PDA

View Full Version : Opknappen hardware & elektronica Ibanez Musician (' 78)



Pat85
21 november 2012, 22:54
Mijn oude getrouwe Ibanez Musician, enkele jaren ouder dan ikzelf ben, blijft qua bespeelbaarheid prima. Helaas vertoont de elektronica en de tuners momenteel steeds meer gebreken. Omdat ik wel de orginele onderdelen bij elkaar wil houden, maar ook wat prettiger wil gaan voelen bij het zelf ' knutselen' aan mijn gitaar ben ik het volgende van plan:

- Nieuwe tuners (momenteel de originele Ibanez Velve Tune mechanieken (oid.))
- nieuwe Pups (momenteel de originele Ibanez Super 88 Pups)
- Nieuwe Pots
- nieuwe jackinput
- nieuwe switch
- alles opnieuw bedraden

Naar mijn weten is er nog niets aan de gitaar gedaan, sinds haar geboorte in 1978... een verjongingskuur kan dus geen kwaad.
Qua tuners heb ik een beter gevoel bij mijn gitaren met gotoh of grover dan bijvoorbeeld standaard fender tuners.
Welke LP stijl tuners zou een upgrade zijn?

Qua pups, zelf geen ervaring met solderen...laatste keer is middelbare school geweest,maar dit wordt hoog tijd. Geloof niet dat het heel complex is. Dit wil ik dus zelf gaan doen, maar het moet geen ' vermogen' gaan kosten. Ik lees relatief positieve verhalen over bijvoorbeeld GFS. Ik zit te denken aan:

Neck: P90 in Humbucker formaat (simpelweg omdat ik geen gitaar met p90 heb)
Brug: Humbucker die daar bij past, volledig clean minder belangrijk, randje tot drive (distortion en fuzz uit pedalen)
Zoals hierboven geschreven, meest waarschijnlijke optie nu is een bestelling plaatsen bij GFS, om eens wat te proberen en om ervaring met het zelf vervangen van alle elektronica enigzins betaalbaar te houden.

Wat is er verder nodig; natuurlijk 2 volume pots en 2 tone pots. Wil ik gewoon in NL bestellen (goede ervaring met bijv. tonefactory als het om buizen gaat), maar wat moet ik hier voor hebben? wat moet er naast de pots nog gedaan worden? wel of geen tonecaps of andere toeters en bellen? wat voor bedrading? zelfde vraag voor switch en jack...

Ik heb (denk ik) geen behoefte aan exotische wirings, ik zit te denken om de driewegschakelaar als 1:neck,2:killswitsch;3:brug te gaan gebruiken, ik betrap me erop dat ik het tussenstandje nooit gebruik bij Humbuckers.

Kortom, ik ben niet bang om zelf deze klussen aan te pakken, maar zou graag door jullie op weg geholpen worden.

Tips, truuks en andere op- of aanmerkingen zijn zeer welkom!
Alvast bedankt!

Gr. Patrick

BamBuFan1
22 november 2012, 01:52
Een Musician uit die jaren is een puike gitaar, dus daar zou ik sowieso geen budget-spul voor gebruiken.

Qua 3+3 tuners kom je al gauw op de bekende namen uit als Grover, Sperzel, Schaller of Gotoh. En dan hangt het verder af van welke stijl en specificaties je wilt.

GFS heeft best leuke pick-ups, maar dan meer om een goedkope Epiphone of Squier wat te pimpen. Het is (netjes) gemaakte massaproductie, net als van zoveel OEM fabrikanten (daar komt het immers ook vandaan). Voor een Musician zou ik eerder naar een (gebruikt) setje SD, Dimarzio enz kijken. In de categorie heel goed voor weinig kan ik je trouwens leosounds.de aanraden.

gerritje tralalalala
22 november 2012, 11:00
misschien zou je shielden nog kunnen overwegen om meteen mee te nemen, geen idee hoeveel last je hier op dit moment van ondervind maar ik kan me voorstellen dat het geruis toch wel iets hoorbaarder wordt als je een P90 (singlecoil) installeert in plaats van een humbucker.

