PDA

View Full Version : Gitaar aansluiten op pc



janjan
22 november 2012, 14:12
Hallo,,

ik wil graag mijn gitaar aansluiten op mijn pc. Nu heb ik een plugje gekocht om van de gitaarkabel naar een 3,5 mm jack te gaan zodat ie in mijn pc past.

Maar als ik hem nu aansluit krijg ik geen geluid. ik heb hem al in microfoon ingang en in de Line In gedaan maar beide werken niet...er staat wel dat er een kabel in zet maar als ik dan iets doe op mijn gitaar komt er niet te staan dat er geluid is ( bij die balkjes ernaast waaraan je kunt zien hoe hard het geluid is )

Hopelijk weet iemand hier raad mee, en weet iemand een oplossing.

Thnx.

guitarkid
22 november 2012, 14:45
Hallo Janjan.

Je weet zeker dat de plug en de gitaar goed (heel) zijn? Ik ga daar wel van uit, maar de verloopplug is vrijwel zeker stereo en de kabel van je gitaar ongetwijfeld mono. Dat kan het probleem zijn.

Hendriks
22 november 2012, 14:57
Hoe heb je hem aangesloten , zit er ook nog iets tussen de PC en de gitaar behalve de kabel?

muffstuff
22 november 2012, 15:01
Hallo,,

ik wil graag mijn gitaar aansluiten op mijn pc. Nu heb ik een plugje gekocht om van de gitaarkabel naar een 3,5 mm jack te gaan zodat ie in mijn pc past.

Maar als ik hem nu aansluit krijg ik geen geluid. ik heb hem al in microfoon ingang en in de Line In gedaan maar beide werken niet...er staat wel dat er een kabel in zet maar als ik dan iets doe op mijn gitaar komt er niet te staan dat er geluid is ( bij die balkjes ernaast waaraan je kunt zien hoe hard het geluid is )

Hopelijk weet iemand hier raad mee, en weet iemand een oplossing.

Thnx.

er zijne en hoop schakels waar het mis kan gaan

1 staat je volume op je gitaar open?
2 open je mixer in windows en kijk of alle goed ingesteld bij recording.
3 je programma kijkt naar de verkeerde ingang
4 je kabel is niet goed?

1 welke windows gebruik je
2 kan je een screenshot van je mixer uploaden en hier plaatsen
3 je gitaar op je computer aansluiten via een kleine jack zal niet al te veel kwaliteit opleveren. Die build in geluidskaarten zijn daar niet echt jofel voor, maar goed
4 welke software gebruik je om op te nemen?

janjan
22 november 2012, 15:09
1. Windows 7 64 bit
2. Hoe plaats je een screenshot :P
3. Gitaar - Kabel - Audio jack - Line In van PC.
4. Guitar Rig, Audacity, Sony vegas pro 9 maar geen een werkt

muffstuff
22 november 2012, 15:23
1 ok
2 de knop naast de F12 knop is de print screen knop(prt scr) als je die indrukt maakt hij een kopie van je beeldscherm. Open dan paint en plaats de foto hier in door de toentsencombinatie CTRL en V in te drukken, Bewaar dit bestand ergens waar je hem vinden. Ga dan naar de website imageshak.us en upload je bestand. maar terwijl ik dit typ vraag ik em af in hoeverre we hier uit gaan komen als een screenshot maken en plaatsen nog niet bekend is. Ik bedoel dit niet denigrerend hoor, ieder zijn eigen kwaliteiten. maar ik ben band dat het dan erg moeilijk wordt je met de rest van het probleem te assisteren.
3 line is niet goed, want je gitaar geefte weinig output hiervoor, je zal hem in de mic in moeten plaatsen.

frekie
22 november 2012, 15:55
Sorry jongens maar dit gaat zo niet werken. Je hebt een extern USB bakje nodig zoals mijn Tascam US-122l. Die heeft gewoon jack inputs, lijn maar ook omschakelbaar naar high Z gitaar/bas. Vandaar dus via USB naar je PC. Drivertje downloaden en installeren en klaar ben je. 50 a 60 euro op MP.

