PDA

View Full Version : Coron Octaver 2 zonder octaver? (MXR Blue Box)



HaroldA
18 november 2012, 23:19
Mijn Coron Octaver 2 is geen octaver. Hij hoort een -2 octaaf te hebben die je met de blend-knop kunt mixen met een fuzz, maar de mijne heeft eigenlijk 2 volumeknoppen omdat de octaafkant stil is.

Volgens dit topic (http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=79181.0) zijn pin pin 3 en 11 de inputs van de 4013-chip en 1 en 13 de outputs.

Op pin 3 staat een flink versterkt signaal; pin 1, 11 en 13 hebben een (identiek?) stuk zachter signaal, nergens is een suboctaaf te horen. Volgens mij hebben ze IC2a en IC2b in de Coron omgedraaid: R11 zit aan pin 13.

http://img.sait.nl/blue_box_4013.jpg

Voltages van de D4013C (8.95v batterij):
1 0.09
2 8.94
3 4.42
4 gnd
5 8.94
6 gnd
7 gnd
8 gnd
9 8.93
10 gnd
11 0.09
12 8.93
13 0.09
14 8.93


Is de 4013 overleden, of moet ik het ergens anders zoeken?

cluseau
19 november 2012, 01:09
Is de 4013 overleden, of moet ik het ergens anders zoeken?

Dat is een logisch ding dus kun je eenvoudig testen volgens de waarheidstabel. Eenvoudiger is om er gelijk een andere in te zetten, kosten een drol.

gertjepeet
19 november 2012, 09:15
Een CD4013BC een dual flipflop.

Er van uit gaande dat je geposte schema een deel is van het juiste schema, en je constateerd dat R11 aan pin 13 ligt. Dan,
al zou, zoals je verondersteld, het IC verkeerd om zitten dan komt R11 aan pin 8 te liggen...
Dus hij is ook nog eens verschoven??? Pin 3 aan 13 kan kloppen, clock signaal en uitgang aan elkaar.
Liggen nu pin 10 aan 6? volgens je gemeten spanningen niet dus IC niet verkeerd om!
Gewoon andere proberen!?

HaroldA
19 november 2012, 09:35
Een CD4013BC een dual flipflop.

Er van uit gaande dat je geposte schema een deel is van het juiste schema, en je constateerd dat R11 aan pin 13 ligt. Dan,
al zou, zoals je verondersteld, het IC verkeerd om zitten dan komt R11 aan pin 8 te liggen...

Nee, t.o.v. het MXR Blue Box schema zit in de Coron Octaver 2 IC2a en IC2b andersom, de rest komt wel overeen.

cluseau
19 november 2012, 09:53
De spanning op pin 3 kan niet correct zijn. Dit IC werkt met nullen en enen, geen halfbakken waardes daar tussen in. De waarde die jij opgeeft is ook onmogelijk als pin 13 wel laag is.

gertjepeet
19 november 2012, 12:45
Volgens mij hebben ze IC2a en IC2b in de Coron omgedraaid: R11 zit aan pin 13.


Ah nu snap ik het pas: :satisfie:
Je hebt de MXR Blue Box en de Conor Octaver 2; en nu hebben ze tov de MXR het in het ic Deel A en deel B omgedraaid gebruikt.
Dus dan zitten niet 13 en 3 aan elkaar maar 1 en 11 zitten aan elkaar, kijk en dan kloppen de spanningen wel nl 1 en 11 zijn allebei 0.09 Vdc.
Pin 3 zit dus aan R1 en R10! en ook R11 zit aan pin13, dus dat klopt ook. Pin13 is de uitgang en zou dus signaal moeten geven.

Hoe is het met Q3 en R14?

HaroldA
19 november 2012, 13:16
Dat is een logisch ding dus kun je eenvoudig testen volgens de waarheidstabel. Eenvoudiger is om er gelijk een andere in te zetten, kosten een drol.

Kost inderdaad een drol, maar wel 14 poten om te desolderen.


De spanning op pin 3 kan niet correct zijn. Dit IC werkt met nullen en enen, geen halfbakken waardes daar tussen in. De waarde die jij opgeeft is ook onmogelijk als pin 13 wel laag is.

Heb je er rekening mee gehouden dat IC2a en b omgedraaid zijn in de Coron (schema is van de MXR Blue Box) en dat de pinnummers dus niet overeen komen?


Hoe is het met Q3 en R14?

