PDA

View Full Version : Lak op de hals..



musicmannetje
13 november 2012, 18:53
Ik ben nu met een project bezig en heb voor de afwisseling eens een finished maple hals besteld. Deze is ook al gelakt, maar dus ook aan de voorkant, inclusief de frets. Die lak op de hals moet er zitten, maar op de frets speelt niet echt lekker.
Hoe krijg ik die lak eraf? Of is het gewoon veel spelen zodat de lak vanzelf van het ijzer afbladdert?

....using talpatalk

crazycow
13 november 2012, 19:06
Eraf schuren met schuurpapier, staalwol. wel de toets goed beschermen.
Geen idee of je de lak ook kan laten zitten overigens.

barno
13 november 2012, 19:36
uurtje spelen met veel bends en die lak is overal weg, echt.

Tabula Rasa
13 november 2012, 21:05
Aardappelmesje. Over het algemeen hecht de lak niet echt super op frets dus is het er zo vanaf geschraapt.

stijnkenens
13 november 2012, 23:30
Blijven spelen, die komt er inderdaad vanzelf af.
Er ligt nu een mooie p-bas in de shop, uit de jaren 70. De esdoorn toets is ook gelakt, en dat waren de frets ook. De vorige eigenaren hebben nooit gezien naar hoe de lak van de frets af bladderde, noch de huidige bassiste. Het heeft wel iets !


s.

Cocobolo
13 november 2012, 23:46
aha, wat interessant! Ik heb voor het eerst een maple toets toegepast (voor de John backlund gitaar) en ik nam automatisch aan dat ik iedere fret zou moeten afplakken ;). Dat valt dus weer mee, gewoon spuiten dus :cheerup:

musicmannetje
14 november 2012, 08:47
Gisteren voor het eerst een volledige set snaren erop gezet om hals e.d. af te stellen, en inderdaad is van een aantal frets de lak al zo goed als verdwenen..
Dat 'veel spelen' komt wel goed, dus.

Dank!

....using talpatalk

oigun
14 november 2012, 09:46
aha, wat interessant! Ik heb voor het eerst een maple toets toegepast (voor de John backlund gitaar) en ik nam automatisch aan dat ik iedere fret zou moeten afplakken ;). Dat valt dus weer mee, gewoon spuiten dus :cheerup:
Hahaha :D ~~~~~~~~~~

RS-Rik
15 november 2012, 18:54
Nice dat dit topic werd gestart.

Vandaag een toetsie Paduak (of hoe je het ook schrijft) binnen gekregen en ik heb gelezen dat de mooie rooie kleur snel vergaat onder invloed van zonlicht en zuurstof. Dus ik was van plan om die dan ook maar af te lakken. Ik dacht ook dat 't n hel zou worden met afplakken, maar je kunt de lak er gewoon helemaal overheen doen.


Ook dat ik nog ff te denken of het misschien slim zou zijn om de toets eerst te radiussen, de porien (best open, dat paduak) te vullen met stuifsel en alcohol en dat dan te lakken en er dan pas de fretslots in te maken.