PDA

View Full Version : Voodoo Lab Sparkle Drive MOD



The Lo Lands
20 november 2012, 20:38
Sinds 2005 heb ik de standaard Sparkle Drive (SD) op mijn plank liggen. Ben altijd happy geweest met de sound, en hoewel de SD een standaard TS808 opbouw heeft is de 'clean blend' functie de extra plus van dit pedaal! Er zijn voor- en tegenstanders van dit pedaal en diverse modificaties worden online aangeboden om dit pedaal meer laag of meer gain te geven. Nu heb ik vandaag een 2ehands Sparkle Drive MOD binnen gekregen en man dit is echt een subliem klinkend pedaal met de drie extra modificaties. De standaard SD zit er uiteraard nog op maar de overige mods: 1. Lead, 2. Rhythm en 3. High Gain klinken allemaal zeer bruikbaar met hun eigen geluidskenmerken. Er is zelfs een instelling op stand 3 te vinden waarbij dit pedaal de brown sound van Eddie van Halen kan nabootsen! En de 'clean blend' werkt uiteraard op alle settings van de SD MOD.

Zelf heb ik al een tijdje naast de SD de Wampler Paisley Drive voor een crunchy sound op mijn plank liggen. Ik kan zeggen dat de SD MOD hier echt niet aan onder doet! Het verbaasde mij echt aangezien de standaard SD niet veel laag heeft en best wel wat body mist. De 3 extra MOD settings maken dit helemaal goed. De SD MOD zal de komende jaren niet van mijn plank verdwijnen en zit er nog aan te denken om tzt de Giggity ook aan te schaffen.

Ik ben benieuwd of hier meer gitaristen zijn die de standaard SD of nieuwe SD MOD gebruiken en wat hun ervaringen zijn. Ik gebruik dit pedaal ook als extra boost samen met mijn Orange Amp overdrive kanaal voor solo's.

The Lo Lands
20 november 2012, 20:59
Hierbij de video van de EVH sound met o.a. de Sparkle Drive MOD...


http://www.youtube.com/watch?v=gC9B6kOajEI

caliban
22 november 2012, 00:00
Drive-sound in dat filmpje is geweldig, het mod-gedeelte, stelt dat technisch erg veel voor? Want het geluid wat je hoort is toch wel heel wat zwaarder dan een gewone tubescreamer.

The Lo Lands
22 november 2012, 00:24
Drive-sound in dat filmpje is geweldig, het mod-gedeelte, stelt dat technisch erg veel voor? Want het geluid wat je hoort is toch wel heel wat zwaarder dan een gewone tubescreamer.
Ja absoluut! Wat ik zeg had ik niet verwacht dat deze extra MOD instellingen zo bruikbaar en goed zouden klinken. Stand 3 met High Gain geeft echt veel meer drive (gain) en laag (body)/hoog (air) dan een gewone TS. Ik wilt niet klinken als een verkoper maar mij heeft deze nieuwe versie van de Sparkle Drive echt verrast. Ik lees er weinig over en een hoop muzikanten zijn misschien uitgekeken op de standaard Sparkle Drive dat de MOD versie makkelijk wordt vergeten?? Ik zou zeggen, zoek je een divers TS pedaal!? Probeer zeker de SD MOD want voor het geld krijg je toch wel erg veel goede overdrive sounds in één pedaal. En die clean blend functie blijft kicken :-)

the sure thing
22 november 2012, 12:09
Was de sparkle drive niet de voorloper van de OCD?

Pepe
22 november 2012, 12:37
Het lijkt me sterk dat Mike Fuller dat zo ziet.

The Lo Lands
24 november 2012, 13:40
Ik moet mijn enthousiasme een klein beetje herzien! Afgelopen dagen miste ik iets in mijn geluid. Soms heb je wel eens van die dagen dat het gewoon niet zo klinkt als je gewend bent of wilt horen :-) Maar dit was anders... hummm...

