PDA

View Full Version : Nieuwe bridge pickup gezocht voor lage stemmingen : Sludge / Post-Metal / Doom



DemolitionColorScheme
13 november 2012, 11:42
Ik heb nu al een tijd een Bare Knuckle Pickups Miracle Man (https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=miracle_man) in m'n Gibson LP Classic Custom ltd. zitten en het is qua klank eigenlijk te ver weg van wat de rest van de band gebruikt. Als ik m'n neck pickup pak kom ik nog dichter bij het geluid van de rest van de band dan met de bridge.

De Miracle Man is me eigenlijk een beetje té snerpend en té strak, waarschijnlijk ook omdat het een Ceramic is, wat toen ook mijn plan was. Maar in de praktijk is het toch minder mooi dan ik verwacht had.

Ik zoek dus een pickup die aardig wat laag behoud in de bridge en niet té mid-focussed en snerpend is. Daarbij is het wel een voordeel als hij ook aardig werkt met bijv. lage stemmingen. Wij spelen in B Standaard. Het is nu ook weer niet dat je daar speciale pickups voor nodig hebt, maar het aanbod is zó groot dat ik bij god niet zou weten waar ik nu exact naar moet gaan zoeken en hoe duidelijker de specificaties, hoe makkelijker de zoektocht. Daarbij als laatste: een goude cover is een must. Oppervlakkig, wellicht, maar ik vind het echt lelijk om dan een dichte en open pickup te hebben.

interessander
13 november 2012, 12:04
Even heel kort door de bocht, wat gebeurt er als je de tone knop een beetje dicht draait, kom je dan ook dichter bij de rest van de band, of misschien de pickup een beetje naar beneden voor iets minder attack. Of is het echt het algehele karakter van de BK dat je niet bevalt?

Ik heb in mijn Dean V een lange tijd een Dimarzio evolution gebruikt, ook in B. Lekker dik en goed strak met de lage B, als je het verhaaltje op de site leest dan heb je al gauw de indruk dat hij ook vrij snerpend kan zijn maar dat viel meheel erg mee. En voor de looks: je kunt de Dimarzio's tegenwoordig ook met gouden cover krijgen.

DemolitionColorScheme
13 november 2012, 12:07
Tone knop heb ik natuurlijk al wel geprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik het verlagen van de pickup zelf nog niet geprobeerd heb. Misschien dat dat wel een licht verschil zal maken. Zal eens checken, ik ben alleen dan bang dat ik, inderdaad, dan te weinig attack heb. Hoe lager die pickup, hoe flubberiger de palmmutes zullen zijn.

interessander
13 november 2012, 12:12
Ja het is lekker simpel uit te voeren en ik denk dat het zeker uitmaakt, je moet alleen uitkijken dat je neckpickup dan niet te hard staat in vergelijking natuurlijk.

Tristan
13 november 2012, 21:14
Ik denk niet dat je palmmutes flubberiger van klank worden als je de pickup omlaag schroeft.
Wat betreft droptunings en humbuckers denk ik eerlijk gezegd wel gelijk aan Bareknuckle omdat ze zo lekker strak zijn maar wel een wat meer vintage klank behouden, misschien een Holy Diver, Nailbomb, Crawler of Abraxas.

Brum
14 november 2012, 08:04
Anders weet ik nog wel een geïnteresseerde voor je BK humbucker.;)

Orpheo
14 november 2012, 12:14
De miracle man is gewonden voor uber helderheid he.zit m niet alleen in de ceramische magneet. Dezelfde magneet zit ook in de patb2 en die is verre van helder.

Ik heb er even een nacht over geslapen en je gouden kap wens maakt de boel wat lastig maar de alternative8 doet wat jij wilt. Negeer de rest van mijn suggesties maar ;)

DemolitionColorScheme
14 november 2012, 12:20
Klopt. Ik dacht eerst ook dat ik dat wou, maar ik ben erachter gekomen dat die helderheid eigenlijk niet nodig is en ik liever iets heb wat meer nadruk legt op het laag en de low-mids, ipv. de upper-mids en het hoog.

Ik zie wel dat het weer een high output 'bucker is. Medium output werkt ook prima. Ik ben bang dat een high output weer te dichtgesmeerd zal zijn. Ook lees ik dat de nadruk meer ligt op de upper mids bij deze.

Fiendish
14 november 2012, 12:43
Je zou op het Bareknuckle forum een PM kunnen sturen naar Tim (Mills), de man achter BKP.
Hij heeft vast wel wat goede suggesties.
Ff melden wat je wil en wat voor gitaar je gebruikt (complete specificatie werkt het beste), dan komt het wel goed.

