PDA

View Full Version : H&K Statesman EL34 head kaputt



crapton
20 november 2012, 22:36
Ha, misschien zijn er hier mensen met versterker electronica ervaring die mij kunnen helpen.

Ik heb al een paar jaar een H&K Statesman EL34 amp, een redelijk ding betrekkelijk simpel en modern gebouwd. Regelmatig mee opgetreden en nooit een probleem mee gehad, altijd zeer voorzichtig geweest met het spul.

De laatste maanden alleen thuis gespeeld. Twee dagen geleden werkt alles prima. Vanavond aanzetten en geen geluid. Lampjes voorpaneel branden wel. Even kijken achter en alle lampen zijn koud. Dus geen gloeispanning, niks.

Amp open en zekeringen controleren. Er zit een T10A zekering in, eruit, doorgemeten en is goed. Dus ik heb op de trafo wel spanning want de lampjes branden, zekering heel maar toch geen gloeispanning. Stekers losgemaakt en weer teruggestoken, beetje aan de weinige draden gedrukt om te zien of er ineens iets los zit. Niet dus.

Rara hoe kan dat nou? Geen brandlucht, geen plof of poef, geen beschadiging te zien. Er moet een reden zijn: in de voeding dus ik zou zeggen simpel. Maar ik zie niks. Of de zekering maakt ineens geen contact of zo??


Wie o wie heeft een hint en/of heeft zoiets al eens bij de hand gehad. Mijn dank is groot...

Agent_Smith
20 november 2012, 23:02
Tsja, is er een schema van ergens?
En dan doel ik met name op het gloeicircuit idd. Zit er nog een diodebrug in? (dus worden de heaters met gelijkspanning gevoed)
Sowieso is het natuurlijk gewoon door te meten vanaf de trafo (ervan uitgaande dat de tap voor de gloeispanning gewoon intact is). Kijken wat voor componenten je tegenkomt op je weg naar de buisvoeten (in het gloeicircuit dus).

cluseau
21 november 2012, 01:05
Had jij niet een stuk print en een aantal connectors in de gloeidraad zitten? Vaak genoeg meegemaakt dat de stekkers gewoon inwendig uitgefikt zijn. Meter erbij en volgen, kan niet moeilijk zijn.


Schema? Wrom? Heb je voor je fietsverlichting toch ook niet nodig ;)

crapton
21 november 2012, 07:04
Dank voor jullie reacties.

Idd zit de hele meuk op een printplaat. Wel een stevige en goed vastgeschroefd. Mechanisch voelt het stevig aan en omdat de amp niet bewogen heeft sinds dat ie werkte denk ik aan een electronisch defect.

Ik zag een 4-tal diodes + een apart klein gelijkrichterbrugje zitten dus denk dat de gloeispanning gelijkgericht is maar zeker weten doe ik dat niet. Of is dat voor de hoogspanning? Zou een diode zomaar ineens kapot kunnen gaan?

Er zit verder toch helemaal niets bijzonders in zo'n gloeicircuit?

Ik zal de amp eens aanzetten vanavond met standby op uit dus geen hoogspanning. Dan meten op de voedings plug vanaf de trafo, en zover mogelijk. Je kan er niet erg goed bij dus ik denk dat ik de hele takkezooi moet loshalen. Grrrr... moet ik weer net hebben.

cluseau
21 november 2012, 09:15
Ik zag een 4-tal diodes + een apart klein gelijkrichterbrugje zitten dus denk dat de gloeispanning gelijkgericht is maar zeker weten doe ik dat niet. Of is dat voor de hoogspanning? Zou een diode zomaar ineens kapot kunnen gaan?


Gloeidraden van de eindbuizen worden voor zover ik weet nooit gelijkgericht. Dit zou enorme elko's tot gevolg hebben wil het maar een beetje effect hebben en bovendien is het zinloos.

Diode's zijn waarschijnlijk voor de hoogspanning, pas wel op want een standbyswitch kan op vele manieren in het circuit zitten en er is absoluut geen garantie dat er geen hoogspanning in de amp aanwezig is.

Agent_Smith
21 november 2012, 10:18
Schema? Wrom? Heb je voor je fietsverlichting toch ook niet nodig ;)

Omdat dat wat gemakkelijker praat richting elkaar. Dan weten we a) hoe het zit in die amp en b) dan hebben we het allemaal over hetzelfde

Eindbuizen gestookt met gelijkstroom heb ik idd nog niet gezien maar preamp buizen wel vaak. Gloeit geen enkele buis, dan is dat dus niet het probleem en lijkt daarvoor te liggen.

cluseau
21 november 2012, 10:24
Omdat dat wat gemakkelijker praat richting elkaar.

Is zeker waar, maar voor een dooie gloeidraad :???:

Agent_Smith
21 november 2012, 11:02
Ja okee, is ook zo. Maar om de TS precies te kunnen aanduiden op welke punten hij even kan meten leek het me wel handig :)

crapton
21 november 2012, 20:49
Nou ben er even voor gaan zitten. En als te verwachten in de printplaten of bedrading geen probleem.

Het zat toch in de zekering. Zekering erin: geen contact. Zekering eruit pennetjes multimeter ohm stand erop: wel contact. Huh?? Beetje draaien en prullen en zekeringetje breekt. Ik denk dus dat er een barstje of breukje onzichtbaar inzat. Als ik op de uiteindes duwde bij het meten dus wel contact. Stak ik hem in de houder dan werd het contact verbroken. Bizar. Root cause gevonden in elk geval. Overleden zekering door ouderdom...

Maar OK op zoek naar een electronica-sjop waar ze zekeringetjes hebben, neem ik meteen van de rest ook een backup.

Agent_Smith
21 november 2012, 21:02
Mooi dat het is opgelost!

crapton
22 november 2012, 21:07
Nu nog vinden waar ik zekeringetjes kan kopen...

Gearjunkie
23 november 2012, 13:56
Elektronicazaak of via online bestellen, waar woon je en welke zekering heb je precies nodig? Ik stuur je er graag een of twee op als ik ze heb liggen.

crapton
23 november 2012, 18:49
@Gearjunkie: bedankt naar niet meer nodig. Heb met wat speurwerk op Internet een electronica sjop(je) gevonden waar je verrschillende zekeringen los kan kopen, dus een redelijk setje besteld voor een paar euro.

Ik woon denk ik in een electronica vacuum gebied, de sjop waar ik altijd heen ging is opgeheven en verder is er weinig in de buurt.

Gaat helemaal goed komen...