PDA

View Full Version : Ruis in opnames



donut
18 november 2012, 14:21
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik met mijn band (2 personen) geprobeerd op te nemen voor ons album. We hebben een geluidskaart/mixer en een laptop met garageband. We gingen eerst de drum, gitaar en zang in één keer opnemen.
Op de drums stond een microfoon die naar de geluidskaart/garageband ging.
Op de zang stond een mic die naar de geluidskaart/garageband ging en via de geluidskaart doorgelinkt werd naar de het mengpaneel die op de speakers aangesloten zat.
Op de amp van de gitaar stond een mic die naar de geluidskaart/garageband ging.

Het opnemen ging goed, alles op één spoor maar dat maakt niet uit. Het probleem was echter dat er ruis in de opnames zat, waardoor een van onze beste en meest productieve studiosessies tot nu toe totaal niks heeft opgeleverd... Weet iemand hoe dit op te lossen is?
En er was nog iets, als we te hard speelden verscheen er in garageband een melding dat het synchroniseren was mislukt ofzo. Dit is makkelijk op te lossen door niet te hard te spelen, maar toch erg irritant, enig idee hoe we dit kunnen oplossen?

muffstuff
19 november 2012, 10:48
Probeer er eerst achter te komen welke van die drie schakels ruis oplevert. Daarnaast kan het zomaar zijn dat je mengpaneel de ruisbak is. zeker bij wat goedkopere mengpanelen zijn de mic preamps niet van beste kwaliteit. Wat betreft het hard spelen. Dat is een kwestie van sound check. Probeer de boel op -3dB te houden. Dan hou je nog genoeg headroom over voor het afmixen. Welke mixer en geluidskaart gebruik je?

Wat betreft je opname met ruis. Dit is op zich wel te verhelpen met bv Waves X-Noise plugin in logic pro. Ik ben zelf wel wat behendig in Logic, dus wil dit best voor je oplossen. Maar goed, dit ligt een beetje aan jezelf of je zomaar je eigen matriaal aan een onbekende wil geven. Daarentegen hou ik mijn karma altijd goed ind e gate, dus voor wat het waard is hoef je je geen zorgen te maken dat ik de boel ergen distribueer ;). Het is publiekelijk niet toegestaan om te praten over plugins etc, dus mocht je dit zelf willen proberen moet je maar ene berichtje sturen.

Il_Falco
19 november 2012, 19:31
Als ik me niet vergis, kan je dat er simpel uithalen met "Reafir" in Reaper. Dit is een gratis programma.