PDA

View Full Version : Vintage sound, modern switching.



Pirros
17 november 2012, 11:53
Beste collega´s,

Ik ben op zoek naar een goede 2- of meerkanaals versterker, die midi aan te sturen valt ( voicings, effect loop,... ) maar wel over een meer vintage klankpallet beschikt. Momenteel speel ik op een Engl Sovereign E-368. Een prachtversterker met heerlijke sound, maar net iets te hifi naar mijn smaak. Je zou denken dat alle hi-tech midi amps eerder van het modern klinkende type zijn, wat ergens misschien ook wel logisch is. Maar heeft er toevallig iemand misschien ervaring met alternatieven?

Grijze groeten uit een nat België,


Pedro.

Brum
17 november 2012, 11:56
Ik heb wel een idee ja.

Dirk_Hendrik
17 november 2012, 12:42
Je zou denken dat alle hi-tech midi amps eerder van het modern klinkende type zijn, wat ergens misschien ook wel logisch is.


Ik zie niet echt hoe het toevoegen van midi-switching een indicatie zou moeten zijn van de klank van een versterker geloof ik, laat staan dat ik het logisch vind.

Pepe
17 november 2012, 12:53
Op het moment dat je al bij meerkanaals gaat kijken blijkt een vintage sound lastiger te realiseren te zijn. Er zijn wel pogingen gedaan natuurlijk, de Marshall 30th anni deed een gooi en er zal best wel meer te vinden zijn maar het geluid van een oude Ampeg of Supro zit min of meer in een straightforward design besloten.
Volgens mij is het een stuk simpeler om het digitaal te zoeken.

Pirros
17 november 2012, 13:16
Dirk_Hendrik, uiteraard hoeft op electronisch vlak het een het ander niet uit te sluiten, mocht dat de bedoeling van je antwoord zijn. Helaas kom ik weinig of niets verder met die opmerking, want logisch of niet, statistisch gezien is het blijkbaar wel een feit :) Midi switchable versterker = hifi klank.
Volgens mij moet dat toch een op te vullen marktsegment zijn. Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die houdt van wat klassiekere tonen, en toch het gemak van midi switching inzie.

the sure thing
17 november 2012, 13:42
Is de CAE versterkerlijn iets voor jou? Zijn moderne versterkers... Of hebben die geen midi?

crapton
17 november 2012, 15:15
H&K Tubemeister 36

Misery Signals
17 november 2012, 17:56
Uit mijn Soldano SLO100, Mesa Roadking en Diezel Einstein tover ik een handomdraai vintage sounds om van te likkebaarden, en zijn allemaal midi aan te sturen. Op zich hebben ze geen midi ingang, maar wel external jack switching van kanalen en fx-loop (bij SLO en Einstein is daarvoor de Slave out jack gemod tot fx loop switching jack).
Met een fx processor als een Rocktron Multivalve die twee jacks kan switchen, schakel ik per preset kanalen en fx loop midi mee. De Roadking heeft nog veel meer switchable functies. Daarom zit er nog eens een extra Nobels MS4 op, zodat ik tegelijk 6 dingen kan switchen ipv 2 met de Rocktron alleen.

MS

Dirk_Hendrik
17 november 2012, 18:59
Geen midi switching in de amp dus. En dat hoor je blijbaar ;)

Zonder gekheid. Ik zie niet in hoe er een marktsegment moet zijn voor vintage klinkende amps met midi. Al is het maar omdat een "vintage klinkende" amp nogal subjectief is. Dan moet je je gaan afvragen of die klassieke, 30-40 jaar oude amps die nu zo gewild zijn vanwege hun klank die klank niet voor een groot gedeelte aan veroudering te danken hebben en je, als je ze nu in nieuwstaat zou kunnen horen, je niet dezelfde "hifi" (net zo subjectief) klank zou horen. En dan kom je inderdaad bij wat MS boven impliciet zegt. Ga eens wat aan je knoppen draaien en zoek uit waar dat subjectieve "vintage"/"klassieke" geluid in zou zitten en draai het er in. Heb je de switching kado.

En ik ben erg beniewd naar de statiststische gegevens waarop switchable amps, al dan niet met midi, aan "hifi" worden gekoppeld. En tejnslotte gaat het wel door m'n hoofd dat ik, als ik op zoek was naar een versterker voor klassieke gitaarsounds me serieus zou afvragen waarom ik ooit een Engl zou hebben gekocht. Terwijl ik die meteen zou pakken voor de minder courante geluidskeuzes.

vidar
17 november 2012, 20:53
+1 Elke versterker met een of meerdere footswitch jacks is eenvoudig midi schakelbaar te maken met een externe switcher. Veel versterkerbouwers kiezen er blijkbaar voor om klanten die een midi-aanstuurbare versterker willen zelf die investering van +/- 100 euro te laten doen. En daar ben ik, als niet midi-adept, maar wat blij mee... :)

heavy-metal-thunder
17 november 2012, 20:55
welk type vintage wil je? Vox? Fender (Blond-, Brown- Blackface), Marshall, Orange, Hiwatt, Selmer? Om maar enkele gekende merken te noemen.

Een Marshall 30the anniversary klinkt op het eerste kanaal tamelijk Fender-achtig (bassman), het 2de kanaal kan je Plexi en JCM-achtige geluiden uit halen, 3de kanaal is dan meer high gain. Een Hook Captain vind ik ook behoorlijk vintage gevoiced (maar die heeft geen midi-toestanden)

Misery Signals
18 november 2012, 12:16
Moest je met een blinddoek 20 amps beluisteren die allemaal "vintage" staan ingesteld, van oude Voxen/Marshalls/Fenders tot nieuwe Bogners, Mesa's, Soldano, Diezel, Bad Cat enz, je moest er dan drie uitpikken die volgens jou 't beste klinken, is de kans groot dat daar twee moderne multichannel amps van tussen zitten.

Elke multichannel amp met of zonder midi kan je wel vintage instellen, gewoon kijken welke je 't best bevalt.
Mensen hebben soms geen nood aan veel knoppen en mogelijkheden, jij dus wel.

MS

Mitch
18 november 2012, 21:17
Eerst bepalen in welke hoek je het wil zoeken qua sound en dan gaan nadenken en testen hoe 'vintage' het moet zijn. In mijn ervaring hebben channelswitchers (midi aan boord of niet) vrijwel zonder uitzondering maar één kanaal dat 'vintage' klinkt. Het andere is dus altijd platter in klank of dynamiek.
Ik blijf 'vintage' dus maar tussen aanhalingstekens plaatsen omdat ik maar aanneem dat je los in het laag, vol van klank en dynamisch naar crunch toe bedoelt. Maar da's best een grote aanname.

Pepe
18 november 2012, 21:33
"Vintage" heeft ook een niet onbelangrijk aandeel van doen met kast en speakers.
Ik associeer vintage voornamelijk met fifties en combo's maar als je in 1990 geboren bent is alles wat daarvoor gemaakt is al vintage en dan ga ik wel met MS mee.

Willem76
20 november 2012, 20:39
Ik gebruik midi icm een JVM210H, deze is voorzien van midi in en out. De standaard footswitch heeft (voor mij) te weinig mogelijkheden en dan is midi wel een uitkomst. Hiervoor gebruik ik een GT6. Met 1 druk op de knop het kanaal op de amp schakelen/reverb on-off/eff loop/master/effecten uit de GT6, alles samen te stellen en vast te leggen in 1 patch...

En inderdaad, uit elke moderne multi channel amp is wel een vintage sound te halen naar mijn mening. Voldoende kanalen en voicings voorhanden om dit voor elkaar te krijgen.

Yngwie79
20 november 2012, 21:18
Je zou eens kunnen luisteren naar de DT-serie van Line6. Op papier is dat wat je zoekt: ontworpen om verschillende voicings weer te geven, schakelbaar via (o.a.) midi.