PDA

View Full Version : HNAD: Geloso G.3227-A incl. Celestion G12H30



VanMeekeren
16 november 2012, 21:37
Vanavond voor de prijs van een volle tank een oude Geloso opgehaald. Ging mij eigenlijk om de Celestion G12H30 die in het bijkomende cabinet zat, maar de Geloso had nog een verassing in petto.

De Celestion is een Rola G12H30 met code T1217 en dagcode LE9. Komt neer op 9 November 1972. Past mooi bij de G12H30 van April 1971 die ik onlangs kocht.

T1217 staat volgens Michael Doyle van het bekende Marshall boek voor:
H1777 cone. Sprayed welvic down to the corrugators. Beryllium braid CX2012. Magnet assy 10-12 ohms at 400c/s. With new type pressure housing and "H" magnet assy. Date Entered: 6 May 1966.

De Geloso was niet in al te beste staat, maar klinkt nog netjes. Ook zeker wel warm. Normaal clean. Na het beschermkapje eraf gehaald te hebben, kwamen de buizen aan het licht.

* 2x EL34 van het merk: Pope (Made in Holland)
* 2x Telefunken ECC83
* 1x Telefunken ECC81

Morgen middag eens even goed bekijken.


Van Meekeren

http://i384.photobucket.com/albums/oo286/VanMeekeren/geloso.jpg

jutter
16 november 2012, 21:48
Wat voor geile tele heb je daar?

cluseau
17 november 2012, 13:06
....van het merk: Pope.....

POPE = Productie Overschot Philips Eindhoven :D

Gelukkig geen EL503

zoon van Piet
17 november 2012, 13:16
Klinkt goed, productie overschot..
Alleen werden in Eindhoven bij mijn weten (lees: de woorden van een buizenman v/h concern) geen EL34's geproduceerd. Die kwamen allemaal van die beroemde fabriek in Engeland: Mullard.

Midwolda
17 november 2012, 13:18
Mooi niet, maar wel heel leuk spul wat je daar hebt.
Zo'n Geloso is een prima fröbelplatform, als je daar zin in zou hebben.
Tof dat je nu een mooie set Celestions hebt!

VanMeekeren
17 november 2012, 14:30
Wat voor geile tele heb je daar?

Was de Tele van de verkoper. Het was een zelfbouw, dus meer weet ik er ook niet van.


POPE = Productie Overschot Philips Eindhoven

Gelukkig geen EL503

Meer dan Productie Overschot kan ik er ook niet over vinden. Als je meer info hebt, dan hoor ik het graag.


Mooi niet, maar wel heel leuk spul wat je daar hebt.
Zo'n Geloso is een prima fröbelplatform, als je daar zin in zou hebben.
Tof dat je nu een mooie set Celestions hebt!

Het ging mij eigenlijk ook om de Celestion. Ik heb feitelijk ook alleen de Celestion betaald. De Geloso is een bonus. Ik weet nog niet wat ik met de Geloso ga doen. En al helemaal niet wat ik met de buizen aanmoet.

cluseau
17 november 2012, 17:25
Meer dan Productie Overschot kan ik er ook niet over vinden. Als je meer info hebt, dan hoor ik het graag.

Was vroegah een kreet onder de techneuten. Voor zover ik weet heeft het niets met pilips te maken.

fastfolkert
17 november 2012, 17:36
Was vroegah een kreet onder de techneuten. Voor zover ik weet heeft het niets met pilips te maken.

Jazeker wel: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?Company_id=11199

Pope buizen waren/zijn 'rebranded" Philips buizen.

VanMeekeren
17 november 2012, 19:17
Jazeker wel: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?Company_id=11199

Pope buizen waren/zijn 'rebranded" Philips buizen.

De stelling dat ze door Mullard in Engeland werden gemaakt gaat niet helemaal op met het "Made in Holland" wat op de buis staat. Van wat ik nog gevonden heb op het internet is er trouwens wel degelijk een link naar de Philips fabriek.

--------
OT:

Wát een rijk, warm, vol, schitterend, zwoel, heerlijk clean met een heeeeel klein randje komt uit zo'n Geloso zeg! Denk dat de 1972 Celestion G12H30 hier ook z'n duit in het zakje doet trouwens hoor.

John Mayer klinkt fenomenaal door dit bakje. Les Paul (!!) op neck-pickup, gitaarvolume op 7-8 en ik stond perplex met de sound van dit ding. Slow Dancing In A Burning Room, Why Georgia, Stop This Train, alles is heel best te benaderen met een LP (!!) en die ouwe Geloso.

Rinze
17 november 2012, 20:12
Twee vrienden hadden dik twintig jaar terug nog zo'n ding staan, allebei als huiskamerversterker. Op een ervan wel eens ingeprikt en ik vond het best lekker klinken. Wel link zonder aarde en natuurlijk niet gereviseerd maar ja, zo ging dat destijds. Nu wel spijt dat ik toen zelf niet een paar van zulke bakkies heb gescoord.

