PDA

View Full Version : Duim achter hals.....



Dude
17 juni 2003, 20:05
ok, gitaarleraren leren je altijd dat je je duim netjes achter op de hals moet zetten (ter hoogte van je wijsvinger geloof ik) tijdens het spelen van solo's laddertjes ed...

zelf klem ik mijn hand altijd helemaal om de hals heen... speelt voor mn gevoel lekkerder maar toch denk ik dat het me beperkt in snelheid, wat is jullie ervaring ?

Trocar
17 juni 2003, 20:13
(Ik gok dat dit naar 'technieken' moet...)

Uhm, ik kan me haast niet voorstellen dat loopjes en solos fijner spelen met de duim 'om de hals heen'. Je kan met je duim wel bas-tonen bij accoorden enzo pakken, doet me denken aan die gitaar-op-knieen-punk-gitaristen...

Persoonlijk zou ik een 'nette' vinger/hand positie aanleren, met de duim achter de hals.

Ibanez RuleZ
17 juni 2003, 20:21
ik heb mezelf eerst gitaar leren spelen (accoorden) en dat wist ik toen nog niet. ik ben toen klassiek gaan spelen (les) en mijn leraar heeft die slechte techniek er nooit uitgekregen, met als resultaat dat mijn techniek beperkt blijft. OK ik ben heus niet traag ofzo, maar ik ben en blijft beperkt

harrald

Dirk_Hendrik
17 juni 2003, 20:38
Tenzij je enorme handen hebt lijkt het mij dat je jezelf enorm beperkt als je je hals vasthoudt met je duim er volledig omheen. Je vingers worden er "korter" van.

Ja maar Jimi Hendrix deed het ook...
Klopt. En die had enorme handen.

Wilson
17 juni 2003, 20:51
ik heb jarenlang klassieke gitaar gespeeld, en toen met de duim achterop de hals, zoals het hoort dus, dat doe ik nog steeds, maar electrisch zit ik altijd dit met mn duim over de hals heen, die halzen zijn gewoon veel te dun om je duim erachter te doen, dan moet ik mn hele arm krombuigen. Maar ik vind het wel best zo, het maakt me niet zoveel uit dat ik niet kan shredden ofzo, en benden gaat wel makkelijker met duim langs de hals. en basnoten is ook altijd handig bij die hendrix stukjes

jorrit
18 juni 2003, 09:29
ik varieer.......mijn gitaar leraar heeft mij eerst netjes leren spelen en zegt nu dat ik makkelijker in de hoge regionen kan spelen als je je duim er over heen gooit.....daar komt ook bij dat ik grote handen heb.....

dus ik wissel eigenlijk af...

Lacrymosa
18 juni 2003, 10:10
voor snelle licks is het bijna niet te doen om je duim over je hals heen te doen, dan moet je het echt op de nette manier doen, doe ik ook

alleen voor jazz akkoordjes gebruik ik mn duim vaak om de bas noten te pakken

CheerS!!

(oh ja, admin, verplaats dit aub ff naar technieken)

avril-fan
19 juni 2003, 14:10
als je veel springt enzo, zoals de gitaristen van avril doen, dan zou k het wel doen, voor de stevigheid

direct rulez
19 juni 2003, 14:14
ja, of zoals spike dat doet, die is echt goed. die kan springen en tegelijk gewoon doorspelen. hij is volgens mij wel een van de beste gitaristen...

maar volgens mij moet je het gewoon doen zoals JIJ fijn vind, ik let daar bij mezelf niet zo op.

Kapitan Yonker
19 juni 2003, 14:18
tuurlijk je kan je duim om de hals heen leggen.. voor technieken zoals opdrukken heb je (vind ik dan) een meer stevige basis

echter, als je wat meer gevorderd raakt.. je wilt wijdere grepen pakken, snelle jazz of metal licks uitvoeren waarbij je je vingers vijf frets of meer moet spreiden.. dan is het veel beter om je duim in de klassieke positie achter de hals te houden, dit voor een bredere greep en vrijere beweging van je vingers

ik doe zelf een combinatie van duim achter de hals en over de hals... meestal als ik iets bluesy doe over de hals.. iets ingewikkelder dan schuift ie er automatisch achter..

