PDA

View Full Version : Hout sealen (parafine/wax)



grizzly
18 november 2012, 20:02
Hoe zorgen jullie er voor dat je geen droogte scheuren krijgt in je hout.
Het gaat mij met name om mijn verzameling Snakewood fretboards.
Op de meeste plankjes zit op dit moment een dun laagje van een soort kaarsvet.
Droogt dit na verloop van tijd uit?
En hoe komen jullie eigenlijk aan dat spul.

stijnkenens
18 november 2012, 20:14
Dat is inderdaad gewoon paraffine, of kaarsvet.
Als ik het nodig heb verwarm ik dat gewoon op een vuurtje, en dan dompel ik daar de kopse kanten in. Zodat het hout niet te snel uitdroogt.

Het kan ook met witte lijm.

Kaarsen drogen niet uit, bijenwas is een van de meest stabiele producten hier op de aardkloot.

Je vindt het gewoon in de drogist !



s.

grizzly
19 november 2012, 20:16
Thanks mate :)

Duhsjaak
19 november 2012, 20:44
Hi
Leuke vragen ben ik altijd gek op. Wat leuke vragen zijn leuk op zichzelf en maken nieuwsgierig naar andere dingen.

Zo roept deze vraag de vraag op, waarom mijn opa Savon de Marseille (ik doe een gok 80% olijfolie) gebruikte om stukken hout te stabiliseren. En hij deed dat eigenlijk altijd met licht gekleurd hout. Dus niet met donker gekleurd hout.

Nou werd in die tijd door bakkers diezelfde zeep aan het deeg van brood toegevoegd om het langer houdbaar te houden. No kiddin'. De werkelijkheid is altijd gekker.

Ik neem mij dus maar weer eens even voor eens uit te dokteren wat het hoe of wat is hiervan.
Hoe dan ook, aan die werkwijze moet ik eigenlijk pas weer denken door dit draadje. Reuze bedankt.

Vriendelijke groet, Gus

El_Mano
19 november 2012, 20:44
JA Ook namens mij dat wist ik dus niet en helpt me mijn hout in de halfsteens schuur te beschermen!

oigun
19 november 2012, 22:38
JA Ook namens mij dat wist ik dus niet en helpt me mijn hout in de halfsteens schuur te beschermen!

Let wel het gaat om de kopse kanten van het hout, de paraffine/whatever zorgt ervoor dat het hout daar niet sneller droogt/krimpt dan de rest van het hout en er zo kopscheuren ontstaan. Dus niet je hele plank gaan insmeren!! :D
Als je hout in de schuur hebt haal het dan ruim voor je gaat bouwen binnen.

El_Mano
20 november 2012, 09:59
Hahaha Ik denk niet dat er dan met Kerst nog Kaarsen zouden zijn om aan te steken.:seriousf: Op mijn gitaar zolder liggen onder de schuine zijkanten de embionale gitaren aan hun omgeving te wennen.:seriousf:

obiwanjacobi
20 november 2012, 10:43
Stukje huishoudfolie erover werkt ook hoor... :hide:

stijnkenens
20 november 2012, 11:43
Maar die huishoudfolie ademt niet, waardoor er dus condensatie kan ontstaan aan de binnenkant, en dan heb je kans op rot.

De paraffine laat op een of andere manier toch het water door, maar op een trage manier, waardoor de kopse kanten niet te snel uitdrogen, en dus krimpen, en dus scheuren veroorzaken.

Er gaat altijd een lichte huivering over mijn rug als ik (klank)hout ingepakt zie in folie. Echt niet goed !!!



s.