PDA

View Full Version : Vreemde waarden reverb driver trafo



e!
13 november 2012, 10:44
Hi.

Ik had geen reverb meer in mijn Fender The Twin. Na enig zoeken de reverb trafo doorgemeten: 1KOhm primair, 1 Ohm secundair. Onderdeel specs opgezocht: zou 25KOhm primair en 8 Ohm secundair moeten zijn. Dus nieuwe besteld: TAD PN 125A20B (= Fender PN 022921), een standaard drivertje voor verschillende Fender en Mesa amps.

Vandaag ontvang ik het geval. Effe doormeten. Wat denk je? 1Kohm primair en 1 Ohm secundair. Ik heb recentelijk ongeveer 200 weerstanden doorgemeten die allemaal de correcte waarde gaven, dus mijn DMM is het probleem niet.

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?

Specs: http://www.classictone.net/40-18034.pdf

gertjepeet
13 november 2012, 11:18
Je doet niets verkeerd, echter je meet de weerstand van de primaire spoel en dan de weerstand van de secundaire spoel.
Je meet niet de impedantie weerstand bij een bepaalde frequentie.

Een redelijke uitleg is hier beschreven: http://www.crystal-radio.eu/trafometing.htm

nico verduin
13 november 2012, 13:33
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?

Specs: http://www.classictone.net/40-18034.pdfwaarschijnlijk een nieuwe trafo bestellen omdat deze vermoedelijk niet het probleem is.

7ender
13 november 2012, 14:19
Hoor je de veer wel tekeer gaan als je een beetje flink tegen de kast stoot ( met opengedraaide rev potm ) ?

e!
13 november 2012, 14:46
@Gertje: Dank je voor de ontnuchterende uitleg.. hahaha... Ik had eerder een choke besteld waarbij gewoon DCR werd gespecificeerd en ben er ten onrechte vanuit gegaan dat dat hier ook het geval was.

@7ender: Ik hoor de veer heel zachtjes wanneer ik rammel. Normaal schrik je je een hoedje van het geluid als ik dat doe. Ik heb de tank ook op een andere amp geprobeerd en dan doet ie t.

Ik had overigens een aantal weerstanden in het reverbcircuit vervangen voor zwaardere (hoger wattage) om wat ruis te elimineren (waarna de reverb het in eerste instantie ook gewoon deed). Er ging echter "iets" kapot doordat de parallel doorgesoldeerde kathode, anode en roosterdraden (die niet waren afgeschermd door de de bouwer of een reparateur) op elkaar gedrukt waren door het PCB nadat ik daar wat aan had zitten werken. Had ik even niet gezien met als resultaat kortsluiting dus.
Ik dacht eerst de buis of één of enkele weerstanden in het reverbcircuit of de voeding/spanningsval, maar alle componenten in het reverbcircuit meten de juiste waarde alsook de printbanen. Ik heb ook de buis vervangen. Dit levert echter allemaal geen oplossing.

Dat de reverb trafo de oorzaak zou zijn was in eerste instantie het gevolg van eliminatie en ik ben dan ook nog niet van overtuigd dat deze de oorzaak niet is. Ik heb echter wel de DCR gemeten en ten onrechte geconcludeerd dat deze indicatief was. Ik zal even het document doornemen en nog eens beoordelen alvorens ik het ding erin soldeer.

@Nico: jij wint nu al de prijs voor meest waardeloze reactie. Gefeliciteerd! :cheerup:

gertjepeet
13 november 2012, 15:31
Ik had overigens een aantal weerstanden in het reverbcircuit vervangen voor zwaardere (hoger wattage) om wat ruis te elimineren
Dat de reverb trafo de oorzaak zou zijn was in eerste instantie het gevolg van eliminatie en ik ben dan ook nog niet van overtuigd dat deze de oorzaak niet is. Ik heb echter wel de DCR gemeten en ten onrechte geconcludeerd dat deze indicatief was.

Ik neem aan dat je met zwaardere weerstanden ook meteen metaal film weerstanden bedoelt, om de ruis (iets) te verminderen: zwaardere weerstanden tov minder zware (gezienin het vermogen wat ze kunnen hebben) verminderen niet de ruis.

Controleer of het signaal wel op pen 2 en 7 komt; controleer wat voor spanning er op de primaire kant van de trafo komt en of die daarna (iets verminderd) op de anodes komt 1 en 6.
Zet een signaal op de ingang die op het tweede deel van de reverb terecht hoort te komen, (je hebt het al over een zwak geluid als je de tank rammelt..) Hoe staat V4 ingesteld, Na de reverb level potmeter kun je testen of het signaal er is, door te proben en of pak een scope...

