PDA

View Full Version : nieuw brugelement voor mijn Jag



FruscianteFan
21 november 2012, 19:03
Na 4 jaar stopt mijn band ermee, en tegelijk ben ik aangenomen bij een andere band, waar ik ook echt iemand vervang. Dat betekent ook dat ik opnieuw op zoek moet naar hoe ik mijn geluid in de band pas. De vorige gitarist had namelijk een behoorlijk schel Telecastergeluid, terwijl ik met mijn vorige band juist mijn best deed om mijn Jag lekker warm te laten klinken.

Enfin, ik wil een beter brugelement in mijn Jaguar. Voorheen gebruikte ik die eigenlijk nooit voor clean, maar nu doe ik zo'n beetje alles erop. Daarnaast heb ik al heel lang de wens om een Filtertron erin te stoppen, maar dat gaat hem gewoon niet worden - is een te groot risico.

Eigenlijk kom ik tot nu toe tot twee mogelijkheden: Jag-sized P90 van Vintage Vibe Guitars of, na een korte correspondentie met Curtis Novak (van wie ik al een halselement heb) een Lipstick.

Any thoughts?

FruscianteFan
21 november 2012, 22:14
Bericht wat haastig afgemaakt...

Momenteel zit er een Seymour Duncan JB Jr in, die parallel geschakeld is (dus als single coil klinkt). Meestal is die naast aan de volumepot (500K) gekoppeld aan een weerstand van 50K aan een condensator, net als het halselement. Dat al te schelle vind ik niet fijn, maar het moet wel prikken.

Ik heb in mijn Jackson al een P90 en dat vind ik wel lekker, al ben ik bang dat dat te high output wordt en misschien wel te warm gaat klinken. Sowieso ben ik bang dat als ik een 'nep-P90' in de Jag heb, hij te makkelijk door de mand valt in vergelijking met de Jackson.

Een lipstick is gewoon best een gok. Niet omdat het onomkeerbaar is (zoals een filtertron) maar omdat ik nog niet zo goed weet wat die precies doen, en omdat het wel gelijk mijn main gitaar is - en in mijn band ook het meest gebruikte element.

Dreverhaven
21 november 2012, 22:51
Oliver Ackerman van A Place To Bury Strangers heeft lipsticks in z'n jag's zitten.

FruscianteFan
21 november 2012, 23:15
Die was ik inderdaad tegengekomen, maar helaas blijkt APTBS shoegaze te zijn waar je weinig gitaar in terughoort...

Dreverhaven
21 november 2012, 23:55
Ja mooi hè. Maar hier kun je het wel redelijk horen:
http://www.youtube.com/watch?v=k8RPmdMPLmw

Hierin ook wel op sommige momenten.
http://www.youtube.com/watch?v=7GuLGlu1j6Y

Anyway, lipsticks lijken mij wel werken hoor.

FruscianteFan
22 november 2012, 00:02
Hmm, blijft lastig om daar überhaupt een gitaar uit te abstraheren. Ik vind het ook wel erg belangrijk dat het clean mooi klinkt - liefst zowel transparant als complex.

Dreverhaven
22 november 2012, 00:13
Tja, ik zou gewoon zo'n element bestellen als ik jou was. Ik heb ook al een paar keer elementen gewisseld in mijn Jag en het blijft altijd gokken. Tot nu toe heeft het altijd goed uitgepakt.
Wat transparant betreft, ik vond de verschillen zo groot tussen het geluid van verschillende elementen dat ik echt nooit zou kunnen zeggen welke er dan transparant was. Wat complex betreft, ik zou zeggen hoe meer output hoe minder complex. Maar misschien zit ik er wel naast, want zoveel high output elementen heb ik niet gehoord.
Bottom line, iedereen kan er over lullen wat ie wil, maar gewoon proberen is hoe het werkt. Zoveel mensen zullen hier niet zitten met en een Jag en lipsticks erin.

FruscianteFan
22 november 2012, 00:37
Nee daar was ik al bang voor. Ik dacht, ik gooi het sowieso in de groep, misschien blijken er veel lipstickgebruikers te zijn...

Qua transparant: kan in de output zitten, maar heb ook het idee dat als ik op mijn Indie speel, dat de elementen het geluid totaal anders weergeven dan het akoestische geluid. Heel onnatuurlijk eigenlijk. Niet dat ik een neutrale mic verwacht, maar het moet toch wel een verlengde zijn van de gitaar zelf.

FruscianteFan
22 november 2012, 12:10
Wat heb jij eigenlijk allemaal in je Jag gehad?

Dreverhaven
22 november 2012, 16:46
Stock CIJ elementen, Curtis Novak vintage Jag, SD Quarter Pound for Jaguar. Valt eigenlijk nog wel mee, het klonk misschien als meer dan dat het was. Maar goed, als ik zelf ooit nog iets wil proberen dan zijn het lipsticks, die lijken me echt te gek. Al heb ik ze alleen nog maar in wat oudere Danelectro's gehoord. Nu heb ik er twee brug elementen in zitten, de vintage Novak bij de neck en de QP bij de brug. Daar is m'n cleane geluid op de brug wel redelijk mee om zeep geholpen, maar gelukkig speel ik nooit clean. Er zit altijd wel een effect over.

Eigenlijk wil ik er ooit nog eens een mooie Amerikaan bij kopen en dan daar de Novak's in zetten en een lipstick in de neck op mijn huidige. Die QP bevalt me ook goed, lekker veel output, strak, veel mids. Goed om te scheuren dus. M'n analoge delays oversturen nu wel allemaal met deze output, maar alle muziek die ik maak kraakt en piept...

FruscianteFan
22 november 2012, 18:00
Vandaag even eea uitgeprobeerd:

Danelectro: kek gitaartje, en geen verkeerde sound. Maar wel erg blikkerig allemaal, al zal dat ook grotendeels bij de hele gitaar horen. Toch, ik had niet echt een klik met het geluid.

Squier Jazzmaster: wát een fijn ding. Die hele gitaar, maar ook het brugelement.

En dan nog een paar nieuwe electromatics waar ik helemaal niks mee kon.

Conclusie: ik ga binnenkort voor jazzmaster-element voor Jags...

FruscianteFan
23 november 2012, 18:25
hmm, gister een mail gestuurd maar nog geen reactie gehad - terwijl hij de afgelopen dagen steeds erg vlot was.

Dreverhaven
23 november 2012, 18:44
Waarschijnlijk was hij thanksgiving aan het vieren...
Maar je gaat nu dus ook een andere slagplaat bestellen?

FruscianteFan
23 november 2012, 19:19
Nee, eerst maar eens kijken of het gewoon over de slagplaat kan.

FruscianteFan
24 november 2012, 12:09
Al begin ik nu te twijfelen: ik moet namelijk nogal eens onder de slagplaat voor de bedrading. Ik heb nu achter de brug een uitsparing uitgesneden zodat de slagplaat eraf kan zonder de snaren eraf te halen, maar dan zou het dus niet handig zijn als een element over de slagplaat heen zit. hmmm

Dreverhaven
24 november 2012, 12:38
Die moet je even toelichten. Waarom moet je er zo vaak onder?

FruscianteFan
24 november 2012, 12:45
omdat ik de elektronica nooit langer dan een maand hetzelfde laat. En dan verwacht ik toch zeker de eerste tijd dat ik een nieuw element heb, dat ik er wel erg vaak bij moet.

Dreverhaven
24 november 2012, 13:00
Echt? Waarom niet? Kun je dan wel echt wennen aan je elektronica? Ik rommel er zelf niet al te vaak aan, maar ik weet wat ik wil en ben dan vaak lang tevreden. Wat verander je dan zoal? Het enige dat ik vaak veranderd heb zijn pots, omdat ik die op de een of andere vaak sloop.

FruscianteFan
24 november 2012, 13:12
Ik zoek altijd een balans tussen alleen hebben wat ik nodig heb, een extra geluidje, en de bereikbaarheid van verschillende geluiden zonder dat het in de weg zit.

Daarbij vind ik het hartstikke leuk om met de elektronica van een gitaar te experimenteren, dus ik zie ook geen reden om mezelf te beperken.

Dreverhaven
24 november 2012, 13:29
Nee, experimenteren is altijd goed natuurlijk. :ok:

FruscianteFan
24 november 2012, 18:39
nog steeds geen reactie, en thanksgiving is volgende week pas. Nog maar een mailtje sturen wellicht?

Dreverhaven
25 november 2012, 13:29
nog steeds geen reactie, en thanksgiving is volgende week pas. Nog maar een mailtje sturen wellicht?

Thanksgiving was afgelopen donderdag. Maar gewoon opnieuw mailen kan geen kwaad natuurlijk.

FruscianteFan
25 november 2012, 13:33
volgens wikipedia is het pas komende donderdag

Dreverhaven
25 november 2012, 13:40
Vierde donderdag van November staat er, dat was de 22e. En ik ben er toch redelijk zeker van dat alle Amerikanen op m'n facebook op de juiste dag over kalkoenen begonnen te kletsen.

FruscianteFan
25 november 2012, 14:18
oops my bad

FruscianteFan
25 november 2012, 15:19
Ik bedenk net dat het misschien wel best lastig kan worden om zo'n Jazzmaster uberhaupt te installeren: de bedrading moet dan onder de slagplaat, terwijl het element erbovenop moet. En dat terwijl je het element ook nog in de body moet schroeven.

dan zou ik dus uitkomen op een nieuwe slagplaat, maar dat is toch ook best prijzig. En bovendien is het altijd maar de vraag of die precies zal passen.

Dan kom ik dus uit op €180, ervan uitgaande dat het allemaal belastingvrij het land binnenkomt.]

Andere optie is om de huidige slagplaat aan te passen, maar als ik daaraan begin kan ik net zo goed gelijk gaan voor wat ik echt wil - filtertron!

Dreverhaven
25 november 2012, 15:28
Ja, ik heb een paar keer een slagplaat besteld, maar het was altijd gedonder. Ik heb een CIJ, en ook al had ik een slagplaat voor een CIJ, dan nog wrong het ergens. Best een hoop gedoe, maar je kunt de gok wagen. Al zou ik dan eerder sparen en gewoon een Jazzmaster kopen. Dat zijn nou eenmaal hele fijne gitaren en dan kun je makkelijk switchen tussen de een of de ander.

FruscianteFan
25 november 2012, 15:52
Dat is dus het probleem: ik wil geen andere gitaar. Dit is mijn lievelingsgitaar, ook al flirt ik weleens met andere gitaren. Ook inderdaad die Squier Jazzmaster, maar die vind ik alleen maar zo lekker omdat het net mijn Jag is.

Dilemma's...

Jazzmaster pup kan, maar is erg lastig.
Lipstick: ik krijg steeds meer het idee is dat dat niet is wat ik zoek.
vintage Jaguar: vind ik sowieso geen boeiend geluid.
P90: zou nog best kunnen, al ben ik bang dat de Vintage Vibe JG-90 gewoon een verkapte high output Jag is.

Andere optie zou kunnen zijn dat ik de huidige slagplaat laat uitsnijden, op een manier dat ik het overtollige stuk later nog zou kunnen gebruiken.

edit: denk dat de P90 sowieso veel te dik zou zijn voor m'n nieuwe band.

FruscianteFan
26 november 2012, 09:40
Heb dus gister nogmaals een mailtje gestuurd waarin ik een jazzmasterelement voor de Jag bestel. Ervan uitgaande dat hij, zoals blijkbaar veel Amerikanen, een lang weekend maakt van Thanksgiving, hoop ik in de loop van vandaag wel op een reactie.

FruscianteFan
26 november 2012, 21:22
En het is gelukt. Hij had inderdaad een paar dagen vrij, maar heb inmiddels de JMX besteld :D

FruscianteFan
10 december 2012, 17:56
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/297768_4339337714364_906956734_n.jpg

Dreverhaven
10 december 2012, 18:24
Tof, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien en klinkt wanneer hij in je gitaar zit.

FruscianteFan
10 december 2012, 18:30
Hij zit al :)

Ben wel blij dat ik een zwarte heb genomen. Dat ding is best een brok namelijk. Jammer is dat de bijgeleverde schroefjes niet helemaal erin gaan. Maar het zit niet losser dan het vorige element zat. Het is ook maar een millimeter ofzo, dus het zit niet in de weg. Maar een beetje jammer is het wel.

Qua sound: ik gebruik hem nu met een 500k volumepot en een 50k weerstand naar een condensator (standaardwaarde fender), net als het halselement. Dat compenseert gelijk dat-ie best een tikje te hoog staat omdat hij bovenop de slagplaat zit.

Maar jeetje, dit klinkt best wel heel erg lekker hoor. Goed, nu heb ik hoofdpijn.

FruscianteFan
11 december 2012, 10:15
Overigens, wat ik nog niet had gemeld: hij heeft ook aangeboden een P90 voor Jazzmaster in een Jag-verpakking te stoppen, zodat-ie net als dit element 'top mounted' is.

Dreverhaven
11 december 2012, 18:26
Maarreh, kun je eens een foto maken van hoe dat eruit ziet?

FruscianteFan
11 december 2012, 18:33
ohja had gister een foto gemaakt met m'n telefoon, maar er zijn momenteel weinig momenten dat ik daaraan toekom met daglicht :p

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/c156.0.403.403/p403x403/306050_4343985230549_1233327938_n.jpg

FruscianteFan
12 december 2012, 02:07
net mee gerepeteerd met de harmonie. Het verschil is subtiel, maar oh zo groot. Van een element dat doet wat het moet doen, naar een element dat transparant en eerlijk klinkt met een vriendelijk karakter. Tegenwoordig probeer ik spullen te beoordelen op of ze me inspireren of niet. En dit inspireert me echt. Heerlijk!

(en dat op een Marshall Valvestate zonder pedalen ertussen ;))

Pontimic
16 december 2012, 15:38
Even off-topic.....wat een mooie Jag!!!!
Ik zie dat je de 3 schakelaars in de bovenste chromen plaat verwijderd hebt. Misschien een hele domme vraag, maar wat doen die schakelaars eigenlijk (als ze er wel inzitten natuurlijk).
Ik ben nl nu zelf een jag kopie aan het bouwen (bouwpakket). Zijn ze voor toneregeling ofzo?

FruscianteFan
16 december 2012, 16:09
http://www.fender.com/en-NL/products/americanvintage/american-vintage-65-jaguar

Schakelaar in de bovenste hoorn schakelt tussen 'ritme' en 'lead'. Ritme is het halselement met eigen volume en tone, waarbij de tonepot 50k is zodat de boel warmer/donkerder klinkt (ook met tone vol open).

Met die schakelaar in de lead stand heb je die drie schakelaars beneden en de normale volume en tone. Klinkt helderder/scheller, met een aan/uitschakelaar per element en een een schakelaar die wat laag uit je geluid filtert.

FruscianteFan
16 december 2012, 16:16
Optreden afgelopen donderdag ging erg lekker. Kwam mede doordat ik niet op mijn eigen amp speelde (maar een Peavey 2x12 met buizen eindversterker) waardoor ik sowieso al de boel snel even moest afstellen. Gister bij repetitie had ik wat meer moeite om het geluid helemaal lekker te maken. Het klinkt een stuk cleaner en vriendelijker, maar daarmee ook wat braver.

Maar daar moet ik wel bij zeggend dat ik ook nog gewoon bezig ben mijn sound in de band te vinden, waarbij de gitaar sowieso minder warme mids kan gebruiken en wat meer hoog.

Voor degenen die erg benieuwd zijn: ik ben de opname aan het uploaden naar http://www.youtube.com/watch?v=qwk_wnqSfaI&feature=youtu.be

Let wel, de video is verborgen. Zo boeiend was het optreden nou ook weer niet, en de camera kan het geluid niet helemaal aan. Maar het geeft wel een indruk van de sound.

Pontimic
16 december 2012, 19:55
http://www.fender.com/en-NL/products/americanvintage/american-vintage-65-jaguar

Schakelaar in de bovenste hoorn schakelt tussen 'ritme' en 'lead'. Ritme is het halselement met eigen volume en tone, waarbij de tonepot 50k is zodat de boel warmer/donkerder klinkt (ook met tone vol open).

Met die schakelaar in de lead stand heb je die drie schakelaars beneden en de normale volume en tone. Klinkt helderder/scheller, met een aan/uitschakelaar per element en een een schakelaar die wat laag uit je geluid filtert.

Thanx voor de uitleg.....mooi linkje trouwens!!