PDA

View Full Version : Help me met ENGL-keuze:



Speeddemon
17 juni 2003, 19:47
Ik zit te twijfelen tussen de volgende ENGL-amps:
-Savage 60 met een 2x12" cabinet
-Savage SE bij Beyers met een 4x12"

evt. een Powerball.

Ik heb op beide Savage's gespeeld en vind ze allebei vet. Vind de SE natuurlijk een stuk uitgebreider en veelzijdiger, maar ook groter, zwaarder en duurder.
Ik speel regelmatig in project-coverbands waarin meestal veel funk/soul/disco wordt gespeeld, en voor mijzelf speel ik graag heavy/speed/power-metal en classic/hard-rock. Zeg maar alles tussen 1969 en 1989... :wink:

Kan iemand mij helpen?

Ik weet niet of ik zo erg 2 kanalen zou missen op de Savage 60, aangezien ik toch meerdere 'standjes' overdrive en distortion uit m'n pedalen kan toveren (Boss CS-2=>Dod 250=>H&K Tubefactor).
Misschien mis ik de galm wel, maar daarvoor zou ik evt. nog een 19" bak kunnen scoren van het overgebleven geld, nietwaar?

Kan iemand ook wat dieper ingaan op verschillen tussen Savage SE en 120? (Heb welgeteld 1 bruikbare post gevonden via zoek-functie, maar zou graag meer lezen)

signsofzodiac
17 juni 2003, 20:34
Hey!

Ik heb zelf de Savage SE en vind het nog steeds de beste versterker die ik tot nu toe heb bespeeld (inclusief de Diezels en Bogners van deze wereld).

De Savage 60 is al een oud beestje. Je moet er op de eerste plaats aan zien te komen, en is ook nog eens totaal niet te vergelijken met de SE.

Aan je muzikale stijlen te zien heb je behoefte aan veelzijdigheid. Op dit front is van de SE niet te winnen, ook niet door de gewone Savage. 6 basic sounds, pentode/triode, twee verschillende speakerkasten en voila: 24 midi-oproepbare sounds onder je voeten. Ze zijn ook allemaal bruikbaar.

De SE is een volledig ander beest dan de Savage 120. Voor jouw stijlen is de SE waarschijnlijk geschikter. De SE is op het 4e "lead"-kanaal iets meer gecompressed dan de 120, ideaal voor zware metal-sounds. De 120 is naar mijn idee geschikter voor het betere rock-werk, en minder het ECHT zware geweld. Deze sound zit bij benadering al op het derde kanaal van de SE. Een kanaal extra dus :)
Het clean is glashelder en heel doordringend. Ideaal voor cleane funk-slagpartijen dus.

Een kennis van me heeft de 120, en hij is het type Les Paul om en rossen maar met jaren 70/80 rockwerk en lekker soleren. Ik meer de technische metalgast die een bloedmooi clean wil hebben, een moord-rhythem en vloeiende solo-sounds (of ik het ook kan spelen is weer een ander verhaal :) ). Je zou de SE kunnen bestempelen als iets meer "sophisticated" en de 120 wat rauwer. Het zijn allebei geweldige versterkers, en voor elk wat wils!

Speeddemon
17 juni 2003, 22:37
Wow, thanks! Goeie uitleg.
Kan je misschien ook wat meer vertellen wat je van de Savage 60 vind? Ik weet er misschien eentje te staan, en mij beviel zijn compact-heid wel, ik vind dat wel schattig staan, zo'n medium-sized head op een 2x12".

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik qua metal erg van die 70's en 80's sound houd, hoe is het cleane kanaal van de Savage 120?

Ik zit er ook over te denken (weet bijna zeker) dat ik een Legendary Tones Time Machine Boost koop (2 kanaals boost pedaal met modern en vintage kanalen), dus dat zou zo'n Savage 60 toch ook super veelzijdig maken? Ik weet dat de Savage 60 een variatie heeft op de Savage SE's 2 Master volumes; de Savage 60 heeft Master en Master-solo boost (iets meer volume).

