PDA

View Full Version : Semi budge Tele.... Road Worn of een Baja... of???



groovieguitarguus
18 november 2012, 21:42
Is al genoeg over geschreven... maar de zoekfunctie vind ik vrij 'ruk' ;-)

Ik wil een 'leuke' Tele... omdat ik verwacht dat het niet snel een hoofdgitaar zal worden, zoals nu mijn Les Paul en Smitty Strat... wil ik niet zo diep in de beudel tasten.

Een Road Worn Tele lijkt me tof... weet dat ik daar nog wat tijd in moet steken... frets polijsten en wellicht achterzijde hals nog iets meer 'smooth' maken... (polijstpapier en evt. olie).

Een Baja is een Nette plank... stuk voordeliger aan te komen...

Maar mss zijn er nog goeie adviezen. Qua looks denk ik aan een 52'er look... blonde body / maple neck...
Pick-Ups lekker body...

vulvasonic
19 november 2012, 00:02
Ik heb ze beide getest en er valt voor beide iets te zeggen. Maar voor mij was de Roadworn toch wel een onverwachte en zeer prettige ervaring. Ik heb vele telecasters door m'n handen laten gieren, in alle prijsklassen (behalve de Custom Shop modellen), waaronder enkele schitterende originele pre CBS exemplaren, maar de Roadworn was, op een 67'er na, de allerlekkerste. Kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar man man man man man, wat een HEERLIJKE gitaar. :-)

benwave
19 november 2012, 10:15
Overweeg ook zeker de Fender Telecaster Nashville . Laat ik nou net toevallig........
Even zonder gekheid, die Nashvilles vallen mij lang niet tegen, het is dat ik zelf totaal geen Tele speler ben. Ik mis dan al snel mijn tremolo
Het grappige van het midden element is dat je hem nu ook als een strat kan laten klinken.

groovieguitarguus
19 november 2012, 11:40
Hoi Vulvasonic... tja... WEER een enthousiaste reactie over de Road Worn Tele...

Het financiële gat tussen een Baja en Tele... is circa € 500,- De Baja's kom je veel op Marktplaats tegen.
Is uiteraard ook een kwaliteits verschil... maar ja... Mijn wensen lijstje is altijd langer, dan het budget dat ik ervoor heb...

Keuze's idd... of geduld om op MP... te wachten tot er één voor circa 750,- / 800,- voorbij komt...

Mr.Fingers
19 november 2012, 11:45
+1 voor de roadworns, maar dan moet een maple toets je wel liggen (en da's iets waar ik totaal niet mee uit de voeten kan helaas)

iWishmaster
19 november 2012, 12:09
Ik sluit me bij de road worns aan: te gekke tele's. Kan zich qua sound en feel meten met de custom shops en ik vond ze een stuk lekkerder dan de american standards die ik vast heb gehad (hoewel die qua afwerking wel een stuk netter zijn). Custom shops klinken minstens net zo goed of beter en zijn qua afwerking sowieso een hele pak beter. Baja zijn prima, ik vond road worns wel iets beter, maar of dat het geld waard is moet je zelf ervaren.

Ik houd mijn ogen nog altijd open voor een Road worn blond tele, maar eigenlijk is er momenteel geen budget. Dan moet er eerst iets de deur uit.

Robdop
19 november 2012, 12:55
Probeer ook eens een blade.

Ik was in mijn zoektocht naar een tele niet gehinderd door een laag budget en heb toen meerdere €1000 tot €1500 waard zijnde fenders getest, toch was dit het niet helemaal. Ik was geen een keer echt "verliefd".
ik kreeg toen in een willekeurige muziekwinkel waar ik vroeg of ze nog telecasters hadden een blade in mijn handen.
In het zwart met witte slagplaat (vind ik eigenlijk niet mooi) , maar wat een (tele) geluid!
Dus toen blade gekocht, en nog geld over voor een andere gitaar ;)

Daarna heb ik nog meerdere andere blade's bespeeld en over de meeste kan ik alleen maar lovend zijn!
(weet alleen niet of ze er in jouw kleuren combi zijn ;) )

guitarkid
19 november 2012, 19:17
Ik heb wel gemerkt dat er veel verschil zit in de RW Tele's. Er hingen er in het begin twee bij Tonika, waarvan de ene aanmerkelijk zwaarder was en ook veel beter klonk dan de andere. Ik vind de relic-job overigens erg mager, m.n. de toets... Maar ach, daar is wel overheen te komen. Ze klinken iig erg goed en ik vind de overall feel persoonlijk fijner dan de Baja.

lauke_101
19 november 2012, 23:27
Ik heb de baja, ben ik toch wel erg tevreden over hoor. Dat S1 gebeuren ligt er uit, moet ik bekennen. Er zit nu een gewone 4 way switch in.
Maar verder, die looks, die hals, wauw! Supergitaar voor het geld. De neckpickup is er eentje waar je van moet houden; wat minder typisch tele maar m.i. wel veel bruikbaarder in band/live setting. De brugpickup is geweldig, basta.

