PDA

View Full Version : pickups voor mijn Gibson SG Standard



rnieveen
21 november 2012, 00:40
Hoi,

ik heb een Gibson SG standard en heb jaren geleden een EMG 81 brug element erin laten zetten die werkt icm de standaard Gibson element. Nu wil ik graag weer terug naar 2 'gewone' pickups. Vroeger heb ik veel trash metal gespeeld en wil het nu weer oppakken, maar ben ook geinteresseerd in blues, rock & jazz. Ik ben dus op zoek naar iets wat me aan de ene kant een scherp en strak geluid geeft (voor als ik wil knallen met veel gain), aan de andere kant een warm en volle klank voor blues en clean gepingel. Ik heb veel positieve verhalen gehoord over Seymour Duncan. Ik heb al gekeken naar Seymour Duncan SH-JB Hot Rodded Humbucker, maar vind 'open' elementen minder mooi dan met een kapje. Maar zo'n kapje schijnt weer niet goed te zijn voor het geluid?! Heeft iemand suggesties??????

Thanks. R

Orpheo
21 november 2012, 02:16
de hot rodded set zou ik niet als eerste set pakken omdat de jazz 'acquired taste' is, en de JB heel fel is en dat soms wel soms niet te gek uit kan pakken. en voor wat jij beschrijft is ie te strak en te 'compressed'.

kapjes: slecht voor je geluid? hm. al die 1959 les pauls die zo gewild zijn, met PAF pickups met kapjes klinken beroerd ;) wil alleen zeggen: neem dat met een korrel zout. Het neemt iets hoog weg maar bij lange na niet zoveel dat het 'slecht' klinkt. trebleknop op je amp of polepieces iets hoger zetten als compensatie.

Goed. verder. welke pickup. je wilt dus eigenlijk allround spelen. de SG heeft van nature redelijk wat 'upper mids', en dat karakter wil je natuurlijk horen. lang verhaal kort:

pearly gates in de brug, seth lover BRIDGE in de neck.

seth lover set.

alnico2pro Slash set (niet de 'gewone', de slash is het geld dubbel en dwars waard; iets meer sizzle op de brug en iets meer smoothness in de hals).

de antiquity set is gewoon grandioos. echt extreem goed. heel open en karaktervol. mits je gitaar het aan kan. in een gitaar die matig klinkt klinkt die set matig. in goed hout klinkt ie te gek.

de phat cat als set is ook te gek overigens.

als je iets wilt wat niet in de 'vintage' hoek zit zou je kunnen kijken naar de patb3 in de brug en de screaming demon (wat eigenlijk singing angel moet heten) in de hals en als het pittiger moet, alternative 8/screaming demon.

Of gewoon de 59/custom hybrid als setje.

En als je een michael schenker-fan bent: jazz bridge en jazz neck met een alnico8 magneet. Even de klantenservice van Seymour Duncan mailen, die swap doen ze dan voor je onder het vaandel van de 'custom floor shop', en dan is het iets van 5 a 10 dollar duurder dan normaal; soms niet eens duurder!zelf doen of het mij laten doen kan natuurlijk ook.

een heel lomp, log element (maar ben bang dat je dan niet echt wat op schiet) is de diablo. das het ouwe Tony Iommi element met een nieuw naampje.

rnieveen
21 november 2012, 20:28
Bedankt voor de info. Ik heb net een Pearly Gates besteld voor in de brug. Ik wil nog even afwachten wat dat doet icm de huidige originele Gibson neck element, dan verder kijken. Ben benieuwd. Groet, Rudi

polviggen
22 november 2012, 15:24
heeft die niet wat weinig output ?
kan er in komen dat een JB wat te scherp klinkt in een SG.