PDA

View Full Version : Bugera V22



Sonny
14 november 2012, 19:12
Hey gasten,

Ik was benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen met de Bugera V22 of een andere amp uit de V-serie.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

greetz Sonny

Brewskie
14 november 2012, 19:22
Er zijn best een aantal forumleden hier, die er lovend over zijn. Voor de prijs is het een erg goed klinkende versterker. De eerste batch was erg instabiel. Foute componenten op de printplaat raakten oververhit waardoor de kanalen uit zichzelf gingen schakelen. De nieuwere modellen zouden dit probleem niet meer hebben.

Ik heb de versterker zelf ook getest en had 'm bijna gekocht. Ik heb toen ook een uitvoerige thread gelezen op een engels forum. Ik heb uiteindelijk toch de Fender Excelsior gekozen.

JohnLord
14 november 2012, 19:44
Er is nog een ouder topic over deze vesterker, met veel info en meningen.

Brewskie
14 november 2012, 20:40
Er is nog een ouder topic over deze vesterker, met veel info en meningen.

Dat is deze volgens mij.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149692-Nieuwe-amp-bugera-v22&highlight=bugera

pasqual
14 november 2012, 21:11
Dit is echt een aanrader. Lees dat topic wat Brewskie hierboven aanhaalde maar eens door.

davidof
14 november 2012, 21:15
Ik heb hem sinds 2 weken van de Musicstore (op aanraden van dit forum) en ik kan er alleen maar positief over spreken. Ik kocht hem oorspronkelijk om eens een leuk clean kanaal te hebben (wat het dus ook wel degelijk heeft). Maar als ik dan toch dat distortion kanaal eens testte was ik echt verschoten. Wat een lekkere blues/rock sound dat daaruit komt! echt heeeerlijk geluid om van acdc tot andere genres te spelen. mede door deze review heb ik hem gekocht: https://www.youtube.com/watch?v=EUSRerVQUTQ

caliban
14 november 2012, 22:34
Clean kanaal is heel erg goed, het overdrive kanaal vind ik leuker klinken door mijn orange 212 cabinet.

pasqual
14 november 2012, 22:54
@Caliban: ik gebruik de V22 eigenlijk alleen maar met een 212 cab met Eminence speakers. De originele speaker staat dan uit. Niet dat deze speaker slecht is maar de combo mist "ballen". Eigenlijk jammer dat er alleen een combo is en geen head zoals de V55.

caliban
15 november 2012, 01:36
Zou waarschijnlijk niet veel minder dan de combo kosten hè...

Sonny
22 november 2012, 02:56
Als ik de el84 buizen zal vervangen door 6l6 buizen, zal de V22 dan hetzelfde klinken als de V55?

Thyrif
22 november 2012, 10:58
Als ik de el84 buizen zal vervangen door 6l6 buizen, zal de V22 dan hetzelfde klinken als de V55?

6l6 en el84 zijn echt niet interchangable. Het kan zijn dat er wel 6v6-jes in passen, staat wel in de beschrijving op de bugera Website als dat het geval is (zonder biassen)

caliban
22 november 2012, 13:44
Zelfs als je het circuit aanpast, kan het goed zijn dat de transformator die 6L6'en niet eens trekt.

Sonny
25 november 2012, 00:01
Vandaag de V22 binnengekregen en jammer genoeg was het een hele slechte eerste indruk. Er komt een hele harde brom uit de versterker. Als ik een klein beetje aan mijn kabel draai (bij de output van de gitaar), dan lijkt het geluid weg te vallen. En het gain kanaal klinkt echt naar speelgoed (het is moeilijk uit te leggen omdat ik hier nog niet zo in thuis ben).

Ik speel met een Fender american vintage '57 reissue met 57/62 pickups. Kan die brom hier iets te maken mee hebben, denken jullie?

En hoe kan het dat het geluid wegvalt als ik een beetje aan de kabel draai?

caliban
25 november 2012, 00:20
Vandaag de V22 binnengekregen en jammer genoeg was het een hele slechte eerste indruk. Er komt een hele harde brom uit de versterker. Als ik een klein beetje aan mijn kabel draai (bij de output van de gitaar), dan lijkt het geluid weg te vallen. En het gain kanaal klinkt echt naar speelgoed (het is moeilijk uit te leggen omdat ik hier nog niet zo in thuis ben).

Ik speel met een Fender american vintage '57 reissue met 57/62 pickups. Kan die brom hier iets te maken mee hebben, denken jullie?

En hoe kan het dat het geluid wegvalt als ik een beetje aan de kabel draai?

Best niet al te veel aan beginnen prullen, en de amp terugsturen naar vanwaar je hem hebt gekocht.

grayfink
25 november 2012, 00:21
Je kabel is stuk. Fix het, en dan zijn we benieuwd naar de tweede indruk.