Qua pickups heb ik er niet zoveel verstand van, wel hoor ik inderdaad goede verhalen over leosounds.de ik overweeg hier zelf een setje pickups voor mijn stratocaster te kopen.

succes in ieder geval.

mvg. Krijn

RS-Rik
22 november 2012, 14:04
Ibanez Musician uit 1978? Dan is het w/s zo'n oerdegelijke meubelvibe rockmachine met neck through body contructie. Daar zou ik betere pups in steken dan een setje GFS, eerder een allround rocksetje pups als een Jb en een 59 van Seymour Duncan.

Orpheo
22 november 2012, 14:20
Pots en tuners kan verstandig zijn als je ruis/noise hebt en stemmingsissues. Voor pots: cts. Èchte cts. Of bournes.

Tuners. Kijk goed naar de maat en de plek van de schroef om boren te voorkimen maar gotoh is in mijn optiek het best.

Toggle. Simpel. Switchcraft is veruit de beste.

Pickups. Die super80, super70 en super 88 zijn behoorlijk gewild.wat is de reden dat je wat anders wilt. Als je eroo staat om te wisselen zou ik iets nemen dat neer in lijn is met de gitaar en t vintage karakter. De seth lover is is geweldig en enorm veelzijdig. Wil je ietsjes meer power bite crunch en sizzle: pearly gates.

zoon van Piet
22 november 2012, 14:32
Het is er zo een met die rare kunststof elementen? Die overigens volgens mij nooit kapot kunnen ( ik heb tenminste ooit héél veel moeite moeten doen om er een te slopen! )
Deze pickups hebben wel een andere maat dan standaard humbuckers. Althans de omlijsting is anders, de uitfrezing in de body ook.
ik vraag me af of je dat met standaard element lijstjes op kunt lossen, gezien deze rare constructie:
http://imageshack.us/a/img829/6713/44909348.jpg

EDIT: LaurentB heeft er een en had schijnbaar minder moeite met het inpassen van nwe pickups:

http://www.youtube.com/watch?v=GjHQEbSxUd4&feature=plcp

interessander
22 november 2012, 14:48
Ik weet niet welke tuners er precies op je Musician zitten, maar ik heb een Iceman uit '79 en daar zitten ook Velve tuners op welke ik juist bijzonder fijn vind werken (en ik mis er eentje, mocht je er eentje weg willen doen, gaarne een PM)

Verder, wat Orpheo zegt, de oude Ibanez pickups zijn vrij gewild, als het toch niet je ding is dan kun je eventueel de rest er mee financieren. Sowieso is oude Ibanez hardware vrij prijzig op ebay (gibraltar tailpieces, "batwing" straplocks, e.d.)

frekie
22 november 2012, 15:58
Die originele pickups sowieso laten zitten. Tuners alleen vervangen als het echt niet anders kan. Pots, switch en jackinput vervangen tast minder de vintage waarde aan. En is betrekkelijk goedkoop.

Johannes
22 november 2012, 18:11
Elektronica schoonmaken (pots kunnen met wat geduld ook uit elkaar en zijn dan weer als nieuw te krijgen) en eventueel opnieuw solderen (of is er echt iets kapot/gebroken?). Wat mankeert er aan de tuners? Je kunt ze demonteren en de interne tandwieltjes van links naar rechts (en andersom) uitwisselen, eventuele slijtage zit dan aan de andere zeide van het tandwieltje.

Zo houd je de gitaar origineel én is ie weer als nieuw.

Pat85
22 november 2012, 21:55
Allereerst bedankt voor de vele reacties, top!