7ender
21 november 2012, 06:08
Klinkt goed, productie overschot..
Alleen werden in Eindhoven bij mijn weten (lees: de woorden van een buizenman v/h concern) geen EL34's geproduceerd. Die kwamen allemaal van die beroemde fabriek in Engeland: Mullard.

Pope was in nederland ooit een zelfstandig concern wat door Philips werd overgenomen.

Hotpepper01
21 november 2012, 10:23
He, grappig. Ik heb in de jaren ? 70 ook zo'n soort Geloso gehad. Mooi is anders, maar deed het altijd probleemloos.

VanMeekeren
22 november 2012, 18:16
He, grappig. Ik heb in de jaren ? 70 ook zo'n soort Geloso gehad. Mooi is anders, maar deed het altijd probleemloos.

Mooi is inderdaad anders. Het 'altijd probleemloos' doen hoop ik dat je gelijk in hebt. Ziet er heel rigide uit als geheel, maar ik weet niet of een Geloso ontworpen is om een mensenleven mee te gaan.

Maargoed, als de Geloso een beetje warm is, duurt ietwat langer dan mijn Classic 30, dan klinkt hij goed en betrouwbaar.

Bernardduur
22 november 2012, 21:22
Zit er een geaarde stekker aan? Recent een aantal Geloso's weer opgeknapt (prachtige amps zijn dat!!) en die hadden allemaal geen geaarde stekker........ dus dat was het eerste wat ik eraan zette :)

VanMeekeren
22 november 2012, 22:06
Bernard, er zit geen geaarde stekker aan. Sterker nog: het is zo'n heel klein stekkertje voor bijvoorbeeld een oplader. Zie onder

Hoe veel maakt het uit dat een buizenversterker uberhaupt niet ge-aard is? Ik woon in een oud huis, dus lang niet alle stopcontacten zijn ge-aard.

http://www.stofzuigerzakken-online.nl/contents/media/witte%20platte%20stekker.jpg

Bernardduur
22 november 2012, 22:15
Ligt eraan hoe graag je dood wil :)

Door de voltages in buizenamps kan ik niemand aanbevelen om niet geaard te spelen. Verder is het lekker stil!

fastfolkert
23 november 2012, 00:49
Hoe veel maakt het uit dat een buizenversterker uberhaupt niet ge-aard is? Ik woon in een oud huis, dus lang niet alle stopcontacten zijn ge-aard.

http://www.stofzuigerzakken-online.nl/contents/media/witte%20platte%20stekker.jpg

Je plaatje zie ik niet maar als de amp niet dubbel geisoleerd is zou ik meteen zorgen dat het ding geaard werd,
Er hoeft maar een doorslag in je (uitgangs-) trafo op te treden naar de behuizing of kern toe en de gitaar staat via de mantel van je gitaarsnoer onder spanning.
Niet fijn...:blast:

YMMV

Buzzel
23 november 2012, 21:14
Je plaatje zie ik niet maar als de amp niet dubbel geisoleerd is zou ik meteen zorgen dat het ding geaard werd,
Er hoeft maar een doorslag in je (uitgangs-) trafo op te treden naar de behuizing of kern toe en de gitaar staat via de mantel van je gitaarsnoer onder spanning.
Niet fijn...:blast:

YMMV

De eerste dubbel geïsoleerde versterker moet ik nog vinden. Aangezien de aarde van je gitaar aan de aarde van de versterker hangt...

Dit doet me er trouwens wel aan denken dat ik eens een haspeltje van de badkamer moet trekken naar mijn kamer :P ondanks dat de stekkers op mijn kamer wel aarde pinnen zijn betwijfel ik of deze ook werkelijk geaard zijn.

nico verduin
24 november 2012, 00:16
ff openschroeven en je weet het

Mr.Jay
25 november 2012, 17:28
Helft van Venlo werkte vroeger bij Pope, de ander helft bij OCE (tegenwoordig Canon) :-).
De Pope EL34's zijn zover ik ook weet van ex-werknemer Philips buizen ofwel Mullard-made. Heb ook nog mooie ECC83's liggen met die opdruk en in Popedoosjes.

zoon van Piet
25 november 2012, 20:57
En niks mis met Mullards, toch? :)
(Heb nog een nos kwartetje...)

MaBerY
14 december 2012, 17:19
Geinig
Ik heb ook twee van die G.227-A dingen.

Eentje was er gered uit de tomatenkas en de spinnen liepen er uit.

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Geloso%20G-227-A/IMG_1922.jpg

Die heb ik helemaal gestript en gezandstraald en opnieuw gelakt in de hamerslag.

Dat is nu een JTM-45/Bassman kloon in wording.
http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Geloso%20G-227-A/20121126_211443.jpg

Die andere is nog helemaal orgineel, maar daar mist het geloso merkplaatje aan de voorzijde.