PDA

View Full Version : Iedereen kan gitaren bouwen, nou ja bouwen...



beruk
18 november 2012, 10:09
Einde van een tijdperk. 3d printen en gaaan!
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/319090_10151170337189261_808035130_n.jpg
http://www.odd.org.nz/construction.html

stijnkenens
18 november 2012, 10:34
Ik weet waar je naar toe wil, maar niet iedereen heeft een 3dprinter staan, laat staan het 3d inzicht dat nodig is om zoiets uit te tekenen .

En zeker als er zoiets lelijks uit komt, dan heb ik geen schrik ;)

Als ze echt hout kunnen printen, dan wordt het gevaarlijk !



s.

jaywalker
18 november 2012, 11:05
ow het kost maar een paar duizend dollars.

barno
18 november 2012, 11:14
was vorig jaar al een topic over ergens.

maar die roze, holy guacamole! dat is dus echt de lelijkste gitaar die mijn ogen ooit gezien hebben! :)

toneblo
18 november 2012, 15:10
was vorig jaar al een topic over ergens.

maar die roze, holy guacamole! dat is dus echt de lelijkste gitaar die mijn ogen ooit gezien hebben! :)

...zonder twijfel, mee eens...

Pepe
18 november 2012, 16:23
Maar waarom alleen de body? Je zou in principe alles kunnen printen. Het heeft daarmee iets van 'mijn eerste print gitaar'.
Mooi gedaan jongen, knap hoor. En nu je bord leegeten.

Scarface
18 november 2012, 17:16
Ik vind deze mooi,al heb ik geen idee waar je ze kunt kopen en wat ze kosten.

En niet geheel onbelangrijk hoe klinkt zo iets?

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/atomgreensmall.jpg

Groet,
Marco

barno
18 november 2012, 17:20
Maar waarom alleen de body? Je zou in principe alles kunnen printen. Het heeft daarmee iets van 'mijn eerste print gitaar'.
Mooi gedaan jongen, knap hoor. En nu je bord leegeten.

qua sterkte zal de kunststof die uit die printer drupt nog niet upto halsvereisten zijn, schat ik. En die firma wil toch wat aansluiten bij de gitaarhistorie, daarom dat er in de body nog een stuk hout zit, lees ik :seriousf:

stijnkenens
18 november 2012, 18:27
Grappig, ik kwam net dit tegen op facebook.
Het kan dus wal, maar het is ongelofelijk duur:


http://youtu.be/b8K7XzNi5M8

10 000 £ voor die viool, en het klinkt dan blijkbaar voor geen meter. Vooral de reactie van de bouwer op het einde is geweldig !



s.

The Running Man
18 november 2012, 19:06
Brrrr ziet er uit als spelgoed van Mattel; Barbie en Ken rockband edition

The Running Man
18 november 2012, 19:07
Brrrr ziet er uit als speelgoed van Mattel; Barbie en Ken zullen er blij mee zijn


Einde van een tijdperk. 3d printen en gaaan!
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/319090_10151170337189261_808035130_n.jpg
http://www.odd.org.nz/construction.html

barno
18 november 2012, 19:33
Grappig, ik kwam net dit tegen op facebook.
Het kan dus wal, maar het is ongelofelijk duur:


http://youtu.be/b8K7XzNi5M8

10 000 £ voor die viool, en het klinkt dan blijkbaar voor geen meter. Vooral de reactie van de bouwer op het einde is geweldig !



s.

not exactly, ze zegt dat de viool beter klinkt dan verwacht maar dat ze nog lang niet up to standards is met een profi instrument. voor een eerste prototype is dat al heel wat. Mss gaan ze nooit de (variabele) klank van hout kunnen copiëren, maar mss komen ze met die technologie wel tot nog betere instrumenten... zo, nu gedaan met vloeken in de kerk

Dootch
19 november 2012, 23:56
Ik vind dit een interessante ontwikkeling.
En helemaal ook niet zo erg als gitaarbouwer.
Kijk, nu worden we ook al overspoeld door goedkope (50€) gitaren uit ALDI en LIDL.
Die komen uit fabrieken waar ze aan de ene kant een boom induwen en aan de andere kant komt er een gitaar uit....
Als men massa-instrumenten kan gaan printen met een redelijke klank dan heeft dat heel wat voordelen. Men hoeft zo veel bomen niet te vellen en iedereen kan dan een gitaar kopen die toch goed klinkt. Ik was deze week op het klasconcert op de muziekacademie van mijn zoon en 90 % van de kinderen spelen toch echt wel op triestige gitaartjes. Als men dan voor een budgetje een goedklinkend instrument kan kopen zou ik zeggen: DOEN!

