PDA

View Full Version : Blackstar HT-5C Uitbreiding



M@rtijn
19 november 2012, 21:41
Om een beter beeld te krijgen van wat mijn situatie is en waarom ik dit bericht post zal ik even de huidige situatie voorleggen. Ik speel nu een krappe 3 maand in een nieuwe band en we zijn serieus bezig met opnames en er komen een aantal optredens aan in December. Nu speel ik in de oefenruimte altijd over een Koch stack die daar staat en dat gaat helemaal oke. Voor de opnames en oefenen heb ik thuis een Blackstar HT-5 Combo (5 watt, de eerste versie met Celestion 10" speaker, zonder reverb). Het is een heerlijk ampje en krijg er super geluiden uit! Perfect dus voor thuis gebruik en opnames.

Maar nu er ook optredens gaan komen heeft mijn Blackstar niet genoeg vermogen (5 watt en de 10" speaker is niet genoeg om de rest bij te benen), en ik heb toch mijn eigen gear nodig. Maar mijn budget trekt het niet om een goede grotere versterker te kopen. Tenzij ik de Blackstar de deur uit doe wat ik absoluut niet graag doe!

Dus kwam ik met een idee, misschien een heel dom idee maar toch wil ik hier wat over vragen aan jullie. Mijn amp heeft outputs om een externe speaker cabinet aan te sluiten ("1x16ohm" en "1x8ohm or 2x16ohm" outputs). Het is dus mogelijk om er bij wijze van spreke een 4x12 cab aan te hangen. Op die manier behoudt ik mijn amp voor thuis gebruik en studio gebruik en kan ik tijdens optredens een extra cab eraan hangen om de band bij te benen.

Maar in hoeverre zal een externe speaker cabinet meer volume geven met een 5watt combo eraan? Zal dit genoeg zijn om een lekker geluid te krijgen die de band kan bij benen of is dat onmogelijk? Ik neem aan dat als je meer speakers hebt er meer geluid uit komt toch? ;-) En als dat kan en gaat werken wat raden jullie dan aan voor een cab? Het liefst een kwalitatief goede cab maar voor niet veel geld. En wat zou ik nodig hebben? Zou een 1x12 of 2x12 genoeg zijn?

Of is dit totale onzin en kan het niet en is het niet goed voor de versterker? Ik snap echt de ballen van externe speakers etc. Allemaal nieuw voor me dus neem me niet kwalijk voor een mogelijk domme vraag!

Bedankt voor je hulp! :-)

Oh hier nog een image van de outputs:
http://i22.photobucket.com/albums/b337/bdubbs2k5/IMG_0128.jpg

arcane
19 november 2012, 21:58
Bij veel optredens worden versterkers uitversterkt via de PA, dan kun je zelfs optreden met 1 watt.

Overigens kun je inderdaad een andere cab aansluiten, wat voor meer druk en spreiding zorgt. Dan is het wel handig om te kiezen voor hoogrendementspeakers. Ik kan je echter niet vertellen of het genoeg zal zijn voor je. Dat hangt af van je muziekstijl en hoe hard de drummer slaat.

M@rtijn
19 november 2012, 22:02
Bij veel optredens worden versterkers uitversterkt via de PA, dan kun je zelfs optreden met 1 watt.

Overigens kun je inderdaad een andere cab aansluiten, wat voor meer druk en spreiding zorgt. Dan is het wel handig om te kiezen voor hoogrendementspeakers. Ik kan je echter niet vertellen of het genoeg zal zijn voor je. Dat hangt af van je muziekstijl en hoe hard de drummer slaat.

Oke, dit gaat om optredens in kleine tot middelgrote cafe's. En de muziekstijl is vooral Rock, zelfgeschreven nummers (beetje in de stijl van Leader of Men en Animals van Nickelback). Het is niet keihard maar ook niet zacht. Kan moeilijk uitleggen wat voor een volume maar helpt dit?

