PDA

View Full Version : Verfen / lakken met (schuur)spons



ErikH
16 november 2012, 15:12
Wat me opviel is dat de niet schurende kant van de welbekende gekleurde schuursponsjes erg veel weg heeft van het schuim wat op verfrollertjes zit. Als je de groene schuurkant er af knipt zou je hier mee moeten kunnen verfen dacht ik zo.

Zojuist heb ik het geprobeerd op de steel van een oude bijl die opgeknapt moet worden. Je kunt er een hele mooie dunne laag mee aanbrengen die toch een mooie dekking geeft. Of de afwerking uiteindelijk wat wordt weet ik niet, maar het leek me ook wel wat om een gitaarhals op deze manier te lakken als je niet in de gelegenheid bent om te spuiten.

Wie o wie heeft hier meer ervaring mee?

Kim Wilson
16 november 2012, 15:21
Wat je met een schuursponsje doet, is over het oppervlak vegen. Dat doe je met een verfrolletje niet. Dus om een sponsje te vergelijken met een rolletje, klopt niet, omdat de techniek anders is. Neemt niet weg dat het best zou kunnen werken. Maar niet omdat het hetzelfde werkt als een verfrolletje.

muffstuff
16 november 2012, 15:30
rollen geeft ook een egaler resultaat. Het trekken van een spons laat strepen achter, die moeilijker weg te schuren zijn.

ErikH
16 november 2012, 15:33
Wat ik bedoelde met de vergelijking is dat het materiaal hetzelfde lijkt te zijn, niet de werking. Het verfen met een spons levert minder strepen en dergelijk op dan schilderen met de kwast denk ik.

Ik zal eens verder experimenteren met mijn bijltje en dan laat ik wel horen wat de bevindingen zijn.

El_Mano
16 november 2012, 15:39
Er zijn al jaren zgn verf pads in de handel een plat stukje plastic met een handvat er op dan in de verf wordt gedoopt en over het oppervlak wordt geveegd. Maar daar zit een soort vacht achtig pad onder die de verf verdeeld als een heel kortharige brede kwast. De resultaten daarvan zijn met enige oefening best goed. Zeker als je de verf rustig geruime tijd laat uitharden en dan met een polijstpasta (commandant is wat ik zelf wel eens gebruik) poetsen zodat elke oneffenheid wordt vlak gepoetst.

Er zullen vast veel meer merken zijn Formido had ze destijds ook wel ( http://www.novisell.nl/paint-pad-pro-p-1945.html)

stijnkenens
16 november 2012, 16:30
Gaat perfect, beter dan met een roller.
Die strepen zijn veel fijner dan de omhoog getrokken verf met een roller.

Zeker een tele of akoestische gitaar gaat perfect. En je hebt bijna geen druipers.




s.

Napoje
16 november 2012, 17:16
ik zag bij de action laatst zo'n paintpad voor erg weinig...

Ukeloeder
16 november 2012, 17:52
Gaat perfect, beter dan met een roller.
Die strepen zijn veel fijner dan de omhoog getrokken verf met een roller.

Zeker een tele of akoestische gitaar gaat perfect. En je hebt bijna geen druipers.




s.

Waarom noem je deze voorbeelden? Omdat een tele zo'n kleine roundover heeft? Gaat het met de grote roundover van bv een strat minder goed?

oigun
16 november 2012, 18:50
http://www.ceramicraft.com.au/products/CategoryImageHandler.ashx?CategoryID=422
Zijn al jaren te koop, alleen in nl niet zo populair geloof ik. Werkt best goed.

Tabula Rasa
16 november 2012, 20:18
Ik heb heel veel schuursponsjes gebruikt, maar wel altijd geknoopt in twee lagen panty. Met nitrolak lossen de sponsje op en verbrokkelen ze.

stijnkenens
16 november 2012, 21:21
@ Ukeloeder:

Inderdaad, een tele en een akoestische gitaar hebben redelijk scherpe hoeken, en (meestal) geen armrest of belly cut.
Hierdoor kan je met een spons heel gemakkelijk die vlakke oppervlakten met lak bestrijken.

Ik heb het ooit eens geprobeerd op een jazzbass model: op die ronde hoeken veeg je eigenlijk meer lak weg dan erop: punt belasting, ook met een spons. Waardoor je er heel snel door zit, tijdens het polijsten.


s.

Ukeloeder
16 november 2012, 21:51
@ Ukeloeder:

Inderdaad, een tele en een akoestische gitaar hebben redelijk scherpe hoeken, en (meestal) geen armrest of belly cut.
Hierdoor kan je met een spons heel gemakkelijk die vlakke oppervlakten met lak bestrijken.

Ik heb het ooit eens geprobeerd op een jazzbass model: op die ronde hoeken veeg je eigenlijk meer lak weg dan erop: punt belasting, ook met een spons. Waardoor je er heel snel door zit, tijdens het polijsten.


s.

Aha. Zo dus. Ik dacht dat je zou antwoorden dat er tevéél lak op die rondingen zou komen. Maar te weinig zie ik ook gebeuren.
Dank.

ErikH
17 november 2012, 09:10
Ik had het nog nooit gezien in de winkel. Ik moet zeggen dat het resultaat met lak op het handvat van de bijl er prima uit ziet. Bedankt voor de reacties.

Duhsjaak
17 november 2012, 10:47
Hi
Als je het hebt over oude technieken, dan kom je bij mij terecht. Water loopt ook naar het laagste punt. :crazyhappy: Zelfspot dus. Ik zet het er maar effe bij.

Het is een heel oude techniek. Het resultaat is erg afhankelijk van het materiaal dat je probeert aan te brengen. Het is zeer geschikt voor dunnere vormen van houtveredeling.
Denk aan
- beits
- was-lazuur*

Het gaat inderdaad om de dunst mogelijke laag.
- Je brengt het op met de schuurspons
- Je schuurt het stevig in
- Je laat het een kwartier intrekken
- Je veegt het oppervlak af met een oude theedoek of een andere niet pluizende doek of non woven

Ik deed mijn voordeur altijd op die manier. Vanwege het stevige schuren (met de hand) niet zo geschikt voor bijvoorbeeld een vloer.
Je schuurt het als het ware in de structuur van het hout.

Het werk erg snel. Je voordeur doe je in 5 minuten. Kwartiertje wachten. Afnemen. Klaar. Kwartier daarna kan je voordeur dicht.

Zowel met de beits als met de lazuur kun je stainen.

Puntbelasting of niet speelt niet zo'n grote rol, omdat je niet zo zeer een laag aanbrengt, maar een laag inbrengt. Het gaat dus om de 'verzadiging' van de bovenste laag van het hout.

Ook voortreffelijk als je Barno's meubelvibe nastreeft. Op de dunste manier aangebracht kan alleen een vakman zien dat het om behandeld hout gaat.
Vooral lazuur is mooi als het gaat om hout dat een zekere bescherming tegen vocht nodig heeft. Komt door de bijenwas vanzelf.

* Niet die rotzooi van IKEA, dat heeft helaas niets met lazuur te maken. Aglaia Naturfarben bijvoorbeeld is voortreffelijk. Maar er zijn ook andere leveranciers. Namen etc. als daar belangstelling voor is.

Succes. En tweemaal succes, want je gitaar wordt in Engeland niet voor niets soms je bijl genoemd.....
Vriendelijke groet, Gus