Moet ik nakijken, maar als er geen signaal uit de 4013 komt, is dat dan nog wel interessant?

gertjepeet
19 november 2012, 13:38
Moet ik nakijken, maar als er geen signaal uit de 4013 komt, is dat dan nog wel interessant?


Nou als Q3 defect is en misschien het signaal naar de massa trekt? Maar dan zal je dat ook merken met de zgn blend vol knop...

HaroldA
19 november 2012, 13:44
Nou als Q3 defect is en misschien het signaal naar de massa trekt? Maar dan zal je dat ook merken met de zgn blend vol knop...

Die blend knop werkt nu als volumeknop, dus je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben!

Als ik R11 verwijder en een suboctaaf kan proben, dan moet ik dus Q3 aanpakken ... en anders toch de 4013 vervangen ... probeer ik vanavond te doen! :ok:

Dirk_Hendrik
19 november 2012, 14:54
Kost inderdaad een drol, maar wel 14 poten om te desolderen.

Tegen de IC body afknippen en daarna de pennetjes 1 voor 1 lossolderen. 2 minuten werk.

HaroldA
19 november 2012, 14:56
Tegen de IC body afknippen en daarna de pennetjes 1 voor 1 lossolderen. 2 minuten werk.

Eerst ff R11 liften en als ik dan nog geen suboctaaf kan ontdekken is dat best wel een geweldige tip! :ok:

cluseau
19 november 2012, 17:46
SMD IC, tja niet bij stilgestaan. De Dirk_Hendrik methode pas ik ook altijd toe maar er zit een gevaar in. Als je namelijk een pootje doorknipt wringt je kniptang zich tussen de gescheiden draadeinden. Hierdoor kan er flink wat stress ontstaan op het soldeereilandje waardoor dit van de print gedrukt kan worden. Tis maar dat je daar even op let.

Dirk_Hendrik
19 november 2012, 17:53
kleiner/dunner tangetje gebruiken ;)
Als het gaat om enkelzijdig doe ik het bijna nooit zo. Dan is wat desoldeerlitze sneller. Dubbelzijdig is het verreweg de meest veilige methode om ze weinig mogelijk hitte in je soldeereiland te zitten stoken, zeker met dikke voedingssporen. En veel sneller.

nico verduin
19 november 2012, 17:56
Ik ben bang dat de meesten een gamma of praxis kniptang hebben... of nog slechter.... lidl... aldi.... veel te grof....

cluseau
19 november 2012, 18:09
Heb een heel klein tangetje van 40 euri maar er zal altijd stress ontstaan tenzij je de tang niet haaks op de aansluiting hoeft te zetten. Als je de ruimte hebt kun je ook een heel klein nagelschaartje nemen en langs het IC knippen.

Jesus, straks krijgen we naast de soldeer toestand ook nog een tangen shootout :(

@D-H, dubbelzijdig is niet van belang met SMD, dat ligt voor zover ik weet altijd bovenop de print met gestrekte poten en dan ontstaat het gevaar wat ik bedoel. Zijn de poten haaks gebogen dan kun je naar hartelust (relatief) knippen. Ik denk dat Harold met die vlakke montage te maken heeft.

Dirk_Hendrik
19 november 2012, 18:25
Eeh.. misschien ben ik blind Frans (zo voelt het tenminste op dit moment even) maar waar lees jij dat het SMD is??

(en voor het desolderen van SMD IC's gebruik ik een heel leuk infra rood lampje)

Dirk_Hendrik
19 november 2012, 18:30
Jesus, straks krijgen we naast de soldeer toestand ook nog een tangen shootout :(


Als er eentje is die daardoor investeert in betere tangen dan een Lidl "50 delig precisiegereedschapssetje van 9,95 euro " is dat al de moeite ;). Daarbij ook aantekenend dat 1 van m'n meest genruikte tangetjes voor het medium-grove knipwerk (dus niet het gedoe bovenstaand) ook een kreng van 5 gulden op de markt was. Wat zich al al jaren prima gedraagt.

cluseau
19 november 2012, 18:56
Eeh.. misschien ben ik blind Frans (zo voelt het tenminste op dit moment even) maar waar lees jij dat het SMD is??

Je hebt gelijk, ik begrijp je verwarring. Weet ook niet hoe ik daarbij kom, excuses moi.

HaroldA
19 november 2012, 19:44
Ik ben bang dat de meesten een gamma of praxis kniptang hebben...

