PDA

View Full Version : Begiinersgitaar



theo33
17 november 2012, 20:18
Hallo allemaal kunnen jullie mij advies geven?

Ik wil elektrisch gitaar leren spelen ik ben a muziekkaal heb totaal geen verstand van gitaar spelen. nu kan ik een Ibanez SA 120 BK overnemen voor 125 euro. Heb ik hier iets aan?. Ik heb op internet gespeurd en je kan die totaal pakketten kopen maar ik lees daar alleen maar slechte berichten over in het algemeen.
Zou deze gitaar iets zijn en is de prijs een beetje redelijk?

Bedankt alvast

Oranjeaap
17 november 2012, 21:13
Ik ben ook elektrische gitaar gaan spelen zondere enige ervaring. Is mij goed af gegaan dus gewoon lekker beginnen!
Over de specifieke gitaar kan ik geen antwoord geven. Maar als je eens begint te vertellen wat voor soort muziek je mooi vind en wat je leuk zou lijken om te spelen kunnen wij wel een goede beginnersgitaar aanraden. Ik denk dat er voor dat geld wel beter te vinden is.

theo33
17 november 2012, 23:05
Hoi nou is wel aardig breed maar een paar voorbeelden, pinkfloyd the eagles, led zeppelin eigenlijk de populaire nummers ik heb eigenlijk wel een brede keus, hardrock heb ik stuk minder mee. Het lijkt me heel leuk om de nummers die ik leuk vind in de toekomst ook beetje mee te kunnen spelen.

Hoop dat je weet welke kant ik op wil

aaronstonebeat
17 november 2012, 23:58
Ik ken die gitaar niet maar hier en daar vind ik er prima beoordelingen van.
Eén van de problemen die je tegenkomt als je begint met gitaar spelen, is dat je niets van gitaren weet. Je moet gewoon ergens beginnen, ervaring opdoen, en gaandeweg ontdekken wat een goede gitaar voor jou zou kunnen zijn.

Ik geloof niet dat Ibanez echt rotzooi produceert maar het zou kunnen dat de gitaar in kwestie wat 'issues' heeft. Eén van die dingen zou het vibrato-systeem kunnen zijn. Meestal is dat op goedkope gitaren niet echt goed, soms zelfs heel slecht. En je weet waarschijnlijk nog niet of je een gitarist bent die wel of niet van een dergelijk systeem gebruikt wilt maken; het brengt bepaalde voordelen met zich mee en ook bepaalde nadelen. Maar alle vibrato-systemen kunnen half of helemaal worden vastgezet en je zodoende van een hoop beginnersellende verlossen.

Een aanrader is onder deze omstandigheden altijd om iemand mee te nemen bij de koop die verstand van zaken heeft.

beruk
18 november 2012, 08:54
Ik zie niet al googlelend dat er ook een versie met actieve elementen bestaat, zou ik niet persé aanraden als beginners gitaar? Wat jullie?

theo33
18 november 2012, 11:04
Bedankt voor de feedback alvast, maar die beginnerssets met versterker die je kan kopen rond de 125 euro, is daar iets bij wat jullie me kunnen aanraden? De bewuste gitaar is trouwens a; verkocht die die is van de baan.
Ik lees ook geregeld als je als beginner met een verkeerde of slechte gitaar begint je het al gauw opgeeft. Ik ben iemand die als ik ergens voor ga niet blind ergens inga maar wel een beetje hoe zeg je dat? (in mijn geval met klein budget) een beetje op zeker ga.

Bassa
18 november 2012, 16:58
Ik zou met zo'n set van 120 euro beginnen want na een tijdje wil je toch een nieuwe gitaar en versterker en dan weet je beter wat je wil.

Duhsjaak
18 november 2012, 17:18
Hi T
De poststs van anderen wil ik niet de grond in boren, maar de reactie van Aaronstonebeat is uitgebreid en to the point naar mijn smaak.

Ik zou me er helemaal niet voor schamen om een cheapo Iba te kopen. Sterker, dat heb ik gedaan en het doet het en voor het geld is het een prima ding. Ik heb mijn jankzwengel ook geblokkeerd. Voor de rest: Heerlijke ragplank.

Dan zit er een sticky in deze dingest over elektrische gitaren. Daar op kun je op een kaartje van NL aanklikken wie het dichtsbijzijnde forumlid is. Die vrijwilliger leert jou de gitaar af te stellen, zodat je er
- lekker op spelen kan
- de volgende gitaar onder zijn/haar (nog leuker) leiding zelf kunt doen
- daarna zelf als vrijwilliger op de kaart kan worden geplakt

Een sticky is een onderwerp, dat bovenaan de bladzij plakt. Jij hebt in je profiel niet gemeld waar je woont. Als jij bijvoorbeeld in Mijdrecht, Amsterdam, Aalsmeer of zo zou wonen, en Bassa staat op het kaartje, zou je hem kunnen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld hè?

Die hulp is gratis. En gratis is nooit te duur.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

ali123
30 november 2012, 12:16
nice post Een sticky is een onderwerp, dat bovenaan de bladzij plakt. Jij hebt in je profiel niet gemeld waar je woont. Als jij bijvoorbeeld in Mijdrecht, Amsterdam, Aalsmeer of zo zou wonen, en Bassa staat op het kaartje, zou je hem kunnen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld hè?

cale0
30 november 2012, 12:24
Naar mijn mening is als je begint een gitaar nooit goed of slecht. Dat heb je toch niet door als beginnend muzikant.
Mocht je na veel oefenen gitaar spelen nog steeds leuk vinden dan zou ik adviseren om eens naar wat beters te gaan zoeken.
Een dure gitaar van 2000 euro heeft toch geen zin als je nog niks kan.
Daarnaast als je op een goedkopere gitaar speelt, weet je na een tijdje ook wat er goedkoop aan is. Dat kan je dan weer helpen om in de toekomst een betere gitaar naar jouw wensen uit te zoeken.

o0rollo0o
30 november 2012, 12:58
Gewoon zon goedkoop setje(dus gitaar+versterker) kopen, kan weinig mis mee gaan. Icm met het internet en youtube valt een hoop te leren, ik heb het ook zo gedaan. Dure spullen kan je altijd nog kopen.

Duhsjaak
30 november 2012, 23:56
Hi TS
Daar ben ik weer.
Tuurlijk speelt geld een rol in de kwaliteit die je krijgt. Maar omdat steeds meer merken hun gitaren in lage lonen landen laten bouwen, worden die verschillen eerder kleiner dan groter.

Ik maak nogal primitieve vormen van muziek. Daarbij passen simpele gitaartjes. Da's wel een godsgeschenk, want ik heb niet teveel geld.

When the money runs out
the options narrow

Dichtte ik heel, heel lang geleden. En nu ben ik in een stadium terecht gekomen, waarin geld geen enkele rol speelt. Dat komt omdat het er niet is.

Da's een grote opluchting. Wat er niet is, hoef je je ook geen zorgen om te maken.

Kortom: Mijn goedkoopste gitaartje kostte twee jaar terug GBP 109,00, oftwel in Eurotjes 125,00.
Een bijzonder fijne gast, die zelf ook gitaren bouwt, kan nauwelijks (of niet) onderscheiden op welke gitaar ik speel. Klinkt allemaal als een surfgitaartje. Ik heb dat verhaal hier al eens eerder voor het voetlicht gebracht.

Dat spotgoedkope gitaartje is een Wesley (Engeland) en het is een soort tele thinline met à la Gibson gelijmde hals en twee heel behoorlijke P90 elementen.

Wat gebuert er als een man verliefd wordt? Dan neemt hij beslissingen die door de buitenwereld niet helemaal worden begrepen, maar die de man niettemin bijzonder (lees bijzonder) happy maken.

Zo ook de al twee jaar durende innige band tussen mij en mijn Wesley.

Prik daar voor ca E 30,00 een Vox koptelefoonversterkertje in en je kunt volop oefenen (op een koptelefoon - zo hou je vrienden en familie te vriend) en een heerlijk spelende gitarist worden.

I'm all for it, en ondertussen kun je sparen voor als je je held het snot voor de ogen speelt.
Alleen mijn persoonlijke mening maar.

Maar voor alles staat: Gitar is gereedschap. Zorg dat je de lol er van blijft zien. Alleen de dingen die je met plezier doet, worden een succes.
Succes. Dus.
Vriendelijke groet< gus