Sonny
25 november 2012, 00:29
Best niet al te veel aan beginnen prullen, en de amp terugsturen naar vanwaar je hem hebt gekocht.

Ik lees net op een amerikaans forum dat het waarschijnlijk met de buizen te maken heeft. Maar ik ga er niks aan vervangen, want heb daar helemaal nog geen verstand van. Dat wordt dus inderdaad terugsturen naar waar ik em vandaan heb. Ik heb ook een vermoeden dat het een retourtje is van een andere klant die de versterker voor dezelfde redenen heeft teruggestuurd. Beetje gaar dat ze em nu aan mij probeerden te verkopen.

caliban
25 november 2012, 00:32
Ik lees net op een amerikaans forum dat het waarschijnlijk met de buizen te maken heeft. Maar ik ga er niks aan vervangen, want heb daar helemaal nog geen verstand van. Dat wordt dus inderdaad terugsturen naar waar ik em vandaan heb. Ik heb ook een vermoeden dat het een retourtje is van een andere klant die de versterker voor dezelfde redenen heeft teruggestuurd. Beetje gaar dat ze em nu aan mij probeerden te verkopen.

Ah oké, je hebt een retour gekocht dus. Zou normaal niks mis mee mogen zijn natuurlijk. Ik zou er persoonlijk misschien een boze mail bij sturen...

Sonny
25 november 2012, 00:37
Je kabel is stuk. Fix het, en dan zijn we benieuwd naar de tweede indruk.


Dit is de kabel die ik gebruik...

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/fender%20vintage%20voltage%20brown-oxblood.jpg

Maar die dingen draaien nogal veel in de output jack van de gitaar, omdat ze niet zo flexibel zijn.

Ik zal het morgen eens proberen met een andere kabel. Ben benieuwd of dat verschil maakt...

caliban
25 november 2012, 00:42
Dit is de kabel die ik gebruik...

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/fender%20vintage%20voltage%20brown-oxblood.jpg

Maar die dingen draaien nogal veel in de output jack van de gitaar, omdat ze niet zo flexibel zijn.

Ik zal het morgen eens proberen met een andere kabel. Ben benieuwd of dat verschil maakt...

Zou enorm toeval zijn...

Sonny
25 november 2012, 00:46
Ah oké, je hebt een retour gekocht dus. Zou normaal niks mis mee mogen zijn natuurlijk. Ik zou er persoonlijk misschien een boze mail bij sturen...

Het doosje van de footswitch, zit vast gemaakt met 2 doorzichtige linten in de ruimte van de versterker. Bij mij was duidelijk te zien dat deze 2 linten doorgeknipt zijn en nu met smalle stukken duct tape aan elkaar geplakt zitten. Dit lijkt mij niet in de fabriek gedaan.

Ik heb al meteen een mailtje gestuurd met o.a. dit er in vermeldt en dat ik het geen fijn idee vind om een geretouneerde versterker te ontvangen.

Sonny
25 november 2012, 00:53
Zou enorm toeval zijn...

Waarom zou dat enorm toeval zijn,Caliban?

caliban
25 november 2012, 01:01
Waarom zou dat enorm toeval zijn,Caliban?

Als het daar zou aan liggen.

grayfink
25 november 2012, 01:02
Als je aan het plugje draait en het geluid valt weg is het plugje stuk. Dat is geen toeval, dat is logisch.
Of ik heb het verkeerd begrepen/gelezen. Dat kan, ik ben erg moe en ga nu naar bed.

caliban
25 november 2012, 01:04
Ik begreep het aldus: er is altijd brom, wanneer de ts aan de kabel draait valt het gitaargeluid daarenboven weg (dat stuk van het verhaal ligt waarschijnlijk aan de kabel). Klopt dat?

Sonny
25 november 2012, 01:42
Ik begreep het aldus: er is altijd brom, wanneer de ts aan de kabel draait valt het gitaargeluid daarenboven weg (dat stuk van het verhaal ligt waarschijnlijk aan de kabel). Klopt dat?

Ja dat klopt. Bij mijn andere versterker heb ik ook wel eens dat mijn kabel wat draait en dan het geluid begint te kraken, maar bij deze versterker viel heel het geluid weg.

Ik ga em morgen nog eens op mijn gemak testen.

davidof
25 november 2012, 13:05
Jezus, koop gewoon een nieuwe kabel, een nieuwe gitaar en als het dan nog zo bromt stuur je hem terug

grayfink
25 november 2012, 14:15
Ik begreep het aldus: er is altijd brom, wanneer de ts aan de kabel draait valt het gitaargeluid daarenboven weg (dat stuk van het verhaal ligt waarschijnlijk aan de kabel). Klopt dat?

Als de soldering in de plug los is, maar het koper raakt elkaar nog aan, heb je een hele slechte geleiding, dus weinig signaal en veel brom. Ik denk dat dat aan de hand is.