De drummer probeerd trouwens genuanceerd te zijn maar of dit altijd lukt haha ;)

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Exi
19 november 2012, 22:07
Zou je de Blackstar niet mee kunnen nemen naar de oefenruimte en deze eens aan een cab kunnen hangen aldaar?
Dan kun je het echt in de praktijk uittesten.

arcane
19 november 2012, 22:07
Je zou de versterker ook kunnen doorlussen via de uitgang met de cabinet simulatie naar de PA of eventueel de zanginstallatie.

arcane
19 november 2012, 22:09
Zou je de Blackstar niet mee kunnen nemen naar de oefenruimte en deze eens aan een cab kunnen hangen aldaar?
Dan kun je het echt in de praktijk uittesten.

Dat lijkt me inderdaad een prima idee. Dan merk je vanzelf of de amp het trekt.

M@rtijn
19 november 2012, 22:19
Dat is inderdaad een goed idee, er staat nog een 4x12 Koch cab dus kan het daar wel op testen denk ik! Doorlussen naar de PA via de emulated output heb ik liever niet, vind het niet zo goed klinken als de amp zelf.

Had zelf ook al het idee om naar de gitaarwinkel te gaan en gewoon te gaan testen, maar wilde eerst weten of het niet een compleet achterlijk idee was. Maar het zou dus mogelijk kunnen zijn?

Ik ga vrijdag in ieder geval uit proberen. Als er nog tips zijn of mensen die hun combo aansluiten op een cab dan hoor ik graag nog ervaringen!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Speeddemon
19 november 2012, 22:30
5W zou kunnen lukken, maar dat wordt wel kiele-kiele (zelfs als je drummer 'subtiel' speelt) en je clean-geluid zal al overstuurd zijn om mee te komen qua podiumvolume.
Een enkele 10" speaker gaat 't zeker niet doen op het podium met dat wattage, dan zit je toch al gauw boven de 15W buizen te kijken.
Je Blackstar inruilen voor een HT-20 van Blackstar is geen optie?

M@rtijn
19 november 2012, 22:39
5W zou kunnen lukken, maar dat wordt wel kiele-kiele (zelfs als je drummer 'subtiel' speelt) en je clean-geluid zal al overstuurd zijn om mee te komen qua podiumvolume.
Een enkele 10" speaker gaat 't zeker niet doen op het podium met dat wattage, dan zit je toch al gauw boven de 15W buizen te kijken.
Je Blackstar inruilen voor een HT-20 van Blackstar is geen optie?

Goede optie inderdaad maar qua prijs nu nog niet haalbaar helaas. Dus wat je zegt is dat bijvoorbeeld mijn amp op standje 5 evenveel volume zal geven met of zonder cab? Dus een cab zal alleen meer "druk en spreiding" geven en geen volume? Want dan zal ik gewoon naar andere opties moeten kijken.

EDIT:
Wat ik trouwens wel heb gelezen is dat veel mensen positieve effecten hebben met het toevoegen van cabs. Het geluid wordt in db's niet harder maar door de spreiding en het verplaatsen van meer "lucht" komt het geluid beter en duidelijk over waardoor het lijkt of je een stuk "harder" kunt spelen. Maar er zijn ook tegenstrijdige berichten die ik kan vinden dus vind het een moeilijk onderwerp. Jammer want ik dacht een oplossing te hebben gevonden :-(

fastfolkert
19 november 2012, 23:57
Als er nog tips zijn of mensen die hun combo aansluiten op een cab dan hoor ik graag nog ervaringen!



Ik heb mijn Blackheart 5W topje op een 1x12 cab aangesloten en met verschillende (Celestion) speakers getest.
Een speaker met een gevoeligheid van 96dB (1W/1m) en 99dB. Die laatste klinkt dus echt luider, en de amp blijft ook langer clean.
Ik weet niet wat die 10 inch van jouw voor gevoeligheid heeft, maar experimenteer eens met gevoeliger speakers (in een cab) en het zou zomaar kunnen dat je meekunt met de rest ;-)