7ender
13 november 2012, 15:33
Het probleem zit 'm in de ophaal-versterker / of de potmeter oid .

Als je een beuker tegen de kast geeft , dan moet je vergaan van 't kabaal !
Het ophaal-element genereert dan zoveel spanning ,....en dat hoort dan versterkt te worden .

Je hoort dit echter nauwelijks ,...dan kun je dus hieruit de conclusie trekken dan de insturing ( ECC81 of 12AT7 én het trafo'tje ) er waarschijnlijk niks mee te maken hebben .

( oh,...ennuhhh ,....een grappie moet kunnen ,.....ik druk me ook wel 'ns wat ongebruikelijk uit ,.....maar da's dan ook niet kwaadaardig bedoeld. hahahaha :ok: )

e!
13 november 2012, 21:37
Ik neem aan dat je met zwaardere weerstanden ook meteen metaal film weerstanden bedoelt, om de ruis (iets) te verminderen: zwaardere weerstanden tov minder zware (gezienin het vermogen wat ze kunnen hebben) verminderen niet de ruis.

Controleer of het signaal wel op pen 2 en 7 komt; controleer wat voor spanning er op de primaire kant van de trafo komt en of die daarna (iets verminderd) op de anodes komt 1 en 6.
Zet een signaal op de ingang die op het tweede deel van de reverb terecht hoort te komen, (je hebt het al over een zwak geluid als je de tank rammelt..) Hoe staat V4 ingesteld, Na de reverb level potmeter kun je testen of het signaal er is, door te proben en of pak een scope...
Deels metaalfilm, deels koolfilm i.p.v. kool composiet. En noise is niet direct gerelateerd aan vermogenscapaciteit, maar wel aan de fysieke doorsnede van het component. (Althans, volgens deze bron: http://www.aikenamps.com/ResistorNoise.htm) Doorsnede gaat dan weer hand in hand met capaciteit.

Bedankt voor de overige tips. Zij zijn welkom.


Het probleem zit 'm in de ophaal-versterker / of de potmeter oid . enz.
Klinkt logisch, maar de tank werkte wel op mijn Triamp en die van mijn Triamp niet op de Fender. De potmeter heb ik doorgemeten en de DCR is i.e.g. in orde. Affijn, ik ga nog wel wat zoeken en meten en stel alle tips uiteraard op prijs.

O, en ik kan best tegen een grapje, maar als het daarbij blijft en er verder geen zinnige toevoeging komt van iemand wiens kennis ik toch op het niveau acht wel wat ideeën in huis te hebben, vind ik dat wel een beetje flauw.

7ender
13 november 2012, 21:59
't zit 'm dan ook niet in de tank ( veer-unit ) , maar wat erachter komt.

nagalm-units vertonen onderling soms verschillen , ,,,,de elementen kunnen voor een andere impedantie gewikkeld zijn .
Zo is het bijv mogelijk dat "veer-1" in "amp-2" redelijk/goed werkt ,....maar dat
"veer-2" in "amp-1" slecht werkt.

Breng 'm anders effe naar een vakmannetje ,....een scoop en toongenerator en dummy-load is gewoon nodig om 't netjes door te meten en te localiseren.
( anders wordt 't op goed geluk in-en-uit slopen van onderdelen , op de manier van : "zou 't dit niet zijn , zou 't dat niet zijn " ,....en met al dat geruk en getrek , daar knapt die print ook niet van op )

cluseau
13 november 2012, 22:35
@Nico: jij wint nu al de prijs voor meest waardeloze reactie. Gefeliciteerd! :cheerup:

Dat komt ervan, Nico heeft er ook geen bal verstand van.

voor wat je probleem betreft, kabel van de revertank losmaken en kijken of je daar een flinke brom hebt.

nico verduin
13 november 2012, 22:35
Dat komt ervan, Nico heeft er ook geen bal verstand van.Absoluut :)

cluseau
13 november 2012, 22:38
:seriousf: :hide:

nico verduin
13 november 2012, 23:05
waarschijnlijk een nieuwe trafo bestellen omdat deze vermoedelijk niet het probleem is.Voor de duidelijkheid dit is niet flauw bedoeld. Dit is serieus.... Zonder te begrijpen wat je meet ga je al vervangen..... Jij vroeg wat je verkeerd deed. Nou dit dus.
Als je reverb het niet doet dan:
- kijken of de ontvangende kant het doet (een dreun op de veer)
- of ff buisjes wisselen (snelle manier)
- dan meten op de pinnen 123 en 678 (gloei geloof ik wel)
- Bij afwijkingen meten van de weerstandwaarden (immers de buis stelt zich niet goed in ) van beide kanten tot en met de potmeter
- Bij correct weerstandswaarden blijft de Driver trafo over. Ook al meet je dan nog een hoge weerstandswaarde primair. Dat draad is zo dun dat het gelijk doorfikt als de stroom door de anode te hoog wordt

