PDA

View Full Version : Blijenieuwestampdoosdag: Zoom Multistomp



Bijl
14 november 2012, 09:12
http://image.rakuten.co.jp/ikebe/cabinet/amp5/ms50g_sub-photo.jpg

Gisteren binnen gekregen, de handleiding in de verpakking laten zitten, en binnen een paar minuten was ik patches aan het maken en tweaken enzo. De behuizing is van metaal en alles voelt degelijk aan. Ik associeerde Zoom altijd rechtstreeks met plastic rommel maar dit is helemaal niet verkeerd!

De feiten: 50 effecten, 99 presets, maximaal 6 effecten tegelijk per preset(kan ook 6 keer hetzelfde effect zijn) en nauwelijks groter dan een Boss compact pedal. Denk aan het formaat van een Ibanez Tone-Lok pedaal. Het ding werkt op 2 AA batterijen of op de gebruikelijke 9 volt voeding.

Ik heb op mijn board plaats voor 5 compacte pedaaltjes en ik had regelmatig behoefte aan een delay/eq/noisegate/chorus/reverb/harmonizer naast mijn tuner/distortion/lo-fi/blue box. Dat werd dus een beetje moeilijk.

Alleen al vanwege het formaat heb ik 'm gekocht (99 euro!), maar het mooie is dat je ook kan schakelen tussen twee patches. Dus ik heb er nu één met delay/reverb/chorus en één met eq en gate. Distortion haal ik uit mijn versterker of metalzone dus al die amp modeling dingen gebruik ik niet. Een tweede mogelijkheid is een virtuele stompbox kiezen en die aan of uit zetten zoals bij de Line6 M5.

Misschien niet de beste keuze voor alle audiofiele boutiquepedaalfanaten onder ons maar als er ook maar één bruikbaar geluid in zit heb je je investering er al uit. Ik heb nog geen rare dingen gehoord wat betreft geluidskwaliteit. Volgende week ga ik 'm testen met de band op vol volume, hopelijk pakt dat goed uit en dan zal ik beter kunnen horen hoe de geluidskwaliteit echt is.

denis.hermans
14 november 2012, 13:50
Gefeliciteerd met je aankoop en laat iets weten over je ervaringen.

Ik heb net een Zoom multieffect besteld bij de lokale winkel ( ZoomG2.1NU) en ben ook benieuwd wat ik daar kan uithalen.

Rooker
14 november 2012, 23:18
Ben ook erg benieuwd of dit pedaal een goede buffer is of een signaal verkloter. hij ziet er iig veel belovend uit. perfect voor effecten die je bijv maar in 1 liedje gebruikt. dus zonde om te kopen.. kortom erg nieuwsgierig!! veel plezier ermee

peter_heijnen
15 november 2012, 09:20
Als ie niet 500ma nodig had gehad, had ik hem blind gekocht.

Bijl
15 november 2012, 11:13
Ben ook erg benieuwd of dit pedaal een goede buffer is of een signaal verkloter. hij ziet er iig veel belovend uit. perfect voor effecten die je bijv maar in 1 liedje gebruikt. dus zonde om te kopen.. kortom erg nieuwsgierig!! veel plezier ermee

Ik ga hem vrijdag meenemen naar de oefenruimte, eens zien wat gebeurt met mijn live geluid, ik laat het hier wel weten. Ik ben ook blij met de mogelijkheid om 6x hetzelfde effect achter elkaar te kunnen zetten en ook de volgorde van effecten te veranderen.


Als ie niet 500ma nodig had gehad, had ik hem blind gekocht.

Ik begrijp er ook helemaal niks van, 500mA bij 9V uit het stopcontact slurpen maar ook kunnen werken op 2 oplaadbare AA batterijen bij 2,8V :???: Hoe dan ook, mijn 1Spot kan flink aan de bak. Morley Wah op 300mA en dan deze erbij + de rest van de pedalen.

telecastermaster
18 november 2012, 19:14
http://www.henkybacker.com/zms_fg.jpg

http://www.henkybacker.com/zms_fb.jpg

http://www.henkybacker.com/zms_cdr.jpg

http://www.henkybacker.com/zms_blt.jpg


Interessant allemaal

http://www.keymusic.com/product/Zoom-MS100BT

telecastermaster
18 november 2012, 19:16
Als ie niet 500ma nodig had gehad, had ik hem blind gekocht.

Peter, wat is de logica hierachter? Het gaat er toch om of ie goed klinkt of niet?

telecastermaster
18 januari 2013, 11:48
Zijn er inmiddels al meer ervaringen met dit pedaal?
Ik ben toch wel benieuwd. Die CDR (chorus, delay, reverb) lijkt me erg leuk, maar is niet in de handel.

Ik lees wel dat er wat noise issues zijn met die Zoom. Kan dat bevestigd worden?