YMMV

M@rtijn
20 november 2012, 00:25
Ik heb mijn Blackheart 5W topje op een 1x12 cab aangesloten en met verschillende (Celestion) speakers getest.
Een speaker met een gevoeligheid van 96dB (1W/1m) en 99dB. Die laatste klinkt dus echt luider, en de amp blijft ook langer clean.
Ik weet niet wat die 10 inch van jouw voor gevoeligheid heeft, maar experimenteer eens met gevoeliger speakers (in een cab) en het zou zomaar kunnen dat je meekunt met de rest ;-)

YMMV

Thnx! Die van mij heeft volgens mij een gevoeligheid van 95dB. Heb net al liggen kijken naar wat 2x12 cabs met speakers die een gevoeligheid van 102dB of hoger hebben, en lees ook dat ze een stukje (paar dB) luider zijn. Kan soms aardig verschil maken.

Ik heb een topic ergens gevonden dat dat inderdaad de enige manier is om een hoger volume te krijgen. Een efficiente speaker gaat gewoon heel iets luider.

Interessant onderwerp trouwens!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

guitarkid
20 november 2012, 08:21
Martijn, als je wel een extra cab aansluit, zorg er dan voor dat je weet of je de 10" moet afkoppelen of niet! Ik heb een HT-5 gehad en gebruikte 'm soms ook met een cab met 2x12 V30's en kwam er na een tijdje achter dat ik dan wel de 10" moest afkoppelen. 't Is allemaal goed gegaan, maar toch. Ik kon me met die combinatie (dus met 2x12") behoorlijk redden, maar stand alone in een kroeg..., hmmmm.

Speeddemon
20 november 2012, 09:54
Thnx! Die van mij heeft volgens mij een gevoeligheid van 95dB. Heb net al liggen kijken naar wat 2x12 cabs met speakers die een gevoeligheid van 102dB of hoger hebben, en lees ook dat ze een stukje (paar dB) luider zijn. Kan soms aardig verschil maken.

Zitten daar nog betaalbare cabs bij dan? Want dergelijke hoge rendementen zie je toch vaker bij (dure) Eminence speakers, nietwaar?

Volgens mij is je best betaalbare keus in deze een Harley Benton cab met 2x12 Vintage 30's; 100dB gevoeligheid, 199 euro bij Thomann.
De reden dat ik die eerder zou kiezen dan de concurrende cab van Fame bij Musicstore, is de toevoeging van goede handvaten bij de HB (de Fame heeft 1 draaggrip bovenop; erg onpraktisch bij een kast van 25kg) en het formaat is iets groter; meer kastinhoud=meer laag/druk.
De goedkopere HB 212 met 'gewone' speakers (129 euro) zit 2dB lager qua gevoeligheid.

M@rtijn
20 november 2012, 11:22
Zitten daar nog betaalbare cabs bij dan? Want dergelijke hoge rendementen zie je toch vaker bij (dure) Eminence speakers, nietwaar?

Volgens mij is je best betaalbare keus in deze een Harley Benton cab met 2x12 Vintage 30's; 100dB gevoeligheid, 199 euro bij Thomann.
De reden dat ik die eerder zou kiezen dan de concurrende cab van Fame bij Musicstore, is de toevoeging van goede handvaten bij de HB (de Fame heeft 1 draaggrip bovenop; erg onpraktisch bij een kast van 25kg) en het formaat is iets groter; meer kastinhoud=meer laag/druk.
De goedkopere HB 212 met 'gewone' speakers (129 euro) zit 2dB lager qua gevoeligheid.

Dat zijn inderdaad geen "goedkope" speakers en voor mij ook onbetaalbaar maar ik keek even wat er voor een aanbod is qua verschil in rendementen. Die HB die jij geeft zag ik inderdaad ook en in combinatie met die V30's goedkoop! Hoeveel zal een gevoeligheid van 100dB tegenover een speaker van 95dB uitmaken? Vrij veel lijkt me persoonlijk. Wat ik ook heb gelezen is dat het verdubbelen van het aantal speakers zo'n 3dB winst zal geven (maar dit is ook niet helemaal zo in alle gevallen, ligt nogal ingewikkeld volgens mij).