Vandaag dacht ik eens een 'vergelijkingstest' te doen met mijn oude Sparkle Drive en nieuwe Sparkle Drive MOD. En wat schepte mijn verbazing was dat met dezelfde instellingen op beiden pedalen de orginele SD veel natuurlijker en met meer presence en body klinkt dan de nieuwe SD MOD! Kort door de bocht klinkt de SD MOD vlakker en heeft minder detail over het gehele frequentie spectrum. Lastig onder woorden te brengen maar het verschil is duidelijk hoorbaar. Dit zegt natuurlijk verder niets over de extra MOD instellingen die ik nog steeds erg goed vind klinken, maar toch! Blijkbaar is er intern meer verandert aan componenten als switch en potmeters waardoor de orginele sound van de SD toch anders is gaan klinken.

Dus bij deze een kleine maar toch belangrijke opmerking betreffende oud en nieuw SD pedaal! Ik moet nu mijzelf gaan afvragen of ik de orginele of nieuwe SD wil gaan gebruiken. Ik denk toch dat ik de orginele weer op mijn pedalboard ga plaatsen :-/

the sure thing
24 november 2012, 13:54
Super dat je dit ook post!!!!!

Pepe
24 november 2012, 14:15
... dat zou een goed topic zijn, een 2de post honymoon review. Ik merk het zelf ook, na een paar maanden kijk je toch wat anders tegen een nieuwkomer aan.

The Lo Lands
24 november 2012, 15:37
Ik ben geen verkoper dus als achteraf iets minder klinkt moet dat ook gezegt worden :-) Ik had mij niet zo gefocust op de standaard SD setting bij de MOD omdat ik er vanuit ging dat deze wel 'hetzelfde' zou klinken als het orgineel. Nu lees ik dit best vaak bij reissues van pedalen. Dus met de orginele SD nog in huis kon ik het zelf even goed vergelijken!

Ik heb zojuist nog even zitten draaien en tweaken om te kijken of misschien de potmeters iets anders afgesteld dienen te worden voor toch hetzelfde eindresultaat. Maar helaas, de SD MOD blijft in mijn beleving achter op het orgineel. Zelf denk ik dat ze door de extra MODS wat concessies hebben gedaan op het orginele schema van de SD? Het orgineel klinkt opener en meer 'in your face'. De nieuwe is minder open en voelt wat minder dynamisch (vlakker). Begrijp me niet verkeerd, de verschillen zijn klein maar als je het orginele pedaal als ik gewend bent dan klinkt de nieuwe SD minder overtuigend.

Pepe
24 november 2012, 16:03
Het direkt of indirekt is een kwaliteit waar ik wel degelijk op let maar wat je zelden in reviews terug ziet omdat je het pas gaat horen als je gaat A/B'n.
Ik denk dat het te maken heeft met compressie, misschien met mids.. geen idee. Mijn beloved oude tubedriver, klinkt als een 2x12 die 20 meter van je af staat, de MP Sweet Honey als een 1x10 die vlak bij je oor hangt. De Klon is super direkt maar heeft een hoop mids dus dat spreekt de beinvloeding van mids een beetje tegen.

Dat indirecte hoeft niet slecht te zijn, het klinkt meer ruimtelijk en 3D maar daarmee ook kleiner. Ik denk dat ik voor de huiskamer indirect beter vind werken maar live heb je punch nodig om door te komen.

The Lo Lands
24 november 2012, 17:49
Als je inderdaad geen vergelijking (A/B) kan maken met in dit geval het originele pedaal dan is de reissue verder een prima pedaal. Jij zegt iets met compressie of mids. Zou kunnen, ik ervaar het als hifi vs vintage. De SD MOD klinkt hifi, heel zuiver en netjes. De orginele SD juist meer vintage, organisch met een randje. En dus niet vintage omdat het pedaal ouder is maar puur qua sound :-) Zelf hou ik meer van een vintage sound en dat is smaak.