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je onderin het lijstje begint. Da's niet handig en kostbaar.

e!
13 november 2012, 23:10
Ja, heb je ook gelijk in. Ik snap ook je punt betreffende de vraag of de tanks überhaupt uitwisselbaar zijn. Dat las ik net ook elders. Ik heb net nog even met de tank zitten klooien die erbij hoort (of .i.e.g. "bij zit") en constateerde dat met kloppen op de tank ik ineens wel een bak herrie had (:hide:), maar niet altijd. Alsof er iets niet voortdurend goed contact maakt ofzo. Met de andere tank hoor ik altijd hetzelfde zwakke gekletter. Zou het dus toch aan de tank kunnen liggen. Ik weet het ook even niet meer nu.

Met die andere tank heb ik bovendien het idee dat er geen signaal de tank inkomt, maar dus wel uit als ik klop, zei het zachtjes. Aan de andere kant zou dat natuurlijk ook kunnen komen doordat gitaarsignaal veel te weinig output veroorzaakt om te kunnen horen, als kloppen al weinig teweeg brengt.

Ik heb ook geconstateerd dat e.e.a. met de Fender tank momenteel soms begint te piepen, als met feedback. Ik denk eigenlijk ook dat het precies dat ís. In eerste instantie dacht ik ook een zwakke galm op mijn gitaarsignaal te horen, maar later realiseerde ik me dat het mogelijk gewoon opgepikt werd door de tank via de speakers. De tank zit nl. normaal gesproken (een beetje vreemd) op een stuk karton, in een kunststof hoes/map, die weer op de bodem van de case was geschroefd. Ik heb de tank daar even uit gehaald en daarna had ik dit effect.

Allemaal onduidelijke info, die mij i.e.g. niet veel verder brengt en jullie waarschijnlijk ook niet. Voor alle constateringen kunnen verschillende verklaringen worden gegeven en ik heb idd. geen scoop en klaarblijkelijk onvoldoende kennis om doelgericht te kunnen elimineren.

Komt nog een ander gegeven bij en dat is dat mij net te binnen schoot dat ik tijdens mijn vervangwerkzaamheden met weerstandjes een aantal heb vervangen met de waarden die in het schema stonden, maar dat de R111, 112 en 113 die ik verwijderd had later wat andere waarden bleken te hebben. R111 was 530K i.p.v. 470K, maar de rest weet ik helaas niet meer. Ik herinner me alleen dat de optelsom hoger was dan wat er nu in zit. Ik heb wel alle weerstandjes die ik vervangen heb gemeten om te checken of ik de juiste waarde plaatste, maar het was laat. Ik was moe en dacht even niet na en heb de verwijderde weerstandjes op het hoopje verwijderde weerstandjes gelegd. Uiteindelijk wist ik niet meer precies welke het waren, op R111 na, omdat dat toevallig de enige twee serieel gesoldeerde weerstandjes waren die ik uit de amp had gehaald. Ik heb geen idee waarom die weerstandjes afweken van het schema, maar ik heb (heel slim) gedacht dat de waarden uit het schema sowieso wel zouden moeten werken. Zo niet, dan zou ik de verwijderde weerstandjes wel terug plaatsen... en toen vergat ik welke het waren. Stom, I know.:(

Anyway, lekker geleuter allemaal, maar ik kom er niet verder mee en jullie ook niet. Ik ga me beraden over de volgende stap. Ik heb die trafo toch hier. Ik ga em hoe dan ook even proberen. Ik heb weinig andere opties die ik zelf nog zou kunnen proberen. Ik verwacht er echter niet veel meer van nu.