De high end markt is voorlopig nog niet bedreigd blijkt uit het filmpje, maar ook dat zal komen, al duurt het nog eens 25 jaar, maar wees gerust, vroeg of laat printen ze een "stradivarius".
Vind ik ook niet erg, de muziek zal er alleen maar mooier om worden.

En de houten gitaar wordt dan pas echt exclusief, met de hand gebouwd voor de ware liefhebber van true craftsmanship. Dan zal men het verschil pas echt merken tussen een fabrieksgitaar en een handgebouwde.
Want wees gerust. Grootproducenten zullen stoppen met houten gitaren van 50€ wegens veel te duur om te maken.

Ja, de zelfbouw gaat nog mooie tijden tegemoet

showband
20 november 2012, 09:18
wie laat er nu een traan om de wasrol of de compactcasettespeler?
Als ik een goede gitaar kan kopen die uit een fabriek komt, dan boeit mij dat niets.

Helaas heeft de geschiedenis uitgewezen dat goede kunststof gitaren maken moeilijker is dan houten.
ovation, bond, parker, enz sommige dingen werken, andere niet.

yavin
20 november 2012, 10:13
Wij gebruiken op ons kantoor deze 3D printers met enige regelmaat voor maquettes. Ziet er erg gelikt uit, maar wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad is sowieso vrij grof qua textuur. Het zijn hele dunne laagjes over elkaar, niet een glad geheel. Nog even los van de klank is het een materiaal wat je eigenlijk nog zou moeten nabehandelen als je het serieus zou willen gaan gebruiken voor andere zaken dan een maquette.

Dat gezegd hebbende weet ik ook dat de 'resolutie' in de komende tijd aanzienlijk zal verbeteren... :)

7ender
30 november 2012, 09:49
[QUOTE=Dootch;2917506]Ik vind dit een interessante ontwikkeling.
En helemaal ook niet zo erg als gitaarbouwer.

Kijk, nu worden we ook al overspoeld door goedkope (50€) gitaren uit ALDI en LIDL.
Die komen uit fabrieken waar ze aan de ene kant een boom induwen en aan de andere kant komt er een gitaar uit....

:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::ok:

die gitaartjes ( en ook elektrische gitaartjes ) zijn maar nèt aan bespeelbaar , ....en mooi zat om te bekijken of een kind serieuze plannen heeft , of dat 't een "bevlieging van 2 dagen" is , omdat 't buurjongetje of vriendje 'm gaat vertellen dat ie al wel 1 "gitaarlessen" heeft gehad. :D

stijnkenens
30 november 2012, 09:52
Laten we zeggen dat ze er langs de ene kant plaatmateriaal, of waaibomenhout induwen, en aan de andere kant komt er dan iets uit dat lijkt op een 'gitaar' ! Het heeft enkel de vorm, maar eigenlijk is het een veredeld nestkastje !



s.

Dootch
30 november 2012, 14:41
Laten we zeggen dat ze er langs de ene kant plaatmateriaal, of waaibomenhout induwen, en aan de andere kant komt er dan iets uit dat lijkt op een 'gitaar' ! Het heeft enkel de vorm, maar eigenlijk is het een veredeld nestkastje !



s.

Toch hebben ook deze "gitaren" een nut.
Ik heb ooit voor 20€ een gitaar gekocht bij blokker.
Mijn zoon neemt die dan mee op trektocht bij de scouts. 14 dagen mee in het bos, in weer en wind, weet je wel.
En de laatste avond van het kamp kan je ze nog op het kampvuur gooien en mee opstoken!
:seriousf:
Die plastic geprinte gitaren zullen dan nog stinken ook als je ze op het vuur gooit

Tabula Rasa
1 december 2012, 17:45
Gaaf! Ik ken iemand met een 3D printer. Nooit gedacht dat je dit ook zou kunnen maken. Wel aan elementkapjes en andere plastic meuk gedacht.

BTW: Ook met hout kan in principe iedereen een gitaar bouwen.