DemolitionColorScheme
14 november 2012, 12:43
Dat is wellicht wel een idee.

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 11:10
Nou, dus contact gehad met Tim Mills van BKP en hij zei het volgende:


Hi Michel

you need and alnico powered humbucker to be able to achieve those tones. I would recommend using either a Rebel Yell:

https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=rebel_yell

or the slightly hotter Nailbomb:

https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=nailbomb

The sound clips on the site were all recorded using a LP Custom through the AXE FX Ultra.

Kindest Regards,

Tim

Waarop ik reageerde:

Hey Tim,
both pickups have different kinds of clips, so I can't really compare them. Could you go a little bit more in depth regarding the differences?
From what I can see, the Rebel Yell has a little less low end and output and the Nail Bomb has some more output, and some more bass. In terms of character: how do they differ?

I'm looking for something with an emphasis on the low mids, as opposed to the high mids.

Cheers!
_
Michel.

Tim weer:

The Nailbomb does have more output and reproduce more bass and mids with a more controlled high end. By comparison the Rebel Yell has more presence in the high end and tighter bass response whilst still mainlining good weight in the mids.

Kindest Regards,

Tim

Velen op het BKP forum vonden de Rebel Yell opzich wel een rare aanbeveling, maar de Nail Bomb schijnt er prima voor te zijn. Sommigen zeiden dat ik een War Pig moest nemen, maar die lijkt me ècht overkill. Veels te high gain en teveel mids en lows.

Ik sta dus nogsteeds ook open voor andere aanbevelingen. Het hoeft van mij niet per sé BKP te zijn. Dat is waarom ik nu voor de rest ook niet echt op het BKP forum hoef te zijn, want daar gaat het echt alleen over BKP's, lijkt het. Het is een optie, maar geen must.

fantastik_badr
15 november 2012, 11:28
Heb je een Gibson Dirty Fingers al als optie meegenomen? In m'n LP Standard heb ik er 1 zitten en ik moet eerlijk zeggen dat ik er best content mee ben. Heerlijk vol van sound, genoeg bottom end en een (voor mijn smaak) lekkere mid en sparkly high. Ook aardig hoge output. Vorige eigenaar van m'n LP heeft die erin gedaan en ik moet zeggen dat ik voorlopig nog niet van plan ben om 'm eruit te halen. Ik was eerst van plan een setje BB Pro's erin te schroeven, maar die houd ik denk ik voor m'n SG.

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 11:35
Ik denk niet dat een Dirty Fingers echt iets zal zijn waar ik blij mee zal zijn. De DF is redelijk vergelijkbaar met een 500T, waar de BKP Miracle Man eigenlijk weer een soort van kloon van is, als ik me niet vergis. Volgens mij kom ik dan niet echt verder en blijf ik een beetje in dat cirkeltje hangen van vergelijkbare ceramics.

interessander
15 november 2012, 11:47
Ik heb een nieuwe versie van de DF in mijn Ibanez Iceman, heel fijn element, maar al gauw te "vettig" voor wat jij wil denk ik.
Wat ik me ook nog bedacht, aangezien je met het neck-element dichter in de buurt komt, hoe klinkt je LP in de middelste stand?

fantastik_badr
15 november 2012, 11:49
Sludge/doom loopt op vettigheid ;)

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 11:56
Ligt eraan wat interessander met 'vettig' bedoeld hè.
Betreffende de middel stand: geprobeerd, maar nee, dat vind ik voor higher gain sounds nooit echt mooi. Voor clean vind ik dat prima, vooral als de pups gecoiltapped zijn.

interessander
15 november 2012, 12:02
Sludge/doom loopt op vettigheid ;)

Haha da's ook weer waar, ik had op de een of andere manier het idee dat DCS een wat droger geluid zoekt, kan ik ook mis hebben.

Off topic, zit jij bij Jop in de band toevallig?

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 12:05
Haha da's ook weer waar, ik had op de een of andere manier het idee dat DCS een wat droger geluid zoekt, kan ik ook mis hebben.
Droog is ook weer zo'n vaag iets, natuurlijk.
Laten we het zo zeggen: het mag best vintage georiënteerd zijn, redelijke output, medium tot medium-hoog, nadruk op de low mids en zo min mogelijk high mid / high snerpend. Het karakter mag ook redelijk losjes zijn (wat al gebeurt als hij wat meer laag heeft, daar wordt hij sowieso minder strak van). Dynamisch is wel een groot iets. Ik speel vaak met een redelijke low gain sound met het volume open en haal meer de 'botheid' uit de aanslag dan de ophoping van gain.

fantastik_badr
15 november 2012, 12:09
Lijkt me sowieso ontiegelijk lastig om elkaar via het internet goed te begrijpen, omdat interpretatie key is in gevallen als dit natuurlijk.