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

e!
13 november 2012, 23:24
Voor de duidelijkheid dit is niet flauw bedoeld. Dit is serieus.... Zonder te begrijpen wat je meet ga je al vervangen..... Jij vroeg wat je verkeerd deed. Nou dit dus.
Als je reverb het niet doet dan:
- kijken of de ontvangende kant het doet (een dreun op de veer)
- of ff buisjes wisselen (snelle manier)
- dan meten op de pinnen 123 en 678 (gloei geloof ik wel)
- Bij afwijkingen meten van de weerstandwaarden (immers de buis stelt zich niet goed in ) van beide kanten tot en met de potmeter
- Bij correct weerstandswaarden blijft de Driver trafo over. Ook al meet je dan nog een hoge weerstandswaarde primair. Dat draad is zo dun dat het gelijk doorfikt als de stroom door de anode te hoog wordt

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je onderin het lijstje begint. Da's niet handig en kostbaar.
O, ik zie nu je reactie pas. Om bij het begin te beginnen: ik geloof op dit moment best dat je het niet lullig bedoelde, maar ik weet dat je kennis van zaken hebt en als je dan alleen zo'n grapje maakt zonder verder je kennis te delen, komt het wel een beetje flauw over. Dus dan maak ik een flauw grapje terug. Met cheerleader! :hippie:

Verder, ik ben nadrukkelijk niet onderin het lijstje begonnen. Ik heb alle weerstanden gemeten, van rond de schakelaar die bepaalt voor welk kanaal de reverb beschikbaar is (1, 2 of allebei) tot en met de potmeter en allen gaven ze correcte waarden. Ik heb de driverbuis vervangen en ik heb op de reverb tank geklopt. Ik heb alleen de verkeerde conclusie getrokken uit het feit dat die klap op dat moment tot een zwak geluid leidde. Ik heb idd. niet de spanningen op de pinnen gemeten. Ook heb ik de recoverybuis niet vervangen op dat moment. Dat is mijn gebrek aan kennis en ervaring, daar hoef ik niet geheimzinnig over te doen en daarom kom ik ook naar hier met een hulpvraag.

Tot slot, ik heb opgezocht wat ik dacht dat DCR zou zijn, maar dit bleek later impedantie te zijn. Dat stond echter waar ik heb gekeken niet expliciet vermeld en mijn ervaring strekte niet zover dat ik wist dat dit bij een trafo gebruikelijk was. Als de trafo het nu niet blijkt te zijn is dit idd. een ietwat prijzige vergissing (€ 24,-). Dus ja, zonde van het geld, maar helemaal achterlijk was het nou toch ook weer niet. Een fout, maar een begrijpelijke, denk ik. Ik verdiep me serieus in dingen en moet al mijn kennis vanuit niets opbouwen. Als een bron dan niet vermeldt dat impedantie wordt bedoeld en niet DCR, is het niet zo heel gek dat je die verkeerde, onbewuste aanname doet, aangezien in andere gevallen (bv. bij een choke) wel DCR wordt gehanteerd.

Als je dan 1K primair en 1 Ohm secundair meet, waar dat resp. 25K en 8 Ohm zou moeten zijn dan is de conclusie dat het ding dus kapot is niet zo vreemd.

e!
13 november 2012, 23:30
Dat komt ervan, Nico heeft er ook geen bal verstand van.

voor wat je probleem betreft, kabel van de revertank losmaken en kijken of je daar een flinke brom hebt.

Thx. Ik heb wel brom, maar vooralsnog lijkt dat een andere oorzaak te hebben. Kom ik op terug. Wat zou die brom betekenen?

cluseau
13 november 2012, 23:37
Wat zou die brom betekenen?

Dat je recovery buis werkt. De brom moet overigens wel aanzienlijk hard zijn met de reverb regelaar op max

e!
13 november 2012, 23:56
Ok, je bedoelt de kabel losmaken met de amp aan. Check ik. Spanks.

nico verduin
14 november 2012, 00:16
aangezien in andere gevallen (bv. bij een choke) wel DCR wordt gehanteerd.
Daarom is het zo belangrijk om ook de werking van een component te kennen. Bij een Choke heb je de Dc weerstand van meestal iets van 100-150 ohm. Maar die is eigenlijk niet relevant omdat de Z (wederom impedantie) een stuk hoger is. Bij de meeste Fenders wordt een 4H choke gebruikt met een DCR van rond de 120 ohm oid. De Z is echter 2 X PI X f X L en is bij 100Hz (de rimpel na de gelijkrichter) iets van 2.5K. De rimpel spanning bij een normale gelijkrichter (buis of diodes) is nog gauw iets van 10-15Vpp. En die moet er wel af voordat je naar de preamps gaat. Als de preamps iets van 10mA trekken dan is de maximale spanningsval voor het AC gedeelte 2.5K + 120 ohm * 0.01A = 26.3V. Dus zolang de rimpel kleiner is dan die 26.3V komt er eigenlijk geen rimpel door naar de voorversterkers.
De DCR zorgt slechts voor een spanningsval van 1.2V in dit geval.

