PDA

View Full Version : Eleven Rack met welke buizen versterker?



Cageryu
18 november 2012, 09:17
Hey, ik heb het forum bekeken en geen info gevonden over welke versterker combo ik het best gebruik met een Eleven Rack.

Op dit moment heb ik een Ibanez TSA 15w versterker van een vriend die niet echt mijn ding is. Dus overweeg ik een andere versterker genre Blackstar HT5R, Marshall Haze/Class 5, Fender Tweed Champion etc. De kleinere amps dus maar met buizen.

Dit brengt echter met zich mee dat er geen effects aansluitingen zijn op deze versterkers.

Is er een mogelijkheid om het signaal van een Eleven Rack door zo een versterker te reproduceren?

Indien iemand mij kan bij brengen hoe ik de Eleven Rack en versterker samen kan brengen in een setup dan hoor ik het graag van jullie. Een schema zou veel duidelijk maken.

Deze vragen stel ik om te vermijden dat ik nog een versterker zou kopen die ik eigenlijk niet kan verbinden met een Eleven Rack.

Het is enkel de bedoeling om dit thuis te gebruiken, als basis en de descibels binnen de perken te houden.

Misschien heb ik een ander topic over het hoofd gezien en is mijn vraag hier door overbodig.
Wijs mij gerust terecht.

bluegate
18 november 2012, 10:28
Als het alleen voor thuis is, koop dan een setje studio monitoren.
indien je ook live wil spelen dan zou ik 1 of 2 powered monitoren kopen.
Ligt een beetje aan je budget.

De 11rack heeft geen buizenversterker nodig, gewoon een full range, flat response eindtrap met speaker.

Als je de 11r puur voor effecten wilt gebruiken, dan zou ik wel een buizenversterker nemen.
Een effectloop moet er dan wel opzitten zodat je de 4 cable methode kunt gebruiken.

peter_heijnen
18 november 2012, 11:17
Studio monitoren zijn idd het meest neutraal en daarmee het meest geschikt om alle kleuren van de 11 optimaal weer te geven, maar een gitaarcombo geeft meer 'gitaarbeleving'. Iedere combo met 'poweramp in/fx return' aansluiting voldoet voor die beleving maar kleurt zelf al in belangrijke mate.

Cageryu
18 november 2012, 15:00
Wat moet ik mij voorstellen bij de vier cable methode?

vidar
18 november 2012, 18:57
gitaar-> kabel 1 -> input 11R -> FX send 11R -> kabel 2 -> input amp -> fx send amp -> kabel 3 -> fx return 11R -> output 11R -> kabel 4 -> fx return Amp

Zo kun je pre-amp effects (wah, phaser, overdrive's) voor de versterkerpreamp gebruiken, en modulatie, delay en reverb na je preamp.

dvp
19 november 2012, 10:42
Ik gebruikte mijn 11R met een mesa boogie 50/50. Klonk geweldig.

harrie-beton
19 november 2012, 13:28
Als je mono speelt heb je aan studio monitor genoeg. Deze klinken erg neutraal en bv de KRK 6 en de 8 hebben ook een mooi laag voor het geld. Ik heb mijn krk wel eens gebruikt bij een optreden. Gewone volumes kan hij aan.
Je kunt ook een goede koptelefoon gebruiken, ik bedoel dan eentje van +140 euro.

Cageryu
19 november 2012, 21:41
gitaar-> kabel 1 -> input 11R -> FX send 11R -> kabel 2 -> input amp -> fx send amp -> kabel 3 -> fx return 11R -> output 11R -> kabel 4 -> fx return Amp

Zo kun je pre-amp effects (wah, phaser, overdrive's) voor de versterkerpreamp gebruiken, en modulatie, delay en reverb na je preamp.

Four cable method : zoals het schema hier?
http://www.youtube.com/watch?v=RyZ_wmc6vmg

arcane
19 november 2012, 22:11
De blackstar ht-5 heeft overigens wel een fx-loop.

Cageryu
20 november 2012, 05:40
Ben eigenlijk op zoek naar een Bogner Alchemist 112 25w.
By the way, maakt het iets uit of de FX in/out parallel of serieel is?

peter_heijnen
20 november 2012, 13:03
Ja dat maakt heel veel uit, mss is het een idee dat je dat eerst zelf probeert uit te googlen?

Di Stefano
20 november 2012, 15:01
Ik gebruik mijn 11R in combinatie met twee Tech 21 Power Engines. Dit zijn 1x12 cabs met een poweramp en toonregeling ingebouwd. Met behulp van dat laatste krijg je op elk volume en in elke ruimte wel een leuke sound.

Cageryu
21 november 2012, 20:34
Ik wil iedereen danken voor hun tijd en info. Ik ga verder op zoek naar een lampen versterker met Fx loop om deze aan een 11rack te hangen.

peter_heijnen
22 november 2012, 09:29
In dat geval zijn er nog steeds twee opties waaruit je dan kunt kiezen: wil je voor de '4 kabel' gaan om ook de preamp van de buizenversterker te kunnen gebruiken, of wil je van de buizenversterker puur de poweramp en speaker gebruiken om de 11r mee te versterken?

arcane
22 november 2012, 12:24
Ben eigenlijk op zoek naar een Bogner Alchemist 112 25w.
By the way, maakt het iets uit of de FX in/out parallel of serieel is?