De Road Worn heb ik nog nooit in m'n handen gehad, maar de baja zou ik ook zeker een keertje proberen. Ik wil er wel een lans voor breken.

macwilliams
20 november 2012, 06:30
Of een M.I.K lite ash telecaster?

cat's eyes
20 november 2012, 08:07
Veel hangt af van uw persoonlijke voorkeur, maar de Baja nek doet het elke keer voor mij.

Kim Wilson
20 november 2012, 12:38
Of een M.I.K lite ash telecaster?
Kan ook. Ik vond hem fijn, maar niet lekker klinken. Maar dat is smaak. Voor een ander zou ie zomaar kunnen werken. En ze zijn mooi, met die birdseye maple hals en MOP dots. Prima gitaren voor het geld. Ik heb uiteindelijk de Baja gekocht, die vond ik beter klinken. Veel mensen kunnen er echter niks mee vanwege de dikke hals en het typische geluid wat eruit komt.

Je moet gaan testen om erachter te komen wat jij fijn vindt. Alle gitaren die in dit topic voorbij zijn gekomen, zijn stuk voor stuk prima en bang for the buck. Het enige wat het onderscheid maakt, is persoonlijke smaak. En alleen jij kan bepalen wat jij het fijnst vindt.

rocker_71
20 november 2012, 16:11
Het zijn allebei prima Tele's.
Vergeet niet dat de Baja een vier standen switch heeft. Ik vind positie 4 echt vet. De pickups staan dan in serie, dus lijkt een beetje op een humbucker sound. Ook heeft de Baja een S1 switch, maar daar doe ik persoonlijk niet zo veel mee.

DrHanz
20 november 2012, 17:42
Gewoon de goedkoopste tele kopen die je bevalt qua afwerking en resonantie zonder dat 'ie is aangesloten (Baja, Highway desnoods), en dan voor 95 euro een setje cs 51 nocaster pups erin. Dat heb ik gedaan in ieder geval, en het bevalt echt uitstekend.

groovieguitarguus
20 november 2012, 20:12
Met jullie tips kan ik zeker wat...

Hoe Dik is de lak van een Baja? Vooral neck?
(kan er natuurlijk altijd vanaf....)...

Zijn die Nocaster pick-ups een populaire Upgrade?

Chris Winsemius
20 november 2012, 20:38
zou gewoon puur unplugged de beste whatever tele uitkiezen

op een goeie Tele zijn die Noc's zeer goed!

macwilliams
20 november 2012, 22:50
Kan ook. Ik vond hem fijn, maar niet lekker klinken. Maar dat is smaak. Voor een ander zou ie zomaar kunnen werken. En ze zijn mooi, met die birdseye maple hals en MOP dots. Prima gitaren voor het geld. Ik heb uiteindelijk de Baja gekocht, die vond ik beter klinken. Veel mensen kunnen er echter niks mee vanwege de dikke hals en het typische geluid wat eruit komt.

Je moet gaan testen om erachter te komen wat jij fijn vindt. Alle gitaren die in dit topic voorbij zijn gekomen, zijn stuk voor stuk prima en bang for the buck. Het enige wat het onderscheid maakt, is persoonlijke smaak. En alleen jij kan bepalen wat jij het fijnst vindt.
Als je de hals van een baja gewend bent qua dikte dan zal je ook wel overweg kunnen met de mik, het ontloopt elkaar niet zo heel veel alleen heeft de mik hals geen v vormige hals maar neigt naar mijn gevoel meer richting een D. Het voelt een stuk dikker aan dan een mim tele, welke ik dan ook heb weggedaan vanwege die dunne hals. Ondanks de nocaster elementen die ik erin geplaatst had vond ik het geluid van de mim ver achter blijven bij die van de baja en de mik. Waarschijnlijk hadden die elementen get een stuk beter gedaan in een van mijn andere teles. Ik zie mijzelf ook niet zo gauw een van de andere teles verkopen want ze spelen fijn en klinken ook nog eens heel lekker, ook met de standaard elementen.

savale
20 november 2012, 22:59
Ik zou ook voor DrHanz zijn tip gaan. Grote kans dat je op de baja uit gaat komen... Verder: de baja neck is echt een feestje behalve die dikke gladde laklaag... Als je maar een beetje zweethanden hebt dan valt er niet meer op te spelen :P Ik heb geen idee hoe dat bij de andere tele's die hier genoemd zijn is?
Verder ben ik niet zo'n fan van de 3 sectie brug. Ik ben misschien een mierenneuker, maar 100% perfect geïntoneerd krijg je hem niet. Misschien nog vervangen voor een 6 sectie als je hetzelfde ervaart.

