PDA

View Full Version : Buizen op voorraad, welke ?



Riny
16 november 2012, 11:51
Heren technicus,

Ik zou, voor de geruststelling, wat buizen op voorraad willen leggen.

Ik heb de volgende Vox materialen.

Vox VT20+
Vox VT50
Vox Tonelab ST

In de handleidingen worden verschillen types weergegeven/genoemd en ik weet niet wat het verschil is, laat staan wat ik moet kopen.:hide:

De VT20+ heeft een buis 12AX7 (ECC83)
De VT50 heeft een buis 12AX7EH
De Tonelab heeft een 12AX7 (ECC83)

Welke moet ik kopen en waar kan ik deze kopen?:???:

Alvast dank voor jullie reactie en eventuele duidelijkheid.

peter_heijnen
16 november 2012, 11:58
Ze zijn sowieso allemaal 12ax7 oftewel ecc83, de EH bij de middelste staat voor elektro-harmonix.

Eender welke ecc83 zal het prima doen.

VanMeekeren
16 november 2012, 12:08
Ik geloof dat een TungSol 12AX7 op het moment het hoogst aan staat geschreven. Extreem dure limited/vintage daargelaten.

Ikzelf heb op V1 in mijn Classic30 ook een TungSol en die bevalt prima. Klinkt 'beter' dan de Sovtek die er bij aankoop in zat. Maar voor de prijs die een 12AX7 mag kosten, kun je prima wat meer merken bestellen. Elk merk heeft weer zijn eigen karakter.

In de pre-amp van mijn Classic30 heb ik namelijk ook een TungSol, JJ en Sovtek zitten. Als ik de Tone-guru's mag geloven zou dit het meest een Seventies achtig karakter aan de versterker meegeven.

Riny
16 november 2012, 12:36
Dus als ik het goed begrijp zou ik deze hier (http://www.tonefactory.nl/shop2/tung-12ax7-ecc83-p-3644.html) kunnen bestellen?
De prijs vind ik wel meevallen, trouwens ik wil er gewoon een paar op voorraad hebben.
Beter mee verlegen dan om verlegen.

Wanneer er beteren zouden zijn hoor ik dat graag met een eventuele link om ze te bestellen, het liefst in Nederland.

caliban
16 november 2012, 13:17
In principe gaat een preamptube gewoon 20 jaar of langer mee hoor.

Riny
16 november 2012, 14:02
In principe gaat een preamptube gewoon 20 jaar of langer mee hoor.
Mijn materiaal gaat nooit de deur uit voor optredens e.d. dat is over dus op voorraad leggen zou dan niet echt een noodzaak zijn?

In het grijze verleden, toen ik nog veel op de bühne stond, heb ik mijn Fender Twin van destijds toch tot tweemaal toe de serie buizen vervangen.
Reden (voor zover ik het mij nog kan herinneren) omdat het gloeien minder werd.

VanMeekeren
16 november 2012, 14:15
Een voorversterker buis wordt ook minder belast dan een eindversterkerbuis. Daarnaast krijgen alle buizen in combo's ook mechanisch ellende te verduren.

Ik zou zeker wel enkele op voorraad hebben, maar zoals je zelf zegt: het is geen noodzaak voor huisgebruik.

caliban
16 november 2012, 18:12
Mijn materiaal gaat nooit de deur uit voor optredens e.d. dat is over dus op voorraad leggen zou dan niet echt een noodzaak zijn?

In het grijze verleden, toen ik nog veel op de bühne stond, heb ik mijn Fender Twin van destijds toch tot tweemaal toe de serie buizen vervangen.
Reden (voor zover ik het mij nog kan herinneren) omdat het gloeien minder werd.

Ga ervan uit dat vooral de eindlampen toen echt vervangen moesten worden. Eentje op reserve is wel aan te raden, meer is misschien niet echt nodig.

Chris Winsemius
16 november 2012, 18:17
voor niet technische mensen:
paar preampbuisjes en van de eindlpitten in je amps setjes met dezelfde rating (zodat je niet opnieuw hoeft te [laten] biasen)

Riny
16 november 2012, 21:23
Ik hoef jullie beslist niet te vertellen dat in de genoemde Vox apparatuur alleen in de voorversterker de genoemde buis zit, voor de rest zijn het torren.
Ik denk dat ik eruit ben en maar gewoon 3x 12AX7 (ECC83) ga bestellen (voor ieder apparaat 1x reserve).

Ik weet niet hoelang met materiaal meegaat maar dan loop ik zeker niet het risico dat, wanneer vervanging nodig is, de buizen niet meer verkrijgbaar zouden zijn.
Ze kunnen er maar liggen.

Mochten jullie voor mij nog belangrijke en leerzame info hebben, graag.
Echter mijn beslissing (gevoel) om de buizen aan te schaffen is in ieder geval wel van toepassing.

Dank voor de support.

Gearjunkie
16 november 2012, 21:27
Koop 3 mooie buisjes en houdt de huidige (Chinese?) buisjes op de plank just in case.

Riny
16 november 2012, 21:35
Koop 3 mooie buisjes en houdt de huidige (Chinese?) buisjes op de plank just in case.
Niet aan gedacht maar dit is een goed tip die ik zeker op ga volgen.
Helemaal toppie.

P.s. Zijn inderdaad Chineesjes.