De Bogner Alchemist is 40 Watt, en terugschakelbaar naar 20 Watt.
Overigens is deze amp prima thuis te gebruiken, klinkt ook lekker op laag volume, heb het ding zelf ook.

Cageryu
22 november 2012, 20:23
Ja dat maakt heel veel uit, mss is het een idee dat je dat eerst zelf probeert uit te googlen?

Gegoogled en gevonden.

Cageryu
22 november 2012, 20:31
In dat geval zijn er nog steeds twee opties waaruit je dan kunt kiezen: wil je voor de '4 kabel' gaan om ook de preamp van de buizenversterker te kunnen gebruiken, of wil je van de buizenversterker puur de poweramp en speaker gebruiken om de 11r mee te versterken?

Wat zijn de voor en nadelen?

Her en der staat er te lezen dat de preamp meer "buzz" geluiden genereert die storend kunnen zijn.
Indien we opteren voor de poweramp is er dan een andere manier dan de 4 cable method?

Raffie
24 november 2012, 09:38
Hoi , ik gebruik de 11r in 4cm met de nieuwe diezel d-moll head ... Werkt super , preamp van de diezel , fx pre en post van de 11r , poweramp van de diezel ... Alles midi geschakeld via rocktron midi mate ! Geen rare geluiden sound blijft puur lampen ademen. Heb geen extra distortion van de 11r nodig , de dmoll klinkt zalig ... Ook de clean trouwens. Thuis gewoon de 11r via pc! Kleine setup en alles wat je nodig hebt

Gr

Raf

Raffie
24 november 2012, 09:43
Ofwel gebruik je een lampeneindtrap rack , dus de moddeling van de 11r en versterking van de poweramp! Ofwel een head enkel als poweramp door de sound van de 11r via de fx return van de head .. Ofwel preamp en poweramp van de head en fx 11r via de 4 cable method

Head enkel als poweramp is wat dom denkt ik dus ofwel rack poweramp ofwel 4 cm ;-)

Raf

Cageryu
24 november 2012, 10:56
Ofwel gebruik je een lampeneindtrap rack , dus de moddeling van de 11r en versterking van de poweramp! Ofwel een head enkel als poweramp door de sound van de 11r via de fx return van de head .. Ofwel preamp en poweramp van de head en fx 11r via de 4 cable method

Head enkel als poweramp is wat dom denkt ik dus ofwel rack poweramp ofwel 4 cm ;-)

Raf

Die "4 cm" waar je het over hebt. Wat mag dat dan wel zijn?

peter_heijnen
24 november 2012, 14:25
Wat zijn de voor en nadelen?

Her en der staat er te lezen dat de preamp meer "buzz" geluiden genereert die storend kunnen zijn.
Indien we opteren voor de poweramp is er dan een andere manier dan de 4 cable method?
Een buizenversterker bestaat altijd uit een pre en poweramp. De fx/loop is niet meer dan de uitgang van de pre (send) en de ingang van de power amp (return).

Nou heb ik hier een marshall combo staan die een goede eindtrap en speaker heeft en een mindere preamp. Die is dus uitstekend te gebruiken als je alleen de poweramp en speaker wilt gebruiken om de 11r te versterken. Het aansluiten gaat als volgt: de lijn uitgang van de 11r sluit je aan op de fx-return van de buizenamp en klaar. Voordeel is bijv dat die marshall van mij maar 250 euro hoeft te kosten. :)

De 4 kabel methode doe je alleen als je de preamp van een buizen amp wilt kunnen gebruiken icm de 11r. Op de 11r zit namelijk ook een loop (= in en uitgang). In de loop van de 11r kun je dan de preamp van de buizenversterker hangen en die ook blijven gebruiken.

Dat laatste kan dus niet als je alleen de poweramp/speaker gebruikt.

Snap je het een beetje? :)

Cageryu
24 november 2012, 16:18
Een buizenversterker bestaat altijd uit een pre en poweramp. De fx/loop is niet meer dan de uitgang van de pre (send) en de ingang van de power amp (return).

Nou heb ik hier een marshall combo staan die een goede eindtrap en speaker heeft en een mindere preamp. Die is dus uitstekend te gebruiken als je alleen de poweramp en speaker wilt gebruiken om de 11r te versterken. Het aansluiten gaat als volgt: de lijn uitgang van de 11r sluit je aan op de fx-return van de buizenamp en klaar. Voordeel is bijv dat die marshall van mij maar 250 euro hoeft te kosten. :)

De 4 kabel methode doe je alleen als je de preamp van een buizen amp wilt kunnen gebruiken icm de 11r. Op de 11r zit namelijk ook een loop (= in en uitgang). In de loop van de 11r kun je dan de preamp van de buizenversterker hangen en die ook blijven gebruiken.

Dat laatste kan dus niet als je alleen de poweramp/speaker gebruikt.

Snap je het een beetje? :)

Het begint te dagen, langzaam maar zeker.
Thx,

Raffie
24 november 2012, 16:47
Komt erop neer deat je fx loop van de fx unit gebruikt om de preamp van de head in de chain te krijgen van de fx unit. Het signaal van de fx unit incl de preamp sound van de head gaat naar de powersectie van de head , hiervoor heb je 4 kabels nodig. De routing gaat als volgt ...

Gitaar naar input van fx unit ... Fx loop vd 11r send naar de input van de head ... Met de fx send van de head naar de fx return van de 11r .... 11r output naar de fx return van de head !

Schakel je de fx loop van de 11r uit kan je de amp,sims van de 11r gebruiken , is loop aan heb je de preamp van de head ...

Maw de loop ze je daar waarbje wil nl na distortion en wah wah .. Delay reverb enzo erna ....

raf

Cageryu
24 november 2012, 18:09
Komt erop neer deat je fx loop van de fx unit gebruikt om de preamp van de head in de chain te krijgen van de fx unit. Het signaal van de fx unit incl de preamp sound van de head gaat naar de powersectie van de head , hiervoor heb je 4 kabels nodig. De routing gaat als volgt ...

Gitaar naar input van fx unit ... Fx loop vd 11r send naar de input van de head ... Met de fx send van de head naar de fx return van de 11r .... 11r output naar de fx return van de head !

Schakel je de fx loop van de 11r uit kan je de amp,sims van de 11r gebruiken , is loop aan heb je de preamp van de head ...

Maw de loop ze je daar waarbje wil nl na distortion en wah wah .. Delay reverb enzo erna ....

raf

Ok, het klinkt als maar beter. Wat diversiteit en mogelijkheden betreft is dit volgens mij de betere keuze.

Nu nog een amp vinden met een "huis en tuin" vermogen, fx loop en cleane sound.

josan
16 december 2012, 23:12
Is versterker-modeling in combinatie met een buizenversterker zinvol? Effectmodeling kan ik me voorstellen.

Als ik versterkermodeling gebruik, is mijn ervaring dat het over een buizenversterker het minst goed klinkt. Versterkermodeling lijk bij mij altijd beter te klinker over een transistor of class D versterker. En waarschijnlijk klinkt versterkermodeling over een keyboardversterker of actieve monitor nog beter. Klopt die indruk?

peter_heijnen
17 december 2012, 09:41
Versterkermodeling lijk bij mij altijd beter te klinker over een transistor of class D versterker. En waarschijnlijk klinkt versterkermodeling over een keyboardversterker of actieve monitor nog beter. Klopt die indruk?
Ik zou zeggen, nee dat klopt niet en ga ook even kort door de bocht verder: niet alleen zijn de digitale cq transistor versterkers in een normale prijsklasse inferieur aan een beetje leuke buizen -eind- amp, maar ook haal je in die hoek de minste winst. Wat het echte verschil maakt zijn de speakers.

Kies je voor een gitaarspeaker, wordt het geluid 'gitaarspecifiek karakteristieker' maar kun je de flexibiliteit van de modeler (de vele kleurtjes) minder goed uitbuiten. Kies je voor fullrange, kun je de modeler in al zijn facetten gebruiken, maar verlies je wat door velen wordt gezien als authentieke gitaar -broekwapper- beleving.

Raffie
18 december 2012, 11:40
Is versterker-modeling in combinatie met een buizenversterker zinvol? Effectmodeling kan ik me voorstellen.

Als ik versterkermodeling gebruik, is mijn ervaring dat het over een buizenversterker het minst goed klinkt. Versterkermodeling lijk bij mij altijd beter te klinker over een transistor of class D versterker. En waarschijnlijk klinkt versterkermodeling over een keyboardversterker of actieve monitor nog beter. Klopt die indruk?

Zelde ervaring hier , heb destijds een Axe-FX ultra en daarna een 11R geprobeerd met een matrix GT800FX , toen vergeleken qua sound met de eindtrapsectie van een dual rectifier , sound kwam tot leven , de matrix ging hard maar de extra sparkle die van een lampenversterker komt is niet te evenaren ... ik merkte het verschil pas toen met de directe vergelijking tss de 2 ...

R

Liquid_Metal
18 december 2012, 12:04
Zelde ervaring hier , heb destijds een Axe-FX ultra en daarna een 11R geprobeerd met een matrix GT800FX , toen vergeleken qua sound met de eindtrapsectie van een dual rectifier , sound kwam tot leven , de matrix ging hard maar de extra sparkle die van een lampenversterker komt is niet te evenaren ... ik merkte het verschil pas toen met de directe vergelijking tss de 2 ...

R

Volgens mij zeg jij dus precies het tegenovergestelde.

Wellicht dat Josan de eindtrap-modelling nog aan heeft staan en dan heb je effectief twee eindtrappen. Dat is meestal niet bevorderlijk voor je sound.