PDA

View Full Version : Dode noten (vanaf 12de fret)



davidof
13 november 2012, 19:00
Hoi

Ik merk bij de meeste van mijn gitaren (epiphones) dat indien ik hoge noten speel op de hoge e snaar, de noot wel klinkt maar toch een groot deel van zijn kracht verliest door de andere frets waartegen deze 'kletst'. Op distortion merk je daar niet veel van, maar als ik clean solo's speel is het enorm lastig dat ik er geen probere noten uitkrijg op die posities.

Mijn hals staat redelijk goed denk ik, een beetje teveel gebogen misschien maar het inbusgaatje van mijn truss rod is kapotgedraaid door verkeerde sleutels te gebruiken, dus daar blijf ik liever af.

De actie is bij mij altijd zoekwerk geweest, als ik mijn snaren op een hoogte zet zoals voorgeschreven staat op volgende sites staan ze vééél te laag (meteen gekletter). Nu staan ze op een redelijke hoogte die nog makkelijk speelt en niet klettert. Maar dus wel die dode noten.. Hoe zou ik dit best oplossen? Ik weet niet meteen hoe ik dit moet googlen...

Bedankt

Antoon
13 november 2012, 19:08
De moer van de halspen kun je vrij makkelijk vervangen. Daar zou ik mee beginnen.

jutter
13 november 2012, 19:10
Heb je de actie misschien zo hoog afgesteld dat de afstand snaar-pickup enorm groot is?

davidof
13 november 2012, 19:19
De moer van de halspen kun je vrij makkelijk vervangen. Daar zou ik mee beginnen.
'vrij makkelijk'? Ik zou niet weten hoe, die moer is toch een onderdeel van de halspen?


Heb je de actie misschien zo hoog afgesteld dat de afstand snaar-pickup enorm groot is?

Mijn pickups staan wel in verhouding, brug pickup iets hoger dan neck pickup


Ik vergat nog te vermelden: als ik mijn actie nu nog zou verlagen dan klinken mijn bends zelfs niet meer uit, naargelang ik omhoog bend dooft de noot dus. Misschien te vlakke frets naar het midden toe?

muffstuff
13 november 2012, 19:25
Dat afstellen is geen rocket science, mits je gewoon de juiste volgorde aanhoudt mbt afstellen. Het heeft bv geen zin om te intoneren voordat de actie ingesteld is. Kan ook zijn dat de actie te laag is en je die dode frets ervaart. Als dan je has ook nog eens te bol staat kan ik me wel voorstellen dat de boel dood is. als je een capo op de 1e fret doet en bij de 17e fret induwd. Hoeveel ruimte zit er dan tussen fret en snaar op de 7e fret? kan je er bv een plectrum van 1mm tussen krijgen of is de ruimte kleiner. Maar wat Antoon zegt zou ik ook als eerste gaan aanpakken.

barno
13 november 2012, 19:31
eerste hunch: hals moet boller (enfin minder hol, dus richting deadstraight

tweede opmerking: afhankelijk van type truss en moet is dat toch niet zo eenvoudig hoor, een halspenmoer vervangen. goeie tech doet het voor je, vooraleer je de schroefdraad ook nog es naar de haaien help, dan is het wel tamelijk fubar

davidof
13 november 2012, 19:38
Dat afstellen is geen rocket science, mits je gewoon de juiste volgorde aanhoudt mbt afstellen. Het heeft bv geen zin om te intoneren voordat de actie ingesteld is. Kan ook zijn dat de actie te laag is en je die dode frets ervaart. Als dan je has ook nog eens te bol staat kan ik me wel voorstellen dat de boel dood is. als je een capo op de 1e fret doet en bij de 17e fret induwd. Hoeveel ruimte zit er dan tussen fret en snaar op de 7e fret? kan je er bv een plectrum van 1mm tussen krijgen of is de ruimte kleiner. Maar wat Antoon zegt zou ik ook als eerste gaan aanpakken.

Mijn plectrum van .96 klemt net tussen de snaar en de 7e fret, maar hééél nipt hoor.

Hier staat dat de afstand tussen snaar en fret dan 0,2mm moet zijn.. Is dat niet héél weinig?
http://users.telenet.be/braskaske/downloads/guitar-setup.pdf

En de afstand tussen 12de fret en snaar gewoon niet ingedrukt is bij mij ook alweer véél hoger dan daar staat vermeld.. En toch heb ik nog last van dode noten?

marter544
14 november 2012, 01:02
Je hals staat te hol, deze moet rechter. Vervolgens je zadels iets hoger.. Ik denk dat het miss verstandig is ff door iemand met verstand van zaken naar je gitaren te laten kijken om die moer te vervangen voordat je het echt sloopt.

Johannes
14 november 2012, 07:46
Bij les paul modellen zie je vaker dat de halspen niet zo veel doet op de plek waar de hals dikker wordt en vast zit aan de body. Mocht het probleem na afstelling nog steeds blijven, dan kun je overwegen de frets te laten vlakken bij een reparateur of bouwer.

Hotpepper01
14 november 2012, 09:27
Mijn plectrum van .96 klemt net tussen de snaar en de 7e fret, maar hééél nipt hoor.

Hier staat dat de afstand tussen snaar en fret dan 0,2mm moet zijn.. Is dat niet héél weinig?



Toch wel met Capo en ingeduwde 17e, he?

davidof
14 november 2012, 14:33
Toch wel met Capo en ingeduwde 17e, he?

ja bij mijn weten wel

Mijn gitaarleraar denkt dat het komt doordat ik altijd op dezelfde frets 'bend' waardoor de volgende frets minder afgesleten zijn en deze dus hoger komen waardoor de snaren die frets raken

barno
14 november 2012, 15:47
ja bij mijn weten wel

Mijn gitaarleraar denkt dat het komt doordat ik altijd op dezelfde frets 'bend' waardoor de volgende frets minder afgesleten zijn en deze dus hoger komen waardoor de snaren die frets raken

dat denk ik niet, da zou je kunnen zien, ik bend ook veel en speel met zware grip, dan krijg je dit:

deze heb ik herfret, maar was daarvoor zelfs zo nog af te stellen zonder fretbuzz



http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/refret ES 135/DSC03544.jpg