Bovenstaande is ook weer niet niet helemaal juist, omdat door de wikkelingen over elkaar allerlei kleine condensatortjes ontstaan. Dus heb je ook nog de Z van die condensatortjes die de Z van de inductie beinvloeden

guitarnijboer
14 november 2012, 00:37
Ik heb wel eens meegemaakt dat de kabel van de reverbtank naar de versterker stuk was... Kun je je mooi een breuk zoeken.
Gewoon een nat vingertje op de tip van de tulpplug van de returnkabel zou een brom moeten geven die regelbaar is met de reverbknop. Maar goed. Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom je in een goed werkende versterker weerstanden zou willen vervangen voor 'zwaardere'?

e!
14 november 2012, 03:35
...technisch verhaal...
Ik zou dit allemaal eens dieper moeten bestuderen. Ik snap de essentie, maar ben geen electrotechnicus. Ik had ook eigenlijk nooit de sterke ambitie dat te worden en dat was ook niet de oorsprong van al het werk dat ik inmiddels zelf aan de versterker heb verricht. Dat was een keten van gebeurtenissen na een stom ongelukje: gidspen van een buis was ongemerkt afgebroken en e.e.a. brandde door, nadat ik de buis verkeerd georiënteerd in de versterker stopte. Shit happens. Na enig overleg alhier leek de schade beperkt te zijn gebleven tot een paar weerstandjes en een choke. Die kan ik nog wel fysiek vervangen. Dat vergt niet al te veel kennis, buiten de veiligheidsprincipes, waar ik me uiteraard in verdiept heb, maar er liep het e.e.a. anders dan gehoopt.




Ik heb wel eens meegemaakt dat de kabel van de reverbtank naar de versterker stuk was... Kun je je mooi een breuk zoeken.
Gewoon een nat vingertje op de tip van de tulpplug van de returnkabel zou een brom moeten geven die regelbaar is met de reverbknop.
Bedankt voor de tip.



Maar goed. Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom je in een goed werkende versterker weerstanden zou willen vervangen voor 'zwaardere'? .

Omdat ik toch eenmaal bezig was en de amp open lag, ben ik begonnen met wat werkzaamheden om de noise die het ding toch al maakte terug te brengen. Er was sprake van veel ruis, pops etc. Ik geloof ook toen al wat brom, maar inmiddels is er zoveel gebeurd dat ik het allemaal niet meer zo scherp voor de geest heb. Bovendien gebruik(te) ik een Loadbox, waardoor de noisevloer enigszins werd teruggebracht. Dat heb ik me jaren geleden al bewust gerealiseerd. Het was hoe dan ook dus geen "goed werkende versterker" (meer). Dat had o.a. te maken met oude preampbuizen, maar niet alles. De preampbuisvoetjes bleken versleten. Die maakten slecht contact en door de mechanische trillingen als gevolg van het geweld dat deze amp produceert ontstonden bij vlagen vreselijke bijgeluiden. Dus die heb ik dan maar op 1 nog ok exemplaar na allemaal vervangen. Dat was een simpel genoeg klusje, maar uiteraard werd ik daarna geconfronteerd met de effecten van suboptimaal kabelmanagement: brom! :confused: En bedenk maar eens dat het daaraan ligt, ongehinderd door voldoende voorkennis :seriousf:

Maar het werd allemaal nog veel erger...


Ik had gelezen dat bij oudere Fenders de koolweerstanden een veel voorkomende bron van ruis zijn, waardoor ik op dat artikel stuitte dat ik hierboven linkte. Dat bewoog mij om, aangezien ik toch bezig was, een bende weerstanden in de preamp en het reverbcircuit te vervangen met metaalfilm of koolfilm, maar dan van een fysiek groter formaat, aangezien dat kennelijk zou schelen in noise, wat mijn doel was. Ik heb daarbij in eerste instantie niet gekozen voor overal metaalfilm, omdat ik op veel plaatsen las dat kool in het signaalpad beter zou klinken. Inmiddels heb ik daar ook sterk mijn twijfels bij, om maar niet te zeggen dat ik na het lezen van vele verhandelingen daarover eigenlijk denk dat het totale onzin is, behalve op plaatsen waar grote voltage swings plaatsvinden.

Anyway, vanaf daar was het eigenlijk een slippery slope naar beneden. Het resultaat was nl. dat ik ineens een brom had, die ik niet kon thuisbrengen en die waarschijnlijk een meervoudige oorzaak had. Combinatie van minder goede soldeertechniek dan ik dacht te hebben (dat heb ik inmiddels allemaal wel hersteld en mijn solderingen zijn zienderogen verbeterd), AC inductie vanuit filamentdraden, waar ik me niet van bewust was - deze waren sowieso nogal laks gelegd, zonder twists, maar alleen met een enkelvoudige S-bocht "in tegenfase". Die zijn nu bv. allemaal netjes getwist. Al doende leert men. Oude solderingen die door het gemanipuleer van de printplaat het laatste zetje hadden gekregen en slecht contact maakten en.. en.. en..