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 12:11
Lijkt me sowieso ontiegelijk lastig om elkaar via het internet goed te begrijpen, omdat interpretatie key is in gevallen als dit natuurlijk.
Klopt geheel. Dat is wel een van de meest typische dingen in de gear-wereld, of beter nog: de wereld van smaak.
Bij pickups is dat al helemaal lastig. Een pedaaltje of een head heb je eigenlijk zo uitgeprobeerd, maar constant pickups moeten swappen ... daar heeft niemand echt zin in.

interessander
15 november 2012, 12:16
Heb je anders een referentie qua geluid?

Als ik aan zachter en harder denk en sludge/doom dan denk ik bijvoorbeeld aan Bongzilla, een sound die zwaar op de mids leunt, er komt eigenlijk nog meer hoog door van de basdrive dan van de gitaar: http://youtu.be/Xftx2MUT87A

Bij het vettige denk ik eerder aan een band als Iron Monkey: http://youtu.be/iSKKBu5SX_I

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 12:28
Ik kan je wel wat referenties geven, maar ook dat zegt weinig - om eerlijk te zijn, omdat het maar referenties zijn. Gitaar, amp, cab, eventuele boosting en dan nog mic keuze, mic plaatsing, post-productie ... you get the idea. Ik kan je wèl wat dingen laten horen die voor mij meer van toepassing zijn dan wat jij post.

Sludge is tegenwoordig ook zo vaag geworden, want het is tegenwoordig ook een benaming voor velen post-metal bands die een sludge invloed hebben. Voor mij is dat laatste dus meer van toepassing. Ik had dus beter 'atmosferische sludge' of 'moderne sludge' moeten zetten. Overigens niet te verwarren met stoner of zo (waar ik echt stiekem een schurfthekel aan heb). Denk ook niet aan fuzz, maar gewoon amp drive.


http://www.youtube.com/watch?v=jJmKgRRNdgo


http://www.youtube.com/watch?v=1sPoXJOx_Fs

Wat je dus als overeenkomst kunt zien: vrij low tot mid-gain waar de aanslag de grootste rol speelt, ipv. waar je met een te high gain sound en teveel pickup output een typisch dichtgesmeerde sound krijgt (opzich niks mis mee, maar niet iets wat ik precies zoek).

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 12:28
(en omdat er maar 2 vids per post mogen)


http://www.youtube.com/watch?v=9aMfaSrWDwU

interessander
15 november 2012, 12:35
Okee, dan had ik het toch bij het rechte eind wat betreft het drogere, dit is inderdaad een andere hoek.

Ik denk wel dat het heldere karakter van een element hier handig bij is, kun je het hoog/presence niet met je EQ op de versterker wat minder benadrukken in dit geval?

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 12:42
Okee, dan had ik het toch bij het rechte eind wat betreft het drogere, dit is inderdaad een andere hoek.

Ik denk wel dat het heldere karakter van een element hier handig bij is, kun je het hoog/presence niet met je EQ op de versterker wat minder benadrukken in dit geval?
Dat high end is niet zo zeer het probleem, want dat valt makkelijk bij of weg te draaien, het is meer het gemis van het laag en de low mids waardoor het karakter meer gelegd wordt op de high mids, waardoor hij erg nasaal en snerpend wordt.

Fiendish
15 november 2012, 14:03
Ik snap de aanbeveling van de Rebel Yell wel, mijn RY setje heeft zat low end voor Stoner/Doom, en is erg strak, en daarnaast is 't qua geluid zo dat je met een beetje vervorming al snel in de buurt komt van de sound in die clip van Callisto.
Nailbomb zou nog nét iets strakker zijn, en nog net iets meer low end.

DemolitionColorScheme
15 november 2012, 14:05
Ik snap de aanbeveling van de Rebel Yell wel, mijn RY setje heeft zat low end voor Stoner/Doom, en is erg strak, en daarnaast is 't qua geluid zo dat je met een beetje vervorming al snel in de buurt komt van de sound in die clip van Callisto.
Nailbomb zou nog nét iets strakker zijn, en nog net iets meer low end.
Ja, ik merkte dat die RY voornamelijk wel die mid-grind lijkt te benadrukken. Aangezien CALLISTO met Plexi clones speelt is dat wel een mooie combo. Maar ik speel zelf niet met een Plexi sound, dus dat wordt even gokken.

