoren in te snijden. Als het goed is, weet je exact hoe diep je gaat frezen. Dus kun je hem ook vrij secuur insnijden.

muffstuff
23 november 2012, 12:24
Dat kun je voorkomen door met een stanleymesje de lak van tevoren in te snijden. Als het goed is, weet je exact hoe diep je gaat frezen. Dus kun je hem ook vrij secuur insnijden.

Kijk dat zijn weer van die handige tips!

Koni05
24 november 2012, 11:10
inderdaad handige tip dat. Ik denk dat het inderdaad frezen wordt, want de nieuwe hals heeft een diepte van 26mm, fender standaard dus. Heb geprobeerd om met de zadels te compenseren, maar dat lukt bij lange na niet. Ook met de brugschroeven wat omhoog kom ik er ook niet. Dat wordt dus frezen ben ik bang.

Even goed over na denken hoe ik dat het beste kan doen.

barno
24 november 2012, 11:26
als je nog nooit hebt gefreesd: laat het door iemand anders doen. als je ervaring hebt met een bovenfrees:
- je kan freehanden tot op een mm of zo van de rand. De rest kan je wegsteken met een beitel.
- je maakt een mal die net iets kleiner is als de pocket. freesbit met volglager of een bit met rechte schacht langs de malranden. en wat overblijft steek je weg met beitel.

Koni05
24 november 2012, 11:56
frees ervaring heb ik wel. Zal van de week eens een poging wagen!