Thx

telecastermaster
7 maart 2013, 14:07
Bump.

Zijn er inmiddels al meer mensen die deze FX processor hebben aangeschaft?
Ik heb net de MS-100BT aangeschaft en ben wel benieuwd naar ervaringen.
Bijl misschien??

Ik zie ook dat de CDR (Chorus, Delay, Reverb) versie, de MS-70CDR, er toch gaat komen: http://www.rockpalace.com/product/Zoom-MS-70CDR-Multistomp
Zomer 2013 pas, overigens.

Het lijkt me echt een fijn apparaat voor al de effecten die je weinig gebruik, (zoals b.v. modulatieeffecten in mijn geval) plus allerlei handige toepassingen, zoals noise reduction, filters, EQ, en pitchshifter minus een octaaf (zodat je kunt bassen).
Ik las op een aantal discussieforums (fora) dat sommige gebruikers hun pedalboard aardig hebben omgegooid na de aanschaf van dit ding. :)

peter_heijnen
7 maart 2013, 17:42
Peter, wat is de logica hierachter? Het gaat er toch om of ie goed klinkt of niet?
Ah deze had ik gemist, excuses!

Mijn logica: mijn bordje past precies achterin mijn combootje en dat vind ik zeer fijn en wil ik graag zo houden. Een extra voeding en gedoe erbij heb ik dan geen zin in. Mijn huidige voeding heeft alleen gaatjes waar 120ma uitkomt.

Inmiddels zit ik wel te loeren naar de strymon mobius, die vraagt minimaal 300ma en dat zou ik nog ev kunnen verhapstukken met een andere voeding die tevens op mijn bordje past.

telecastermaster
7 maart 2013, 18:04
Ja, die Strymon is ook erg mooi. Maar wel een totaal andere categorie dan die Zoom..

Maar 500 mA is idd aardig veel.

peter_heijnen
7 maart 2013, 21:19
Ik vind die mobius geweldig klinken afgaande op filmpjes maar ook is het welk erg handig dat je de bak per preset naar keuze pre/post je dist/od kunt schakelen.

Bijl
13 maart 2013, 09:23
Gaaf ding, die Mobius! Modulatie met tap tempo onder een aparte switch, het werd verdikkeme tijd :rockon:

Mijn ervaringen met de Zoom zijn tot nu toe vooral positief. Het enige probleem dat ik tegenkwam was bij amp modeling, ik hoorde met distortion een vervelend hoog bijgeluid, digitaal vervormd. Als je met een hele band aan het spelen bent merk je het nauwelijks, maar het blijft irritant. Binnenkort maar eens checken of er een firmware update is.

De klank van de Diezel amp modeling vind ik erg goed. Of het op een Diezel lijkt, geen idee want ik heb nooit op een Diezel gespeeld. Alleen jammer van dat bijgeluid dus.

Ik gebruik hem op dit moment vooral voor eq en gate. Ik heb drie parametrische 2 bands eq achter elkaar gezet om zo de instellingen van Colin Richardson na te bootsen. (Colin Richardson is producer van o.a. Machine Head, Fear Factory, Chimaira, dat soort spul.) Dat red je namelijk niet met minder dan 5 bandbreedtes en al helemaal niet met een grafische EQ stampdoos vanwege de gebruikte frequenties.

Ik vind het vooral mooi dat je meerdere effecten onder één knop hebt zitten en kan wisselen tussen presets met de A/B functie. Schakelen gaat snel, ik heb geen hoorbare vertraging gemerkt bij het wisselen van presets.

telecastermaster
13 maart 2013, 09:37
Mijn ervaringen met de Zoom zijn tot nu toe vooral positief. Het enige probleem dat ik tegenkwam was bij amp modeling, ik hoorde met distortion een vervelend hoog bijgeluid, digitaal vervormd. Als je met een hele band aan het spelen bent merk je het nauwelijks, maar het blijft irritant. Binnenkort maar eens checken of er een firmware update is.



Heb op andere fora gelezen dat dat idd een probleem is. Anderen hebben het dus ook.
Het schijnt alleen in de amp models te zitten.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand dat bijgeluid met een parametrische EQ wist te cutten.
Maar ik gebruik eigenlijk alleen de modulatie effecten en filters/EQ's.
De noise reduction is erg goed en die acoustic simulator is eigenlijk ook best heel aardig.
Ik ben vooralsnog positief maar ik moet nog (veel) verder experimenteren.

Bijl
14 maart 2013, 12:14
Ja, dat bijgeluid is ook zo hoog dat het niet erg is om die frequentie eruit te knippen. Moet lukken met een smalle bandbreedte, -12dB en dan maar zoeken welke het is.

Met modulatie ga ik nog lekker expirimenteren, met 6 dingen achter elkaar moet daar wel iets mee te doen zijn. Bouw je eigen synth...