Heb je zelf weleens die Nailbomb geprobeerd?

fantastik_badr
16 november 2012, 10:33
Misschien een rare gedachte in eerste opzicht, maar heb je TV Jones' al in overweging genomen??
Die geven zeker die "clarity" waar jij naar zoekt ook absoluut.

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 10:34
Ik heb niks gezegd over clarity. Dat probleem heb ik sowieso niet, omdat ik vrij low tot medium gain speel. TV Jones zijn leuk, maar die ga ik nu niet in m'n LP stoppen.

fantastik_badr
16 november 2012, 10:36
Bij pickups is dat al helemaal lastig. Een pedaaltje of een head heb je eigenlijk zo uitgeprobeerd, maar constant pickups moeten swappen ... daar heeft niemand echt zin in.

http://img80.imageshack.us/img80/809/ampegdanarmstrong2wt5.jpg

;)

fantastik_badr
16 november 2012, 10:40
Ik heb niks gezegd over clarity. Dat probleem heb ik sowieso niet, omdat ik vrij low tot medium gain speel. TV Jones zijn leuk, maar die ga ik nu niet in m'n LP stoppen.

Je hebt niks gezegd over clarity, maar je weet zelf ook dondersgoed dat dat 1 van DE dingen is bij de sound van oa. Cult of Luna.
Johannes Persson is zelf nog altijd enthousiast over z'n Gretsch Duo Jet (met TV Jones').

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 10:43
Je hebt niks gezegd over clarity, maar je weet zelf ook dondersgoed dat dat 1 van DE dingen is bij de sound van oa. Cult of Luna.
Johannes Persson is zelf nog altijd enthousiast over z'n Gretsch Duo Jet (met TV Jones').
Absoluut, maar laten we niet vergeten dat dat vooral ook een kwestie is van je amp afstellen èn het karakter van de amp. Voor die wat meer bijtende sounds split ik gewoon m'n pups. You can't have it all. In de studio kun je aardig wat verschillende dingen gebruiken, maar live is een ander verhaal. Daarbij gebruikt Johannes ook gewoon een LP Custom met, als ik me niet vergis, gewoon stock pups.

fantastik_badr
16 november 2012, 10:48
Best mooi die Duo Jet met TV Jones'

http://www.youtube.com/watch?v=S2LFbiNY2_s
http://www.youtube.com/watch?v=S2LFbiNY2_s

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 10:55
Absoluut. Niks mis mee. Die andere 2 gitaristen spelen allebei zo nu en dan ook op een Gibson LP Firebrand. Heb ook een keer zo'n ding gehad, geheel van walnoot met T-Tops. Leuke dingen!

Fiendish
16 november 2012, 11:25
Heb je zelf weleens die Nailbomb geprobeerd?

Jup, een van m'n jambuddies heeft 6 gitaren met BKP's, waarvan een met Nailbombs.
Wil je iets specifieks weten ?

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 11:28
Jup, een van m'n jambuddies heeft 6 gitaren met BKP's, waarvan een met Nailbombs.
Wil je iets specifieks weten ?
Nou, dan heb je ze alle 6 weleens geprobeerd, neem ik aan? Mits de gitaren een beetje overeen komen, welke van de BKP's die je hebt geprobeerd zou je denken dat het beste geschikt is voor wat ik zoek?

Fiendish
16 november 2012, 14:55
Ja, ik heb ze allemaal wel eens bespeeld, we 'ruilen' regelmatig gitaren tijden het jammen, dat scheelt weer als je geen gitaar hebt die qua tone 100% bij het nummer past wat we op dat moment spelen.
Hij heeft 3 PRS SE Singlecuts (Rebel Yell, Warpig (Cermamic) en Holy Diver) en en 3 Agile AL3000 Les Paul's (Mule, Crawler en Nailbomb), dus ja, redelijk goed te vergelijken, zeker met mijn eigen gitaren, dus...

Ik denk dat het er vooral aan ligt hoeveel laag je precies wilt in de pickups, en hoe strak je ze wil hebben.
Tim's suggesties lijken mij allebei goed te doen, dus word het echt een kwestie van wat je precies wil qua geluid.
Persoonlijk vind ik de Rebel Yell erg lekker klinken, maar qua tone heb ik nooit enorm veel laag, ik heb graag een wat fellere, bijtende sound.