Jasper.
16 november 2012, 21:47
Los van of het nodig is:
Mijn Vox AD30VT-XL knapte een heel eind op toen ik het buisje (wat overigens nog gewoon goed was) verving voor een volgens mij Sovtek buisje. Werd er een heel stuk strakker en meer gedefinieerd door. Een stuk meer dan dat ik verwacht had. Kwam ook een EH buisje uit. Die heb ik weer in mijn JCM900 gezet en die werd daar weer beter van in mijn oren.

jerome
17 november 2012, 00:37
In principe gaat een preamptube gewoon 20 jaar of langer mee hoor.


Mijn ervaring is dat met preampbuisjes die ouder zijn dan 6 á 8 jaar de meeste amps toch echt wel een stuk minder klinken...
Ik vervang ze meestal al na een jaar of 5 en dan merk je echt wel verschil; meer dynamiek, mooier helder hoog, meer laag, meer ballen...

Riny
17 november 2012, 09:52
Pfffffft, nu kom ik weer een ander gegeven tegen en weet (als nono) niet welke ik nu het beste kan bestellen.:crazyhappy:

http://dl.dropbox.com/u/793212/Muziek-afbeeldingen/12AX7.jpg

In de handleidingen wordt niets weergegeven over een gebalanceerde lamp.
Dus mijn bescheiden tweede vraag op dit punt, welke te bestellen? :hide:
Zelf denk ik de niet gebalanceerde.

jerome
17 november 2012, 09:59
Naar mijn mening zijn die "gebalanceerde" preampbuisjes niet echt beter voor een gitaarversterker dus ik zou zelf de gewone 12AX7 / ECC83 nemen.
En als je er 3 bestelt zou ik wel 3 verschillende merken nemen, bijvoorbeeld 1 Tung Sol, 1 JJ en bijvoorbeeld 1 Elektro Harmonix.
Dan kan je een beetje vergelijken welk je het lekkerst vind klinken... :)
Want in sommige versterkers hoor je een behoorlijk verschil!

Riny
17 november 2012, 10:23
En als je er 3 bestelt zou ik wel 3 verschillende merken nemen, bijvoorbeeld 1 Tung Sol, 1 JJ en bijvoorbeeld 1 Elektro Harmonix.
Dan kan je een beetje vergelijken welk je het lekkerst vind klinken... :)
Jerome,

Dat lijkt mij geen gek idee en is het proberen zeker waard.
Ben dan van mening om eerst de 3 verschillende merken te nemen, te beoordelen en dan, daarna van de best klinkende meerdere te nemen om als reserve weg te leggen.

Dank voor deze tip.

Gearjunkie
17 november 2012, 14:40
Jerome,

Dat lijkt mij geen gek idee en is het proberen zeker waard.
Ben dan van mening om eerst de 3 verschillende merken te nemen, te beoordelen en dan, daarna van de best klinkende meerdere te nemen om als reserve weg te leggen.

Dank voor deze tip.

Of een nieuwe Mullard... Ik denk overigens dat je niet hoeft te hamsteren, buizen zullen echt wel verkrijgbaar blijven de komende tig jaar.

VanMeekeren
17 november 2012, 15:03
Of een nieuwe Mullard... Ik denk overigens dat je niet hoeft te hamsteren, buizen zullen echt wel verkrijgbaar blijven de komende tig jaar.

Gevaarlijke uitspraak. Al heeft het inderdaad wel de schijn mee dat ze nog wel even voorhanden zijn.

Gearjunkie
17 november 2012, 15:16
Gevaarlijke uitspraak. Al heeft het inderdaad wel de schijn mee dat ze nog wel even voorhanden zijn.

Ok, veel soorten zullen uitsterven, maar een 12ax7 zal mij wel overleven qua leverbaarheid.

Riny
18 november 2012, 09:53
Dat ik de buisjes op voorraad wil leggen (hamsteren) komt voort uit het volgende:
Een toch wel top merk soldeerstation Weller, welke ik had, daar waren na 10 jaar geen losse soldeerstiften meer voor te krijgen.
Terwijl het soldeerstation nog in topconditie was werd ik op die manier wel gedwongen om een nieuwe te kopen.
Heb dat gedaan en daar ook gelijk een aardige voorraad stiften bij aangeschaft.

Nu ik de drie genoemde apparaten van Vox heb, waarin bij ieder dus 1 buisje zit, is het de bovenstaande ervaring om voor de Vox apparaten ook wat te hebben liggen zodat ik niet weer gedwongen word om ander materiaal aan te schaffen.

peter_heijnen
18 november 2012, 11:02
Zo'n vaart zal het niet lopen met de buisjes. Daarbij is het maar de vraag in hoeverre je vox apparaten daadwerkelijk afhankelijk zijn van de buis. Kun je simpel checken door de buis te verwijderen en te kijken of het spul het dan nog doet. Mijn tonelab heeft zijn buisje iig niet nodig. ;)

guitarkid
20 november 2012, 08:57
Ok, veel soorten zullen uitsterven, maar een 12ax7 zal mij wel overleven qua leverbaarheid.

Me dunkt. En dat geldt ook voor de EL84, de 6L6 etc. Bijna iedere (moderne) buizenversterker werkt met deze tubes! M.a.w. reservebuizen op voorraad hebben is wel slim, maar niet uit angst voor evt. schaarste! Ik heb net weer een setje JJ EL84 gekocht voor in mijn Delta Blues en houdt de "oude" buizen op reserve.