..en daarnaast gaat er natuurlijk altijd wat onnozels mis. Wat bijvoorbeeld iets stoms was was dat (een reparateur van) de vorige eigenaar een dunner ringetje op de potmeteras van de volumeknop van kanaal 2 had gezet, dan bij de andere pots. Bij aandraaien van de moer bleef er dus een spleet tussen de behuizing en de pot, waardoor ik zonder noemenswaardige weerstand te voelen zo de schroefdraadbus rond de as losttrok van de pot. De (push-pull) potmeters voor die amp zijn overigens ook bijna niet meer te krijgen. Great!
Soldeerpootjes van de voedingsprint braken af, bij het losttrekken van draadjes die ik wilde vervangen, zonder dat ik daar kracht op zette, doordat deze broos waren. Soldeeroogjes van de printplaat kwamen los. De printkwaliteit van die Red Knob Twins is kennelijk berucht slecht en ik zoog ze er zo af met mijn tinzuigertje. Het vele manipuleren van de printplaat belastte de solderingen en bedrading van de preamptriodes, welke dus steeds losraakte en die heb ik uiteindelijk dus ook helemaal weer vervangen, omdat ze te kort werden en daardoor steeds makkelijker braken. Nu dus maar gelijk draadjes met geaarde afgescherming gebruikt en ga zo maar door. Echt gruwelijk irritant allemaal.

Het reverbcircuit, waar ik dit topic dus uiteindelijk door startte, ging op zeker moment kapot doordat ik de printplaat op een onbewaakt moment op de vertinde draadjes van de reverbdriverbuis die resp. 1 & 6, 2 & 7 en 3 & 8 doorverbonden had gezet, welke bij aanzetten dus kortsloten. Er zat geen mantel om al die draadjes, wat ik op zich alweer idioot vind, precies vanwege dit risico.

Hoe dan ook, zo kom je dus van de regen in de drup terecht, zonder dat je überhaupt oorspronkelijk de intentie had om ook maar iets zelf aan die amp te doen. Ik was van plan het ding een maand later naar Yves Pexsters te brengen voor een onderhoudsbeurt, maar had nog even geen geld, omdat ik net veel geld in mijn Triamp had gestopt. Deze had ook brom. Oorzaak was een losgetrilde potmeterschroef/-moer, waarlangs een aardverbinding liep, maar voordat Yves dat gevonden had was 'ie wel een paar uur verder, met bijbehorende kosten. Dat was overigens een spontaan defect, niet door geklooi van mijn kant. Toen e.e.a. in die Fender amp dus doorbrandde en het wederom onduidelijk was wat de reparatiekosten zouden zijn ben ik met iets kleins begonnen, met ondersteuning van hier en de rest is geschiedenis. Klassiek domino-effect.

Ik heb nu dus nog steeds wat brom en de reverb doet het nog steeds niet, maar we zijn een stuk verder. Door de vele handelingen die ik heb verricht en de eindeloze opstapeling van potentiële oorzaken wil ik eerst de daarmee samenhangende, voor de hand liggende zaken elimineren, want anders wordt het een enorm onduidelijke klus voor wie dan ook. Dat zou arbeidsuren met zich meebrengen voor welk geld ik ook een nieuwe (2e-hands) amp zou kunnen kopen. Dus doe ik mijn best en tot nu toe heeft me dat veel tijd gekost en een hoop harde lessen geleerd. De brom is echter ver weg en ik denk hem misschien nog wel helemaal weg te krijgen. Als ik dat bereikt heb, kan ik hem voor die reverb altijd nog wegbrengen.

Moraal van dit verhaal: ik ben er met mijn grote voeten ingelopen! Ik heb mezelf overschat en de complexiteit van de materie onderschat. Niet dat ik daar gebrek aan had, maar mijn respect voor amp techs is nog eens extra gegroeid :makeup:

Ik wil geen kapitalen meer in die amp steken, want dan kan ik beter een ander exemplaar op de kop tikken, maar ik zet alles op alles om het ding zelf te redden, want de sound van het ding is echt DE SHIT ... hemels gewoon. Ik heb echter ooit een mooie samenvatting gelezen van iemand over de Red Knob Twin:

"Great amps. Until they break down. Then just throw 'me out." Puur lettend op de alles wat zonder al te veel moeite kapot ging, snap ik waar dat vandaan komt.