M@rtijn
20 november 2012, 13:37
Ik heb nu ook een leuke 1x12 cab gezien met een Eminence speaker erin. Een Eminence Cannabis Rex, die heeft een gevoeligheid van 102dB. Dat is dus echt hoog (http://www.thomann.de/nl/palmer_pcab112rex.htm). Maar ik blijf me enorm afvragen hoeveel verschil het maakt tussen mijn interne speaker met 95dB gevoeligheid en zo'n speaker met 102dB(!!) gevoeligheid. Maakt dat letterlijk 7dB uit? Snap niet precies wat het verschil dan is. De output is zeker hoger omdat er meer vermogen efficiënt gebruikt wordt, maar waarin resulteert dat?

guitarguru
20 november 2012, 14:11
Ik heb nu ook een leuke 1x12 cab gezien met een Eminence speaker erin. Een Eminence Cannabis Rex, die heeft een gevoeligheid van 102dB. Dat is dus echt hoog (http://www.thomann.de/nl/palmer_pcab112rex.htm). Maar ik blijf me enorm afvragen hoeveel verschil het maakt tussen mijn interne speaker met 95dB gevoeligheid en zo'n speaker met 102dB(!!) gevoeligheid. Maakt dat letterlijk 7dB uit? Snap niet precies wat het verschil dan is. De output is zeker hoger omdat er meer vermogen efficiënt gebruikt wordt, maar waarin resulteert dat?

Over deze materie is al voldoende geschreven hier. Ik meen dat 10dB een verdubbeling inhoudt van het volume. Een flinke soloboost bereik je b.v. met 6dB, dus die 7 dB ga je behoorlijk merken. Je kunt dan b.v. ook clean harder spelen.

M@rtijn
20 november 2012, 15:08
Klopt, ik heb inderdaad gelezen dat 10dB een verdubbeling inhoud. Maar die 7dB verschil in gevoeligheid is ook letterlijk een 7dB boost op het geluid? Dat zou dan betekenen dat hij een flinke boost krijgt en waarschijnlijk gaat hij beter met de band mee. Hij zit nu echt op het randje met meekomen dus zo'n boost kan dan het verschil maken lijkt me.

guitarguru
20 november 2012, 15:18
Die 7dB zou hem dan inderdaad lekker met de band mee moeten laten komen. Prima oplossing lijkt mij. Er is inderdaad veel winst te halen uit een speakerwissel.

M@rtijn
21 november 2012, 14:14
Super dan ga ik dat mooi doen! Helaas wordt een speaker wissel wat lastig denk ik omdat ik dan ruimte moet maken voor de 12" en ik denk niet dat dat helemaal gaat passen (uit ervaringen te lezen van andere fora). Dus ik ga een 1x12 cab gebruiken. Iemand heeft me een zelfbouw cab aangeboden en die kan ik gebruiken.

Scheelt ook met budget en ik heb nog even goed rondgekeken op Eminence en aan de hand van de geluidssamples en specs ga ik voor de Eminence The Wizard 16Ohm (103,5dB gevoeligheid). Wat is trouwens het verschil tussen 8 en 16 Ohm? Ik denk dat 16 Ohm het best is omdat de interne speaker ook 16 Ohm is en ik ze dus tegelijk zou kunnen gebruiken. Is dat de juiste keuze?

En wat ook een voordeel is, stel die speaker is nog niet genoeg hard genoeg met 5 watt. Dan heb ik wel een geweldige cab waar ik altijd een topje voor kan lenen of later eventueel kopen ;-)

(Nog een kleine vraag, het 1x12 cabje die ik krijg heeft altijd een 8 Ohm speaker in gezeten. De speaker kabel input met draadjes zit er gewoon nog in. Kan ik daar gewoon de Eminence 16 Ohm aan hangen? Lijkt me geen probleem toch of zijn die speaker kabel inputs ook afgestemd op het aantal Ohm?)

fastfolkert
21 november 2012, 15:56
Wat is trouwens het verschil tussen 8 en 16 Ohm? Ik denk dat 16 Ohm het best is omdat de interne speaker ook 16 Ohm is en ik ze dus tegelijk zou kunnen gebruiken. Is dat de juiste keuze?

