PDA

View Full Version : Hughes & Kettner Tubemeister 36 mini-review



Speeddemon
19 november 2012, 18:50
Zoals sommigen van jullie weten, speel ik al een tijdje af en toe op m'n Tubemeister 18 head; bij kleinschalige optredens of repetities in ruimtes, waar het elke keer maar weer afwachten is wat er staat.
Daar voldoet ie prima voor, al zijn er sinds het begin altijd wel wat wensen gebleven.
Niettemin is het ook elke keer weer een plezier om met 5kg aan 2-kanaals buizenversterker aan te komen, die qua volume gewoon goed mee komt met heavy metal-bands.

Nu is er sinds kort de Tubemeister 36 (zowel in head als combo-versie) uitgekomen, welke enkele van mijn wensen inlost:
-Schakelbare fx-loop.
-Reverb (ook schakelbaar).

http://www.soundhouse.co.jp/shop/prod_img/h/hk_tubemeister36heada.jpg

Daarnaast biedt hij nog meer 'upgrades' t.o.v. de Tubemeister 18;
-36W stand naast de eerdere 18W/5W/1W standen. "Well, it's one louder, innit?"
-3 kanalen ipv 2+boost.
-Kanalen 2 en 3 met hun eigen Master+Gain knoppen.
-separate EQ voor de Crunch+Lead kanalen.
-alles behalve potmeter instellingen via MIDI schakelbaar; dus ook de powersoak! (36W/18W/5W/1W/Mute)
-3 preamp buizen ipv 2. Volgens sommigen zou dit betekenen dat de overdrive nu pas echt puur buizen is, en bij de 18W dat er toch nog op-amp of diode distortion werd gebruikt bij de Boost op het 2e kanaal.

Ik heb van het weekend m'n TM18 head meegenomen naar de winkel, waar ze de TM36 hadden staan en beide heads 'extensief' (was het woord wat een aldaar werkende forumite gebruikte :soinnocent: ) aan de tand gevoeld op 4 verschillende cabs!
De cabs in kwestie:
-H&K TM112 (1x12" Celestion Vintage 30, bassported cabinet, closed back)
-Orange Jim Root sig cab (2x12", Orange speakers, closed back)
-Laney Lionheart LT212 (2x12" Celestion G12H Heritage, closed back)
-Carvin 212E (2x12" Celestion Vintage 30's, open back)

Ik heb ook beide amps tegelijkertijd op verschillende cabs aangesloten, om zo de verschillen te horen.

In algemene zin de volgende conclusies:
-de TM112 klinkt weliswaar kleiner, 'boxier' dan de 2x12's, maar hij klinkt véul grootser dan je zou verwachten van een 1x12. Er zit een serieuze partij laag in.
-de Orange cab is me echt te donker voor deze amps. Neuzig mid en laag-mid.
-De Laney klinkt heerlijk classic rock/hard rock. Die Heritage speakers geven een fijne mid-chunky compressie en lossere feel. Goeie match voor deze amps, behalve misschien als je hele strakke metal wilt spelen. Begrijp me niet verkeerd, dat gaat nog steeds wel, al zijn er misschien geschiktere cabs voor.
-de Carvin 2x12 klonk ook lekker, maar het open-back principe klinkt me een beetje vreemd, als je meer naast de cab staat, omdat je de 'achter-projectie' dan ook hoort.

De klankmatige verschillen tussen de TM36 en TM18:
-het cleane kanaal van de TM36 klinkt dynamischer, grootser en krijg je ook makkelijker 'spanky'. Een country/rockabilly gitarist kan hier echt wel z'n ei kwijt. Uiteraard met de gain lager heb je gewoon een heel mooi clean kanaal. Eerder Fender-ish dan Vox-y, maar wel met z'n eigen karakter.
-de 'fizz' op de Gain kanalen, waar veel mensen over klagen bij deze amps, leek me iets meer aanwezig bij de TM36. Nu was die amp net een dag in de winkel, terwijl mijn TM18 al een jaar oud is.
-Het is bij de TM36 nu wel goed mogelijk om kanaal 3 echt te laten scheuren, terwijl je kanaal 2 veel onafhankelijker mild kan instellen. Bij de TM18 delen deze een Gain en Master, waarbij je de boost dan aan kan zetten. Maar bij een lagere gainstand (minder dan 4/10) heb je weliswaar een leuk randje zonder boost, maar met boost aan, geraak je nog niet in 'metal-land'. Nu is het voor mij persoonlijk zo, dat wat ik het lekkerst vind, wel goed deelbaar is op dat kanaal. Gain op 6/10 en zonder boost is het Malcolm Young/George Kooymans, met boost scheurt ie goed.
-De galm is een echte plus op de TM36, al viel me op als je die boven 80% draait, je een soort hogere ruis hoort, ook als je niet speelt.

Ik twijfel nog steeds of ik m'n TM18 moet weg doen of niet, maar voor wie nog vrij is en het geld er voor over heeft, is de TM36 een erg complete en goed klinkende amp.
Let er gewoon op met wat voor cab je hem paart en misschien een buizen-upgrade in de toekomst.
Zo speelde ik gister nog met m'n TM18 op een Marshall MG412 cab, en daar kwam ik bijna 'fizz' tekort! :???: Toen stond m'n Treble op 6/10.

jerome
19 november 2012, 19:20
Altijd fijn zulke reviews, top man!!

