PDA

View Full Version : Merk & Type Passende plug gezocht!!



NinaN
19 november 2012, 22:43
Hoi,

Een paar maanden geleden heb ik een oude Framus tweedehands gekocht, deze heeft een afwijkende plug. Het is een plug die je erop moet schroeven, ipv erin prikken.
Heeft iemand enig idee hoe deze pluggen heten, waar je ze kan kopen, etc?!

Ik wil echt heel graag met deze gitaar live gaan spelen, maar dan is het wel handig als de Framus uit versterkt kan worden!!

Thanks!

Ps. Zodra ik erachter kom hoe ik foto's kan plaatsen, zal ik deze plaatsen..

zoon van Piet
20 november 2012, 12:33
Oud Duits spul kan echt allerlei pluggen gebruiken. Meest voorkomend is DIN - en dan vooral de erg moeilijk te vinden driepolige variant. Maar er is ook nog een heel vervelend soort jackplug dat normaal oogt, maar net iets kleiner is. En in het pre-DIN tijdperk had iedere fabrikant een eigen oplossing, varierend van - geloof het of niet!- gewone netspanningsstekkers tot heel kleine friemelopschroefdingetjes die je nergens meer gaat vinden.
Een foto is echt nodig om te kunnen oordelen, temeer omdat veel Duitse gitaren ooit voorzien zijn geweestgeworden van een of meer niet originele 'Tonabnehmer' - die vaak verrassend goed kunnen klinken.
Aan je tekst te beoordelen gaat het misschien om een FUMA/Ideal opschroefonding uit de categorie: nergens te vinden.
Je beste hoop is dan bij de moffenfetishist van Musikkeller (http://www.musikkeller.com/mk/index.php?id=einzelteile&typ=kabel/stecker).

Duhsjaak
20 november 2012, 15:16
Hi N
Heb nog een KLM koffertje* vol met afwijkende stekkertjes liggen.
Post effe een foto** dan zoek ik of ik m toevallig nog heb. Ik denk: grote kans.

*daarmee liepen 40 jaar geleden de stewardessen allemaal, zelfs het koffertje is oud
**foto uploaden naar bijvoorbeeld Photobucket, de 'public code' kopiëren, het foto symbool uit de topbalk aan klikken, daar je code in plakken en klaar is Kees

Laat maar wat horen.
Vriendelijke groet, Gus

tidalwave_sideburns
20 november 2012, 15:21
ik denk dat ik nog ergens een DIN-jack verloopje heb liggen. Je kan er ook gewoon een jack op laten zetten anders hoor, heb ik ook laten doen met mijn Musima Record, geen centje pijn.

Duhsjaak
20 november 2012, 16:24
ik denk dat ik nog ergens een DIN-jack verloopje heb liggen. Je kan er ook gewoon een jack op laten zetten anders hoor, heb ik ook laten doen met mijn Musima Record, geen centje pijn.

Hi T
Dat systeem ken ik. Ik was zo vrij die niet te noemen, want in die tijd werd die in metaal uitgevoerd en was een centimeter of 6, 7 lang. Met een geweldig hefboom effect. Als de aansluiting in de slagplaat zit en die is van kunststof, dan is de geringste trek aan de draad genoeg om de halve gitaar te slopen. Of als het een Gibson plaatje is (hè ZvP :crazyhappy:) is het ook een kansloos verhaal.

Maar als niks lijkt te werken of voor handen is, is dit je vangnet N.!
Vriendelijke groet, Gus