PDA

View Full Version : Opzoek naar nieuwe versterker. Mening ??



aapddd
18 november 2012, 21:31
Hallo dames en heren,

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker. Ik vind het belangrijk dat de versterker veelzijdig is en goed opschoond als ik de gitaar volume gebruik. De les paul sound van Mark Knopfler vind ik een heerlijk geluid en ik weet dat de versterkers die hij nu gebruikt gebaseerd zijn op de Trainwreck the rocket.

Tot nu toe in mijn zoektocht lijkt mij interessant :

Line 6 DT 25 : Veelzijdig en klinkt lekker, schoont volgens mij goed op zo te horen op youtube

Fender Hotrod deluxe III : Lekker clean, maar de drive ??

Blackstar HT40 : Allround veelzijdige versterker.

Hebben jullie een mening of suggesties hierover ?

Danny.

E-J
19 november 2012, 00:13
Bekijk eens de pre-tour 2004 en 2007 optredens van Knopfler op Youtube. Daar speelde hij op een (geleende) Fender Hotrod Deluxe (II).

Voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_230726&feature=iv&src_vid=6IRi1vxYZwQ&v=7NWTTy_mdeQ

De instellingen van zijn Hotrod:
http://www.mk-guitar.com/2009/12/09/mark-knopflers-amp-settings-on-fender-hot-rod-deluxe-boom-like-that-promo-germany-2004/

Vergeet ook z'n 1958 Les Paul niet, om je Les Paul dichter in de buurt te krijgen kun je denken aan een setje low-output pickups en 500k ohm potmeters.

aapddd
19 november 2012, 02:36
Klinkt weer meesterlijk :)

Wat betreft de les Paul, daar kan nog wat aan gedaan worden. Zit nu een 490r in de hals met 300 k volume pot.
Ik zat te denken aan een burstbucker 2 met 500k.

Bedankt voor je reactie

Rooker
19 november 2012, 09:59
Zitten ook behoorlijk dikke frets op de les paul...

Brum
19 november 2012, 11:58
Z'n geluid zit 'm denk ik nog het meest in het spelen met de vingers, in plaats van een plectrum. Je kunt nog zo'n identieke set-up hebben, het geluid van het afwisselen van nagels en vlees van duim en vingers, ga je niet bereiken met een plectrum. Misschien 's met een klein stukje kipfilet aan je plectrum proberen, maar da's ook zo'n gehannes joh.

Een klein Fender versterkertje met buizen en de bovengenoemde techniek, beetje reverb, soms wat slapback delay, dat moet de truuk wel doen. Alleen die techniek, die is nog niet zo makkelijk naar het schijnt.;) En de man speelt ook niet alleen op Les Pauls, dus daar kan het 'm ook al niet in zitten.

JaKemp
19 november 2012, 12:08
Z'n geluid zit 'm denk ik nog het meest in het spelen met de vingers, in plaats van een plectrum. Je kunt nog zo'n identieke set-up hebben, het geluid van het afwisselen van nagels en vlees van duim en vingers, ga je niet bereiken met een plectrum...

Helemaal waar! Mark Knopfler z'n sound zit grotendeels in de manier hoe hij speelt. En dan mag je nog een '58 les paul hebben, als je niet dezelfde stijl gebruikt gaat het altijd anders klinken. Met je vingers spelen is de boodschap ;)

Back to main question:
Je kan natuurlijk wel proberen zijn sound te evenaren en dan zou ik voor een Fender versterker gaan. De hot rod reeks is zeker niet slecht, zelfs heel goed en de drive die eruit komt is zeker bruikbaar! Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

aapddd
19 november 2012, 17:18
Bedankt voor alle reacties :)

Uiteraard is zijn techniek 99 procent van zijn geluid. Ik speel wel bijna altijd met mijn vingers ( behalve met snelle gary Moore solo's enz ). Maar natuurlijk verschilt dat ook enorm dan met zijn techniek.

Ik ga de hotrod is goed testen, het mooie is dat als het drive kanaal niet mooi is ik er ook een pedaaltje voor kan smijten....

Danny