Ik vraag me af, is er een beetje een Marshall 2203/2204 sound uit te halen of gaat de crunch en overdrive sounds meer richting plexi of Vox?

Speeddemon
19 november 2012, 20:10
Altijd fijn zulke reviews, top man!!

Ik vraag me af, is er een beetje een Marshall 2203/2204 sound uit te halen of gaat de crunch en overdrive sounds meer richting plexi of Vox?
Het blijft bij benadering, maar beide zijn tot zekere hoogte mogelijk, al lijkt de Marshall-grit eerder bereikt. Maar het crunch-kanaal met gain op 50-60% is prima geschikt voor Beatles/The Who; het heeft alleen niet diezelfde magie die een AC30 op standje orkaan heeft. Alleen is die AC30 zonder pedalen ook weinig geschikt voor overtuigende 80'/90'ss highgain. Dus tja, you win some, you lose some.

Hetzelfde met het cleane kanaal + veel gain; je kan er zeker lekker bluesy mee klinken, maar het is niet te vergelijken met een Fender Vibrolux ofzo.

tidalwave_sideburns
20 november 2012, 10:53
Ik herken mijn TM18 wel in je review. Het bakje benadert wel bepaalde sounds, maar heeft toch een eigen klank. Zo stand-alone vind ik het vaak net niks, te steriel, maar zoals met veel H&K versterkers komt-ie pas echt tot leven met een goed boostpedaal.

Ik gebruik hiervoor een Boss FDR-1, gain laag, output hoog, geeft een lekkere rauwe scheur, bruikbaar op alle 3 kanalen. Van twangy surf naar wat meer psychobilly/Reverend Horton Heat/ACDC - Hells Bells, en de solo boost aan vergelijkbaar met bijv. Danzig - Dirty Black Summer. Lekker hoor. Ik denk dat van die marshall-in-a-box pedalen zoals DLS en Box Of Rock het ook wel goed zullen doen.

Redbox output is vrij hard, inputs van mixers gaan vaak clippen. Ik heb nog een NOS Philips 12Ay7 liggen, wat minder gain, minder output(valt te compenseren met mijn pre amp boost), wat meer definitie in het hoog, op papier zou dat wel een verbetering zijn.

Heeft hier iemand al wat geexperimenteerd met buizen in die Tube Meister bakkies?

Speeddemon
25 november 2012, 15:27
Heeft hier iemand al wat geexperimenteerd met buizen in die Tube Meister bakkies?
Nee, nog niet. Heb wel een JJ en een Sovtek (12AX7's) liggen alleen ben er nog niet aan toe gekomen.

Volgens diverse lui op TGP zou het de TM18 wel goed doen om er een JJ, Tungsol of Mullard in te gooien; zou het scherpe randje een beetje temmen.
Ik heb trouwens een nieuwe (2e hands) 2x12 closed back cab met G12H30 70th Anniv. Celestions erin en dat beukt toch wel icm de TM18. :rockon:

ctak
25 november 2012, 17:58
Ik heb de TM 36 aangesloten op een standaard Marshall 1960a...klinkt ook waanzinnig! Het is misschien een beetje een domme vraag hoor maar wat bedoelen ze precies met fizz??

mattihafler
19 december 2012, 16:01
Hey Remco,

Je hebt deze uiteindelijk niet genomen of wel? Maar voor de carvin V3m gegaan?
De TM36 toch minder?

grtz
EclipsKeu.......

Speeddemon
20 december 2012, 11:10
Hey Remco,

Je hebt deze uiteindelijk niet genomen of wel? Maar voor de carvin V3m gegaan?
De TM36 toch minder?

grtz
EclipsKeu.......Eej gast, da's lang geleden!
2 jaar geleden alsnog niks van die reunie terecht gekomen hè? :dontgeti: (Was mooi geweest, de Eclips "10 Year Anniversary Clashing-Ego-Breakup Tour" ofzo :crazyhappy: )
Yep, had een aardige deal op die Carvin, die ook op papier al veel veelzijdiger (misschien wel té) is dan de TM36. Niettemin lonkt de TM36 toch ook nog wel; want dat clean is wel iets karaktervoller dan dat van de Carvin, al had diens Clean kanaal in Soak mode met de Drive voluit de oude Marshall JTM45/Bluesbreaker sound behoorlijk te pakken. "I nailed" de intro-sound van AC/DC's "You shook me all night long", al zou ik het nog graag eens over Greenbacks horen (nu een G12H30 70th Anniv+ Vintage 30 combi).