:soinnocent:

HaroldA
19 november 2012, 19:49
Eerst ff R11 liften en als ik dan nog geen suboctaaf kan ontdekken is dat best wel een geweldige tip! :ok:

R11 losgewipt: geen signaal op pin 13 van de 4013. Ik ga een IC knippen!

HaroldA
19 november 2012, 20:45
Bingo! :crazyhappy:

Met litze de grootste klodders tin weggehaald, de 4013 aan 1 kant doorgeknipt, schuin gebogen, de andere kant doorgeknipt en toen met een precisieschroevendraaier en de soldeerbout de pinnetjes heel simpel door het gaatje geduwd.

Meer dan 2 minuten werk, maar snel en simpel zonder lang de print te verwarmen.

Nieuwe CD4013 er in, proben: suboctaaf!
R11 terug: blenden werkt ook!

Alles in de behuizing, gitaar er in, amp aan ... wat een waardeloos effect! De fuzz is wel gaaf (iets te dof) maar die zenuwachtige suboctaaf ... :???: ...


Bedankt allemaal! :ok:

Dirk_Hendrik
19 november 2012, 21:02
Volgende keer met een pincetje in plaats van ene precisieschroevendraaier maar verder, job well done.

Maar,
met m'n eigen begip,
did ding is dus een combi van fuzz en 2 octaven naar beneden? Is het dan geen idee om je octaver op 1 octaaf af te tappen (na de eerste 4013 sectie dus) naar die R11 toe? Correct me als ik niet heb opgelet. Da's maar 1 octaaf lager maar wel bruikbaarder.

HaroldA
19 november 2012, 21:09
did ding is dus een combi van fuzz en 2 octaven naar beneden? Is het dan geen idee om je octaver op 1 octaaf af te tappen (na de eerste 4013 sectie dus) naar die R11 toe? Correct me als ik niet heb opgelet. Da's maar 1 octaaf lager maar wel bruikbaarder.

Die mod had ik ook al gevonden:

http://i218.photobucket.com/albums/cc93/ftrock/modbb.jpg

Voor een goed trackende suboctaaf heb ik al een MicroPOG, dus ik laat dit pedaal even met rust ... Ik ga nog wel een keer een losse fuzz maken van de "distortion" kant van de Octaver, best bruut geluidje ;)

Dirk_Hendrik
20 november 2012, 09:20
Die mod had ik ook al gevonden:


Ik had niet gezocht en dus ook niets gevonden. Ik bedacht ;)


Zou wel de moeite kunnen zijn, als is het maar voor de achtergrindinfo-pret om een te kijken bij andere octavers hoe ze het uitganssignaal van de octaafdeler (de 4013 dus) gebruiken om het originele (cleane) of fuzz signaal mee te moduleren. Dat dus in plaats van dat 4013 signaal, al dan niet gefilterd, als uitgangsoctaaf gebruiken. Minder ranzig met het idee dat de originele content van je gitaargeluid in het octaaf terug te moeten horen... Blijft jammergenoeg toch zo kunstmatig dat het voelt als proberen klaar te komen op een foto van Erika Terpstra.

even uit m'n hoofd,
Gewoon: boss OC1, DOD octoplus, Pearl Octacer, Ibanez OT10, EH micry synth (allemaal exact hetzelfde principe). Met Fuzz (of niet): EH Octave Multiplexer.

cluseau
20 november 2012, 09:30
Nieuwe CD4013 er in, proben: suboctaaf!
R11 terug: blenden werkt ook!



En daar ging het om, dat het van zichzelf een klote effect is is voor mij van ondergeschikt belang.

gefeliciteerd :ok:

HaroldA
20 november 2012, 09:52
... Met Fuzz (of niet): EH Octave Multiplexer.

Heb ik thuis ook nog liggen ... not impressed ...

cluseau
20 november 2012, 09:58
......Blijft jammergenoeg toch zo kunstmatig dat het voelt als proberen klaar te komen op een foto van Erika Terpstra......

:crazyhappy:.....Is dat uberhaubt mogelijk dan???...:crazyhappy:

Hoe kom je erop :seriousf:.


edit: ehhhhh op het idee natuurlijk he! Laat daar geen misverstand over bestaan.

nico verduin
20 november 2012, 10:49
:crazyhappy:.....Is dat uberhaubt mogelijk dan???...:crazyhappy:

Hoe kom je erop :seriousf:.


edit: ehhhhh op het idee natuurlijk he! Laat daar geen misverstand over bestaan.hij moet maar wanhopig zijn:seriousf::seriousf: