PDA

View Full Version : HNGD! En kramp in m'n klauwe....



Bijl
16 november 2012, 10:59
Gisteren gekocht, een 4 maanden oude occasion :blast:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/HNGD/536615_10151101992487307_2028371976_n.jpg

De (fabrieks-) afstelling was een drama:

De hals leek wel een skischans, prima voor de olympische winterspelen
De hoek van de brug was veel te extreem
De intonatie was bijna een halve toon te hoog op de dikste snaren
De actie was te hoog
Ik kreeg 'm mee in flubberstemming met veel te dunne snaren


Dat heb ik nu allemaal verholpen en het is nu een geweldig lekker spelende gitaar! Ik ben motorisch vrij lomp als het op gitaarspelen aankomt, en het lijkt wel alsof de mensuur van 27" en de brede hals daardoor juist een hele verademing is. Waar je je vinger ook neer zet, er is altijd wel een fret+snaar in de buurt :) Dat de frets verder uit elkaar zitten is ook makkelijk mikken hahah! Een goede warming-up voordat je aan het betere rek- en strekwerk begint is wel aan te raden...

Vanavond neem ik 'm mee naar de band, eens kijken hoe het ding zich gedraagt in een groep ;) Ik vrees het ergste wat betreft de pickups en electronica. Van wat ik lees van de meeste RGA8 bezitters kunnen alle ingewanden zo de vuilnisbak in en moet je nog wat extra investeren in een setje Blackouts, EMG808 of D-Activators.

Koni05
16 november 2012, 11:00
de foto doet het niet..:(

almarvk
16 november 2012, 11:44
Gave 8-string!

Is dit de originele kleur?

DarknessAwaits
16 november 2012, 11:53
Gaaf! Ben wel benieuwd naar hoe dat speelt, en klinkt! Mag ik vragen wat deze kostte?

fantastik_badr
16 november 2012, 11:56
Grappig dat ik echt net 5 minuten geleden op m'n FaceBook wall dit voorbij zie komen :P

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/550259_10151858359909119_276175440_n.jpg

Anyway: van harte!

caliban
16 november 2012, 13:18
Dat moet echt zeer doen aan je linker...

Bijl
16 november 2012, 13:19
Gave 8-string! Is dit de originele kleur?

Thanks! Ja, het is er één van de 30 die de Duitse importeur toegezonden kreeg van Ibanez. De gitaar is niet erg high end ofzo, maar in deze kleur zijn ze maar beperkt verkrijgbaar geweest.


Gaaf! Ben wel benieuwd naar hoe dat speelt, en klinkt! Mag ik vragen wat deze kostte?

Als je dat een keer wil ervaren: Je kan het beste naar een winkel gaan waar een RG2228 hangt, die zijn af fabriek al goed afgesteld. En neem er vooral de tijd voor want het vraagt wel gewenning. Bedenk ook dat je bij de prijs van een RGA8 gewoon 250 euro moet optellen voor betere pickups, maar dan heb je een goede 8snaar voor 800 euro minder dan een RG2228.


Grappig dat ik echt net 5 minuten geleden op m'n FaceBook wall dit voorbij zie komen :P

Anyway: van harte!

Vind ik leuk. :)

soundbound
16 november 2012, 16:54
ik heb al zoveel moeite met 6 snaren :)

het ziet er wel erg stoer uit! Plezier ermee!

mesaman
16 november 2012, 20:50
een soort dubbelhals banjo maar dan met een hals?

ik klik met mn muiscursor op de Like button!

Jasper.
16 november 2012, 21:52
Pff, ik heb mijn handen al vol aan mijn 7snaar. Dit word me wat té veel :D

Bijl
16 november 2012, 23:30
Mijn eerste electrische gitaar is een 7snaar;). Ik kan je wel vertellen van van 6 naar 7 makkelijker gaat als 7 naar 8. Het zijn voor mij vreemd genoeg de dunnere snaren die ik nu moeilijker bereikbaar vind en niet de dikke.

frekie
19 november 2012, 19:07
Hoe staat ie nu gestemd van laag naar hoog?

Narciso Yepes ja die had je ook nog vroeger met zijn 10 snaar. George van Eps de jazzer met zijn 7 snaar eind jaren 40. Nix nieuws dus.

Ik heb er wel eens aan gedacht om zoiets te kopen voor jazz fingerstyle, voor meer bas bereik zeg maar. Ik heb nu 2 bas snaren E en A op mijn archtop gespannen. Hoef je geen nieuwe grepen te leren.

Wat vindt je bassist ervan? :crazyhappy:

Bijl
20 november 2012, 09:51
Hoe staat ie nu gestemd van laag naar hoog?

Narciso Yepes ja die had je ook nog vroeger met zijn 10 snaar. George van Eps de jazzer met zijn 7 snaar eind jaren 40. Nix nieuws dus.

Ik heb er wel eens aan gedacht om zoiets te kopen voor jazz fingerstyle, voor meer bas bereik zeg maar. Ik heb nu 2 bas snaren E en A op mijn archtop gespannen. Hoef je geen nieuwe grepen te leren.

Wat vindt je bassist ervan? :crazyhappy:

Ik weet dat het niet nieuw is, maar ik vind het wel bijzonder dat een 8 snaar nu voor iedereen bereikbaar is zonder dat je een bak geld naar een gitaarbouwer moet brengen :) Die namen ken ik niet, ik zal eens kijken of ik daar muziek van kan vinden, lijkt me interessant. Ik ken wel Charlie Hunter en meer recent Tosin Abasi die 7 en 8 snarige gitaren op die manier gebruiken.

Wat vind de bassist er van, wel... Met mijn band hebben we het zoeken naar een bassist eigenlijk een beetje opgegeven na 4 jaar zoeken. Om die reden stonden we al gestemd in standaard B met een 7- en een 6 snaar. Ik ken wel een band waar de bassist is opgestapt nadat de gitaristen allebei tegelijk zo'n 8 snarig monster aangeschaft hadden :)

De dikste snaar gaat een E worden. Het is nu een 0.070 in F# maar dat is nog steeds flubberdeblubber. Ik heb nu een paar 0.080 snaren besteld en voor de lage B ga ik 0.056 of 0.060 gebruiken. Daaronder komt een 0.009 setje. Ik denk dat 56 wel volstaat voor de B met een mensuur van 27 inch. Ik moet wel de topkam wat breder vijlen en waarschijnlijk een langer imbusboutje aanschaffen (het is een locking nut).

Een 0.080 snaar past ook niet door de stemschroef. Missertje van Ibanez, want bijna iedereen zet er dikkere snaren op en 80 is eerder regel dan uitzondering. Dus het niet omwonden deel door de stemschroef, een paar slagen rond draaien, daarna aan de achterkant de snaar afknippen en vastzetten in de brug. Ze hebben het bovendeel van een Floyd Rose als vaste brug gebruikt, dus dat is dan wel weer leuk.

De RGA8 ga ik stemmen in drop E: EBEADGBE. Mijn Ibanez Universe staat in BEADGBE en mijn 6 snarige gitaren BEADGB.

Oh en de pickups en electronica zijn afgrijselijk, daar was ik vooraf al voor gewaarschuwd. Er zit een schakelaar met een soort preset EQ op, daarmee kan je kiezen tussen standje "slecht" en "abominabel, ik word er misselijk van". Ik ga al die meuk er uit gooien en er komt een passieve DiMarzio D-Activator 8 pickup in, met een push-pull pot voor coil split.