PDA

View Full Version : DC30 kloon probleem



Theodorus
20 november 2012, 22:18
Hallo
Na jaren lang probleemloos op mijn eigenbouw DC-30 (matchless kloon) gespeeld te hebben , brand nu de zekering bij elke poging door, ook zonder buizen :dontgeti:
Wat ik tot nog toe geprobeerd heb : zonder eindbuizen , de gelijkrichtbuis vervangen door een solid-state exemplaar , voorversterker losgekoppeld, b+ draad losgehaald , eindtrafo doorgemeten,

Als ik de eintrafo loskoppel (b+) brand de zekering niet door dus ga ik er van uit dat het daar in zit , de dc weerstand waarden die ik meet zijn : aan primaire kant 52 ohm aan beide kanten aan secundaire kant 4-6 en 8 ohm tussen secundair en primair geen waarde (primair naar chassis ook niets) dat lijkt toch in orde?


Oja het vreemde is dat de zekering al door brand zonder de standby-schakelaar aan te zetten :???:

Wat zou hier aan de hand kunnen wezen ? en wat zou ik kunnen proberen?

tommus42
20 november 2012, 22:40
Kan van alles zijn:D.
Ehm, is het een primaire zekering? Dan zou de voorversterker ook de oorzaak kunnen zijn, kortgesloten gloeidraad ofzo.

Theodorus
20 november 2012, 22:57
Ja de primaire (er is maar één zekering) , met de eintrafo losgelkoppeld brand hij niet door en alle buizen lichten op ..


Ik snap er zelf niets meer van :(

cluseau
21 november 2012, 00:58
Ligt er een beetje aan hoe je standby schakelaar in het circuit zit. Als deze zoals gewoonlijk tussen gelijkrichter en OT zit klopt je verhaal niet. Standby schakelaar openen is namelijk hetzelfde als OT loshalen.

Even de primaire zijde van de eindtrafo loskoppelen en de B+ direct op de eindbuis zetten. Uiteraard geen signaal toevoeren. Het zou kunnen dat de trafo onder spanning doorslaat. De lage spanning van de meter hoeft dat niet perse Ohms te registreren.

Theodorus
21 november 2012, 12:56
De standby schakelaar zit op de middenaftakking van de trafo.

Bergrijp ik het goed als je zegt de B+ spanning rechtstreeks op de eindbuis zonder tussenkomst van de uitgangstrafo , als dan de zekering doorslaat ligt het aan de voedingstrafo ?

nico verduin
21 november 2012, 13:18
De standby schakelaar zit op de middenaftakking van de trafo.

Bergrijp ik het goed als je zegt de B+ spanning rechtstreeks op de eindbuis zonder tussenkomst van de uitgangstrafo , als dan de zekering doorslaat ligt het aan de voedingstrafo ?
Zolang je geen signaal op de versterk zet (alle knoppen op 0) kun je rustig de B+ op de anode zetten (en ook de G2). Er loopt dan allen de BIAS stroom. Een buizen tester werkt in principe niet anders.
Als je dus de midden aftakking van de OT los haalt en die rechtstreeks op de Anodes zet (G2 loopt al via de rest van het circuit) dan heb je de OT buitengesloten. Springt de zekering niet, dan heb je inderdaad grote kans dat de OT einde oefening is. Dus niet de voedingstrafo.

@edit: Ik zit alles nog eens door te lezen en het enige wat ik kan verzinnen, uitgaande van jouw info, is dat de OT stuk is als deze is losgekoppelt en de B+ op de anodes zit en de zekering niet springt.

cluseau
21 november 2012, 13:19
De standby schakelaar zit op de middenaftakking van de trafo.

Bergrijp ik het goed als je zegt de B+ spanning rechtstreeks op de eindbuis zonder tussenkomst van de uitgangstrafo , als dan de zekering doorslaat ligt het aan de voedingstrafo ?


De B+ kun je direct op de buis zetten zonder gebruik van de uitgangstrafo. Slaat de zekering dan niet door dan zit de fout wel degelijk in de trafo.


Als ik de eintrafo loskoppel (b+) brand de zekering niet door....... het vreemde is dat de zekering al door brand zonder de standby-schakelaar aan te zetten

Dit is een beetje tegenstrijdig. Om de uitgangstrafo uit te sluiten koppel je hem primair gewoon los, dus de centertap EN de anode aansluitingen los. Blijft de zekering dan heel dan sluit je de anode's één voor één aan direct op B+ en zonder signaal uiteraard.

nico verduin
21 november 2012, 13:28
Tenzij.......... er iets heel anders aan de hand is en er misschien een draadje ergens toevallig los zweeft...... Nu is het inderdaad tegenstrijdig. Als middenaftakking van de hoogspanning los hangt (op standby) dan is er geen hoogspanning en dus ook geen stroom. en toch springt de zekering... als je vervolgens de OT los koppelt, dan springt de zekering niet.?????