Ik ga 'm ook eens aan een 200mA Boss voeding hangen, kijken wat hij dan doet. Hij zou 7 uur lang moeten werken op 2xAA bij 3V, correspondeert dat niet met een veel lagere amperage bij 9V dan de opgegeven 500mA?

telecastermaster
14 maart 2013, 14:16
De mijne werkt iig zonder problemen op 400 mA.
Maar mogelijk dat bij een lagere stroom noise een issue gaat worden.

telecastermaster
14 maart 2013, 14:19
Hier deze scan geeft je een beetje een idee bij welke frequentie je moet zoeken. 5,5 kHz en 11 kHz, zo te zien.

http://www.henkybacker.com/ms50g_graph2.jpg


Zie de volledige draad: http://www.harmonycentral.com/t5/Effects-Pedals-Multi-Effects-and/I-Just-Got-A-Zoom-MS-50G-MultiStomp-FX-pedal-99/td-p/34241195

Bijl
15 maart 2013, 16:56
Hee bedankt! Dat zijn ook geen kinderachtige pieken.

peter_heijnen
12 juni 2013, 12:09
De mijne werkt iig zonder problemen op 400 mA.
Maar mogelijk dat bij een lagere stroom noise een issue gaat worden.
Ik las laatst dat ie helemaal geen 500ma nodig heeft maar al vanaf 200ma probleemloos werkt. Een persoon die zelfs beweerde dat ie het ding op 100ma draaide.

Ok gekocht dan maar, samen met een t-rex current doubler kabeltje.

-Op 240ma werkt ie helemaal probleemloos. Op 120 werkt ie ook, maar ik weet nog niet of dat probleemloos gaat zijn. Ga ik vanaf vandaag testen met 'long runs'.
-Nee, het klinkt niet zo mooi als mijn analoge trem/phaser/chorus box, maar toch vervang ik die door de zoom, want mijn trem/phase/chor box heeft geen amp models voor back up die ik met de zoom nu wel aan boord heb.
-Ook heeft de zoom een simpele en obligate tuner aan boord, dus mijn turbo tuner gaat nu ook van het bord af en blijft vanaf nu ook thuis.

Ik heb de zoom in een tb-loop hangen en gebruik de doorstep functie om cho/pha/trem door te steppen. En als ik nu een keer iets anders wil gebruiken, dan doe ik dat toch gewoon? ;)

Superhandig pedaaltje, nice!

telecastermaster
12 juni 2013, 12:41
Ah, mooi dat een kenner als jij er ook eentje heeft.

Hij werkt idd ook op veel lagere spanning zoals 200mA.
Ik gebruik zelf de noise reduction veel; die is erg goed. Maar daar heb je dan weer niks aan als je 'm in een bypass loop zet.
Ik zou ook gewoon de Turbo tuner blijven gebruiken; wat een toffe tuner is dat, zeg.
Waarom doe je niet een 9V batterijtje in die TT? Die TT trekt alleen stroom als je echt stemt en met 1 batterij kun je 1000x mee stemmen.

Buzzel
12 juni 2013, 17:00
Op heel veel pedalen staat dat ze veel meer mA's nodig hebben dan werkelijk het geval is. Ik moest laatst lachen dat er op een Dr. No pedaal stond dat hij 200mA nodig had, hoewel het eerder bij de 20mA zal liggen...

OT.

Die multistomp lijkt me toch wel veelbelovend. Ik zie alle reviewfilmpjes als paddenstoelen de grond uit schieten en ik vind het eigenlijk allemaal best wel goed klinken voor die 100,- dat het ding kost. Ik denk niet dat dit echt een handig pedaal is voor on stage, maar in de slaapkamer heel leuk.

peter_heijnen
13 juni 2013, 10:55
Ah, mooi dat een kenner als jij er ook eentje heeft.

Hij werkt idd ook op veel lagere spanning zoals 200mA.
Ik gebruik zelf de noise reduction veel; die is erg goed. Maar daar heb je dan weer niks aan als je 'm in een bypass loop zet.
Ik zou ook gewoon de Turbo tuner blijven gebruiken; wat een toffe tuner is dat, zeg.
Waarom doe je niet een 9V batterijtje in die TT? Die TT trekt alleen stroom als je echt stemt en met 1 batterij kun je 1000x mee stemmen.
Haha 'kenner'! Het is bij mij vooral 'ken je gebreken'! ;)

De turbo tuner is natuurlijk ook geweldig, maar nodig vind ik hem pas in de studio. Op het podium is de multistomp afdoende.

@Buzzel: de multistomp werkt juist prima op het podium, maar dan wel in een tb-loop. Ik gebruik de ms voor effecten die je niet zo snel binnen een nummer zou wisselen, in mijn geval tr/ph/cho. Voor het nummer zet je met de doorstep functie klaar wat je nodig hebt.