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 15:38
Het gaat me vooral om de low mids, daar zit een bepaald karakter die voor de 'growl' zorgt. De Rebel Yell lijkt me, qua specs, een meer hoog-mid-achtig growl te hebben waardoor hij ook strakker is en wat beter snijd. Als ik moet afgaan op de specs van de Nail Bomb zou die netjuist wat meer low-mid growl moeten hebben en dat is wat ik nu mis.

Fiendish
16 november 2012, 16:58
Dat kan op zich wel kloppen, al hebben de Rebel Yells ook wel wat midlaag, de Nailbombs hebben toch wat meer te bieden op dat gebied.
Orpheo kan daar volgens mij ook nog wel wat over zeggen, ik dacht me te herinneren dat hij ook een setje Rebel Yells had geprobeerd (of heeft gehad, weet ik niet helemaal zeker...).

DemolitionColorScheme
16 november 2012, 17:15
Ja, dat is mijn redenatie ook. Momenteel leun ik het meest naar de Nail Bomb. Voor de rest weet ik Orph's ervaringen niet, buiten dat hij volgens mij niet zo'n hele grote fan van BKP is.

Brum
16 november 2012, 17:29
Beetje doorheen prikken. Ooit was ie de grootste BKP fan.;)

Misschien is de Black Hawk ook wel wat voor je. Die zijn ook met Alnico's te krijgen, dan heb je niet dat scherpe van een ceramische magneet.

DemolitionColorScheme
19 november 2012, 11:35
Ik denk dat de Black Hawk eigenlijk een beetje weer de kant opgaat van de Miracle Man, met een nadruk op het hoog en mid-hoog.

Ik twijfel nu nogsteeds tussen een BKP Nail Bomb en een Gibson 498T.

fantastik_badr
19 november 2012, 17:37
Er staan meerdere setjes met een 498T erbij op Marktplaats voor niet achterlijk veel geld, misschien het proberen waard?

DemolitionColorScheme
19 november 2012, 17:39
Er staan meerdere setjes met een 498T erbij op Marktplaats voor niet achterlijk veel geld, misschien het proberen waard?
Ik zie het, maar voor dat geld ga ik dan gelijk liever voor een goude cover versie en die 490R heb ik niet nodig.

fantastik_badr
19 november 2012, 17:40
Ik zie het, maar voor dat geld ga ik dan gelijk liever voor een goude cover versie en die 490R heb ik niet nodig.

Sorry, was even vergeten dat je die LP Custom hebt.

Heb je ook aan Burstbucker Pro's gedacht eigenlijk, of lijkt je dat sowieso niks?

DemolitionColorScheme
19 november 2012, 17:43
Sorry, was even vergeten dat je die LP Custom hebt.

Heb je ook aan Burstbucker Pro's gedacht eigenlijk, of lijkt je dat sowieso niks?
Eigenlijk wel.
Ik heb een tijd geleden een Studio gehad uit '92 / '93 en dat was echt een lomp en zwaar ding en daar zaten BB Pro's in en dat ding was eigenlijk echt awesome ... Had ik nooit weg moeten doen. Maar goed, of dat nu aan de BB Pro's lag of aan de LP zelf is natuurlijk nog een tweede.

DemolitionColorScheme
19 november 2012, 17:44
Heb trouwens van het weekend nog een 1978 Hiwatt SE 4123 4x12 met Fane 125155 speakers gescored en dat heeft ook al wel wat verschil terweeg gebracht qua laag en low mids, maar we zijn er nog niet.

fantastik_badr
19 november 2012, 17:48
Eigenlijk wel.
Ik heb een tijd geleden een Studio gehad uit '92 / '93 en dat was echt een lomp en zwaar ding en daar zaten BB Pro's in en dat ding was eigenlijk echt awesome ... Had ik nooit weg moeten doen. Maar goed, of dat nu aan de BB Pro's lag of aan de LP zelf is natuurlijk nog een tweede.

True that!
Ik heb v/h weekend een SG Standard gekocht voor erbij en ik wil al tijden erg graag een setje BB Pro's checken, en ik had geen zin om m'n Dirty Fingers en SD '59 daar uit te halen. Staan wel wat BB Pro setjes te koop op MP, nu ff kijken of er nog mensen 't weg willen doen voor een normale prijs.

DemolitionColorScheme
19 november 2012, 18:05
Het ligt echt puur aan de gitaar. Een SG vs een LP (en dan nog de verschillende onderlinge verschillen tussen modellen) zal altijd anders zijn. Het enige wat ik kan zeggen is dat ze in mijn Studio toen prima klonken.