Om te reageren op diverse suggesties...de vintage waarde is wat me eigenlijk al die jaren heeft weerhouden om de Ibanez op te knappen. Elke keer als ik haar oppak, blijft ze heerlijk spelen..alleen het klinkt niet naar mijn zin, blijven stemmen, slappe tuners, ruis, net-niet-pups, pots die niet werken,kraken of weinig invloed hebben op tone. Kortom, funest voor het speel plezier. Omdat het mijn eerste gitaar is, doe ik haar niet weg, maar elke keer de bevestiging, al mijn andere gitaren spelen beter en klinken beter.

vandaar mijn besluit; ze gaat opgeknapt worden :) (en om enigzins de vintage waarde in gedachten te houden...alle originele componenten gaan netjes bij elkaar bewaard worden). Maar omdat ik enerzijds niet veel ervaring heb met het opknappen van de elektronica en anderzijds omdat het toch zeker niet mijn main player zal worden, wil ik kleinschalig beginnen.

Tuners, lijkt keus naar Gotoh uit te gaan. even maatvoering uitgebreid checken, dan bestellen.

Pups, de afmetingen blijken inderdaad wat ruimer dan humbuckers (super 88 is zo'n 9x4cm). Dit lijkt binnen de ruimte voor een frame te vallen...maar inderdaad lijkt dat tegen de neck wat krap (goed punt zoon van piet!) anderzijds lijkt dit probleem wel overkomenlijk.
Gaat dit betekenen dat de frames nieuw geboord moeten worden?
Zal zo eens kijken of ik wat fotos kan uploaden via m'n iPad.

Pat85
22 november 2012, 22:12
http://i95.photobucket.com/albums/l156/patrickhardeman/image-1.jpg

http://i95.photobucket.com/albums/l156/patrickhardeman/image.jpg

Pat85
22 november 2012, 22:13
Photobucket werkt niet zo lekker met m'n iPad, zal kijken of ik morgen even kan inloggen om betere pics te plaatsen.

Pat85
23 november 2012, 07:51
Nog wat detail fotos afmetingen HB's en tuners

http://i95.photobucket.com/albums/l156/patrickhardeman/image-5.jpg

http://i95.photobucket.com/albums/l156/patrickhardeman/image-4.jpg

http://i95.photobucket.com/albums/l156/patrickhardeman/image-2.jpg

Antoon
23 november 2012, 13:39
Bewaar in ieder geval alle oude onderdelen (ook de pots en de schakelaar) zorgvuldig en ga geen nieuwe gaatjes boren voor de stemmechanieken.

Pat85
23 november 2012, 17:24
Dat zal ik zeker doen Antoon!

Pat85
23 november 2012, 19:13
Pots en tuners kan verstandig zijn als je ruis/noise hebt en stemmingsissues. Voor pots: cts. Èchte cts. Of bournes.

Tuners. Kijk goed naar de maat en de plek van de schroef om boren te voorkimen maar gotoh is in mijn optiek het best.

Toggle. Simpel. Switchcraft is veruit de beste.

Pickups. Die super80, super70 en super 88 zijn behoorlijk gewild.wat is de reden dat je wat anders wilt. Als je eroo staat om te wisselen zou ik iets nemen dat neer in lijn is met de gitaar en t vintage karakter. De seth lover is is geweldig en enorm veelzijdig. Wil je ietsjes meer power bite crunch en sizzle: pearly gates.


Thanks, welke caps zou je adviseren voor over de tonepots?

En even de check of ik al mijn feiten goed onthouden heb...p90 en HB 500K pots, (log voor volume en lin voor tone) en 0.022 uF caps?

Dirk_Hendrik
23 november 2012, 20:02
slappe tuners,
Raar. Wel eens overwogen dat gekartelde moertje op je tuners aan te draaien? Gaan ze zo stroef als je maar wilt. En je snaar een paar slagen extra om het mechaniek draaien komt het ontstemmen ook ten goede.

Voor de rest,
Vervang die pups als ze niet bevallen. Pupklank verander je nooit. Al het andere is echt een kwestie van schoonmaken en reviseren.