green_day
19 juni 2003, 14:32
bij de lagere snaren (e,a en d) speel ik altijd netjes met de duim achter de hals (gebruik dus mijn duim niet voor basnoten). Maar bij de hogere snaren leg ik mijn duim er juist over wat over heen (niet te veel), want ik vind dat een stuk stabieler spelen. Alsof je eigelijk meer grip hebt

Lacrymosa
19 juni 2003, 14:57
ja, of zoals spike dat doet, die is echt goed. die kan springen en tegelijk gewoon doorspelen. hij is volgens mij wel een van de beste gitaristen...

maar volgens mij moet je het gewoon doen zoals JIJ fijn vind, ik let daar bij mezelf niet zo op.

ik hoop toch echtda dat een geintje is???? dat eerste dan.........

CheerS!!

Chezzy
19 juni 2003, 16:33
ja, of zoals spike dat doet, die is echt goed. die kan springen en tegelijk gewoon doorspelen. hij is volgens mij wel een van de beste gitaristen...

maar volgens mij moet je het gewoon doen zoals JIJ fijn vind, ik let daar bij mezelf niet zo op.
Whahahahahah...
Vergelijk Steve Vai, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan of Joe Satriani (en vele anderen) eens met Spike. Als je dan nog serieus durft te beweren dat Spike een van de beste is, is er iets mis met je.
Hij is misschien niet extreem slecht maar ga nou niet raar doen ;).

<ontopic>Nee, helemaal niet doen wat je fijn vindt. Er is een rede waarom mensen met hun duim aan de achter de hals zetten. Je kan veel meer kracht zetten en het is sneller.
Gewoon met die duim achter de hals. Later ben je alleen maar blij dat je het zo hebt aangeleerd!

RaNk
19 juni 2003, 18:33
Ik denk dat duim achter op de hals ook het beste is, maar zelf kan ik zo niet spelen omdat ik het niet aangeleerd heb. Ik raak voledig de controle kwijt op die manier, dus ga ik maar gewoon door zoals nu (duim overheen dus), omdat het teveel moeite zou kosten om het weer anders te doen. Gelukkig kan ik er wel goed genoeg mee uit de voeten, maar het had waarschijnlijk beter gekund.

jorrit
19 juni 2003, 20:26
[/quote] Je kan veel meer kracht zetten en het is sneller. [/quote]

het is sneller??? heb je bijvoorbeeld satriani of vai gezien...die spelen gewoon met hun duim dr over heen en die gaat toch best snel...

Ronald
20 juni 2003, 13:31
ik houd mn duim altijd om de hals heen, dus bijna tegen de E snaar aan , da vind ik gewoon veel lekkerder spelen en bovendien is het handig omdat je zo de e snaar kan dempen. ik houd mn duim alleen midden op de hals als ik barre akkoorden speel

moretel
20 juni 2003, 13:46
Als je gitaar op de knieen hangt wat je toch regelmatig ziet is het niet te doen.
Zodra je wat technischer wil spelen moet die duim er achter,
is volgens mij meer een houdings aspect.
Ik studeer thuis zittend in klassieke houding alle 3 noten/snaar toonsladders etc. maar merk dat bij het staand spelen bepaalde zaken toch wat meer moeite kost en dan ga je zoeken naar de juiste hoogte van de gitaarband om staand ook te kunnen flitsen, want zodra je moet forceren of niet lekker ontspannen kan spelen dan lukt het nooit.

rsvarthur
20 juni 2003, 14:11
ik houd mn duim altijd om de hals heen, dus bijna tegen de E snaar aan , da vind ik gewoon veel lekkerder spelen en bovendien is het handig omdat je zo de e snaar kan dempen. ik houd mn duim alleen midden op de hals als ik barre akkoorden speel

me too. En soms is het handig om met je duim de E te fretten, bijvoorbeeld bij een "d met fis in de bas akkoord". Met barre's moet ik wel met m'n duim achter ede hals, is met duim over de hals fysiek niet mogelijk bij mij. En met soleren houd ik m'n duim ook over de hals. Met snaren opdrukken is dat zelfs zeer functioneel voor de tegenkracht.