nico verduin
14 november 2012, 09:02
Volgens mij kun je beter naar het Casino gaan. Heb je meer geluk. De opmerkingen die je plaatst over draadjes die niet afgeschermd zijn waardoor je niet begrijpt dat ze dat niet gedaan hebben komt omdat je het niet juist hebt aangepakt. Dat is het verschil tussen een ervaren techneut en een mindere. De ruis die jij waarneemt, hoeft helemaal niet door de weerstanden te komen en is wederom het gevolg door gebrek aan kennis dat je jezelf laat gek maken door een ingewikkeld artikel.
Het zou me niets verbazen als de ruis wordt veroorzaakt door de voeding agv. matige c.q. versleten onderdelen, de gelijkrichting etc. Maar dan heb je een scope nodig en kennis om te meten en te weten wat je meet.
Maar als gevolg van alle veranderingen in de bedradingen en onderdelen (afscherming, weerstanden etc), hoop ik voor jou dat je ooit nog jouw sound terug krijgt. Want je hebt nu grote kans dat die gewijzigd is.
De kwaliteit van de red knobs is inderdaad niet geweldig, maar printeilanden die los laten zijn vaak terug te leiden tot Te Heet en Te lang de soldeer bout er op.

cluseau
14 november 2012, 09:42
+1
Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande. Die Nico heb ik toch onderschat denk ik ;).

Het klinkt misschien niet aardig maar ik zou je adviseren om Yves de reverb te laten fixen en verder van het ding af te blijven nu hij nog werkt. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan allerlei meuk voor niets bestellen en vervangen.

Als je dit werk leuk vindt begin dan met pedaaltjes bouwen. Er zijn ook pedaaltjes met buizen op lage spanning. Je maakt daar minder schade mee en leert spelenderwijs het spul begrijpen en je soldeervaardigheden zullen toenemen want solderen is gewoon veel doen. Doe jezelf een scoop cadeau en leer meten.

Verder hoop ik dat deze amp jouw eigendom is en nooit meer op de 2e hands markt verschijnt. Ik heb wel meer van die zogenaamde gemodde amps gezien waarbij de tranen in je ogen schieten. Ik hoop voor jouw en je amp dat ik het mis heb maar dat is de indruk die ik inmiddels krijg. Zie dit niet als afzeikende kritiek want zo is het echt niet bedoeld, we proberen je juist te helpen door het op een andere manier te gaan aanpakken.

nico verduin
14 november 2012, 10:32
+1
Die Nico heb ik toch onderschat denk ik ;).
Dat doen er al zoveel:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

7ender
14 november 2012, 11:12
Het zal allemaal best wel in orde komen ,....de reparateur ziet toch gelijk alle stunts die 'r inmiddels op los zijn gelaten .

Je doet er echt beter aan om er mee te stoppen en de hele toko-me-loko direct over te dragen aan de vakman ,
dan heb je straks weer een fijn versterkertje in handen .

e!
14 november 2012, 12:10
Ik zal jullie niet tegenspreken en met alles wat zich nu heeft voorgedaan zou ik er terugblikkend absoluut nooit meer zelf aan begonnen zijn.

Ik was niet van plan deze amp ooit te verkopen. Hij is veel te tof. En ik zou natuurlijk nooit iets aan een argeloze koper verkopen wat ik zelf niet zou willen kopen, tenzij de koper op de hoogte is van de staat.

In my defense: de amp doet het idd. en klinkt beter dan ooit. Die brom maakt me alleen enorm de pis lauw. Het idiote is dat hij even helemaal stil was, waarna hij een uur later spontaan weer begon. Door wat de poken met een houten stokje heb ik dat uiteindelijk herleid tot een gebrekkige soldering van het laatste centrale aardpunt. Dat heb ik inmiddels al 2x helemaal opnieuw aan elkaar geknoopt, maar het blijft brommen. Ik moet toegeven dat ik er inmiddels idd. verschrikkelijk moedeloos van word en jullie opmerkingen komen zeker wel aan. Ik ben dan wel overmoedig geweest, maar niet blind voor mezelf. En ik kan wel tegen wat kritiek hoor.

Naast mijn eigen onderschatting hebben drie redenen mij tot nu toe weggehouden van de dokter:

1. ik had al mijn geld gestoken in het in gereedheid brengen van deze amp en mijn Triamp. Twee volledige sets nieuwe buizen, speaker etc. en toen was het geld wel op. Ik heb nu al een tijdje geen werk en mijn inkomen is enorm gekelderd. Dus ik moet het even met minimale middelen doen en precies toen het geld op was brandde die amp door.
2. Door die neerwaartse spiraal groeide het probleem voor mijn ogen. Eventuele reparatie werd dus duurder.
3. Ik geef niet graag op en het is ook niet echt een tof vooruitzicht om met je zelfgecreëerde puinhoop naar een expert te moeten stappen en te zeggen: kijk, ik ben een prutser!