Ik heb wel besloten de SD MOD te houden voor de extra MOD settings! Er liggen dus nu twee Sparkle Drives op mijn pedalboard :-) De orginele SD voor clean (boost) met een randje en de SD MOD voor rauwe funky slag en crunchy solo's. Voor opnames klinkt de SD MOD toch wel erg goed en met de veelzijdige extra MOD sounds is het wel een geschikt pedaal.

The Lo Lands
30 november 2012, 21:09
Van de week heb ik contact gehad op het VL forum met iemand van Voodoo Lab en wat blijkt. De nieuwe SD MOD heeft asymmetrical clipping terwijl de orginele SD juist symmetrical clipping heeft!! DIt gegeven heeft dus invloed op het geluid en maakt het grote verschil tussen de orginele en nieuwe SD!

Vanavond kreeg ik een email dat ik de SD MOD naar ze op kan sturen zodat ze deze kunnen modificeren (symmetrical clipping) naar de orginele SD! Verzendkosten terug betalen zij en ik krijg een t-shirt en cap. Als dat nou geen goede service is!!! Uiteindelijk toch het pedaal met extra MODS die weer klinkt als het orginele pedaal :-)

Misschien dat ze met toekomstige versies hiervoor een switch kunnen inbouwen zodat je kan kiezen :-)

the sure thing
30 november 2012, 22:59
Ik zou niet teveel verschil van de soorten clipping verwachten. Ik heb hier een Goudi FX overdrive liggen waarmee je met een switch tussen beide vormen van clipping kan kiezen. Met wat fantasie hoor je een duidelijk verschil.

The Lo Lands
1 december 2012, 09:45
Ik zou niet teveel verschil van de soorten clipping verwachten. Ik heb hier een Goudi FX overdrive liggen waarmee je met een switch tussen beide vormen van clipping kan kiezen. Met wat fantasie hoor je een duidelijk verschil. Het verschil heb ik zoals eerder aangegeven toch duidelijk kunnen horen tussen mijn oude Sparkle Drive en mijn nieuwe Sparkle Drive MOD (naast elkaar gezet). Het heeft meer te maken met hoe mijn buizenamp reageert op deze twee verschillende type clipping. Blijkbaar vind mijn amp (en ik ;-) symmetrische clipping lekkerder klinken. Meer romig en vintage ipv ijzig en modern hifi.

Voordeel is dat Voodoo Lab deze modificatie uitvoerd waardoor ik er op vertrouw straks een nagenoeg identiek pedaal terug te krijgen die in standaard (dot) setting zo klinkt als mijn orginele Sparkle Drive. Er zullen zat gitaristen zijn die misschien het verschil niet horen (of de oude versie nooit gehad hebben) of juist de asymmetrische clipping lekkerder vinden klinken. Duidelijk is wel dat er dus in het schema iets verandert is waardoor dit pedaal toch iets anders is gaan klinken.

the sure thing
1 december 2012, 21:06
Je kan je afvragen of het verschil wat je hoort door het soort clipping komt. Je hebt in de MOD versie andere onderdelen.

Montecristo
2 december 2012, 08:53
Van de week heb ik contact gehad op het VL forum met iemand van Voodoo Lab en wat blijkt. De nieuwe SD MOD heeft asymmetrical clipping terwijl de orginele SD juist symmetrical clipping heeft!! DIt gegeven heeft dus invloed op het geluid en maakt het grote verschil tussen de orginele en nieuwe SD!

Vanavond kreeg ik een email dat ik de SD MOD naar ze op kan sturen zodat ze deze kunnen modificeren (symmetrical clipping) naar de orginele SD! Verzendkosten terug betalen zij en ik krijg een t-shirt en cap. Als dat nou geen goede service is!!! Uiteindelijk toch het pedaal met extra MODS die weer klinkt als het orginele pedaal :-)

Misschien dat ze met toekomstige versies hiervoor een switch kunnen inbouwen zodat je kan kiezen :-)

Hele nette service, je hebt dan ook gelijk een uniek pedaal met die mod vanuit VL zelf!