Wat ik bij de Carvin zeker mis is de schakelbare fx-loop, wat de TM36 wel heeft. In z'n algemeenheid is de Carvin iets donkerder gevoiced, maar kan ook fizzy gaan klinken met teveel drive en presence, dus ik verwacht nog wel een tube-swap op termijn.
Ben ook zeer benieuwd hoe een TM36 dan zou klinken met een stel JJ's als eindbuizen en misschien een Tungsol/Mullard of JJ als V1.

kokeleko
20 december 2012, 11:34
Ik gebruik de TM36 head sinds dat ie uit kwam live plus minus 15 gigs mee gedaan. Heb er twee 1x12" cabjes onder met V-30 speakers.
Redbox out altijd gebruikt, alleen maar tevreden geluids mensen en publiek en power zat. Dat ding klinkt als eeen klok echt, leer omgaan met de master volume, ik houdt em het liefst net voor 12 uur, volume regel je met de powersoak, ben nog niet boven de 18 watt uitgekomen. Ik heb als backup de TM18 altijd bij, ik zou niet meer terug willen naar de Marshalls van ongeveer 20 kilo per stuk.

Speeddemon
20 december 2012, 11:53
Ik gebruik de TM36 head sinds dat ie uit kwam live plus minus 15 gigs mee gedaan. Heb er twee 1x12" cabjes onder met V-30 speakers.
Welke boxen gebruik je? De H&K TM112's?

duckman
20 december 2012, 12:13
goeie review, thanks! Ben ook geïnteresseerd in deze amp, ga hem eens aan de tand voelen.

kokeleko
20 december 2012, 12:48
Twee cabjes van TubeTown, standaard Fenderstyle.

mattihafler
20 december 2012, 15:04
Eej gast, da's lang geleden!
2 jaar geleden alsnog niks van die reunie terecht gekomen hè? :dontgeti: (Was mooi geweest, de Eclips "10 Year Anniversary Clashing-Ego-Breakup Tour" ofzo :crazyhappy: )


Reünie? Daar heb ik nooit iets van gehoord....

Ik heb nu al een H&K (Tube 100) en benieuwd of dit een aanzienlijke upgrade zou zijn (De V3m of de TM36).
Ik switch nu mn M13 via een MIDI module op de Tube100. Dat zou met de TM36 ook weer kunnen..de V3M heeft dat weer niet als ik het goed gezien heb..

Speeddemon
20 december 2012, 19:15
Reünie? Daar heb ik nooit iets van gehoord....
Je hebt een PM.



Ik heb nu al een H&K (Tube 100) en benieuwd of dit een aanzienlijke upgrade zou zijn (De V3m of de TM36).
Ik switch nu mn M13 via een MIDI module op de Tube100. Dat zou met de TM36 ook weer kunnen..de V3M heeft dat weer niet als ik het goed gezien heb..
Klopt, V3M heeft 't niet. Maar 't is ook maar net welke sound je zoekt.
Ik las op Harmony Central dat je Tube 100 erg smooth klinkt. Ik weet niet of jij dat zo ervaart, maar een Tubemeister 36 is nou niet echt smooth. Eerder direct, hifi-ig.

Remork1970
23 december 2012, 18:34
Ik vraag me toch af waarom er nu alweer zoveel van die Tubemeisters te koop staan op Ebay.de.
Zijn die dingen soms de Bogner Shiva's van de jaren 10?

ctak
23 december 2012, 18:43
Ik meen dat er een aantal Tubemeisters 18 te koop staan, waarschijnlijk omdat ze de TM36 willen aanschaffen omdat die veel uitgebreider is.

kokeleko
23 december 2012, 19:22
Zij allemaal nieuwe die te koop staan. Ik heb mijn TM18 ook 2e hands voor dat de TM36 uit kwam. Ik zou zeggen lekker verkopen want ik zoek nog een 2e TM36 (eerst mijn JVM205H weg).

Speeddemon
23 december 2012, 19:25
Zij allemaal nieuwe die te koop staan. Ik heb mijn TM18 ook 2e hands voor dat de TM36 uit kwam. Ik zou zeggen lekker verkopen want ik zoek nog een 2e TM36 (eerst mijn JVM205H weg).
Ja, je vind de TM36 beter dan je JVM?
Heb je de originele buizen gelaten van de TM36 of al ge-swapt?

kokeleko
23 december 2012, 19:41
Ja, je vind de TM36 beter dan je JVM?
Heb je de originele buizen gelaten van de TM36 of al ge-swapt?

De originele buizen zitten er nog in.
Beter dan de JVM?, mm ja qua klank anders eerder bruikbaarder.
Een derde van het gewicht van zon lompe Marshalltop.
Redbox line out klinkt altijd goed.
Geen aardlussen zoals bij de JVM(bij gebruik fx-loop).

Speeddemon
28 april 2013, 23:20
Nu de honeymoon periodes voorbij zijn, nog steeds tevreden over jullie TM36's?

(ik heb ondertussen een tube-swap gedaan in m'n Carvin; een JJ 5751 in V2 (70% gain, ipv 100%) en JJ EL84 matched eindbuizen. Klinkt toch wel beter; alleen V1 is nog steeds een GrooveTubes, die ik nog eens vervangen wil...Tung Sol of JJ ofzo...)

kokeleko
29 april 2013, 14:42
Ja dik tevreden heb er twee, altijd een backup bij me.
Heb inmiddels alle formaten podia wel gehad nu, voluit komt ie goed mee.
Klein podium op 5 watts , super sound.