7ender
21 november 2012, 17:20
Hallo
Na jaren lang probleemloos op mijn eigenbouw DC-30 (matchless kloon) gespeeld te hebben , brand nu de zekering bij elke poging door, ook zonder buizen :dontgeti:
Wat ik tot nog toe geprobeerd heb : zonder eindbuizen , de gelijkrichtbuis vervangen door een solid-state exemplaar , voorversterker losgekoppeld, b+ draad losgehaald , eindtrafo doorgemeten,

Als ik de eintrafo loskoppel (b+) brand de zekering niet door dus ga ik er van uit dat het daar in zit , de dc weerstand waarden die ik meet zijn : aan primaire kant 52 ohm aan beide kanten aan secundaire kant 4-6 en 8 ohm tussen secundair en primair geen waarde (primair naar chassis ook niets) dat lijkt toch in orde?


Oja het vreemde is dat de zekering al door brand zonder de standby-schakelaar aan te zetten :???:

Wat zou hier aan de hand kunnen wezen ? en wat zou ik kunnen proberen?

Het is idd een vreemde fout ( zo je het hier verteld ) ....

Ik heb gewoon het idee dat 1 kant van de hoogsp. wikkeling gedeeltelijk is doorgeslagen van je voedings-trafo , waardoor deze een mank signaal aan de gelijkrichter geeft.

Haal de anodes van de gelijkrichter eens los en meet de wisselspanning aan beide kanten eens op t.o.v. de center-tap.

Theodorus
21 november 2012, 20:09
Oké , mijn fout...:hide: het opnieuw testen heb ik gedaan met een te lichte zekering , mijn gedachte was om de boel zo beter te beschermen en zonder de eindbuizen hij toch niet zoveel stroom zou trekken , maar de zekering(en) kon de inschakel piek al niet aan ...

De kortsluiting of te hoge stroom werd in eerste instantie veroorzaakt door een kapotte gelijkrichterbuis , er zijn gelukkig geen trafo's kapot :) en alles werkt weer zo als het hoort. :cheerup: (en weer wat geleerd)

In het originele schema staat trouwens een condensator over de standby-schakelaar getekend , op de lay-out die ik gebruikt heb niet , is het misschien wel beter om die wel toe te voegen ,en wat voor waarde zou ik daar voor moeten gebruiken ? (op het schema is het niet te ontcijferen)


Mijn excuses voor de verwarring en bedankt allen voor het meedenken .
Groet Theo

7ender
21 november 2012, 20:25
..nou ?,....zou je 'm niet ?........ :mad:


:D :D

Pepe
22 november 2012, 01:40
Kwajongen.. ik hoopte al op een langlopend topic met veel gespeculeer, wilde theorieën en af en toe een verzuchting dat meten weten is.

cluseau
22 november 2012, 07:20
Tja, vind dit ook wel een beetje te gemakkelijk. Kun je niet ergens een schroevedraaier tussensteken, bij voorkeur geblinddoekt. :soinnocent:

Theodorus
24 november 2012, 00:12
Nou ja, er is nog hoop voor dit topic ;) (zekering sprong dus weer :???:) .Het gebeurt dus als ik 'm laat opwarmen en dan de standby schakelaar omzet , als de zekering het schakelen wel overleeft is blijft alles wel goed.
Met wat ik zo lees op het www (waar je elk antwoord op elke vraag kan krijgen ) zou een standby schakelaar op die plek (op de midden sec aftakking van de PT) geen goed idee zijn en onnodig bij een versterker met buizen gelijkrichter , vanwege de hoge piek stroom hij te verwerken krijgt bij het inschakelen .

Nou ja dan sloop ik die er maar tussen uit ,(of niet?)

nico verduin
24 november 2012, 00:15
Nou ja, er is nog hoop voor dit topic ;) (zekering sprong dus weer :???:) .Het gebeurt dus als ik 'm laat opwarmen en dan de standby schakelaar omzet , als de zekering het schakelen wel overleeft is blijft alles wel goed.
Met wat ik zo lees op het www (waar je elk antwoord op elke vraag kan krijgen ) zou een standby schakelaar op die plek (op de midden sec aftakking van de PT) geen goed idee zijn en onnodig bij een versterker met buizen gelijkrichter , vanwege de hoge piek stroom hij te verwerken krijgt bij het inschakelen .

Nou ja dan sloop ik die er maar tussen uit ,(of niet?)
Ja zou ik ook doen..... symptoom bestrijding......Dan hoef je het probleem niet op te lossen:hide:
Jarenlang heeft ie het goed gedaan...... en nu niet meer..... en dan ligt het zomaar aan de standby schakelaar......
Je hebt toch wel een TRAGE zekering erin gestopt?

cluseau
24 november 2012, 09:00
Nou ja dan sloop ik die er maar tussen uit ,(of niet?)

Dit is de weg van de minste weerstand. Jouw storing betekent dat er incidenteel iets doorslaat of lekt. Voor nu zou je kunnen volstaan met het negeren van de standby schakelaar maar het betreffende component zal zich snel slechter gaan gedragen en uiteindelijk helemaal kortgesloten raken. Je kan daar met alle irritatie die daar bij hoort op wachten of je kan echt gaan meten. Aan jouw de keus.