Anyway, het ziet er naar uit dat ik door het stof moet. Geld blijft echter een issue. Het geld wat ik er tot nu toe in gestoken heb is een paar tientjes voor wat draad, krimpkous, soldeer, weerstandjes en nu dan die trafo. Dus dat valt allemaal relatief mee. Ik zal even moeten wachten voordat ik een reparatie met onduidelijke, maar mogelijk aanzienlijke kosten kan laten uitvoeren. Life can be a bitch sometimes.

7ender
14 november 2012, 12:39
Dat snappen we .

Het zal voor een heleboel gewone mensen een rare en nare tijd worden , gezien de flut-politieke oplossingen , EU-beleid , en de almaar toenemende be-angstigende arbeids-verdringing uit de oost-europeesche landen .

Ik moet 's-morgens op schiphol al "gin dobre" zeggen ipv goeie morgen .
Bij cateraars en reparatie-bedrijven zijn hollanders al grotendeels verdrongen door poolse werknemers,
...en dit is nog maar het begin .

ik hou me hard vast voor wbt de toekomst voor de gewone man

gertjepeet
14 november 2012, 12:55
Aansluitend op Frans; ik heb ook versterkers gezien van zogenaamde reparateurs, meestal van een onbekende electronica audio zaak, die het ding "hebben gemaakt" de klant €150,- lichter en het probleem is er nog steeds; "in de winkel deed ie het toch?".
Laats nog in een deluxe zeer koude lassen op de eindbuisvoeten, soms brom dan weer niet. hier en daar wat koude las weerstandjes erin gezet, rest draadjes niet eens afgeknipt, 1 (vd 2) eindbuis vervangen door 1 nieuwe , buiseindvoetkoudelas (scrabble woord) nog steeds aanwezig. :mad:

Veel gemaakte fout van mensen die hier mee beginnen, is teveel ineens willen.
Beperk je tot 1 ding die je gaat aanpakken, soms is dit ene ding zo klaar soms duurt het dagen, maar 1 ding tegelijk...:ok:

cluseau
14 november 2012, 13:37
Die brom maakt me alleen enorm de pis lauw. Het idiote is dat hij even helemaal stil was, waarna hij een uur later spontaan weer begon.

Check dan de buisvoeten van de eindbuizen maar eens.

7ender
14 november 2012, 14:12
met klein schroevedraaiertje de female-pinnen in de octal-buisvoeten weer terugbuigen , zodat deze weer knellen .

( is in feite een lapmiddel ) ,...beter is 't , om dan in dat geval verse ( porceleinen ) buisvoeten te installeren

e!
15 november 2012, 21:05
Het wonder is inmiddels geschied. Ik heb gisteravond een hele avond gespeeld zonder brom.

Ik heb het centrale aardpunt nog eens helemaal uit elkaar getrokken. Doordat het opstaande oog op de print eerder was afgebroken had ik dat met een dikke draad opgelost die ik rechtop had gebogen en door het oog in de print gedraaid en vastgesoldeerd. Daarvoor alle draden eerst een voor een erop gesoldeerd, krimpkous eromheen en dus aan de print bevestigd. Daarbij was echter tijdens het vastsolderen van een aarddraad een eerdere soldering gaan vloeien waardoor er die verbinding was losgeraakt. Er zat al krimpkous om die verbing, dus ik had dat niet gezien. Nadat ik de boel opnieuw heb losgemaakt en verbonden, was de brom weg. Ik durf het nog niet helemaal te geloven.

Tijdens het spelen viel me wel op dat ik zo nu en dan een heel zacht knettertje/kraakje hoorde op de noten. Dan moest ik wel heel goed luisteren om het te horen. Klonk hetzelfde als wanneer je een wat onzuivere plug in je input hebt waar je aan draait. Dus misschien was het dat ook wel gewoon. Na al die shit word je licht para.

Anyway, de reverb is nog steeds buiten werking, maar ik denk dat ik die voorlopig even met rust laat. Ik heb er mijn buik wel vol van.

Bedankt voor alle tips i.e.g.!

gertjepeet
16 november 2012, 10:34
Anyway, de reverb is nog steeds buiten werking, maar ik denk dat ik die voorlopig even met rust laat. Ik heb er mijn buik wel vol van.


Kijk en op zo'n punt gaan de meeste hier en ik zeker, nog ff door :rockon: