PDA

View Full Version : Tuning



Thewisbone
12 november 2012, 19:17
Hii!

Ik heb een vraagje hoe zet ik mijn gitaar in deze tuning? Tuning Eb Bb F# C# Ab Eb

Het gaat om dit nummer: http://tabs.ultimate-guitar.com/a/aaron_lewis/black_crd.htm

Heb het vaak met nummers dat ik ze dan niet kan spelen omdat ik de gitaar nooit in een andere tuning krijg dan standaard.

ik hoop dat iemand me wil helpen

barno
12 november 2012, 19:25
alle snaren halve noot lager stemmen, je moet het wel omgekeerd noteren en dan van links naar rechts lezen (dik naar dun)

Thewisbone
12 november 2012, 19:35
Hoe doe ik dat kan het met een stem kasje? 1 draaie er aan geven? haha

barno
12 november 2012, 19:49
Het best doe je eraan het stemkasje in te smeren met glijmiddel en dan voorzichtig anaal in te brengen. de kreetjes die je tijdens deze procedure zal slaken, gebruik je als referentie. haha

Thewisbone
12 november 2012, 19:55
Tnx Barno, het is me gelukt! (:

Harald
12 november 2012, 20:15
Scherp Barno, had niet in de gaten dat het verkeerd om stond. Begon te twijfelen bij het omhoog stemmen van de D naar F#... dat gaan veel snaren niet houden.

Kijk eens op je stemapparaat. De meesten hebben een paar mogelijkheden om dit te doen. De allerbeste is gewoon om consequent de stand chromatisch (vaak staat er dan chro) te gebruiken. Dan geeft het stemapparaat gewoon netjes de naam van de noot aan. Houd er wel rekening mee dat dat vaak of alleen kruisen of alleen mollen (Hoewel ik die laatste nog niet gezien heb) aangegeven worden. De andere mogelijkheid die veel stemapparaatjes hebben is dat je kunt aangeven of je in stappen van een halve toon, lager of hoger wilt stemmen. Maar hoe dat precies op jouw apparaat zit is kunnen we zo niet zeggen. Dan zul je op zijn minst moeten posten wat voor stemapparaat je hebt. Misschien dat er iemand is die het ding kent.

Optie 3 is op gehoor stemmen. Handige vaardigheid!

Optie 4 (de makkelijkste) gebruik een programma als Best Practice. Kun je niet alleen vertragen, maar ook de muziek lager of hoger afspelen. Hoef jij niet steeds je gitaar om te stemmen. Hadden wij vroeger niet :(

yahoo92
16 november 2012, 07:45
:blast:hahaaaa nice post--------

Duhsjaak
16 november 2012, 09:59
Hi T

De stemming is vast Engels. Daar rijden ze ook hardnekkig aan de verkeerde kant van de weg.

Ik heb de tip van de heer B. overwogen.
Ik heb nog een stemkastje liggen waarmee ik B's suggestie niet heb geprobeerd. Da's fonkelnieuw en ligt hier maar te liggen. Zeg ik er maar even bij voor de zekerheid. :crazyhappy: Zie je, toch weer gevallen voor zo'n smiley.

Maar als jouw stemkastje geen mogelijkheid heeft voor chromatisch, dan sturen we zo'n ding naar je op. Wat kan dat kosten aan postzegeltjes? De moeite.

We hebben de emailadressen, dus daar is uit te komen toch?
Vriendelijke groet, Gus

Robert&Co
16 november 2012, 16:18
Hi

Mocht je een smartphone hebben, dan kun je voor android telefoons een handige app downloaden "gStrings".
Werkt super, ook chromatisch.

Groeten,
Robert

Duhsjaak
16 november 2012, 22:53
Hi

Mocht je een smartphone hebben, dan kun je voor android telefoons een handige app downloaden "gStrings".
Werkt super, ook chromatisch.

Groeten,
Robert

Hi Robert,
Kijk, dat is het mooie van zo'n forum: Deze kende ik dan weer niet. Misschien omdat ik zo'n ding niet heb.
Maar toch..... Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Ukeloeder
16 november 2012, 23:05
Eb Bb F# C# Ab Eb

Zo'n verdraaide rotlefty die zo'n stemming noteert zeker?! Laat die lui eens normaal leren spelen!

aaronstonebeat
18 november 2012, 00:40
Een heel andere benadering voor als je gitaar al goed is gestemd in standaardstemming:
Druk het eerste vakje in op de D-snaar en de draai je dikke E-snaar omlaag totdat de twee tonen goed bij elkaar klinken; vervolgens stem je de hele gitaar op basis van die lage Es-snaar:

- 5de vakje is gelijk aan de As-snaar (voorheen de A)
- 5de vakje op de As-snaar is gelijk aan de Des
- 5de vakje op de Des-snaar is gelijk aan de Ges
- 4de vakje op de Ges-snaar is gelijk aan de Bes
- 5de vakje op de Bes-snaar is gelijk aan de Es

Het komt aan op je gehoor maar dat is waar muziek om gaat. Behalve de bovenstaande manier kun je ook met flageoletten stemmen om nog zekerder te weten dat je snaren goed zijn aangedraaid.

Rizz
18 november 2012, 12:30
En zo doet iedereen dat op z'n eigen manier.. :) Ik pak het vierde vakje Lage E en stem de A-snaar daarop af, vervolgens stem alle snaren met de flageoletten..

Even een off-topic vraag: Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het het beste is om alles naar 1 snaar te stemmen als je op het gehoor stemt. In mijn geval gebruik ik daarvoor de A-snaar.. Voorzover ik het kan bepalen is daardoor de immer lastige g wel beter gestemd.

Buiten dat vind ik het makelijker en gaat het sneller, al is dat ook een kwestie van gewenning, maar klopt het?

grayfink
18 november 2012, 12:42
Tja, als ik van de lage E uitga, de A op de E afstem, de D op de A enz. komt het doorgaans niet goed. De foutmarge wordt steeds groter. Meestal zet ik de D en A gelijk met flageoletten, de lage E met de D, en verder op een D akkoord, waarbij ik op de hoge E een A pak met de pink. Ik klooi ook maar wat aan. Meestal pak ik gewoon een stemapparaat.

barno
18 november 2012, 12:46
er zijn heel veel how to tune-clips op youtube

voor wie alle ins en outs wil kennen: deze man legt het goed uit (wel even tijd nemen, het zijn 3 video's)


http://www.youtube.com/watch?v=Agd19ez8rWs&feature=plcp

Thewisbone
28 november 2012, 15:19
Veel info allemaal ;) heb net die app gedownload.. zal hem vanavond wel even testen.

Bedankt voor de info.

Kim Wilson
28 november 2012, 15:29
Ik heb voor Android DaTuner Lite geïnstalleerd op mijn telefoon. Werkt perfect.