Pepe
24 november 2012, 10:39
... bovendien lijkt het mij niet ideaal om met een accident waiting to happen amp het podium op te gaan...

guitarnijboer
24 november 2012, 12:19
Nou ja, er is nog hoop voor dit topic ;) (zekering sprong dus weer :???:) .Het gebeurt dus als ik 'm laat opwarmen en dan de standby schakelaar omzet , als de zekering het schakelen wel overleeft is blijft alles wel goed.
Met wat ik zo lees op het www (waar je elk antwoord op elke vraag kan krijgen ) zou een standby schakelaar op die plek (op de midden sec aftakking van de PT) geen goed idee zijn en onnodig bij een versterker met buizen gelijkrichter , vanwege de hoge piek stroom hij te verwerken krijgt bij het inschakelen .

Nou ja dan sloop ik die er maar tussen uit ,(of niet?)

Wat je hebt gelezen op het www klopt wel overigens. Het is niet echt prettig voor de gelijkrichter om vanuit opgewarmde toestand ineens de elco's op te moeten laden. Hij vindt het veel fijner om dat tijdens het opwarmen langzaam te doen.
Je kunt hier de standby beter zo maken dat de spanning van je schermroosters wordt gehaald tijdens standby. Dus gewoon vanaf het punt waar je nu de schermroosters in de voeding hebt aangesloten (vaak na de smoorspoel) een draadje naar de schakelaar en vanaf daar naar de eindbuizen. (wel eerst de middenaftakking van de trafo van de schakelaar halen en direct met massa verbinden)
De versterker is op standby helemaal stil en er loopt geen stroom meer door de eindbuizen. Je hebt echter geen inschakelpieken meer en je elco's blijven gewoon onder spanning. (wat ze helemaal niet erg vinden)

Dan het probleem van de zekering:
Je moet inderdaad een trage zekering gebruiken: bijvoorbeeld 1AT

Je kunt ook toevallig weer een beroerde gelijkrichter hebben gekocht. Tegenwoordig neemt men het niet zo nauw met de marges. Als ie gloeit is ie al snel goedgekeurd Zeker als je ongeteste buizen koopt van JJ, Shuguang, Tungsol, SED ect. weet je eigenlijk nooit wat je koopt. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat roosters fel oplichten of er vonken overslaan in splinternieuwe eindbuizen van voornoemde merken als er een beetje vermogen wordt gevraagd. Ook worden er buizen verkocht waarbij bijvoorbeeld een koelvin ontbreekt van de schermroosters die daardoor te heet worden. Ze maken best mooie dingen, maar alles dat wordt verkocht is niet altijd binnen de marges. Als je buizen koopt die eerst getest zijn weet je in ieder geval dat er nog iets aan controle is geweest. (GT etc)

Bij een springende zekering kan het ook geen kwaad om even te kijken naar de staat van de eindbuizen. Springt de zekering ook als je de eindbuizen hebt verwijderd?

Je zou ook nog een probleem kunnen hebben met een voedingselco.

Theodorus
22 december 2012, 13:25
Het is al weer even geleden , maar ik wou toch even melden dat sinds ik de versterker aanzet zonder de standby eerst te gebruiken er geen problemen meer zijn met springende zekeringen , de bovengenoemde suggestie om de alleen de spanning van de schermroosters te halen met de standby wou ik zeker proberen, lijkt me ook beter voor de gelijkrichter buis :)

cluseau
22 december 2012, 13:32
lijkt me ook beter voor de gelijkrichter buis :)

Die is waarschijnlijk toch al terminaal.

Theodorus
22 december 2012, 16:49
Die is waarschijnlijk toch al terminaal.

Hoop ik niet, dit is een nieuwe.

Theodorus
22 december 2012, 17:03
Stukje van de Valvewizard site :

"If a valve rectifier is used then avoid the situation shown on the right! Valve rectifiers DO NOT like standby switches. If you allow the rectifier to warm up first, and then throw the switch, the massive inrush to the reservoir capacitor can lead to flashover in the valve. This is a known problem with the first Vox AC30 reissue, which had a standby switch added for no particular reason.
If you still want a standby switch and a valve rectifier, then the switch should be placed after the reservoir capacitor, so the cap can still charge up as the valve warms up."

Van deze (http://www.valvewizard.co.uk/standby.html) pagina

cluseau
22 december 2012, 17:45
"If a valve rectifier is used then avoid the situation shown on the right! Valve rectifiers DO NOT like standby switches.


En nu geloof je het wel http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif Ik snap jullie niet hoor, echt niet. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wallbash.gif

Pepe
22 december 2012, 21:07
Jaaaa.. maar die man is WIZARD!

cluseau
22 december 2012, 23:11
Jaaaa.. maar die man is WIZARD!

Daar zit wat in maar wij gebruiken al jaren dezelfde toverspreuken en worden stelselmatig vanuit alle windstreken tegen gesproken want die verkoper had er verstand van zei hij......en waarom zit die switch er dan op........en Leo zal het toch wel weten....Right. Die willen gewoon buizen verkopen terwijl wij bereid zijn onze eigen glazen in te gooien. Ik gooi het bijltje er bij neer.

Altijd standby gebruiken dus en als die er niet opzit, zo snel mogelijk laten installeren.:D:D:D:D