En haal die ranzige sticker ervanaf voordat de lak daar echt naar z'n verdommenis is.

Pat85
24 november 2012, 08:39
Raar. Wel eens overwogen dat gekartelde moertje op je tuners aan te draaien? Gaan ze zo stroef als je maar wilt. En je snaar een paar slagen extra om het mechaniek draaien komt het ontstemmen ook ten goede.

Voor de rest,
Vervang die pups als ze niet bevallen. Pupklank verander je nooit. Al het andere is echt een kwestie van schoonmaken en reviseren.

En haal die ranzige sticker ervanaf voordat de lak daar echt naar z'n verdommenis is.


Goed punt, maar inderdaad die kleine moertjes kunnen aangedraaid worden, het helpt niet bij alle tuners. Daar komt bij dat bij de tuner voor de G- snaar, de knop zelf echtloslaat. Kortom een aantal van de zes werken gewoon echt niet zoals ik wil.

En ach, die sticker...een zit er al ruim tien jaar...geeft de gitaar wat minder meubel vibe, en maakt het mijn gitaar. (Overigens zou op mijn andere gitaren nooit een sticker durven plakken hoor....)

Pat85
27 november 2012, 06:45
Thanks, welke caps zou je adviseren voor over de tonepots?

En even de check of ik al mijn feiten goed onthouden heb...p90 en HB 500K pots, (log voor volume en lin voor tone) en 0.022 uF caps?

Graag nog aandacht voor bovenstaande, kom toch diverse dingen tegen over tone caps, 0.022 of 0.047?
Ga nog steeds van uit dat er een p90 in de neck komt en een passende HB in de bridge.

zoon van Piet
27 november 2012, 10:09
22 is de traditionele waarde bij Gibson, 47 bij fender..
Het kan allebei, maar gezien de elementen in je gitaar lijkt 22 de meest voor de hand liggende keuze.

Orpheo
27 november 2012, 12:59
ikzelf ben fan van een 1megaohm pot voor de tone en een 47 condensator. geeft iets meer helderheid als je 'm helemaal dichtdraait, iets in de lijn van een wahwah. je draait dan wel wat hoog weg maar 'verandert'de voicing ook een beetje wat je tonepot opeens een stuk veelzijdiger en bruikbaarder maakt.

Pat85
29 november 2012, 08:32
Kleine bijkomende ontwikkeling...een van de brugposts zat muurvast...er was geen beweging in te krijgen...nu is de kop vrijwel weggedraaid, vermoed dat het geee originele post was, de andere post was zonder kracht en moeite met een schroevendraaier in beweging te krijgen. Deze was erg zacht, lijkt wel aluminium ofzo.

Van 't weekend maar eens kijken of de moer wel lostgaat om de brug los te krijgen.

Pat85
29 november 2012, 18:05
Posts zijn los, maar een lijkt wel aan vervanging toe. Even overwegen of er gelijk een nieuwe brug op gaat, of dat alleen de posts vervangen hoeven te worden.

Pat85
1 december 2012, 06:44
Omdat ik het oude beestje ook even goed schoon wil maken, de volgende vraag. de bushings van de Posts van de stoptail willen niet uit de body. Iemand een idee/suggestie hoe ik deze wat losser krijg? Post erin draaien en met een doek eromheen met een tang er beweging in proberen te krijgen lukt niet.

Ik heb overigens het idee dat deze bushings geaard zijn, en niet de Gibraltar brug zelf. Klopt dit? Ik had verwacht dat het sustainblock en de Gibraltar brug geaard zouden zijn.

Pat85
2 december 2012, 22:13
Omdat ik het oude beestje ook even goed schoon wil maken, de volgende vraag. de bushings van de Posts van de stoptail willen niet uit de body. Iemand een idee/suggestie hoe ik deze wat losser krijg? Post erin draaien en met een doek eromheen met een tang er beweging in proberen te krijgen lukt niet.