(Nog een kleine vraag, het 1x12 cabje die ik krijg heeft altijd een 8 Ohm speaker in gezeten. De speaker kabel input met draadjes zit er gewoon nog in. Kan ik daar gewoon de Eminence 16 Ohm aan hangen? Lijkt me geen probleem toch of zijn die speaker kabel inputs ook afgestemd op het aantal Ohm?)

8 of 16 ohm maakt voor je geluid niet uit, mits je de speaker op de goede (8, resp. 16 Ohm) uitgang van je amp aansluit.
Check ff de manual van je amp of de interne speaker dan wordt uitgeschakeld, en welke impedantie je op de externe speakeraansluiting mag aansluiten.
Het kabeltje wat in je cabje zit kun je gewoon gebruiken voor je Eminence.


YMMV

M@rtijn
21 november 2012, 16:04
8 of 16 ohm maakt voor je geluid niet uit, mits je de speaker op de goede (8, resp. 16 Ohm) uitgang van je amp aansluit.
Check ff de manual van je amp of de interne speaker dan wordt uitgeschakeld, en welke impedantie je op de externe speakeraansluiting mag aansluiten.
Het kabeltje wat in je cabje zit kun je gewoon gebruiken voor je Eminence.


YMMV

Oke bedankt! In de handleiding staat duidelijk wat ik wel en niet kan doen :-) Er zitten drie ingangen op, 1 voor 16Ohm waar de interne speaker standaard op zit en de andere twee ingangen zijn aangeduid met "1 x 8Ohm or 2 x 16Ohm". Als ik dus de Eminence aansluit moet ik de interne speaker uit de eerste poort halen en samen met de cab in de "2 x 16Ohm" input stoppen (zowel intern als Eminence is 16Ohm). Dus als ik het goed heb moet dat werken ;)

"The output marked ‘1x16 Ohm’ is for the connection of a single 16 Ohm extension speaker cabinet (or the internal loudspeaker of the HT-5 combo). The outputs marked ‘1x8 Ohm or 2x16 Ohm’ are for the connection of either a single 8 Ohm extension cabinet or two 16 Ohm cabinets. Also, the internal loudspeaker of the HT-5 combo can be plugged in here if it is used with a 16 Ohm extension cabinet. See table below."

In de manual zit zelfs een tabel, haha. Altijd handig!

guitarkid
21 november 2012, 17:18
Oke bedankt! In de handleiding staat duidelijk wat ik wel en niet kan doen :-) Er zitten drie ingangen op, 1 voor 16Ohm waar de interne speaker standaard op zit en de andere twee ingangen zijn aangeduid met "1 x 8Ohm or 2 x 16Ohm". Als ik dus de Eminence aansluit moet ik de interne speaker uit de eerste poort halen en samen met de cab in de "2 x 16Ohm" input stoppen (zowel intern als Eminence is 16Ohm). Dus als ik het goed heb moet dat werken ;)

"The output marked ‘1x16 Ohm’ is for the connection of a single 16 Ohm extension speaker cabinet (or the internal loudspeaker of the HT-5 combo). The outputs marked ‘1x8 Ohm or 2x16 Ohm’ are for the connection of either a single 8 Ohm extension cabinet or two 16 Ohm cabinets. Also, the internal loudspeaker of the HT-5 combo can be plugged in here if it is used with a 16 Ohm extension cabinet. See table below."

In de manual zit zelfs een tabel, haha. Altijd handig!

Dat was de reden dat ik je in mijn vorige post waarschuwde!!! Geen dank! ;)

fastfolkert
21 november 2012, 19:12
Oke bedankt!

Graag gedaan!

Ik doe momenteel het omgekeerde: heb een 96dB Celestion in mijn 1x12 cabje gedaan zodat ik met volumeknop op 10 uur al een lekker crunchrandje krijg, en op 12 uur een lekkere scheur. Dat alles nog op redelijk "zoldervolume" :punk:

Repeteren en gigs doe ik met een 30W combootje.