DrHanz
20 november 2012, 23:43
Ik begrijp wel dat er heel zware en wat lichtere Baja's zijn. Zoals altijd: eerst een paar uitproberen.

vulvasonic
21 november 2012, 00:25
Wil ik toch nog even een lans breken voor de doodgewone American Standard. Op de tweedehands markt vaak voor een goede prijs te scoren. Ze hebben dan welliswaar niet de echte 'vintage looks', maar alle moderne upgrades zijn imo absoluut verbeteringen tov het origineel. En het blijft toch de oergitaar, ondanks alle moderne specs.
Ik zou de mijne voor geen goud willen missen iig. :)

Kim Wilson
21 november 2012, 08:47
Grappig. Ik heb de USA Std ook nog meegenomen in mijn multitest destijds, maar die vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. Ik kon er niet het juiste geluid uit krijgen. Then again, dat kon ik ook niet op de Jap Tele van Mitch, terwijl die in Mitch z'n handen echt goed klonk. Andersom kon Mitch ook niet lekker wegkomen met de Baja. Het zit hem dus echt ook in degene die erop speelt.

vulvasonic
21 november 2012, 09:39
Grappig. Ik heb de USA Std ook nog meegenomen in mijn multitest destijds, maar die vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. Ik kon er niet het juiste geluid uit krijgen. Then again, dat kon ik ook niet op de Jap Tele van Mitch, terwijl die in Mitch z'n handen echt goed klonk. Andersom kon Mitch ook niet lekker wegkomen met de Baja. Het zit hem dus echt ook in degene die erop speelt.

Klopt ook wel voor een deel. Ik zou ook graag het SRV-geluid uit een strat willen halen, maar ik kan niet spelen als Stevie Ray.
Voor wat betreft de tele, ik wilde het typische geluid van het halselement van de tele. Normaal let je meer op het brugelement, maar die kon me gestolen worden. Ik wist dat ik daar een little '59 in zou gaan zetten. Die combinatie werkt perfect voor mij. Van lekkere overstuurde geluiden, vol van boventonen, naar een heerlijk clean geluid, zonder op pedaaltjes te hoeven dansen. Jaaaaaa, ik ben verliefd op mijn werkpaardje. :)

Kim Wilson
21 november 2012, 10:00
Klopt ook wel voor een deel. Ik zou ook graag het SRV-geluid uit een strat willen halen, maar ik kan niet spelen als Stevie Ray.
Het was nog veel simpeler dan de solotechniek van een gitarist. Alleen het aanslaan van een enkel akkoord klonk al anders. Ik speel veel vanuit E en A, Mitch vanuit C als ik het goed heb. Dus als ik een gitaar pak, ram ik een paar keer een A. Mitch pakt een ander akkoord. En alleen dat maakt al een groot verschil. Daarom vind ik zelf testen zo enorm belangrijk. Iets wat hemels is in de handen van de één, hoeft nog niet per se te werken voor een ander.

vulvasonic
21 november 2012, 12:32
Klopt helemaal. Als ik het echte Marshall geluid wil, moet ik vooral geen Marshall gaan gebruiken. :seriousf:

En toch is het zo. Nu kan ik het, omdat ik een periode lang noodgedwongen over slechts een Marshall heb moeten spelen. Ik moest echt aan mijn techniek werken om het ding te laten klinken. Wel interessant trouwens. Het heeft mijn spel verrijkt. :)

LRS
25 november 2012, 10:30
Ben dit jaar onverwacht tegen een ontzettend lekkere american special Tele aangelopen die ik niet kon laten staan. Niet echt super vintage sound, die Texas special pickups zijn echt super vet! Voor als dat je ding is iig...

groovieguitarguus
5 december 2012, 23:15
Beste mensen... thx voor de tips...
Ik heb binnenkort een date om een Roadworn Tele over te nemen voor een schappelijk bedrag.
voor 99% gaat dat 'm worden...
Ben heel benieuwd!!!!