PDA

View Full Version : FX loop voltage probleem



D3nnis
16 november 2012, 12:27
Hallo,

Ik heb een wat vervelend probleem met de fx loop van mijn Mesa Roadster.

Sinds een tijdje heb ik een analoge multi fx unit, welke fantastisch klinkt, alleen de chorus hiervan vervormt nogal (in de fx loop van de Mesa).
Kennelijk ligt dit aan de gevoeligheid van de gebruikte chips, in combinatie met het voltage van de fx loop, die bij de Mesa officieel wel bedoeld zal zijn voor digitale fx units, maar daar heb ik nog niks over kunnen vinden.
Het gekke is nog, dat er verschillende pedalen (zowel analoog als digitaal) zijn, die ik met een erg hoog fx level kan voeden, terwijl ze in mijn andere amp (Soldano) enorm oversturen (dus je zou denken dat de Soldano een hoger loop level heeft).
De fx unit waar het hier over gaat, werkt echter prima in de loop van de Soldano.
Kennelijk zijn er dus nog andere factoren dan alleen het level van de loop?

Ik kan het vervormings-probleem omzeilen door het fx loop level van de mesa heel laag te schroeven (waardoor het totaal volume ook naar beneden gaat), en/of de kanaal-volumes erg laag in te stellen. In beide gevallen moet ik dit dan compenseren door de mastervolume flink omhoog te schroeven.

Voor thuis is dit een werkbare situatie, maar ons bandje speelt op een behoorlijk volume, wat ervoor zorgt dat ik mijn master dan zo hoog ga zetten, dat dit -voor mij- niet resulteert in het mooiste geluid.
Bovendien zijn dermate lage kanaalvolumes ook niet optimaal.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een fx loop voltage te meten met een simpele multimeter?
Ik had namelijk geprobeerd om een voltage te meten tussen tip en sleeve van de Send, maar er gebeurt niets. Dat kan aan mij liggen, of aan de ongevoeligheid van de multimeter.

Kent iemand een oplossing voor dit probleem?
Ik zou een booster na de fx unit kunnen zetten, om het volume wat op te krikken, zodat er een hoger level de power amp in gaat waardoor ik de mastervolume weer kan laten zakken.
Het probleem hiermee is echter, dat als ik zonder effecten speel, in een nummer, of een deel van een nummer, ik ook meteen de fx loop uit schakel. Met een booster in de loop gaat dit dan tot volumeverschillen leiden, wat niet wenselijk is.

Zijn er modules in de handel die het fx loop send signaal zachter maken (of hoe ik dit dan moet omschrijven), en het signaal voordat het de fx loop return in gaat, weer boosten?

En zijn er wellicht nog andere oplossingen?

Chris Winsemius
16 november 2012, 17:08
je zou ff aan de gang kunnen gaan met een (hammond)kastje en 'n potmeter bijvoorbeeld (na de send)

en als het signaal dan te laag is na de send + fx weer een booster voor de return......

of anders die amp laten modificeren

guitarnijboer
16 november 2012, 17:35
Hallo,

Zijn er modules in de handel die het fx loop send signaal zachter maken (of hoe ik dit dan moet omschrijven), en het signaal voordat het de fx loop return in gaat, weer boosten?

En zijn er wellicht nog andere oplossingen?

Ja hier is een oplossing voor: Morley heeft speciale kastjes waarmee het signaal van de effect send verhoogd of verlaagd kan worden (al na gelang het probleem) en vervolgens het signaal vanaf het effect weer in de exact zelfde verhouding verlaagd / verhoogd. Dit kastje is passief (geen voeding nodig) en maakt waarschijnlijk gebruik van twee (of vier) identieke signaal transformatoren.

http://www.thomann.de/nl/morley_effects_loop_corrector.htm

Dirk_Hendrik
16 november 2012, 20:24
Dat je met digitale units met andere levels te maken zou hebben is m.i. onzin.
Dat je er alleen met je chorus last van hebt zou voor mij reden zijn eens even met Max van Vintage Revolution te gaan mailen en je probleem eens echt op een oorzaak vas te spijkeren. Meten dus. Bij welk level gaat die chorus over de zeik en waarom gebeurt dat met je Soldano niet.

Daarnaast,
Zelfs een laagspannings BBD chip op 9 volt voedingsspanning vreet nog steeds met gemak 4 volt piekpiek. Ik hoop dat je FXloop level niet zo heet is.

D3nnis
16 november 2012, 20:49
Ja hier is een oplossing voor: Morley heeft speciale kastjes waarmee het signaal van de effect send verhoogd of verlaagd kan worden (al na gelang het probleem) en vervolgens het signaal vanaf het effect weer in de exact zelfde verhouding verlaagd / verhoogd.

Dat lijkt aardig op wat ik -toen ik dit topic opende- voor ogen had, bedankt! Zijn die dingen van Morley kwalitatief een beetje ok? Niet alleen mbt degelijkheid, maar ook dat er geluidstechnisch geen gekke dingen gebeuren (of eigenlijk helemaal niks gebeurt het liefst)?


Dat je met digitale units met andere levels te maken zou hebben is m.i. onzin.


Dan zal het zo zijn dat ik last heb van het klok-klepel verhaal mbt levels, in verband met line-level en instrument level.

Voorheen gebruikte ik een Fulltone (analoge) chorus, en die "vrat" het max. fx level van mijn versterker eigenlijk gewoon zonder problemen, evenals mijn (digitale) Eventide stompboxes, maar sommige Boss pedalen hadden/hebben wel moeite met het max. fx level, als ik die gebruikte moest ik het level iets terugdraaien (tot 75% ipv 100% ofzo).

Ik heb al eens met Max contact gehad, en volgens hem kunnen de analoge effecten met BBD chips mn3005 en mn3007 geen signaal hoger dan 1.8Vrms handelen.
Ik snap wat er bedoeld wordt, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet meten in mijn versterker.
Mijn simpele multimeter kan allerlei gevoeligheden gelijkspanning meten, maar heeft maar 2 standen voor wisselspanning (200 en 600V), dus daar heb ik -denk ik- niks aan, klopt dat?

Ik zou er dan ook met delay last van moeten hebben, dus ik zou nog eens moeten proberen om de delay 100% wet met genoeg herhalingen neer te zetten om te luisteren of het zo is.
Voor de effecten die niet deze chips gebruiken, gelden andere maximum waarden lijkt mij.

Dirk_Hendrik
16 november 2012, 22:41
Ik heb al eens met Max contact gehad, en volgens hem kunnen de analoge effecten met BBD chips mn3005 en mn3007 geen signaal hoger dan 1.8Vrms handelen.


Hmmm..
Morgen eens aan het meten slaan.

Blijft de hamvraag idd waarom de delaysectie er geen last van heeft.