DWZ gewoon gitaar opnemen gaat zo lukken. Midi over USB is heel wat anders. Als je je softsynths, VST plugins enz. aan wil sturen met een gitaar zou ik de You Rock gitaar (YRG-1000) aan willen bevelen. Cheapo plastic ding zonder echte snaren maar m.n. in "tapping mode" geen vertraging en geen valse triggers. Gewoon aansluiten via USB, W7 installeert automatisch een drivertje, je DAW software opstarten met daarin je VST plugins en gaan. Wil je dit met een echte gitaar doen dan ben je zo 1000 euro kwijt aan een Roland GR-55 + element + kabel + gitaar. En dan betaal je voor een hardware GS/VG apparaat dat je verder niet gebruikt.

fastfolkert
22 november 2012, 19:03
Voor gewoon ff wat snel via de PC pielen gaat het prima lukken via de mic ingang.
Ik doe dat ook op mijn (ingebouwde) cheap-ass Logitech geluidskaart.
Of het kwaliteit is, is een andere zaak, er zal vast wel een impedantie mis-aanpassing zijn, maar je moet hoe dan ook geluid kunnen horen.
aan OP: staat je mixer in W7 wel goed, op mic input en het schuifje open? Werkt een mic wel?

YMMV

arcane
22 november 2012, 19:28
Volgens mij is de kans groot dat je de geluidskaart opblaast als je direct je gitaar daarop aansluit.

fastfolkert
22 november 2012, 19:35
Volgens mij is de kans groot dat je de geluidskaart opblaast als je direct je gitaar daarop aansluit.

Nee hoor, het dynamisch bereik van zo'n kaartje is zo groot dat dat niet gebeurt. Hoogstens wat oversturing als je met een dikke Les Paul met alles wijd open erin blaast, maar dan draai je het volume van de (software-) mixer wat verder dicht. Electronisch maak je niks kapot.

YMMV

arcane
22 november 2012, 19:45
Oh, ik heb in het verleden wel eens een geluidskaart naar de tering geholpen met een gitaar. Afspelen ging nog prima met de geluidskaart, maar alles wat je op de input aansloot was daarna niet meer om aan te horen.

fastfolkert
22 november 2012, 19:54
Oh, ik heb in het verleden wel eens een geluidskaart naar de tering geholpen met een gitaar. Afspelen ging nog prima met de geluidskaart, maar alles wat je op de input aansloot was daarna niet meer om aan te horen.

Gevalletje pech? Statische electriciteit? Mijn kaartje leeft nog steeds...
Anyway, een extern geluidskaartje specifiek voor gitaar is natuurlijk wel handiger en beter.

YMMV

arcane
22 november 2012, 19:59
Ik had er trouwens wel een boss metalzone tussen. Misschien dat de oorzaak is geweest?

Klonk overigens ook verschrikkelijk hahaah. Maarja, toen bestond modeling nog niet echt.

Wiellem
23 november 2012, 12:16
Een dergelijk apparaat als de Line 6 UX1 of 2 zijn ook ideaal :)

arcane
23 november 2012, 13:53
Een dergelijk apparaat als de Line 6 UX1 of 2 zijn ook ideaal :)

precies, of een toneport gx (heet tegelwoordig pod gx meen ik).

harrie-beton
23 november 2012, 18:42
Een gitaar output is een zwak passief signaal en moet flink voorversterkt worden. Hij moet niet in de line in maar in de mic in. Let wel, de kwaliteit van de pre amp in een computer is meestal om te janken zo slecht.
Als je een losse pre amp gebruikt zoals een mini mengtafel kan hij wel op line in aangesloten. Dat klinkt al stukken beter.

De usb apparaten genoemd zijn ook goed maar die kosten zijn hoger dan een pre amp.