Sonny
25 november 2012, 17:44
Jezus, koop gewoon een nieuwe kabel, een nieuwe gitaar en als het dan nog zo bromt stuur je hem terug

Okay, zal ik doen. Ik denk dat je gelijk hebt en dat mijn Fender american vintage '57 reissue van nog geen 2 jaar oud naar het grof vuil kan ;)

grayfink
25 november 2012, 18:34
Ik snap niet dat je een gitaar hebt van meer dan 1000€, maar geen budget voor een fatsoenlijke kabel. :confused:

davidof
25 november 2012, 18:50
Ik snap niet dat je een gitaar hebt van meer dan 1000€, maar geen budget voor een fatsoenlijke kabel. :confused::cheerup: :cheerup: :cheerup:

jonghj
3 december 2012, 14:43
Als je ook brom krijgt in een andere vesterker, dan zou ik de kabel verdenken, in dit geval lijkt het erop dat de buizen niet goed zijn of de bias volstrekt fout is. Hoe dan ook: terug dat ding en een verse vragen.

De bugera v22 is namelijk een erg leuke bak. Zelfs als ie het dubbele kostte..
Ik heb m nu 1,5 tot 2 jaar (ik weet het niet perecies) en gebruik hem bij repetities en gigs.
Ik heb wel de buizen vervangen door een setje JJ's. Kost je 40 euro by tonefactory maar dat maakt wel het verschil. ,et de standraad bugera buisjes klinkt ie echt vlak.

Hij genereert nu met een strat een hele mooie cleane bluestone (Fender vibro-achtig maar met meer bas) inclusief mooie break-up en met het Drive kanaal een Lekkere Ac / Dc tone. (gain staats dan onder de 5)

Met een Les Paul heeft het cleane kanaal in dezelfde instelling net iets te veel laag (of je moet er een met echte '59 PAF's hebben) en met het Drive kanaal krijg je een mooie LP tone á la Peter Green (Gain rondom 3-4) en als je de drive hoger draait en een beetje treble bijpakt, is zelfs Slash geloofwaardig te doen.

Kortom een veelzijdige en betrouwbare compacte buizen bak die geluiden produceert waar je echt bij van wordt, voor een belachelijke prijs.

PS. voor de grotere gigs heb ik een Bugera v55Hd en 4x12 cabinet. De tone is van een vergelijkbare kleur, maar neigt iets meer naar de 6L6 Fenders.

Sonny
5 december 2012, 22:41
De brom en het wegvallen van het geluid lag uiteindelijk niet aan de gitaarkabel, maar aan het stopcontact. Ik heb dus later de Bugera V22 op een andere plek in het huis geprobeerd en had nergens meer last van. Maar wat een levenloos geluid kwam er uit dan ding zeg. Hij is dus retour gegaan.

Misschien ligt het inderdaad aan de standaard buizen die erin zitten.

grayfink
5 december 2012, 23:27
Ah, kijk aan. Wel verrassend dat de Bugera tegenvalt terwijl anderen er zo lyrisch over zijn.

Sonny
5 december 2012, 23:40
Ah, kijk aan. Wel verrassend dat de Bugera tegenvalt terwijl anderen er zo lyrisch over zijn.

Dat vind ik nou zelf ook. Misschien was de speaker nog te nieuw of ben ik gewoon nog niet erg goed in het instellen van versterkers. Mijn Vox AD30VT klinkt voor mij in ieder geval veel warmer en geeft veel meer gevoel en dat alles voor een modeling amp.

Ik ga nu voor de Fender Hot rod deluxe, maar zal deze eerst gaan uitproberen in de winkel inplaats van op goed geluk te bestellen via het internet.

pasqual
5 december 2012, 23:51
Als ik dit ding ( de V22 dus ) op huiskamer volume gebruik word ik er ook niet vrolijk van, zoals bij het gros van buizenversterkers trouwens. Pas in een oefenruimte komt het ware potentieel er uit, dus op een respectabel volume. Voor thuis vind ik een buizen versterker niet geschikt in ieder geval ( in het algemeen! ). Je zal de versterker ook een kans moeten geven maar ik begrijp dat ie weer richtung Deutschland ist?
Ik heb vorige week een drietal fenders uitgeprobeerd waar onder de Hot Rod Deluxe en nog twee ongeveer dezelfde. Allemaal hadden ze een acceptabel clean kanaal maar ook allemaal een erg fuzzie, rommelig en modderig gain kanaal. Ook de reverb van deze Deluxe achtigen vind ik ronduit "to much". Ieder zijn smaak natuurlijk.
Maar zoals je zelf al zegt: zelf spelen en oordelen.
Succes in ieder geval en jammer dat de V22 niet is geworden wat je er van verwacht had...

caliban
6 december 2012, 01:00
De overdrive van die hot rot serie fenders vind ik minder dan die op de bugera. Clean is op beide erg goed.