Ik heb overigens het idee dat deze bushings geaard zijn, en niet de Gibraltar brug zelf. Klopt dit? Ik had verwacht dat het sustainblock en de Gibraltar brug geaard zouden zijn.


Iemand hier nog een tip voor, hoe krijg ik die bushings eruit?

Cocobolo
2 december 2012, 22:21
Iemand hier nog een tip voor, hoe krijg ik die bushings eruit?

toevallig is die vraag net ook gesteld in het zelfbouw topic en door Stijn Kenens beantwoord:


Zo'n stud krijg je er heel gemakkelijk uit door er een M6 (edit, kan ook M8 zijn, M6 is te dun denk ik !) bout in te draaien, en dan met de sleutel of schroevendraaier doordraaien, komt die zo omhoog.

Daarbij een brug van een tele moet je niet aarden, die maakt door de grondplaat van de brug pup contact met de hoogte schroeven !


s.

Het was dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?158289-aarding-brug-SG) topic

Pat85
4 december 2012, 21:53
Bedankt Cocobolo! Zal eens kijken welke maat Posts in de stoptail gebruikt worden, net een maatje kleiner dan de Posts van de brug. Super, de Posts zelf zijn hier te kort voor, dus moet even een flinke bout pakken. Ga dit proberen, bedankt!

Pat85
7 december 2012, 13:29
Ok..we gaan zelfs een stapje verder...er ligt hier een Bigsby b5 op me te wachten.
De brug die ik besteld heb, wil ik op de Ibanez gaan zetten, maar de Posts passen niet in het sustainblock block.
Wel passen deze in de bushings van de stoptail.

Welke do's en don'ts hangen er aan het verplaatsen van de brug een aantal cm naar achter? Achter op de body van de gitaar gaat nu een bigsby gemonteerd worden die verder van de originele brug gaat komen dan de originele stoptail deed. Dit overigens om zowel praktische als cosmetische redenen.

DarknessAwaits
7 december 2012, 13:56
Als je het echt hebt over de brug verplaatsten: don't.

Als je bedoelt dat de stoptail verplaatst wordt: do. Maar dan zitten er wel twee lelijke gaten in je gitaar lijkt me?

Pat85
9 december 2012, 18:37
Als je het echt hebt over de brug verplaatsten: don't.

Als je bedoelt dat de stoptail verplaatst wordt: do. Maar dan zitten er wel twee lelijke gaten in je gitaar lijkt me?

Ik bedoel inderdaad de brug verplaatsen, naar de plek waar de stoptail eerst zat...de oude stoptail wordt vervangen door de bigsby, die verder naar achter op de gitaar verplaatst wordt. Reden is dat de nieuwe brug wel in de Posts van de oude stoptail past.

Waarom is het verplaatsen van de brug een don't? Heeft het negatieve impact op sound/afstelling, etc?

El_Mano
9 december 2012, 18:49
Als je de brug verplaats is de gitaar onbespeelbaar omdat de intonatie weg is. De afstand tussen de brug en de top kam wordt verdeeld door de afstanden van de frets onderling. Elke toon heeft een frequentie die alleen bereikt wordt door dat die afstanden exact zijn bepaald.

Pat85
10 december 2012, 09:31
Als je de brug verplaats is de gitaar onbespeelbaar omdat de intonatie weg is. De afstand tussen de brug en de top kam wordt verdeeld door de afstanden van de frets onderling. Elke toon heeft een frequentie die alleen bereikt wordt door dat die afstanden exact zijn bepaald.

Duidelijk verhaal, zou ook verklaren waarom ik er zo weinig informatie over kan vinden, thanks!

Orpheo
10 december 2012, 11:42
Ik vraagme echt af waarom je uberhaupt overwoog de brug zelf te verplaatsen.

marter544
10 december 2012, 12:12
:chicken:





:seriousf:

Pat85
10 december 2012, 14:53
Ik vraagme echt af waarom je uberhaupt overwoog de brug zelf te verplaatsen.

Ik vermoed dat de Gibraltar brug(zadels) problemen gaan geven in combinatie met de Bigsby én de posts van de brug zijn aan vervanging toe. Dus met het passen van de nieuwe brug kwam het idee spontaan op, eigenlijk omdat het kan, simple as that. Posts passen niet in het sustainblock, maar wel exact in de bushings van de stoptail.
Omdat ik vermoedde dat er misschien wel wat haken en ogen aan zouden zitten, vraag ik hier na wat de do's en don'ts zijn.
Achteraf lijkt het inderdaad logisch dat het verplaatsen van de brug niet ongestraft kan...maargoed..beter hier navragen dan proefondervindelijk er achter komen dat het een waardeloos idee is, toch?

Orpheo
10 december 2012, 15:27
Brug vervangen is geen probleem verplaatsen wel.

Pat85
10 december 2012, 17:32
Brug vervangen is geen probleem verplaatsen wel.

Ja en nee, een brug vervangen is geen probleem. Alleen de Musician heeft de brug gemonteerd in een sustainblock. Geen hout waar de bushings in gemonteerd zitten om de Posts in te schroeven. Dat was voor mij even het baal moment...

Johannes
10 december 2012, 18:59
Was er iets mis met de brug? Lijkt er op dat je nu problemen aan het opzoeken bent in plaats van de bestaande " problemen" aan het oplossen. Ik hoop van harte dat je het tot een goed (of eigenlijk wat beter dan goed) einde brengt, maar ik heb mijn twijfels als ik het zo lees. Het zou toch erg zonde zijn van zo'n mooi en origineel instrument.

Pat85
10 december 2012, 22:47
Was er iets mis met de brug? Lijkt er op dat je nu problemen aan het opzoeken bent in plaats van de bestaande " problemen" aan het oplossen. Ik hoop van harte dat je het tot een goed (of eigenlijk wat beter dan goed) einde brengt, maar ik heb mijn twijfels als ik het zo lees. Het zou toch erg zonde zijn van zo'n mooi en origineel instrument.

Niet zozeer met de brug, alswel met de posts waarop de brug bevestigd is, eerste draai aan de posts draaide de post al lam, afstellen lukt dus niet fatsoenlijk meer. Daarnaast is de ingeving dat er een bigsby op komt en daarmee wil ik niet dat de snaren over de huidige zadels glijden met gebruik van de bigsby. Misschien een wat spontane ingeving, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goedkomt. Het wordt in ieder geval een alleen maar nog origineler instrument :)

Johannes
11 december 2012, 00:28
Ok dan, ik ben benieuwd. (met origineel bedoelde ik in dit geval onveranderd, authentiek, zoals-ie-uit-de-fabriek-kwam)

Pat85
11 december 2012, 09:12
Ok dan, ik ben benieuwd. (met origineel bedoelde ik in dit geval onveranderd, authentiek, zoals-ie-uit-de-fabriek-kwam)

Ik zal jullie op de hoogte houden!
Ik begrijp dat je dat bedoelde, helaas is de authentieke staat voor mij niet genoeg om deze gitaar te bespelen, dus wil er wat meer mee, weg gaat 'ie in ieder geval niet...dus liever een player er van maken, dan een meubelstuk dat weggestopt tussen de gitaarspullen staat.

Pat85
11 december 2012, 18:59
Ik zal jullie op de hoogte houden!
Ik begrijp dat je dat bedoelde, helaas is de authentieke staat voor mij niet genoeg om deze gitaar te bespelen, dus wil er wat meer mee, weg gaat 'ie in ieder geval niet...dus liever een player er van maken, dan een meubelstuk dat weggestopt tussen de gitaarspullen staat.

Betere oplossing voorhanden, juiste draadmaat tappen!
Eens?

Pat85
22 december 2012, 18:50
Wat adviseren jullie om de aardeverbinding te maken met de brug, pots en switch?
Welk type wire zonder mantel gebruiken jullie?

Antoon
22 december 2012, 21:49
Alle metalen onderdelen in de buurt van de elektronica dienen geaard te worden. Dus de behuizingen van de pots, schakelaar en ook de snaren op een of andere manier.

Pat85
22 december 2012, 23:18
Alle metalen onderdelen in de buurt van de elektronica dienen geaard te worden. Dus de behuizingen van de pots, schakelaar en ook de snaren op een of andere manier.

Klopt, maar mijn gitaar was geaard met een soort van ijzerdraad van de switch, van de brug naar de pots als ster aarding naar de Jack.

Ik zie alleen nergens deze kabel, ik wil niet alles met braided wire bedraden, maar gewoon een nette simpele wiring maken.
Wat gebruiken jullie hiervoor?

Pat85
22 december 2012, 23:33
Klopt, maar mijn gitaar was geaard met een soort van ijzerdraad van de switch, van de brug naar de pots als ster aarding naar de Jack.

Ik zie alleen nergens deze kabel, ik wil niet alles met braided wire bedraden, maar gewoon een nette simpele wiring maken.
Wat gebruiken jullie hiervoor?

http://m.youtube.com/watch?v=dqmioqe-_Xo&feature=related#/watch?v=dqmioqe-_Xo&feature=related

Zie bijvoorbeeld deze youtube clip, zo was de Ibanez ook geaard.

Pat85
23 december 2012, 22:41
http://m.youtube.com/watch?v=dqmioqe-_Xo&feature=related#/watch?v=dqmioqe-_Xo&feature=related

Zie bijvoorbeeld deze youtube clip, zo was de Ibanez ook geaard.


Iemand suggesties wat hier gebruikt wordt voor het aarden van de pots?

soepel58
26 oktober 2021, 12:41
Ben erg laat voor deze discussie, zie ik, maar wil toch even vermelden dat de Ibanez Musician '78 géén through-body neck heeft maar 'n bolt-on neck. Ik heb er zelf eentje, ziet er prima uit en werkt en klinkt perfect. Wél wil ik deze verkopen danwel ruilen vanwege mijn overgrote liefde voor Gibson.

https://imagizer.imageshack.com/img922/7871/Wt5G1t.jpg

kwispelhond
26 oktober 2021, 14:10
Soww, da's een ouwe post die je hebt gevonden....

Jij hebt overigens de goedkoopste uit de toenmalige series, de MC100. De MC200 heeft een gelijmde hals en rest heeft steeds kunstigere neck-thru constructies. Zoek b.v. maar eens op MC400 of MC500, die zien er heel anders uit.

Lang verhaal kort: Ibanez Musician uit 78 is te weinig informatie om te weten wat het is.

Duhsjaak
26 oktober 2021, 15:49
Ja vriend, je hebt je er soepel uitgeluid.
In de 11 jaar dat ik lid ben van de club ben ik je niet eerder tegengekomen. En nu plots een heftige drang om je Ibi te verkopen?
Geheel spontaan, denk ik dan persoonlijk.
Veel geluk met je nieuwe gitaar!
Vriendelijke groet, Gus

Dirk_Hendrik
26 oktober 2021, 19:37
Soww, da's een ouwe post die je hebt gevonden....

Zo'n necropost doet me vooral merken hoeveel ik Peter Borgers alias Zoon van Piet mis...:(

soepel58
27 oktober 2021, 17:41
Inderdaad Gus, geheel spontaan, en als jij me niet eerder bent tegenkomen (voor wat dát dan waard is) dan heb je niet altijd goed opgelet!

Groetjes,
Frans

miyaru
27 oktober 2021, 17:50
De sfeer op dit forum wordt inderdaad steeds gezelliger........:stop: