PDA

View Full Version : Roland cube 40 xl...REVIEW



rufus
21 november 2012, 10:44
Dit model is al uitvoerig besproken, toch vind ik de meeste reviews niet echt objectief. Sommige prijzen dit model de hemel in, anderen boren het compleet de grond in. Geen van beiden kan volledig waar zijn, de versterker heeft z'n goede en slechte kanten. Ik ga proberen om toch een paar zaken toe te lichten die misschien kunnen helpen als iemand van plan is dit model te kopen.

Voor alle specificaties moet je je richten tot de website van de fabrikant, ik ga het hier voornamelijk over klank hebben.

JC Clean: Dit is gewoon echt een goede clean sound, voor mensen die enkel een goed clean kanaal zoeken in een oefenversterker kan je eigenlijk gewoon de bal niet misslaan. The XX speelt trouwens al van in het begin op het cleane kanaal van de roland cube serie, een clean gitaarklank die ik best wel goed vind.

Acoustic sim: Ik beschouw dit eigenlijk als een 2e clean kanaal, ik vind het wel een mooie klank die veel mensen zal aanspreken. Ben je echt op zoek naar een akoestische klank, koop een akoestische gitaar want zoveel lijkt het er volgens mij niet op.

Black Panel: Fender Twin zou dit moeten zijn, opnieuw een kwaliteitsvolle klank. Heerlijk clean tot een licht randje, topklank die makkelijk in te stellen is. Klein beetje reverb maakt het af. Reageert goed op de toon en volume van de gitaar. Reageert goed op een dynamisch aanslag.

Brit combo: Vox territorium qua sound, wederom een goeie klank. Enkel vind ik dit het keerpunt van de versterker. Het blijft allemaal leuk en aardig zolang je de gain niet te ver open draait, ik prefereer zo'n 11-12 uur maximum voor de gain. Verder lijkt het nergens meer op, verwacht dus geen Brian May achtige toestanden van een AC30 die op ontploffen staat. Voor ritme gitaar is dit echter wel een leuke glazige klank die me doet denken aan al die britpop bandjes.

Tweed: Bassman, rock & roll. meer kan ik er niet over zeggen nog steeds een goeie klank. Ik draai er niet teveel bass in en wederom niet teveel gain. Rond 12u is zowat de beste instelling , daarna gaat de kwaliteit van het geluid snel achteruit.

Op de versterker komen we nu kloksgewijs in de versterkers voor de zwaardere genres.

Classic stack: Marshall simulatie, er zit een goeie klank in, maar dan moet je wel goed zoeken. Ik draai de treble hier volledig weg, anders valt er gewoon niks deftigs uit te halen, er zit een vervelende hoge toon in de klank vanaf dat je er wat treble in draait. Dus treble volledig uit, en alles is ok.

Metal stack: 5150 simulatie, tja ook hier is het echt zoeken naar een klank die ook maar een beetje deftig te noemen is. Ik heb hem ondertussen wel gevonden na een week, er zit wel wat in. Terug hier gebruik ik echt zo weinig mogelijk gain,hoe meer gain-hoe sneller de klank achteruit gaat. Weinig bass instellen geeft nog steeds een strakke klank zonder dat het overdreven word.

R-Fier: Dual rectifier, dat er een zware metal klank mee te bereiken valt daar is geen twijfel over mogelijk. Een mesa boogie hoor ik er wel niet in. Een enorme hoeveelheid bass en gain is er ter beschikking, wederom stel ik alles nogal sober in anders verzuip je gewoon in de "digital fizz" zoals collega gitaristen op engelse fora zeggen. Palm mutes komen er echt we heel strak door, verrassend strakke sound valt er eigenlijk te halen uit dit kleine kastje.

Extreme: Extreem kut was beter geweest als naam, deze mocht wat mij betreft nooit ontworpen zijn.
Ik kan er niets mee aanvangen, een echt onaangename distortion punt.

Dyna amp: na een week pielen heb ik nog steeds niets deftigs kunnen uit deze simulatie halen. Een erg dynamisch spel zou mogelijk zijn waarbij je als je harder aanslaat meer overdrive krijgt. Ik vind het echt nergens op lijken. Zelfs als je heel subtiel speelt hoor je in de verte constant een gerommel wat de opkomende overdrive moet zijn. Leuk idee op papier maar lijkt nergens op.

De effecten/looper ga ik mijn mening niet over geven, ik plug in en speel hoogstens met wat reverb die ik best goed vind.
Als je echt een versterker zoekt voor minder harde genres is dit een goede optie, vanaf dat je enkel zwaardere stijlen speelt is er waarschijnlijk wel iets beters te krijgen op de markt.
Prijs /kwaliteit krijg je heel wat voor je geld, maar het is niet allemaal goed. Denk hieraan als je test moest je deze versterker overwegen.

De beste review op youtube voor deze versterker:

http://www.youtube.com/watch?v=UpdRKPH4TAM&feature=relmfu

1969
8 februari 2013, 17:04
Ik heb deze gekocht voornamelijk voor de JC clean sound.

Nu vraag ik me de laatste tijd af of JC clean ook COSM is? Of is dit kanaal gewoon solid state?

Ik vind de JC clean pedaalvriendelijk (de COSM versterkers totaal niet uiteraard) maar de laatste tijd hoor ik precies toch van die digitale clippings maar niet zo extreem als bij de COSM modellen.