PDA

View Full Version : Testgitaar met een hardware (uit)wissel systeem



El_Mano
15 november 2012, 23:26
Als straks de bas af is heb ik nog wat werk aan de ELM en die wil ik dolgraag af hebben om met een volgende project te starten.

Dus deze winter als het te koud is in de schuur, en dan bedoel ik dat de lijm en het hout te veel last hebben van de temperatuur en luchtvochtigheid niet ik hahaha ga ik lekker me verdiepen in het opnemen.
Toch staat er voor de vorst nog een plan op stapel dat ik waarschijnlijk wel uitvoer.

Ik heb een tijdje geleden een wikkelmachine gemaakt maar in de tussenliggende tijd een oude elektrische naaimachine op de kop getikt en het grote voordeel daarvan is de stabiliteit en de traploze snelheid. Ik wil dus elementen gaan wikkelen, en daar mee experimenteren.
Nou is dat dus alleen mogelijk als je ze ergens in plaatst en op die gitaar speelt. Neem je een "gewone gitaar"kost dat dus veel tijd omdat de snaren eraf moeten de slagplaat er af of de elementringen. Om nog maar te zwijgen van de bedrading enz.

Mijn gedachten gaan met me op de loop als ik aan een project werk en heb zo een aantal ideeën opgedaan.

Ik wil een soort prototype gitaar maken waar bij de snaarspanning in tact blijft op de hals. de potmeters blijven zitten, en de elementen door middel van twee aan de draad te knijpen stekkertjes of pinnen in een connector worden geplaatst.
Elementen in de plaat schroeven of met tweezijdig plakbandje op hun plaats houden. gitaar weer "dicht klappen"of schroeven met inbus boutjes en spelen Is de PUP Oke? Prima! opname maken en een andere testen, dan heb je vergelijk. Dat zelfde wil ik dus doen met potmeters 250K of 500K en ook de capacitors verwisselbaar maken en zo de ideale opstelling kunnen maken.

Geen idee of zoiets al bestaat, maar dat had ik ook niet toen ik de Skreemr voor het eerst zag :Lachen:

Ik denk aan de bouwwijze zoals die voor de Danalectro/ Masonite challange is gebruikt. Alleen dan nog wat complexer dus twee frames boven elkaar die aan elkaar kunnen worden geschroefd met inbus boutjes en verzonken verlengmoeren. De Elementen blijven dan in de onderste helft zitten in een soort slagplaat die door het bovenblad wordt vast geklemd.

Door het gebruik van een frame met dekplaat is er meer dan voldoende ruimte binnen in voor stekkerdoosjes zoals in auto's zitten bij voorbeeld en de potmeters op een apart plaatje in het bovendeel en dan twee stuks een met de 250 K en een met de 500K ook dit met stekkers die op een manier kunnen worden vast gezet om blunders te voorkomen.
Ik zou graag weten wat jullie van dit plan vinden en of je er ideeën voor kan aan dragen.

stijnkenens
15 november 2012, 23:52
Ik ben ooit aan zo'n project begonnen, maar nog niet afgemaakt.
Ik heb een veel te grote badkuip gefreesd in een goedkoop stratje. met het idee dat ik er dan gemakkelijk een element kon onder schuiven.
Het project is gestrand op de brug: die had ik niet meer :seriousf:



s.

El_Mano
16 november 2012, 09:38
Ja dat zijn meestal de dingen waarop dit soort ideeën strand:soinnocent: Ik wil er heel goed bij kunnen en het idee is twee lagen te maken, waarbij met het bovendeel de hals en brug enz. van de onderkant kan worden afgetild. De countour boven- en ondergedeelte is gelijk maar in het midden (zeg maar de kuip) valt het bovendeel met een uitsparing over het onderste deel. Ik ga proberen er een schetsje van te maken. Geen idee of ik het ook ga gebruiken maar dat zie we wel!

lindstrom
16 november 2012, 09:41
Gibson heeft ook zo'n model, je kon er de pickups vanaf de achterzijde inschuiven. deze zaten op een houten pasblokje gemonteerd.

El_Mano
16 november 2012, 09:48
Ja!! Dat is waar ook. Ik herinner me nu dat ik dat gezien/gelezen heb. Maar daar is het een luxe gitaar met die mogelijkheid. In mijn fantasie is het meer een bespeelbaar stukje gereedschap met de eenvoud van de masonite challange constructie, die als twee dozen over elkaar schuiven. en dan met inbus boutjes aan elkaar worden geschroefd.

stijnkenens
16 november 2012, 10:26
Die gibsons zijn nu zeer gegeerd, omdat er maar een paar van gemaakt zijn: ze dienden als demo voor sales-men zodat de klant verschillende pups kon testen in eenzelfde gitaar, zonder elke keer een half uur te moeten wachten.



s.

zjanke
16 november 2012, 10:46
Heeft Orpheo niet zo'n Gibson (gehad)?

Paul Schermer
16 november 2012, 11:51
Ik kan me een gitaar voorstellen waarbij de ruimtes voor de pickups helemaal door de body gefreesd worden. De pickups worden vervolgens OP een dunne plaat gemonteerd en deze wordt vanaf de achterkant op de gitaar geschroefd.

Een systeem met klosjes of busjes om de elementen gemakkelijk er op te schroeven is wel te bedenken, een kanaaltje voor de bedrading is ook niet zo'n probleem.

Leuk project!