Is zo'n 4x12" MAKKELIJK achter in een auto te vervoeren, of sta je dan met 2 man te vloeken en te tieren?

Mitch
17 juni 2003, 22:57
Ik wil een paar algemene opmerkingen maken:
je schrijft meer dan eens dat je je overdrives wel uit je pedalen haalt, maar vergis je niet: als je eenmaal een andere amp hebt blijkt nou net dat ene pedaal net niet die magie te hebben als op die andere amp....
Kun je weer verder gaan zoeken :(
Over het algemeen heeft een goeie buizenamp à la Engl toch een mooiere overdrive dan die je uit een pedaal tovert. Kijk: er zijn natuurlijk niet voor niet zo veel OD-pedaaltjes, maar hoe beter de amp, hoe mooier, genuanceerder en dynamischer vaak de overdrive wordt en da's met pedalen niet altijd te benaderen.

Op zich vind ik het wel slim om een deel van je sound uit pedalen te halen hoor, ik ben daar een groot fan van zelfs ! Mocht je onverhoopt op een andere amp moeten spelen kun je altijd vertrouwen op je pedalen natuurlijk. Ik neem aan dat je met je H & K buizen-voetveeg wel begrijpt wat ik bedoel :wink:

Mijn advies: test ook de amp die je wil MET je pedalen. Kan ongelofelijk anders zijn dan je verwacht.

En ja, als je geen busje hebt is een 4x12 niet het toppunt van praktisch :razz:

srv-man
18 juni 2003, 00:38
ZoŽn 4x12 vind ik nooit praktisch: niet te tillen (heb je wel eens zoŽn ding door een trapgat omhoog gesjouwd?) en gaat altijd veel te hard. Ik heb nu een bagend en een Mesa thiele kastje en beide doen echt niet veel onder voor een 4x12 (persoonlijk vind ik ze nog prettiger klinken) en zijn wel heerlijk handzaam.

Phyrexian
18 juni 2003, 10:55
Ik kreeg altijd een 4x12 (Marshall 1960A) in de koffer van m'n oude Opel Astra (vijf deurs model). Geen probleem. Ze zijn zwaar idd. Maar met twee valt hij er wel makkelijk in te tillen. Als je in een band speelt, vormt dat geen probleem.

Ze gaan luid, da's waar. Maar als je een beetje ruige muziek speelt, is dat mooi meegenomen. En een luide drummer kan ook wel es voor problemen zorgen.

the_trooper
18 juni 2003, 11:38
Ik begrijp niet zo goed waarom een 2 x12 in combinatie met die SE geen optie voor je is dan? Gebruik ik ook regelmatig (net als een 4 x 12 trouwens).

Speeddemon
18 juni 2003, 16:55
eh... omdat dat cosmetisch minder mooi is? :-? :( :wink:

Ik weet het, drogreden, maar toch... ik heb zoiets van; zo'n brede top hoort op een 4x12" en een wat smallere top (Mesa had vroeger ook van die Mark IV tops die zo 2/3e size hadden) pas mooi op een 2x12".

Of ik zou een straight 2x12 moeten kopen en hem op z'n zij leggen, maar dan heb ik de hoogte niet meer mee.

the_trooper
18 juni 2003, 17:00
ik heb een 2x12 van Gallien Krueger. Die is net zo breed als de top maar wel laag. Voordeel is wel dat de speakers achterover hellen zodat het geluid als het ware schuin omhoog gestuurd wordt. Dat is trouwens een kast met een open achterkant. Best een aanrader eigenlijk. Geeft een wat helderder geluid, ook met veel gain.

signsofzodiac
18 juni 2003, 20:06
Wat ik me van de Savage 60 kan herinneren was dat ie vooral stukken minder gain had dan de SE. De Savage 60 zit meer in de richting van de Richie Blackmore-top.

cobeer
22 juni 2003, 23:55
ik heb zelf toen ik mijn amp kocht diverse engls uitgeprobeerd en kwam op de powerball uit. mijn advies: neem je gitaar en spul mee naar de winkel, inpluggen en luisteren!